Perseestä tämä kellojen siirto!
Lapset heräs 5.30. Jee jee. Normisti nukkunu 6.30-7.00 saakka.
Kommentit (60)
Meillä meni ainakin paremmin, kuin hyvin. Lapset heräsivät klo 7. Viikonloppuisin rytmi on 21-08 ja arkisin 20-07. Nyt ovat jo valmiiksi arkirytmissä sitten ja voin huoletta laittaa klo 20 nukkumaan :) :) :)
Kellojen siirrosta löytyy jo selvää tutkimustietoa, jotka paljastavat esim.sydänkohtausten lisääntyvän selvästi kellojen siirtelyn vuoksi, kesäaikaan siirryttäessä tilanne kaikista pahin.
Minuakaan ei harmita yhtään tämä kellojen siirto! :) herään arkisin klo 5, ja tänään heräsin puoli seitsemän maissa. Ihanaa saada yksi tunti lisää tähän päivään :)
Talvella ainoa valoisa aika näkyy kun katsoo ikkunasta ulos. Mitä iloa jostain aamun valoisuudesta kun siitä ei pääse nauttimaan. Kellojen siirto on yövuorolaisille aika vittumainen, kun tulee kotiin onkin jo valoisaa. Tuon muistaa aina vaikkei tekisikään yötöitä. Menee taas enemmän perseelleen kun pitää hoitaa kansainvälisiä suhteita, muut maat ovat jälleen tunnin kauempana suomen ajasta. Kiitos kesäajasta!
Perseestä todellakin. Aamuvirkkuna ihmisenä toivon, että sitten kun kesäaikaan siirrytään siihen myös jäädään. Talviaikana minulla on vaikeuksia valvoa klo 19.00 jälkeen. Please ei enää kesäajan jälkeen siirtoja!!!!!
[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 07:38"][quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 07:32"]Että te jaksatte narista näin pienestä asiasta. Valvottakaa niitä lapsia tänään tunnin kauemmin niin avot, sama rytmi säilyy.
[/quote]
No ei meillä ainakaan auta. Samaan aikaanne herää aaamulla vaikka valvottaisin miten...
[/quote]
No ei ne loputtomiin siinä kesäajassa ole. Tunti sinne tai tänne pari viikkoa, ei se niin vakavaa ole.
Osaako kukaan selittää mitä _hyötyä_ tästä kellonsiirrosta on. Minä kun en ole sitä koskaan käsittänyt.
[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 08:16"]
Osaako kukaan selittää mitä _hyötyä_ tästä kellonsiirrosta on. Minä kun en ole sitä koskaan käsittänyt.
[/quote]
Joku puhui, että se auttaisi maataloutta ja sen takia siihen siirryttiin. Tämä siis ihan kuultua.
Sunnuntaiaamuna ei pitäisi olla mitään haittaa siitä nousevatko lapset hiukan normaalia "aikaisemmin". Ihme valitusta.
[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 08:18"]
[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 08:16"]
[/quote]
Joku puhui, että se auttaisi maataloutta ja sen takia siihen siirryttiin. Tämä siis ihan kuultua.
[/quote]
No tällä ei ole kyllä maatalouden kanssa mitään tekemistä. Tällä pyritään säästämään koko yhteiskunnan kuluissa kun toiminnasta mahdollisimman suuri osa tapahtuisi valoisana aikana.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kes%C3%A4aika
Kesäaika on laajalti käytetty järjestelmä virallisen paikallisen ajan siirtämiseksi eteenpäin, yleensä yhden tunnin verran kevät- ja kesäkuukausiksi. Suomessa kesäaikaan siirrytään maaliskuun viimeisenä sunnuntaiaamuna, jolloin kelloja siirretään kello kolmesta kello neljään, ja normaaliaikaan lokakuun viimeisenä sunnuntaiaamuna, jolloin kellot siirretään vastaavasti kello neljästä kello kolmeen. Vuonna 2013 kesäaika alkoi 31. maaliskuuta ja päättyi 27. lokakuuta. Vuonna 2014 kesäaika alkoi 30. maaliskuuta ja päättyy 26. lokakuuta.
Kesäaikajärjestelyn tarkoituksena on saada kesän ajan aamuinen valo vastaamaan paremmin aktiivisia valveillaolotunteja ja työskentelyaikoja kouluissa ja työpaikoilla. Kertyneet valoisat tunnit ”säästetään” näin iltaan sen sijaan, että ne kuluisivat ”hukkaan” ihmisten vielä nukkuessa. Pohjoisilla leveyspiireillä kesäajalla on pitkien kesäpäivien takia vähäisempi merkitys kuin etelämpänä,[1] ja energiansäästö on ylipäätään havaittu käytännössä olemattomaksi.[2]
Kesäajan vaikutus on voimakkain keväällä ja syksyllä, jolloin päivän valoisan ajan pituus kasvaa yhdellä tunnilla. Koska ihmisten elämänrytmi on painottunut iltaan, tämä lisää ihmisten aktiivista aikaa tunnilla.
Miten voi säästää valoisat tunnit iltaan jos pimeää on jo klo 16 kun pääsee töistä kotiin? On se kiva kun nyt töissä/koulussa on valoisampaa.
Venäjä siirtyy nyt normaaliaikaan, Suomen pitäisi tehdä samoin. Eli tämän jälkeen eivät veivaa kelloja.
Kesäaikaan voitais jäädä pysyvästi. Valoa tarvitaan illasta. Kypsää, kun töiden jälkeen tulee heti pimeä.
Aina tää sama valitusvirsi, mä en jaksa enkä ymmärrä. Ja sit vedotaan lapsiin... Ne on oikeasti ihan vain muutaman vuoden sen ikäisiä, että heräävät aamulla aikaisin! Ja jos nyt jollain aamuvirkku koululainen, niin se voi varmasti jo lukea vaikka itsekseen tai jotain. Mä olen tehnyt kolmivuorotyötä, mulla on kolme lasta ja me matkustellaan paljon. Ikinä ei ole kellonsiirto haitannut yhtään mitään. Jotenkin minusta tuntuu, että jotkut oikein hakemalla hakevat niitä ongelmia ja valituksen aiheita.
Tykkään kellojen siirrosta! Keväällä ihanaa kun illat valostuvat siirron jälkeen ja tuntuu kuin kesäkin olisi lähempänä, saa nauttia tunnin enemmän valosta ja lämmöstä. Nyt syksyllä tähän viikonloppuun saa tunnin enemmän aikaa.
Kesällä on joka tapauksessa valoisaa ja talvella pimeää, siirretään kelloja tai ei, joten niitä valituksia en ymmärrä.
Talviaikaan siirtymisestä ei valiteta niin paljoa kun saa nukkua pidempään. Kesää kohden aina itketään kun vaikuttaa kaikkiin mummoihin ja kissoihin unirytmiin.
Väität siis että lapsesi heräävät seuraavat puoli vuotta tuntia aiemmin kuin kesäaikaan?