miksi kaivat esiin henkilökohtaisen puhelinnumeron jota sinulle ei ole annettu?!
Työskentelen koulussa oppilaiden kanssa, en opettajana. Minulla on työnumero josta minut tavoittaa, henkilökohtaista numeroani en ole antanut toisin kuin moni opettaja.
Olen aloittanut vasta vähän aikaa sitten ja nyt jo muutama vanhempi on etsinyt henkilökohtaisen numeroni ja soittanut työajan ulkopuolella. Mitä ihmettä?! Puhelinnumero menee välittömästi salaukseen.
Kommentit (93)
[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 22:08"]
Työskentelen koulussa oppilaiden kanssa, en opettajana. Minulla on työnumero josta minut tavoittaa, henkilökohtaista numeroani en ole antanut toisin kuin moni opettaja. Olen aloittanut vasta vähän aikaa sitten ja nyt jo muutama vanhempi on etsinyt henkilökohtaisen numeroni ja soittanut työajan ulkopuolella. Mitä ihmettä?! Puhelinnumero menee välittömästi salaukseen.
[/quote]
Mä työskentelen valtion virastossa ja kerran yksi älykääpiö soitti ihan virka-aikana,kun töissä olin, mun henkilökohtaiseen kännykkään. Kun ihmettelin, että mistä se on sen numeron saanut ja miksi siihen soittelee, niin hän oli selvittänyt henkilökohtaisen numeroni, koska siihen soittaminen on kuulemma halvempaa kuin valtion 02-alkuiseen puhelinnumeroon (johon soittaminen maksaa ihan paikallispuhelun). Pyysin jatkossa käyttämään työnumeroa, eikä tuo kyllä uudestaan ole henk.koht puhelimeen soittanut, mutta kaikenlaisia ihmisiä näköjään on.
[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 23:43"]
Kysymys opettajille: jos vanhempi laittaa tekstiviestin, ja pyytäisi sinua soittamaan hänelle illalla, niin olisiko se hyväksyttävää?
[/quote]
Ei todellakaan ole hyväksyttävää. En ensinnäkään hoida työpuheluita iltaisin, saati että soitan vielä niitä omaan laskuuni. Wilmalla voin hoitaa asioita iltaisinkin, mutta vasta, kun omat lapseni ovat nukkumassa.
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 00:34"]
Vanhempi joustaa koska sinun lapsesi se on. Opettajan työaika on 8-16 ja työtä tehdään ma-pe. Paitsi kun on lomat jolloin ei ole työaikaa ollenkaan.
[/quote]
Eli jos sinulla on jonakin päivänä opetusta esim. klo 14:aan asti, niin päivystätkö koululla työpuhelimen ääressä klo 16:een asti?
Varmaan ärsyttää, kun piilottelet numeroasi.
Minuakin ärsyttää, kun huomasin luokanvalvojan soittavan salaisesta numerosta. Alakoulussa kaikki opet antoivat omat henkilökohtaiset numeronsa heti kaikille ja oikein kehottivat soittamaan.
Kouluun pitää valita töihin sellaisia, jotka ovat palvelualttiina antamassa oman numeronsakin. SE kertoo asenteesta.
Ketjun luettuani huomaan, että joillakin olisi palava tarve puhua edes jollekin. Muutama saamistani vanhempien iltapuheluista on ollut sellaisia, että soittaja olisi voinut hyötyä ihan jonkun muun tahon antamasta keskusteluavusta.
Lapsen poissaoloista tai lapseen liittyvästä muusta asiasta pystyy helposti laittamaan viestin Wilman kautta tai jättämällä viestin / soittopyynnön koulusihteerille. Sitä varten ei tarvitse opettajan kotinumeroon käydä soittamaan. Kouluissa myös on vanhempainvartteja ja vanhempainiltoja, joissa opettajia pääsee tapaamaan. Jos niin halutaan, voivat opettaja ja vanhempi sopia muunkin tapaamisen koululle.
