"Katsovatko" muutkin elokuvia tällä tavalla?
Minulla on vuoronperään ja joskus yhtaikaakin Netflix, Amazon Prime ja HBO, ja Areenassakin on tarjontaa. Minua on jo pitkään ärsyttänyt oma tapani katsoa elokuvia ja sarjoja, mutta en näemmä voi sille mitään.
Käytän hirveän paljon aikaa ensin siihen, että valitsen elokuvan tai sarjan. Katson sitä 10-20 minuuttia, ja koska eteneminen on hidasta, menen lukemaan juonen netistä. Ja kun sitten tiedän, miten juoni jatkuu ja mihin se päättyy, menetän kiinnostukseni kokonaan. Oma syy. Sitten päädyn katsomaan jotakin, jonka olen nähnyt jo monta kertaa, tai menen YouTubeen katselemaan koiravideoita ja muuta satunnaista.
Mistä tällainen johtuu? Onko muitakin, jotka sabotoivat omia elokuvailtojaan tällä tavalla? :D
Kommentit (19)
Mä useasti palstailen, kun katson netflixiä.
Myös elokuvien aikana googletan ko. elokuvan ja katson missä muissa elokuvissa näitä näyttelijöitä esiintyy. Mulle on tullut tutuksi aikamoinen liuta näyttelijöitä, tunnettuja ja vähemmän tunnettuja näyttelijöitä.
Myönnän, että keskittyminen on joskus kortilla, ja leffat tuntuu pitkiltä, varsinkin jos on jotain hömppää, missä ei tarvi ajatella tai eläytyä. Mutta niiden aikaan on hyvä neuloa, joten jaan keskittymiseni neuleen ja ruudun välille, niin en hairahdu puhelimella surffaamaan netissä.
Mulla on myös tuota samaa, että valitseminen kestää kauhean kauan. Joskus se kestää niin kauan, että totean olevan jo liian myöhä, että alkaisin katselemaan. Usein käy myös niin, että valitsen jonkun tutun elokuvan, jonka tiedän hyväksi sen sijaan, että ottaisin riskin ja katsoisin jonkun toisen, mistä ei voi tietää onko hyvä vai ei.
En useinkaan pysty tuijottamaan elokuvaa pelkällään, vaan esim. pelaan samalla kännykällä CandyCrushia. Sitten kun elämät loppuu, niin katselen jonkun aikaa ja jossain kohtaa, että tuntuu pitää taukoa ja surffailen netissä muilla sivuilla. Palaan sitten taas elokuvan pariin jossain kohtaa ja jatkan katsomista.
Sain viime keväänä ADHD-diagnoosin ja arvelen sen olevan syy, etten pysty kerralla katsomaan elokuvaa loppuun, ellei se ole aivan poikkeuksellisen mukaansatempaava.
Mä tiedän tyypin joka katsoo YouTubea ja koneeltaan leffoja 1,25 nopeudella. Säästyy kuulemma aikaa, ihan hyvin kuuluu repliikit ilman että menee helium-pikkuoraviksi. 😄
En ole elokuvia katsellut aikoihin, sarjoja vaan. Ja joo, aika vetävä täytyy olla että jaksaa katsoa jakson yhdellä istumalla tai hyppimättä epäkiinnostaviem kohtien yli. K-draamoja joskun bingetän.
Mulla vähän sama. Valitsen leffan huolella ja heti kun se alkaa, kaivan kännykän esille PAITSI jos leffa on poikkeuksellisen hyvä niin keskityn katsomaan.
Luulen että se on tämä nykyajan elämäntyyli. Kaikella on kiire, viestit pitää olla lyhyitä ja ytimekkäitä, kuten tämänkin viestin.
En muuten jaksa yleensä keskittyä mihinkään pitkiin testeihinkään. Viimeisen kirjan lukemisesta on vierähtänyt tovi.
