Meneekö teilläkin yöheräämiset yms. vauvanhoito näin?
Vauva 1-12 kk: Äiti hoitaa, kun pitää kuitenkin imettää.
Taapero 1-3 v: Äiti hoitaa, kun isän täytyy saada nukkua, että jaksaa herätä töihin.
Lapsi 3v -> maailman tappiin asti: Äiti hoitaa, kun "sähän oot tehnyt niin tähänkin asti, en mä osaa".
Ja KYLLÄ, ennen vauvan tuloa keskustelimme asiat halki miehen kanssa, että isä osallistuu yhtä lailla äidin kanssa. Silti jäin tähän samaan ansaan kuin kaikki muutkin naiset eikä mies eväänsä liikauta muuttaakseen tilannetta. Pakotettuna hoitaa lasta tarkoituksellisen huonosti minimoidakseen tulevat hoitonakitukset. Enkä nyt tarkoita, että eri tavalla kuin minä = huono, vaan saattaa sanoa "en tiennyt mitä ruokaa pitäisi antaa niin annoin noita maissinaksuja ja vanukasta".
Mikä saa miehen laittamaan oman mukavuudenhalunsa kaiken, jopa oman lapsensa hyvinvoinnin edelle? Itsekin olen aika laiska ihminen, mutta lapsen hoidan TIETYSTI. Lapseni on poika, joten haluaisin tietää, miten estän tämän itsekkyyden kehittymisen, jotta tulevalla puolisollaan olisi vähän paremmin asiat...
Kommentit (23)
Ei mennyt. Nukkumaan vietiin vuorotellen. Yöimetyksiä ei tarvinnut kuin esikoiselle muutaman kuukauden ajan, muut oppivat nukkumaan yöunet ihan pienestä. Hoitoon lapset menivät kun olivat vuoden ikäisiä, poislukien tietty ajat jolloin oltiin vauvalomilla (3 lasta aika peräkkäin).
No ei mene. Äiti hoiti siihen asti kun imetti. Sen jälkeen puoliksi. Ja nykyään aika harvoin kumpikaan joutuu heräämään (lapsi 2v.).
Mutta minusta on kyllä ihan päivänselvää, että jos toinen menee aamulla töihin ja toinen ei, niin se joka jää kotiin hoitaa heräämiset.
Meillä on kaksi lasta, ja yöheräämiset olen muutamaan poikkeusta lukuunottamatta hoitanut itse. Asia ei haittaa minua. Mies ei herää yöllä vaikka täällä olisi millainen meteli, ja mä herkkäunisena ja ajoittain unettomana herään heti kun joku inahtaa, tai en ole vielä ehtinyt nukahtaa kun lapsi herää. Turha kahden olisi valvoa, onpahan toinen edes levännyt. Mies huomioi sitten niin, että vapaapäivinään saan melkein poikkeuksetta nukkua pitkään tai ottaa päiväunet, ja muutenkin mies osallistuu kodin- ja lastenhoitoon, niin että saan tarvittaessa lepuuttaa mahdollisesti valvomisesta ja heräilyistä kiristyneitä hermoja.
Meillä äiti eli minä vastaan lastenhoidosta pääosin, myös öisin. Mutta olenkin hoitovapaalla.
[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 12:26"]
[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 12:17"]
Siis käykö näiden äitien puolisot viikolla töissä, jotka heräävät myös arkena öisin vauvan kanssa? No onpas luksusta! Ja nyt kyllä näiden kirjoitusten perusteella totisesti ihmetyttää nykyäitien kitinä vauva-ajan raskaudesta :D. Olisipa itselläkin ollut noin helppoa kuin edellisillä vastaajilla. Jep, olen kateellinen ja ilmeisesti valinnut itselleni väärän miehen.
[/quote]
Ap:n aloituksessa luki yöheräilyt yms. eli kyse oli muustakin kuin vain yöheräilystä -vauvanhoidosta yleensä. Tähän minä ainakin vastasin. Meillä pääsääntöisesti äiti heräsi yöllä (ja isä silloin kun äiti oli pahimmassa väsymyksessä) ja isä hoiti sitten aikaiset aamuheräämiset.
[/quote]
Itsekin tarkoitin myös kaikkea muuta isän osallistumista kuin pelkästään yöheräilyt viikolla. Mulle sitä luksusta olisi ollut, jos lapsen isä olisi herännyt vauvan kanssa viikonloppuaamuisin ja hoitanut aamutoimet, jolloin olisin itse saanut nukkua pidempään, tuonut vauvaa rinnalle tai edes herännyt viikonloppuöinä vauvaa rauhoittelemaan kun en enää imettänyt yms. No joskus onneksi näin tapahtuikin, muttei pääsääntöisesti. En kyllä kovin aktiivisesti sitä osannut vaatiakaan, koska mies herää viikolla aikaisin töihin ja itse olin kumminkin kotona. Minä en ainakaan jaksaisi tehdä vaativia töitä, jos olisin yöt heräillyt vauvan kanssa useampaan kertaan. Mutta hyvä jos muilla toisin :)
Meillä isällä työt ma-pe, eli viikonloppuna heräsi vain. Kun palasin töihin, herättiin tietenkin puoliksi.
