Pitääkö hoitajan lukea Raamattua
tai muuta uskonnollista kirjaa potilaalle jos hän ei itse siihen kykene? Mielipiteitä?
Kommentit (12)
Pitääkö lukea MeNaisia, pitääkö lukea Humisevaa harjua, pitääkö lukea Aku Ankkaa? Ihan sama vastaus kuin Raamatun lukemiseen.
Ei. Hoitaja voi auttaa soittamaan seurakuntaan tai mihin liikkeeseen vanhus kuuluukaan jonkun lukemaan vanhukselle, mutta hoitajan työhön ei kuulu seuraneitinä oleminen.
Mielenkiinnosta kysyn kun nyt tämä uskonto hoitotyössä on esillä aiheena. Mietin, että missä menee raja, kuinka lähellä uskonto saa olla hoitotyössä? Miksi joku asia on ok ja toinen ei. Suurin osa ihmisistä taitaa edelleen uskoa johonkin yliluonnolliseen, enkeleihin tai vaikka ufoihin. Jos ihmistä hoidetaan kokonaisuutena, voidaanko sivuuttaa usko?
t.ap
Kuten jo sanoin, jos potilas haluaa henkistä hoitoa, hänelle voidaan auttaa saamaan joku sellaista antamaan, mutta hoitajat, kotiapu, kauppa-apu ja vastaavat eivät saa sitä tehdä, elleivät kuulu itse tuohon uskonryhmään ja halua tulla työaikansa ulkopuolella seuraneidiksi. Tosin siinäkin saattaa pomo pitkään harkita jatkuuko työsuhde. Noilla alueilla mennään helposti siihen että potilas/asiakas alkaa tekemään valituksia hoitajasta ja koko hoitosuhde tai asiakassuhde vaarantuu. Auktoriteettisuhde on hoitaja-asiakas pohjalla väärä, potilas kaipaa tietynlaista auktoriteettiä mutta vanhuksille hoitajat ovat helposti "alempia", joten päädytään liikkumaan todella heikoille jäille.
Toivottavasti saat jotain selvää tästä, hieman vaikea selittää.
-4
Naurettavaa jos joku oikeasti ajattelee ettei voisi lukea toiselle Raamattua vaikkei itse siihen uskoisi. Mä en usko mihinkään jumaliin mutta olen monesti lukenut Raamattua jollekin toiselle ihmiselle. Se lukeminen ei edellytä uskomista.
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 01:20"]Kuten jo sanoin, jos potilas haluaa henkistä hoitoa, hänelle voidaan auttaa saamaan joku sellaista antamaan, mutta hoitajat, kotiapu, kauppa-apu ja vastaavat eivät saa sitä tehdä, elleivät kuulu itse tuohon uskonryhmään ja halua tulla työaikansa ulkopuolella seuraneidiksi. Tosin siinäkin saattaa pomo pitkään harkita jatkuuko työsuhde. Noilla alueilla mennään helposti siihen että potilas/asiakas alkaa tekemään valituksia hoitajasta ja koko hoitosuhde tai asiakassuhde vaarantuu. Auktoriteettisuhde on hoitaja-asiakas pohjalla väärä, potilas kaipaa tietynlaista auktoriteettiä mutta vanhuksille hoitajat ovat helposti "alempia", joten päädytään liikkumaan todella heikoille jäille.
Toivottavasti saat jotain selvää tästä, hieman vaikea selittää.
No joo, on varmaan vaiketa selittää, miksi potilasta ei voisi auttaa sillä tavalla kuin hän haluaisi tulla autetuksi, vaikka sitte raamattua tai koraania lukemalla. Ja vielä vaikeampaa on perustella se jollain auktoriteettisuhteella tai virkavaltaisuudella. Tämähän se juuri järkyttävää onkin, että hoitotoimet ja avustaminen määritellään muilla perusteilla kuin ihmisen ja hänen toiveidensa ja tarpeidensa kunnioituksella. Ja kaiken lisäksi hoitaja pelkää tulleensa alennetuksi "seuraneidiksi" jos niin tekee. Kokonaan toinen juttu on sitten, onko hoitajilla aikaa kuunnella js toteuttaa potilaiden tarpeita. Kukaan ei kai sanonut että se pitäisi tehdä työajan ulkopuolella.
