Miksi ihmiset pitää ikkunoita auki päivällä?
Silloinhan vaan tulee kuumaa ilmaa ulkoa sisälle. Päivällä ikkunat kiinni ja yöllä auki niin saatte kylmempää ilmaa sisään.
Kommentit (33)
Koska Suomessa ei looginen päättelykyky riitä.
AP unohti kertoa miksi pitää ikkunoita auki päivällä.
Vierailija kirjoitti:
En pidä. minulla on ilmastoitu asunto.
Ilman muuta ikkunat auki yöllä - tervetuloa varkaat!
Nyt on yölläkin kuuma joten ei sieltä kylmää ilmaa tule.Ei edes viileää.
Minä pidän ikkunoita päivällä auki varjonpuolelta, kun ulkolämpötila on matalampi kuin sisällä. Näin siitäkin huolimatta, että viilennän yöllä ilmastointilaitteen jäähdytinyksiköllä.
Siksi kun sisällä on kuumempi kuin ulkona, eikä aukinaisten ikkunoiden vuoksi vaan siitä huolimatta.
Riippuu vähän. Itellä asunto oli +33 astetta. Ulkona vähemmän, joten auki pitäminen hyödyllistä. Nyt kun vieraat lähti, niin olen tuulettanut aamulla ja illalla kämppää. Tuuletin avustaa ilman vaihtumista.
Meillä on painovoimainen ilmastointi. Saadaan vähän läpivetoa ja tuuletusta. Yöllä ei pidetä räppänöitä auki, koska ei haluta sisälle ötököitä eikä pikkulintuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pidä. minulla on ilmastoitu asunto.
Et siis ole ihminen?
Päivällä varjon puolelta korvausilma ilmastointilaitteelle. Öisin ikkunoista läpiveto.
Koska kämppä muuttuu kuumemmaksi jos åovat kiinni aamusta iltaan. Aurinko paistaa koko asuntoon iltaan asti.
Fysiikka ei vaan toimi noin. Se lämpötila tulee lämpösäteilystä, eikä happimolekyyleistä. Varjossakin se lämpösäteily kimpoaa seinistä ja muista vaikka ei olekkaan täysin suoraa lämpösäteilyä.
Sehän on mukavaa, kun on lämmin. Ei tarvi villasukkiakaan.
Vierailija kirjoitti:
Ilman muuta ikkunat auki yöllä - tervetuloa varkaat!
Nyt on yölläkin kuuma joten ei sieltä kylmää ilmaa tule.Ei edes viileää.
Taatusti on yöllä viileämpää,10 asteen ero
Omassa asunnossa on ulkoilmaa lämpimämpi, joten auki pidän koko ajan. Yöllä ei lämpötila laske nii paljoa, että asunto viilenisi sen enempää.
Vierailija kirjoitti:
Minä pidän ikkunoita päivällä auki varjonpuolelta, kun ulkolämpötila on matalampi kuin sisällä. Näin siitäkin huolimatta, että viilennän yöllä ilmastointilaitteen jäähdytinyksiköllä.
Minä viilennän päivällä ilpillä. Yöllä on sopiva lämpötila ulkona ja ikkuna auki
Asun vanhassa kivitalossa ja nyt kun ne kiviseinät ovat kuumenneet, ne lämmittävät niin paljon kämppää, että jos pitäisin päivällä ilkunat kiinni, tästä tulisi pätsi.
Ikkunoiden aukipitämisellä myös päivällä, pysyy sisälämpötila edes sellaisena, että pystyy olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä viilennän päivällä ilpillä. Yöllä on sopiva lämpötila ulkona ja ikkuna auki
Tyylinsä itsekullakin. Ei minua päviällä haittaa, vaikka olisi 30 astetta lämmintä. Sen sijaan yöllä on vaikeaa nukkua, jos on liian kuuma. Täällä kaupungissa on sen verran liikenteenmelua, etten viitsi nukkkua makuuhuoneen ikkuna auki, vaikka se viilennyksen takia kannattaisikin.
Jos haluaa sitä kuumaa ilmaa sisälle.