[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 23:26"]Vastavalmistuneena opettajana minulle soittelivat oppilaiden nelikymppiset isät. Eräällä soittelu oli tarkoitushakuista ja lopetin hänen puheluihinsa vastaamisen, kun eräällä kerralla alkoi udella seurustelenko. Eräällä toisella iltasoittelu taisi liittyä siihen, että oli hieman maistissa. Kuitenkin olivat soittelevinaan sen varjolla, että oli jotain lapseensa liittyvää asiaa.
Tuossa koulussa opettajien kotinumerot oli jaettu oppilaille jonkun tiedotteen mukana opettajilta lupaa kysymättä. Paljon muitakin soittoja tuli, mutta tosiaan jokainen niistä asioista olisi voinut hoitaa työaikana. En ole enää tuolla töissä ja nykyisin kotinumeroni ei ole saatavilla.
[/quote]
Vastaavaa tiedän myös pappien kokevan. Näiden ammatin kautta tulevien "ihailijoiden" takia kannattaa oma numero pitää salaisena.
Kuten myls eläinlääkärien. Ja oikeasti myös osoite salaiseksi.
Meidän muksun opella on työkännykkä... sanoi että saa soittaa illallakin, mutta jos ei vastaa on jossain jossa ei voi vastata ja soittaa sitten takasin. Ei tullut mieleenkään, että jos tuo palvelu ja wilma ei riitä, etsisin sen henk.koht kännykän numeron jostain.
Hävettää laittaa aamulla jo klo 7 tekstaria jos muksu on kipeä eikä tule kouluun. Mutta itsepä pyysi ne ilmoitukset mieluiten tekstarina... wilmaan kun ei kuulemma aamulla ehdi. Kai sillä on se työpuhelin kuitenkin yöt äänettömällä.... jos muksu oksentaa klo 03, viesti poissaolosta lähtee silloin ja aamulla me nukumme :) Tai no, tuo viesti meni aikoinaa tarharyhmän kännyyn.
Olen yksityisellä alalla palveluammatissa. Ennen oli lankapuhelimet töissä, nykyään kännykät. Niihin asiakkaat soittavat tuosta vaan selvittämättä olenko sairaana, lomalla, perhevapaalla tai vaihtanut työtehtävää. Valitettavaa, mutta yleensä pystyn kertomaan paremman ajankohdan, jolloin asiaa voi hoitaa tai oikeamman henkilön / puhelinnumeron kyseiselle asialle.
Ei kannata tehdä kärpäsestä härkästä.
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 10:59"]
Olen yksityisellä alalla palveluammatissa. Ennen oli lankapuhelimet töissä, nykyään kännykät. Niihin asiakkaat soittavat tuosta vaan selvittämättä olenko sairaana, lomalla, perhevapaalla tai vaihtanut työtehtävää. Valitettavaa, mutta yleensä pystyn kertomaan paremman ajankohdan, jolloin asiaa voi hoitaa tai oikeamman henkilön / puhelinnumeron kyseiselle asialle.
Ei kannata tehdä kärpäsestä härkästä.
[/quote]
Mistä luulet, että asiakkaasi voi selvittää, soittamatta sinulle, oletko lomalla tai sairaana?
Minua on nyt todella vaikeaa tavoittaa. Aiempi, salainen numeroni alkoi olla jo liian laajalti tiedossa. Niinpä avattiin uusi salainen liittymä miehen nimellä, mutta minun käyttööni. Eipä ole tullut kohta vuoteen yhtään ei toivottua soittoa.
Nyt ei ymmärrä!
Joskus olen kritisoinut opettajien ylipitkiä kesä- ym. lomia; jotka ovat monikertaisia verrattuna yksityisen puolen lomiin; niin perusteluiksi niille on esitetty mm. illalla tehtävät työt ja tarve olla oppilaiden ja vanhempien tavoittavissa myös koulupäivän ulkopuolella. Nyt tämän palstan nähtävästi vallanneet kansankynttilät kuorossa todistelevat, että työaika loppuu kello 16.00, jonka jälkeen ei opetustoimeen liittyävt asiat voisi vähempää kiinnostaa.
Taidanpa ottaa elämäntehtäväkseni saattaa opettajien lomaetuudet normaalille tasolle; 30 päivää vuodessa, joista 25 viikonlopun ulkopuolella.