-4
[/quote]
No joo, on varmaan vaiketa selittää, miksi potilasta ei voisi auttaa sillä tavalla kuin hän haluaisi tulla autetuksi, vaikka sitte raamattua tai koraania lukemalla. Ja vielä vaikeampaa on perustella se jollain auktoriteettisuhteella tai virkavaltaisuudella. Tämähän se juuri järkyttävää onkin, että hoitotoimet ja avustaminen määritellään muilla perusteilla kuin ihmisen ja hänen toiveidensa ja tarpeidensa kunnioituksella. Ja kaiken lisäksi hoitaja pelkää tulleensa alennetuksi "seuraneidiksi" jos niin tekee. Kokonaan toinen juttu on sitten, onko hoitajilla aikaa kuunnella js toteuttaa potilaiden tarpeita. Kukaan ei kai sanonut että se pitäisi tehdä työajan ulkopuolella.
-4
Mikäs siinä. Maailman suosituin satukirja.
Mitään pastorin virkaa ei tarvitse eikä saa ottaa, mutta jos aikaa on, niin totta kai potilaalle voi lukea. Ihan sama, onko kirja Raamattu vai VR:n aikataulut, koska siinä tilanteessa olet vain "lukukone" joka lukee ääneen sen mitä potilas pyytää, eikä hoitajan tarvitse millään tavoin ottaa kantaa tai tuoda esille omaa suhdettaan luettuun tekstiin. Jos potilas haluaa vaikka rukoilla jonkun kanssa tai muuten keskustella uskonasioista, niin hänen surakunnastaan löytynee ihmisiä siihen tehtävään.
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 01:22"]
Naurettavaa jos joku oikeasti ajattelee ettei voisi lukea toiselle Raamattua vaikkei itse siihen uskoisi. Mä en usko mihinkään jumaliin mutta olen monesti lukenut Raamattua jollekin toiselle ihmiselle. Se lukeminen ei edellytä uskomista.
[/quote]
Nimenomaan. Hengellisten asioiden kanssa mennään POTILAAN/ ASIAKKAAN, EI HOITAJAN oman vakaumuksen ehdoilla. Raamattua voi hyvin lukea vaikka ei uskoisi. Miksi joidenkin ateistihoitajien on tehtävä siitäkin asiasta ongelma? Jos ei usko Jumalaan niin ei kai sen Raamatun lukemisen hankalaa pitäisi olla?
No voihan se vanhus yrittää saada putkimiestäkin lukemaan hänelle raamattua tai MeNaisia mutta eipä putkimiehen pomo asiasta riemastu jos joutuu maksamaan palkkaa siitä kun alainen leikkii seuraneitiä. Hoitajan työ on määritelty ja siinä pysytään, jos hoitaja tai se putkimies kokee että haluaa olla seuraneiti niin perustaa sitten seuraneitipalvelun tai harrastaa sitä omalla ajallaan.
Ja juuri siinä kun se hoitaja tai putkimies ei ole sen sielullisen hoidon ammattilainen eikä edes itseoppinut mutta tarpeeksi karismaattinen puoskari vaan joku harrastelija yleensä niin ollaan siellä heikoilla jäillä.
Vanhusasiakkaiden palvelu on ilman uskontoakin ihan tarpeeksi tasapainoilua, ei sitä kannata enempää sotkea. Saati sitten se että vanhuksen perilliset alkavat syyttämään hoitajaa ties mistä huijausyrityksistä ja muusta.
Jos noin kiinnostaa niin mene vaikka vuodeksi vanhusten kotiapuun. Eivät ne vanhukset todellakaan ole mitään herttaisia pullantuoksuisia mummeleita ja mukavia herrasmiespapparaisia varsinkaan jos he kokevat että heitä ei kunnioiteta.
Jos on aikaa niin miksi ei? Olen itse ateisti ja uskonto on mielestäni pelkkää huuhaata, mutta voisin lukea sitä asiakkaalle jos tämä niin haluaisi.