Kummallinen hengenahdistus
Tätä on nyt jatkunut vaihtelevasti parin kuukauden ajan. Sellainen pieni hengenahdistus, joka tuntuu erityisesti puhuessa, ikään kuin joutuu haukkaamaan happea epänormaalilla tavalla varsinkin pidemmissä lauseissa. Aamuisin oireilu on pahimmillaan, illalla se kiusaa vähiten. Pystyn nousemaan rappusia ihan normaalisti ja kantamaan painavaa tavaraa (teen juuri muuttoa), ja työssäni liikkumaan, eli varsinaisesti tämä hengenahdistus ei rajoita mitään (paitsi ehkä puhun vähemmän, kun ei tee mieli haukkoa henkeä kesken lauseen).
Minua on jo tutkittu melkoisen paljon: perusverenkuva ok, hemoglobiini vähän matala (117, minulle aika tyypillinen), ekg normaali, sydän ultrattu, keuhkoista otettu röntgen ja tt-kuvat, ylävatsakin ultrattu, ei löydy mitään selittävää.
Tajusin että oireilu alkoi kun söin paljon särkylääkkeitä, ja hengenahdistuksen lisäksi röyhtäilen paljon ja ylävatsa tuntuu täydeltä. Voisikohan kyseessä ollakin refluksioire, kun oireilu on pahimmillaan aamuisin? Varsinaista närästysoiretta en tunne. Olen muutaman kerran herännyt yöllä voimakkaaseen nieleskelytarpeeseen ja mietin voisiko olla refluksia.
Ikää on 30 ja olen perusterve nainen.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Astmaa ei pelkän verikokeen perusteella voida poissulkea. Itselleni tehtiin paljon tutkimuksia ja lopulta vasta sairaalassa tehty metakoliiniprovokaatiotesti toi oikean diagnoosiin. Perustutkimus on puhalluskokeet ja kahden viikon PEF-seuranta. Astmaatikoilla esiintyy usein myös refluksitautia. Toki se voi olla myös itsenäisenä sairautena. Voithan kokeilla vaikka muutaman viikon kuuria happosalpaajalääkitystä. Jos ei auta, niin vaadi perusteellisemmat astmatutkimukset.
Joo, kannatan ehdottomasti astman kunnollista tutkimista. Astma voi myös oireilla ei-niin-tavanomaisin oirein.
Esim.poskiontelo-ongelmat, väsyminen, korkea leposyke voikin olla astman aiheuttamaa
Päivän ajan oli ihan ok vointi, tein muuttoa, kannoin painavia tavaroita kolmannesta kerroksesta hissittömästä talosta alas ja uuteen kotiin jne. Nyt tässä tavaroita järjestellessä ja laatikoihin kumarrellessa tämä hengenahdistus alkoi taas kiusata. Söin suklaata ennen tätä laatikoiden purkua. Voisi ollakin refluksivaivaa, suklaahan sitä pahentaa, ja kaikenlainen kumartelu varmaan myös. Täytyy kokeilla auttaisiko happosalpaaja.
Mulla ollut samanlaista oireilua jo 2 vuoden ajan ja alan olla kyllä jo aika epätoivoinen, kun kukaan ei osaa sanoa mikä mua vaivaa.. On tutkittu aika kattavasti ja refluksia epäiltiin, mutta happosalpaajat eivät auttaneet. Mulla kyllä pahenee iltaa kohden, aamulla ei juurikaan vaivaa, mutta päivittäin on oireilua.
Rintaranka jumissa? Itselläni juurikin tunne,ettei saa tarpeeksi henkeä ja hengitys on pinnallista. Syy löytyi fyssarilla niska ja hartiajumeidta ja rintarangan jäykkyydestä. Istumatyö päätteellä.
Vierailija kirjoitti:
Laihdutus auttaa ja liikunta.
En ole ylipainoinen ja teen fyysistä työtä.
Tuskin myöskään tällainen alkaisi yhtäkkiä vaikka kuinka olisinkin läski.
Vierailija kirjoitti:
Rintaranka jumissa? Itselläni juurikin tunne,ettei saa tarpeeksi henkeä ja hengitys on pinnallista. Syy löytyi fyssarilla niska ja hartiajumeidta ja rintarangan jäykkyydestä. Istumatyö päätteellä.
On muuten todella jumissa koko yläkroppa. Rintaranka paineluarka useammasta kohdasta. Välillä pistää kylkeen tai rintaan (lihaspistos) syvään hengittäessä. Niska kivikova.
Minulla on ollut samanlaista. Tutkittiin astmaa ja sydäntä. Otettiin verikokeita. Kaikki kunnossa. Minulla on ollut yläkroppa jumissa jo kauan. Työni aiheuttaa sitä. Hieroja on jo pitkään sanonut, että tarvitsisin vähän enemmän kuin lihashuoltoa. Rintarankaa kun hän ei saa auki hieronnalla. Joten uskoisin että oireilu itselläni johtuu siitä.
Ferritiini ja kilpirauhasarvot otettu?
Vierailija kirjoitti:
Koronatestiin
Oire kestänyt jo pari kuukautta
Vierailija kirjoitti:
Ferritiini ja kilpirauhasarvot otettu?
On otettu, ferritiini 27 ja kilpirauhanen ok
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ferritiini jailpirauhasarvot otettu?
On otettu, ferritiini 27 ja kilpirauhanen ok
Minulla kyhmystruuma aiheuttaa juuri noita oireita. Kun oireet "päällä", on myös sellaista tulehduksellista tunnetta kaulalla, silloin joudun puhuessa "haukkomaan". Minulla ei juurikaan muutoksia kilpirauhasarvoissa. Käyn säännöllisesti radiologilla, siellä seurataan kellukoiden kokoa, ne tyhjennetään tarvittaessa, mikäli isot.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ollut samanlaista oireilua jo 2 vuoden ajan ja alan olla kyllä jo aika epätoivoinen, kun kukaan ei osaa sanoa mikä mua vaivaa.. On tutkittu aika kattavasti ja refluksia epäiltiin, mutta happosalpaajat eivät auttaneet. Mulla kyllä pahenee iltaa kohden, aamulla ei juurikaan vaivaa, mutta päivittäin on oireilua.
Hermostollista? Autonominen hermosto? Vagus?
Minulla oli myös viime vuoden kevällä tuollaista, etten ikään kuin saanut keuhkoja täyteen. Koko ajan piti suunnilleen haukkoa henkeä, mutta kaikki fyysinen fyö sujui silti ihan normaalisti. Itse olen laittanut vaivan niska-hartiaseudun jumituksen piikkiin. Ajattelin, että kaikki hengityslihaksetkin ovat jumissa ja se aiheuttaa tuollaista vaillinaista hengittämistä.