Oli kyllä ihan mukavaa, että saatoin soittaa lapsen opettajalle kerran virka-ajan jälkeen kun lapsi ei tullutkaan koulusta kotiin. Minusta ei ole turhaa, että vanhemmat voivat tarvittaessa tavoittaa opettajan. Tietenkään opettajaa ei saa häiritä asioilla, jotka voi hoitaa koulupäivän aikana mutta hätätilanteita varten on hyvä, että voi soittaa.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 16:42"]Nyt ei ymmärrä!
Joskus olen kritisoinut opettajien ylipitkiä kesä- ym. lomia; jotka ovat monikertaisia verrattuna yksityisen puolen lomiin; niin perusteluiksi niille on esitetty mm. illalla tehtävät työt ja tarve olla oppilaiden ja vanhempien tavoittavissa myös koulupäivän ulkopuolella. Nyt tämän palstan nähtävästi vallanneet kansankynttilät kuorossa todistelevat, että työaika loppuu kello 16.00, jonka jälkeen ei opetustoimeen liittyävt asiat voisi vähempää kiinnostaa.
Taidanpa ottaa elämäntehtäväkseni saattaa opettajien lomaetuudet normaalille tasolle; 30 päivää vuodessa, joista 25 viikonlopun ulkopuolella.
[/quote] Tiedätkö, jos palkka pysyisi samana ja lomat vähenisivät niin jo loppuisi pätevät opet suomesta. Kukaan ei ole niin hullu että huonommilla eduilla tätä tekisi.
[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 22:34"]
[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 22:31"]
Täähän on ihan sama asia kuin nakukuvagate.
Ei, en itse toimisi noin juntisti, enkä pistä puhelinnumeroni tai nakukuviani minnekään.
[/quote]
Puhelinnumeron salaamiselle ei normi-ihmisellä pitäisi olla mitään syytä. On myös tärkeitä asioita, joiden takia numero on hyvä saada tietoon tarvittaessa. Nakukuvat täysin eri asia.
Taidat olla just tuollainen törppö puhelinhäirikkö. Mee ittees.
[/quote]
Tapahtui lankapuhelinaikana. Vastasin ekaluokkalaisena puhelimeen jossa opettajaisäni numeron puhelinluettelosta katsoneet yläastelaiset oppilaat soittivat kotiimme ja käskivät minun esim. nuolla isäni kyrpää. Nopeasti löin luurin korvaan mutta eipä ollut kauhean hauskaa.
Parempi vaan että on salainen numero, jos vaikka lapsesi numero on sinun nimissäsi se on kaikkien saatavilla, niidenkin joiden ei sitä tarvitsisi saada.
Työnumero erikseen, ja sinnekin käsket pistää vaikka tekstiviestinä akuutit asiat kuten "Pekka ei tule huomenna kouluun koska on kuumeessa".
Miksi ihmeessä et salaa numeroasi? Oma numeroni ei ole ikinä ollut julkinen. Ne tietävät numeron, jotka sitä tarvitsevat.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 16:42"]Nyt ei ymmärrä!
[/quote]
Luuletko, että tällä palstalla on joku OAJ:n virkamies vastaamassa Virallisen Opettajien Kannan joka ketjuun? Eiköhän kukin ketju houkuta juuri ne opet, joita asia koskee. Miksi tähän ketjuun vastaisi ope, jolle on ok soittaa milloin vain? Ap jo totesi, että sellaisia on.
Jokainen opettaja tekee työnsä miten parhaaksi näkee, ja hyvä niin. Itse olen koululla suunnilleen 8 - 18 arkipäivät, ja pidän viikonloput ja lomat täysin vapaata. Toiset lähtevät välittömästi tuntien jälkeen kotiin ja tekevät työnsä kuka milloinkin. Tuntimäärällisesti teen suunnilleen saman verran töitä vuodessa kuin valtiolla työskentelevä korkeakoulutettu mieheni (olen laskenut).
Kerrotko vielä, mitä tekisin sen viisi viikkoa, kun lapset ovat kesälomalla mutta minä en? Korjaisin kokeita?
