Mies sanoo että kotona en saisi purkaa tunteitani
Olen lähitöissä hoitajana ja mies istuu päivät pitkät kotona etätöissä. Kun tulen raskaan päivän jälkeen kotiin niin haluan purkaa tunteitani mieheni kanssa, joskus voin olla myös vähän äreä. Mutta mieheni on jo nyt muutamana päivänä sanonut, että en saisi tulla kotiin muka "kiukuttelemaan". Missä muualla sitä muka voisi kertoa tunteistaan kuin kotona??
Kommentit (23)
Minun mies ei halua kuunnella työpaikkajuttujani, koska ei tajua niistä mitään. Vuosien mittaan olen oppinut, ettei häntä kannata niillä rasittaa. Teen asiantuntijatyötä.
Ainoa, joka ymmärtää täydellisesti, on kolleega. Terapoimme toisemme, koska ei meidän päivästä muille voi huudella.
Harrastan liikuntaa melkein joka ilta, sinne menee liiat höyryt. Ja tosiaan, työasiat saa jäädä työpaikalle ja yleensä tämä onnistuu!
Siinäpä miehen neuvo kaikille kotona oikeasti kiukkuaville pikkupojille. Usot sie?!
Normaaliin ihmisyyteen kuuluu tunteiden käsittely. Suomalaiseen, perinteeseen kuuluu välttelevä tyyli, eli negatiivisista tunteista ei osata puhua. Ihmisten mielenterveyden ja hyvinvoinnin vuoksi tähän olisi hyvä tulla muutos. Siispä tunnetaitoja opettelemaan. Eivät ne vaikeat tunteet vaikenemalla helpota, vaan jäävät vellomaan sisään. Ei niitä kannata tukahduttaa alkoholilla tms, vaan ihan keskustelemalla oman läheisen kanssa.
Täällä on vedetty tosi suorat johtopäätökset siitä, että sinä jatkuvasti "kiukuttelisit" miehellesi, vaikka kerroit, että joskus voit olla vähän äreä. Itsekin huomaat ja tiedostat, että mielialasi johtuu osittain työpäivästä. Sen kun sanot ääneen ja vielä sen, mitä tarvitsisit (kyllä, parisuhteessa ihmisillä saa olla tarpeita), voisi asia aueta. Kerro siis miehellesi, ettei hän ole syypää tunteisiisi, mutta että haluaisit saada häneltä tukea rankan työpäivän jälkeen. Satsatkaa myös positiiviseen vuorovaikutukseen.