Harva elokuva jaksaa kiinnostaa, mielummin luen kirjana ja kuvittelen itse hahmot. Sarjoja olen yhtä huono katsomaan. Dokkkarit jaksan katsoa ja yllättäen jos elokuva on piirretty, jaksan yleensä katsoa.
Minulla ongelma johtuu ihmisnäyttelijöistä. Harvassa on näyttelijä, joka ei ole liian samanlainen joka roolissa. Esim. Potterit onnistuu katsomaan, kun päähahmot eivät ole tuttuja muualta, kuten moni muu lasten tai nuorten elokuva missä on uudet näyttelijät. Juoneen uppoutuminen häiriintyy, kun koko ajan tulee mieleen tämä näyttelijä x oli ihan samanlainen jossain toisessa roolissa. Tuben elokuvien aukiselitykset on hyviä elokuvan pikakatsomiseen, kun ei jaksa tuhlata aikaa itsensä ärsyttämiseen.
Jos katsotte elokuvia/netflixiä niin onko teillä vakio aikoja milloin alatte leffoja katsella?
Itse yleensä alan katsoa klo 21.00 jälkeen elokuvia ja joskus klo 16.00 jälkeen katson netflixistä sarjoja ja jonnekin klo 20.00 saakka useasti tulee jotakin sarjaa katsottua.
Hyvään leffaan jaksaa keskittyä. Ongelmana on se tusinatavara. 95% leffoista ja sarjoista arvaat jo mitä tulee tapahtumaan.
Se on vain ajan täytettä, ei haasta älyä.
Noi Netflixin omat varsinkin, voi hohhoijaa. Pitäisi katsoa vanhoja leffoja.
Miten et voi tietää? Etkö tunne ketään?
Vierailija kirjoitti:
Mä tiedän tyypin joka katsoo YouTubea ja koneeltaan leffoja 1,25 nopeudella. Säästyy kuulemma aikaa, ihan hyvin kuuluu repliikit ilman että menee helium-pikkuoraviksi. 😄
Digiboksillani (joka on nyt välivarastossa) minäkin katselin dokumentit nopeutettuina. Kaikenlaiset dramatisoinnit ja muu hidas eteneminen tekevät asiasisällön selville saamisesta sellaista tervanjuontia, että jollei heti vaikuttanut kiinnostavalta, katsoin dokkarit nopeutettuina ja tutustuin siihen, onko elokuva tarpeeksi kiinnostava. Minun digibokseissani teksti pysyi mukana nopeutettunakin, ja vuosien mittaan harjaannuin lukemaan ja ymmärtämään 8-kertaiseksi nopeutetun tekstin. Kun jotain mielenkiintoista oli näkyvillä, normaalinopeus (+ ääni) kelpasivat.
Tätä kirjoittaessani valkeni: olen tottunut potkaisemaan tylsiin kohtiin lisää vauhtia, eivätkä suoratoistopalvelut tai YouTube mitenkään pysty tarjoamaan samaa kuin digiboksi. Tosiaan siis oma syy. Täytyy kaivella boksit esille.
Ap
Ei se oo ap sun syy. Oot vaan liian älykäs nykytuotannolle.
Monet elokuvat on jääneet katsomatta, kun olen katsonut Everything wrong with... siitä elokuvasta. Kotona katsoessa teen AINA jotain muutakin, yleensä selaan nettiä. Tai sitten siivoan tms. Joskus menee tosiaan niin pitkään elokuvia valkkaillessa, että totean ettei minua taida nyt jaksaa kiinnostaa, ja sen sijaan katselen Youtubesta jotain sivistäviä videoita.
Sarjojen kanssa ei ole kyllä koskaan käynyt noin kuin ap:lle, joko tykkään sarjasta (eli näyttelijöistä, käsikirjoituksesta jne) tai sitten en.
Vierailija kirjoitti:
Ei se oo ap sun syy. Oot vaan liian älykäs nykytuotannolle.
