Open fb-kaveriongelma
Ajattelin kysellä teiltä mielipiteitä pieneen tilanteeseen, johon olen joutunut. Olen siis ammatiltani luokanopettaja ja aloitin tänä syksynä uudessa koulussa (valmistuin keväällä). Koulu ja luokka on aivan ihana ja olin onnekas saadessa töitä omalta kotipaikkakunnalta, jossa asuu myös paljon ystäviäni. Yksi erittäin hyvä lapsuudenystäväni (hän on minua muutaman vuoden vanhempi ja olemme tekemisissä viikottain) sai aikoinaan ennen yliopisto-opintojaan lapsen, joka on nyt minun luokallani. Luonnollisesti olen tämän lapsuudenystäväni kanssa Facebookissa kavereita, koska olemme tunteneet siitä asti kun olin 5-vuotias.
Enne töiden alkua tein päätöksen, että en ole Facebookissa oppilaitteni tai oppilaitteni vanhempien kaveri. Tahdon pitää oman vapaa-aikani erillään opettaja-minästä ja muutenkin hyväksyn fb-kaveriksi ihmisiä, jotka todellakin tunnen. Tänä syksynä olen saanut muutamia kaveripyyntöjä vanhemmilta, mutta en ole niitä hyväksynyt. Nyt kuitenkin olen saanut pari vihaista kommenttia siitä, että miksi olen yhden oppilaani vanhemman kaveri fb:ssä, mutta en muiden.
Mitwn minun pitäisi asiaa rueta käsittelemään? Selitänkö näille vanhemmille, että kyseessä on yksi parhaimmista ystävistäni ja siksi olen hänen kaverinsa, ja että olen tällaisen kaverittomuus-päätlksen tehnyt? Vai annanko asian olla?
Kommentit (28)
Mitähän pyörii näitten vanhenpien päässä, jotka väen vängällä yrittää sen lapsen open saada fb-kaveriksi. Ja sitten suututaan, kun ope ei hyväksy. En vaan ymmärrä.
Tsemppiä!
Ei sinun tarvitse mitään kenellekään selittää. Tuntuu aika uskomattomalta jutulta kaikenkaikkiaan. Onko porvoolainen koulu?
Minä tein opena päätöksen, etten hyväksy yhtäkään oppilasta, oppilaan vanhempaa enkä kollegaa FB-kaveriksi. Enkä ole hyväksynyt. Muutenkin olen todella väsynyt koko Naamakirjaan.
Pääset ehkä helpommalla, jos poistat sen hyvän ystäväsi kaverilistalta. Toki selität hänelle tilanteen ensin. Kun olette irl kuitenkin tekemisissä, niin mitä väliä jollain Naamakirja-"kaveruudella" on. Lisäät takas sitten kun et ole enää lapsensa opettaja.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 11:27"]Mitähän pyörii näitten vanhenpien päässä, jotka väen vängällä yrittää sen lapsen open saada fb-kaveriksi. Ja sitten suututaan, kun ope ei hyväksy. En vaan ymmärrä.
Tsemppiä!
[/quote]
Voivat sit spämmiä facen kautta vapaa-ajalla ja kysyä Niko-Petterille apua kokeisiin, tai läksyihin :)
En selittelisi ja laita asetukset sellaiseksi ettei muut näe ketä sulla on kavereina. Ei tule kenellekkään paha mieli.
No en pyytäisi lapsen opea kaveriksi. Jos nyt kuitenkin pyytäisin, niin enpä kehtaisi alkaa kitisemään, jos toinen ei hyväksykään :)
Tee erikseen opettaja maija meikälainen profiili jolloin priva sivusi säilyy ystävien käytössä ja vanhemmat yms saavat opettaja profiilin kautta tietoa esim kokeista yms.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 11:35"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 11:27"]Mitähän pyörii näitten vanhenpien päässä, jotka väen vängällä yrittää sen lapsen open saada fb-kaveriksi. Ja sitten suututaan, kun ope ei hyväksy. En vaan ymmärrä. Tsemppiä! [/quote] Voivat sit spämmiä facen kautta vapaa-ajalla ja kysyä Niko-Petterille apua kokeisiin, tai läksyihin :)
[/quote]
Joo. Sitten tulee näitä "Kai se voi palauttaa sen tehtävän myöhemmin, kun on niin kiire kotona ja väsyttää" ja "Sanotko Nico-Rudoplphille, että ei mene Veikko-Matiaksen luo koulun jälkeen vaan käy piipahtaa mummolla ennen kuin tulee kotiin" -viestejä
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 11:43"]
Tee erikseen opettaja maija meikälainen profiili jolloin priva sivusi säilyy ystävien käytössä ja vanhemmat yms saavat opettaja profiilin kautta tietoa esim kokeista yms.
[/quote]
Eikö tätä varten ole Wilma?