Jos nainen on sen vauvan halunnut, on ihan turha ruikuttaa. Mitäs läksit? Luonnossa emo hoitaa poikaset ja näin se menee myös ihmisillä. Älkää hankkiko niitä lapsia, jos ette pysty niitä hoitamaan. Vauvanhoito ei ole miehelle luontaista niin kuin se on naiselle.
Meillä meni juurikin noin. Lapsi oli nimenomaan miehen toive, minä myönnyin. Eron otin 1,5 vuoden jälkeen ja täytyy sanoa, että nyt on helpompaa. Mies joutuu hoitamaan lasta, jos sitä haluaa nähdä (kyllä haluaa). Minulla on nykyään siis myös omaa aikaa. Ei enää riitelyä eikä vittuuntumista kun toinen ei osallistu. keskusteltiin meilläkin ennen vauvan syntymää ja monesti sen jälkeenkin, mutta ei tuollaisen ihmisen kanssa auta puhua. Teot tepsii paremmin.
Ei mene. Meillä molemmat hoitaa tasapuolisesti. Oli korvikkeella vauvana, joten molemmat osallistuivat. Ja yhtälailla kävimme töissä kun vanhempainvapaa loppui.
Meillä ainakin mies herää useammin. Ja syntymästä asti on valvonut viikonloput. Pullovauva niin oli helppoa :)
Meillä on isä alusta saakka hoitanut yöt pullolla. Minä imetin päivät, mutta yöllä mies hoiti. Ihan alussa oli kaksi yösyöttöä, hyvin pian vain yksi. Käytännössä 10 minuuttia. Nykyään nukkuu jo yön kokonaan heräämättä.
Mitähän alapeukuttamista 3 ja 5 oli?
Ei mennyt noin.
1v. Äiti herää viikot, isä viikonloput
1-2v yöt puoliksi
Tämän pidemmälle ei olla vielä ehditty
7 jatkaa. Sen ajan kun imetin, mies toi viikonloppuisin vauvan rinnalle ja hoiti aamutoimet kun nukuin
Ei mene meillä noin. Yhtä paljon hoidetaan ja mies herää viikolla aina lapsen kanssa ja antaa minun nukkua puoli- tunnin pidempaan :)
Meillä meni niin, että isä osallistui vauvan nukutustalkoisiin isyyslomalla ollessaan ja sen jälkeen ei osallistunut, syynä juurikin se, että piti jaksaa käydä töissä, niin yövalvominen ei sopinut. Viikonloppuisin piti taas saada nukkua, koska viikolla vauva oli kuitenkin herätellyt, vaikka mies ei joutunutkaan nousemaan.
Mä ihan todella ihmettelen, miten joidenkin miehet suostuu osallistumaan vauvaheräilyihin pitkin öitä, jos kerran työssä käyvät. Onko heillä niin helppo työ, että siitä suoriutuu puolinukuksissakin? Vai onko alettu isäksi niin nuorena, ettei yövalvomiset tunnu missään? Vai onko hyväuninen mies, joka nukahtaa samantien kun vauva on maitonsa imaissut?
Yöheräilyt oli vauvanhoidossa kaikista kamalinta. Tuntui, etten ollut ikinä kunnolla levännyt. Onneksi lapsi alkoi jossain vaiheessa nukkua täysiä öitä ja tissivieroituskin onnistui, mutta eniten kiitän Pikku Kakkosen keksijää. Se on ollut viikonloppuaamujen pelastus nyt jo useamman vuoden ajan.
Kannattaa ap ehdottomasti keskustella teidän tilanteesta yhdessä ja yritä saada mies tajuamaan, että on ihan yhtä lailla vastuullinen lapsen kasvatuksessa kuin sinäkin. Sopikaa vaikka jotain päiviä kuka hoitaa milloinkin niin mies ei pääse kuin koira veräjästä. Keksi itsellesi joku meno tai harrastus, että miehesi on "pakko" osata hoitaa yksin. Voihan olla, että mies ei luota itseensä hoitajana ja häntä pelottaa kuinka selviää lapsen kanssa mutta ei ehkä uskalla tätä kertoa. Tai sitten on vaan yksinkertaisesti itsekäs tapaus. T:9
Siis käykö näiden äitien puolisot viikolla töissä, jotka heräävät myös arkena öisin vauvan kanssa? No onpas luksusta! Ja nyt kyllä näiden kirjoitusten perusteella totisesti ihmetyttää nykyäitien kitinä vauva-ajan raskaudesta :D. Olisipa itselläkin ollut noin helppoa kuin edellisillä vastaajilla. Jep, olen kateellinen ja ilmeisesti valinnut itselleni väärän miehen.
Meillä molemmat töissä, mies herää enemmän, hoitaa koiran, vie lapsen hoitoon ja hakee takas. Siivoaminen ja muu lapsen hoito about 50/50. Mulla on vaativa työ ja mies lapsirakas ja muutenkin aivan mahtava. Hyvää kannatti odottaa :)