En välttämättä. Sen huomaa niistä sarjoista ja elokuvista, joita minä jaksan katsoa. :D
Ap
Mitä hittoa. :D Ei ehkä aloitus niinkään vaan monet muut kommentit tässä. Oon kuullutkin juttuja että ihmiset ei jaksa nykyään keskittyä mutta en tiennyt sen olevan ihan tällaista...
Jos katson elokuvaa, katson sen alusta loppuun normaalilla nopeudella enkä todellakaan edes vilkaise välissä kännykkää tai tee yhtään mitään muutakaan. No, syön samalla, mutta se ei vie keskittymistä. Mieluiten elokuvien aikana ei myöskään saa puhua, ainakaan muusta kuin siitä elokuvasta, ja nekin pitää olla nopeita kommentteja, kunnon analyysit siis vasta leffan jälkeen. Leffateatterissa katsoisin mieluusti myös lopputekstit, mutta en kehtaa kun kaikki muutkin lähtee pois. Onneksi leffaseurani on samanhenkistä kuin minä eikä mitään kännykänselaajia.
Vierailija kirjoitti:
Mitä hittoa. :D Ei ehkä aloitus niinkään vaan monet muut kommentit tässä. Oon kuullutkin juttuja että ihmiset ei jaksa nykyään keskittyä mutta en tiennyt sen olevan ihan tällaista...
Jos katson elokuvaa, katson sen alusta loppuun normaalilla nopeudella enkä todellakaan edes vilkaise välissä kännykkää tai tee yhtään mitään muutakaan. No, syön samalla, mutta se ei vie keskittymistä. Mieluiten elokuvien aikana ei myöskään saa puhua, ainakaan muusta kuin siitä elokuvasta, ja nekin pitää olla nopeita kommentteja, kunnon analyysit siis vasta leffan jälkeen. Leffateatterissa katsoisin mieluusti myös lopputekstit, mutta en kehtaa kun kaikki muutkin lähtee pois. Onneksi leffaseurani on samanhenkistä kuin minä eikä mitään kännykänselaajia.
Aloitus koskikin juuri sitä, että mikään ei tunnu tarpeeksi kiinnostavalta. Palaan yleensä jo hyväksi havaittuun ja/tai monesti katsottuun tai keksin kokonaan muuta tekemistä.
Kun olen havainnut katsottavan katsomisen arvoiseksi, keskityn siihen kunnolla, mitä nyt siirryn taaksepäin katsomaan joitakin kohtia uudelleen. En koskaan katso elokuvia muiden ihmisten kanssa kotona enkä muualla (elokuvissa en käy yleisön märehtimisen vuoksi). Olen juuri sellainen kaukosäätimenkäyttäjä, joka tulisi kuristetuksi ennen elokuvan puoliväliä.
Mainitsit lopputekstit. Olen tiedustellut parilta TV-kanavalta, miksi he lopettavat elokuvan ja sarjat heti, kun lopputekstit alkavat. Saatuani sen saman vastauksen olen pannut kanavat boikottiin, ja se boikotti pitää yhä. Mainoskatkot voi vielä hyppiä yli, mutta kanavamainokset loppukohtauksen kintereillä ja lopputekstien puuttuminen ovat elokuvan häpäisemistä ja katsojan halveksimista.
En haluaisi kritisoida ketjun juttukavereitani, mutta olen kyllä samaa mieltä siitä, että kännykän räplääminen elokuvan tai sarjan aikana on loistokeino varmistaa elokuvan pysyminen vain hissimusiikkina. Olen muutaman kerran kokeillut, paljonko jää mieleen, kun toisella silmällä katsoo kännykkää, ja havainnut, että ihan toinen elokuva on jo menossa.
Ap
No, on meitä näemmä ainakin kolme. :)
Katsoin muuten tässä välissä kolme elokuvaa. Kun ei mikään jaksa kiinnostaa.
Ap