Ja veikkaan, että tän kaveripyyntelyn täustalla on myös se, että tahdotaan nähdä opesta muutakin kuin se ope-versio. Esim onhan open lomamatkakuvat ja statuspäivitykset niin mielenkiintoisia. Mitään mielenkiintoa ei ole siinä Maija Opettaja Möttönen -fb-tilissä jos siellä ei muuta ole kuin koulujuttuja.
mun tuttuopet on ratkaisseet asian niin että heillä on kaksi profiilia, oma ja ope-profiili. heistä kahdella on aikuisia opiskelijoita jotka haluaa kamuksi, yhdellä juuri tämä vanhempi-kamupyyntö ongelma. nyt voi sillä virallisella profiililla huoletta ottaa kamut ja se oma epävirallinen missä on juntimpaa kamaa on piilossa hauilta.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 12:07"]
mun tuttuopet on ratkaisseet asian niin että heillä on kaksi profiilia, oma ja ope-profiili. heistä kahdella on aikuisia opiskelijoita jotka haluaa kamuksi, yhdellä juuri tämä vanhempi-kamupyyntö ongelma. nyt voi sillä virallisella profiililla huoletta ottaa kamut ja se oma epävirallinen missä on juntimpaa kamaa on piilossa hauilta.
[/quote]
Eli lisää vaan töitä? Komppaan nro 11:tä, tätä varten on Wilma.
Mä en kyllä opettajana jaksaisi päivittää kahta profiilia. Lisäksi näkyyhän se henk. koht. profiili haussa, jos ihmisen nimeä hakee. Jos sen estää, niin ei kyllä omatkaan kaverit löydä profiilia. Ja siellä virallisella puolella olevat pahoittaa mielensä, kun eivät pääse henk. koht. profiilin kavereiksi.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 11:43"]
[/quote]
No ei tod. Pitäiskö lääkärienkin tehdä oma Lääkäri-Naamisprofiili, jotta potilaat ja näitten omaiset voivat lisätä Kirurgi Möttösen kaverikseen, ja saavat tietoa hoidoista, leikkauksista ja lääkityksestä.
Jo nyt open oletetaan olevan jatkuvasti Wilman / Helmen / whatever välityksellä yhteydessä vanhempiin, ja soitteleepa moni silti kotiinkin. Työpuhelinta ei erikseen ole.
Jotkut kai tekee myös niin, ett ähyväksyy vanhemmat kaveriksi, mutta piilottaa sitten näiltä joitakin kuvakansioita tai statuspäivityksiä. Siinä on taas se, että saa olla koko ajan rajaamassa näkyvyyttä.
Ainakin ihan ensimmäiseksi laita asetukset niin, että kaverilistasi ja päivitykset näkyvät vain kavereillesi.
Olen itse vanhempi, jonka ystäväpiirissä on paljon opettajia ja on vain ajan kysymys, milloin joku lapsistani on jonkun ystäväni luokalla. Olen huomannut, että ne opettajat, joiden kaverilistalla on vanhempia, päivittävät vain sellaisia juttuja, jotka voisivat olla täysin julkisia. Näin myös monessa muussa ammattikunnassa. Jokaista päivitystä pitää harkita sen mukaan, että sen näkevät pomot, asiakkaat jne.
Olen yläkoulun opettaja ja tehnyt sen päätöksen, etten koskaan hyväksy vanhoja oppilaita kavereikseni, vaikka pyyntöjä on tullut. Monilla on sisaruksia vielä samassa koulussa eikä ole mitenkään mukavaa sekoittaa kouluasioita Faceen. Omakin kielenkäyttö saattaa joskus lipsua FB:ssa enkä halua nähdä lööpeissä: Opettaja puhui törkeitä jne...
Miksi ihmeessä et voi laittaa koko profiilia yksityiseksi???
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 13:02"]
Miksi ihmeessä et voi laittaa koko profiilia yksityiseksi???
[/quote]
Mitä tarkoitat tällä?
Kokonaan yksityinen profiili... mitenhän se toteutetaan fb:ssä jossa on ideana se, että on kavereita ja että kaverit näkee sun päivitykset.
Sanot vanhemmille, että kyseisen oppilaan vanhempi on ikivanha ystäväsi ja ollut jo vuosia naamakirjakaveri. Sitten lyöt profiilisi salaiseksi jatkoa varten.
Tietysti jotain alkaa nyppiä, kun yhden vanhempi on open tuttu jne. Totuushan on, että pienemmillä paikkakunnilla kaikki tuntee kaikki ja monet oppilaiden vanhemmat on ihan kyläilytuttuja opettajien kanssa. Jotkut on samassa harrastuspiirissä jne. Ei siellä koeta mitään ongelmaa vetää opettajan roolin ja toisaalta vanhempien ystävän, harrastuskaverin tai naapuruuden välille. Opettaja on opettaja ja muuten normaali ihminen.
Sanot vaan noin niin kuin asia on. Kyllä normaali ihminen ymmärtää tilanteen. Ikävämpää on jos et selitä mitään.