Mä olen se ope, joka jakelee numeroaan ihan vapaasti. Kahden käden sormissa on ne kerrat, kun vanhempi on soittanut ilta-aikaan, useimmiten asiat hoidetaan Wilmassa tai tekstareilla. Itse olen joskus soittanut jollekin huoltajalle illalla, kun olen halunnut jutella rauhassa.
Vanhempainillassa kerroin, etten mielelläni vastaile kuuden jälkeen. Hyvin on toimeen tultu kohta kymmenen vuotta - voihan se tietysti olla, että joskus osuu kohdalle se hankala vanhempi. Oppilaat eivät ole häiriköineet koskaan.
Tällaisesta ketjusta saa sellaisen kuvan, kuin opettajia piinattaisiin puhelimessa koko ajan.
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 00:35"]
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 00:30"]
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 00:21"]
[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 23:53"]
[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 23:43"]Kysymys opettajille: jos vanhempi laittaa tekstiviestin, ja pyytäisi sinua soittamaan hänelle illalla, niin olisiko se hyväksyttävää? [/quote] Opettajilla ei aina ole työpuhelinta. Hänen siis pitäisi soittaa omalla kustannuksellaan ja vapaa-ajallaan, vaikka kyse olisi työasioista. Laita mieluummin viestissä asiakin. Jos asia on niin tärkeä, että vaatii keskustelua, voit soittaa hänelle koululle välitunnin aikaan tai pyytää häntä soittamaan päivällä.
[/quote]
Mikä on opettajan työaikaa! Mitkä kellonajat? Onko kesäloma työaikaa vaiko vapaa-aikaa?
[/quote]
Kesäloma on vapaa-aikaa. Työaika on virka-aika. Eli loppuu kello 16.00.
[/quote]
Minun virka-aikani loppuu klo 16.15. Esimies odottaa että teen työaikana töitä, samoin asiakkaat, niitä riittää tasaisena virtana. Lounastauolla ei kannata soittaa, kun opettajalla on silloin opetusta eli koska saan jutella opettajan kanssa? Joulujuhlissa?
[/quote]
Se on sinun asiasi. Ymmärrä nyt että opettajat eivät ole siellä sinua varten. Heillä on omaakin elämää.
Sinulle lapsesi on perhettä mutta opettajalle vaan oppilaita jonka opettaminen on työtä.
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 00:32"]
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 00:26"]
[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 23:31"]
Miksi kenenkään pitäisi ottaa vastaan TYÖ puheluita työajan ulkopuolella kun ei siitä makseta!? Tuskin nämä typerät vanhemmat haluavat että heidän asiakkaansa soittelevat heille työasioita ja ties mitä muuta. Wilma ja sähköposti on keksitty! Jotkut opettajat varmasti käyttävät näitä mielummin kuin päivystävät puhelimen vierellä. Kaikilla on oikeus yksityiselämään!
[/quote]
On työpaikkoja jossa asiakkaat ja/tai yhteistyökumppanit ovat kokonaan eri aikavyöhykkeellä. Silloin ollaan puhelinneuvottelussa vaikka iltakahdeksalta tai aamuneljältä. Siinä ei auta mussutus, että se ei ole työaikaa, pomo sanoo aika äkkiä, että mikään aika ei enää ole sinun työaikaasi tässä firmassa.
[/quote]
Sellaiselle ihmiselle maksetaan siitä. Eikä ne puhelinneuvottelut tule ilmoittamatta PALJON etukäteen.
Missään työssä ihminen ei ole 24/7. Joitakin päivystystöitä on mutta ne on hetkellisiä ja niistä maksetaan asiankuuluvat korvaukset.
[/quote]
Mitään ylimääräistä ei makseta, vaan tavallinen palkka. Ei lisiä, ei mitään, kuuluu työnkuvaan. Ja ne puhelinneuvottelut voivat tulla parin tunnin varoitusajalla. Mutta joku asiakas voi soittaa etukäteen ilmoittamatta ihan kuten vanhempi ja kysyä jotain asiaa.