Perseestä tämä kellojen siirto!
Lapset heräs 5.30. Jee jee. Normisti nukkunu 6.30-7.00 saakka.
Kommentit (60)
Jos kelloja ei siirrettäisi, keskikesällä aurinko nousisi Hangossa aamukolmelta ja laskisi iltakymmeneltä. Paljon mieluummin otan kesällä tunnin valoisaa aikaa tuonne iltaan enkä keskelle yötä.
kellojen siirto on perseestä ja turhaa. ilmeisesti sitä ei voida edes lopettaa ilman EU:n lupaa.
mulla menee unirytmit ihan vinksalleen ja aiheuttaa uniongelmia pariksikin viikoksi. etenkin keväällä se tunti on todella ongelmallinen. nyt syksyllä sentään ei haitta jos herään aiemmin ennen kellonsoittoa. just eilen tuli yleltä dokumentti jossa sanottiin että jo tunti vähemmän nukkumista näkyy ihmisen veriarvoissa ja vireydessä.
ja joo mä en kykene vuorotyöhön, jossa on myös öitä. muutaman kuukauden tein ja olin sekaisin kuin seinäkello koko ajan. mä en myöskään matkustele.
[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 07:57"]
Kellojen siirrosta löytyy jo selvää tutkimustietoa, jotka paljastavat esim.sydänkohtausten lisääntyvän selvästi kellojen siirtelyn vuoksi, kesäaikaan siirryttäessä tilanne kaikista pahin.
[/quote]
Luonnonvalintaa. Jos ei kestä muutosta, niin sitten ei kestä.
Meillä ei ainakaan tuo valvottaminen auta. Heräävät joka aamu seitsemältä - ihan sama, ovatko menneet nukkumaan klo 19.30 vai 21.
Jos on laitettu myöhään nukkumaan, ovat sitten vain univelkaisia ja äkäisiä.
Kellojen siirtely on ihan sairasta ja sadistista. Ja keinotekoista! Olisi ihanaa jos mokomasta luovuttaisiin kokonaan. Unitutkijat ja lääkärit juuri eilen televisiossa kommenoivat että taas unihäiriöt lisääntyvät ja se taas näkyy onnettomuuksina liikenteessä, uupumuksena töissä jne.
En siirrä kelloa, on hyvässä paikassa.
Älä vingu. Jotkut tekee 50 vuotta kolmivuorotyötä. Siitä voi jo valittaakin.
Vuorokausirytmi menee pitkäksi aikaa sekaisin. Se on se ongelma.
En kääntänyt kelloja enää, ei kiinnosta.
Pitäis taas kaivaa auton ohjekirja että saa kellonajan muutettua.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitää olla jonkun sortin eritysherkkä, että yksi tunti aiheuttaa noin suurta ahdistusta.
Terkuin vuoroduunari
Vierailija kirjoitti:
En kääntänyt kelloja enää, ei kiinnosta.
Minä käänsin, mutta vain telkkariohjelmien ja mahd. sovittujen menojen takia. Vuorokausirytmiin tuo ei eläkeläisellä vaikuta, kellosta katsoen menen nukkumaan tai herään vain tunnin myöhemmin. Työelämässä ei onnistunut.
Mutta sais viisarien vääntely loppua!
Ainoa hyvä puoli: tulee pyyhittyä pölyt seinäkelloista 2 x vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Pitäis taas kaivaa auton ohjekirja että saa kellonajan muutettua.
Ja telkkarin. Ei voi muistaa! Uusimmissa automaattisesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitää olla jonkun sortin eritysherkkä, että yksi tunti aiheuttaa noin suurta ahdistusta.
Terkuin vuoroduunari
Ei pidä. Unitutkijoiden mukaan suuri osa kärsii pitkään. Osa ei ehkä tiedä sitä itse.
Eipä ole ihmisillä isoja huolia kun tuommoisesta pienestä kellon siirtelystä nuristaan. Hohhoijaa.
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole ihmisillä isoja huolia kun tuommoisesta pienestä kellon siirtelystä nuristaan. Hohhoijaa.
Samaa mieltä. Itse olen kärsinyt oikeasti pahasta unettomuudesta 20 vuotta. Minulla saattaa olla viikossa 3 kokonaan täysin unetonta yötä, jolloin en nuku silmäystäkään.
Olen menettänyt terveyteni tämän takia. Koko elämäni ja käytännössä kaiken.
Joku lellipers e vinkuu yhdestä tunnista kun hänen kakaransa heräävät aamulla. Voi voi voi. Ei heru empatiaa.
Ehkä tää on tärkeämpää etelä-Suomessa, mutta ei se täällä pohjoisessa tunnu mitenkään. Keväällä tympeämpää, näin talvella ei niinkään kun on tuntia pitempi viikonloppu. Kun vuorokauden siirtämistä eteenpäin suunnitellaan joka tapauksessa, niin että koulut yms. alkaisivat myöhempään, niin näin mahdollisesti tapahtuessa se hyöty on mennyt siinä.