HITTO! Tajusin, että minulla on kaksi osakesäästötiliä. Mulla ei ole mitään mahdollisuutta maksaa 10 000 euroa veroja!!
Meni aamukahvit väärään kurkkuun, kun luin aamun Hesarista opiskelijasta, joka oli epähuomiossa avannut kaksi osakesäästötiliä. Avasin tammikuussa 2020 osakesäästötilin Nordnetiin ja unohdin sen ihan kokonaan. En edes kirjautunut sinne sen jälkeen, enkä siirtänyt mitään rahoja. Aivan totaalisesti unohdin.
Otettiin viime vuonna kesällä asuntolaina ja avasin samalla osakesäästötilin omaan pankkiin. Ja nyt sitten tänään tajusin, että mulla on ollut reilun vuoden ajan kaksi osakesäästötiliä.
Laki on aivan yksiselitteinen ja yksinkertainen. Jos on kaksi osakesäästötiliä, sakkomaksua menee 20 euroa päivältä. Eli mulla melkein 10 000 euroa. Täysin mun virhe, kun en todellakaan muistanut, että sen typerän Nordnetin menin avaamaan.
Voiko tästä mitenkään luistaa? En ole omassa pankissanikaan tehnyt osakesäästötilillä mitään. Kummassakaan paikassa siis raha ei ole liikkunut ollenkaan, Nordnetiin kirjauduin tänään ekaa kertaa sitten viime vuoden tammikuun. Omassa pankissa ei ole mitään ostoja, myyntejä, ei mitään.
Sinne meni kaikki säästöt sitten oman virheen takia :(
Kommentit (56)
Nou hätä. Maksat vaan verot niin asia on kuitattu. Kannattaa myös lopettaa toinen tileistä.
Mä luin aamulla saman uutisen ja menin aivan totaaliseen paniikkiin. Myöhästyin töistä, kun vain huusin ja itkin ja etsin tunnuksia Nordnetiin. Helpotus oli käsittämätön, kun huomasin, että mulla on ollut vain arvo-osuustilejä, ei osakesäästötiliä.
Tämän pitäisi olla oikeasti mahdotonta. Aivan uskomatonta, että tällaisia virheitä voi sattua ja seuraukset ovat näin käsittämättömiä.
Lakkauta toinen tili äläkä sano kenellekään mitään. Ei sitä kukaan huomaa.
Vierailija kirjoitti:
Nou hätä. Maksat vaan verot niin asia on kuitattu. Kannattaa myös lopettaa toinen tileistä.
Tili on lopetettu, mutta kymppitonnin lisävero ei ole mulle mikään pikkujuttu. Se on melkein puolet vuoden nettotuloista.
ap
ajattele positiivisesti. jos olisit laittanut rahaa osakkeisiin, olisit voinut menettää enemmän kuin 10000e. nyt selvisit vähällä
Vierailija kirjoitti:
Lakkauta toinen tili äläkä sano kenellekään mitään. Ei sitä kukaan huomaa.
Huomaa. Verottajalle menee automaattisesti viesti asiasta. Ei jää pimentoon.
Kovat verot tulee. Ei ole onneksi itsellään. Toivottavasti saat selvitettyä asian.
Ikävä juttu. Yritin googlettaa tietoa tuosta, koska minulla on OP:ssa rahastoja ja Nordnetissä osakesäästötili, mutta en saanut vielä tietoa, olenko mokannut itsekin.
huoh... googlaa!
laki on yksiselitteinen, mutta koska et ole käyttänyt toista osakesäästötiliä, saat vapautuksen veronkorotuksesta. Verottajan sivulla on ohjeet. ja vielä uudelleen: opettele googlaamaan.
Miksihän tämmöinen va*mainen laki edes on olemassa? Mikä tässä valtiossa on vikana, kun se niin tehokkaasti yrittää estää tavallisen pulliaisen vaurastumisen? Eikö riitä, että kaikki verotetaan kuoliaaksi muutenkin ja sitten pitää vielä keksiä tämmöisiä aivan älyttömiä lakeja ja rangaistuksia.
Voiko sen toisen tilin vain lopettaa kaikessa hiljaisuudessa?
Vaikka et olisikaan trolli, niin jos et ole yhtään kauppaa käynyt toisella tilillä, niin saat helpotusta anottua sanktioon. Maksettavaa jää varmaan parisen tonnia, eikä niitäkään sillö sekunnilla tarvitse maksaa
Vierailija kirjoitti:
Ikävä juttu. Yritin googlettaa tietoa tuosta, koska minulla on OP:ssa rahastoja ja Nordnetissä osakesäästötili, mutta en saanut vielä tietoa, olenko mokannut itsekin.
Osakesäästötili on eri asia kuin rahasto. Saa olla vaikka kymmenessä pankissa rahastoja.
Vierailija kirjoitti:
Miksihän tämmöinen va*mainen laki edes on olemassa? Mikä tässä valtiossa on vikana, kun se niin tehokkaasti yrittää estää tavallisen pulliaisen vaurastumisen? Eikö riitä, että kaikki verotetaan kuoliaaksi muutenkin ja sitten pitää vielä keksiä tämmöisiä aivan älyttömiä lakeja ja rangaistuksia.
Sosialistia inhottaa kun joku omistaa osakkeita. Kyykkyyn sellaiset!
Tässä on Verottajan ohjeet, joilla voit hakea vapautusta maksusta. Jos voit todistaa ettei ainakaan toisella ole ollut tapahtumia, olet varmasti kuivilla.
https://vero.fi/tietoa-verohallinnosta/uutishuone/uutiset/uutiset/2021/…
Sulje heti se Nordnetin osakesäästötili äläkä laita mitään sille toiselle tilille ennen kuin olet saanut suljettua sen toisen. Jos sinulle tulee veronkorotus niin tee valitus ja hae siihen kohtuullistamista sen perusteella ettei kummallakaan tilillä ole ollut mitään. Voi jopa olla ettei verottaja huomaa tätä kun tileillä ei ole ollut tapahtumia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosialistia inhottaa kun joku omistaa osakkeita. Kyykkyyn sellaiset!
Osakesäästötili kaikkine veroineen taisi olla porvarihallituksen keksintöä.
mikä tämän lain tarkoitus on? mitä sillä on väliä kuinka monta tiliä ihmisellä on? kaikista niistä menee kuitenkin tiedot verottajalle.
Tästä siis kyse: https://www.hs.fi/talous/art-2000008255718.html
Ja iltalehden juttu: https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008262188.html
Sakkoa menee 10 euroa per osakesäästötili, eli 20 euroa päivässä.