Onko läpimät voileivät eli lämppärit
Jo vanhanaikaista? Nehän on hyviä mutta kehtaako sellaisia tarjota iltasyömiseksi vai pitääkö olla tyyliin pizzaa.
Vähän niinkuin deittikaverille.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Ihan parhaita, aion valmistaa ensi viikonloppuna perjantai-illan herkuksi.
Niin minäkin. Pitkästä aikaa! Nam!
kunnon lämppärit kuuluu tehdä uunissa ei mikrossa. Leipä maun mukaan ja päälle voita, Poutun kannuswursti viipaleita, ketsuppia, tomaattia tai ananasviipale ja päälle kunnolla emmentalia
Meidän lämppäri lempparina on paahtoleipä, minkä päälle ketsuppia, tonnikalaa, ananasta ja juustoraastetta. Just taas viikonloppuna tehtiin.
Ensi viikonloppuna meilläkin syödään lämppäreitä😋
No joo, todellakin uunissa pitää tehdä! Hyvä muistutus 👍
Vierailija kirjoitti:
Meidän lämppäri lempparina on paahtoleipä, minkä päälle ketsuppia, tonnikalaa, ananasta ja juustoraastetta. Just taas viikonloppuna tehtiin.
Aina kälynen. :D
Vierailija kirjoitti:
Eikö lämppäri ole semmoinen vähemmän mainekkaampi bändi, joka esiintyy ennen pääesitystä.
Näin on se. Jos sitä vastoin haluaa tehdä uunipellillä lämpimiä voileipiä, olen yleensä suosinut erilaisia paahtoleipiä tai viime aikoina Vaasan Dark Dog nimellä tunnettuja pitkulaisia sämpylöitä. Tavallisesti laitan sille alemmalla leivälle ensin curry- tai paprikamajoneesia, sitten 3-4 kappaletta pyöreitä lenkkimakkaran paloja, niiden päälle hiukan sinappia, sitten pari viipaletta edamjuustoa ja lopuksi toisen paahtoleivän palan tai sämpylän kannen päällimmäksi.
Vierailija kirjoitti:
No joo, todellakin uunissa pitää tehdä! Hyvä muistutus 👍
Air fryer tekee paremmat vielä kuin uuni.
Itse teen aina tonnikalasta, eli sekoitan ranskankermaa, tonnikalaa, päälle goudaa. Leipänä sellainen sourdough, mikä se onkaan suomeksi, hapantaikina leipää (??):
Kokeile ruisleivälle tehty pizzaa. Tomaattikastiketta johon lisätty pyre ja se leivän päälle ja mieluisat täytteet ja juustoraaste päälle. Tietysti voi laittaa basilikaa tai oreganoa päälle ja valkosipulia.
Eikai kukaan oikeasti lämppäreitä tee mikrossa??!! Eihän ne ole silloin aitoja lämppäreitä.
Vierailija kirjoitti:
Eikai kukaan oikeasti lämppäreitä tee mikrossa??!! Eihän ne ole silloin aitoja lämppäreitä.
Kyllä. Täytyy tunnustaa. Nykyään maltan tehdä uunissa. Ovat kyllä ihan eri juttu kuin mikrolämppärit.
Kunhan levitteenä on muuta kuin ketsuppia.
Vierailija kirjoitti:
Lämppärit, teetä ja syksyinen pimeys ja sade. Parasta 🥰
Lämpimiä voileipiä ja iso lasillinen kurria ruokajuomaksi. Nam.
Vierailija kirjoitti:
Meillä tehdään lämppäreitä ja paljon!Täytteitä voi keksiä rajattomasti.Oma suosikkini on: ruis tai maalaisleipäviipaleita pellille vieriviereen.
Päälle oliiviöljyä ja paljon valkosipulia.
Chorizomakkaraviipaleita,juustosiivuja.esim.emmental,mozzarella tai aura.
Päälle tomaattia ja suola&pippuri.
Parasta!
Itse tein viimeksi ruispuikulan päälle tuorejuustoa, balkaninmakkaraa, paistettua kananmunaa ja paistettua pekonia sekä minitomaatteja. Juustoraastetta päälle ja uuniin. Niin hyviä, että järki lähti! 😋
Vierailija kirjoitti:
Mitä paahtoleipää käytätte, en halua mitään pahvin makuista.
Niistä esipaistetuista patongeista tulee myös hyviä lämppäreitä kun ensin tietty halkoo ne.
Lapsi oli tänään kokkikerhossa. Olivat tehneet lämppäreitä. Onnellinen lapsi tuli kotiin!
Mun lemppari täytteet on kypsä kananrinta riivittynä, aura ja emmental ja mozzarella päälle. Kinkkuversiokin käy. Tai ihan perinteinen Atrian herkkulenkki, kevyesti sinappia makkaran päälle ja emmentalia. Tomaatti on hyvää, mutta kuten mainittu, pitäisi malttaa odottaa jäähtymistä. Paahdettu sipulikin on hyvä täyte. Ja tonnikala kinkun kera. No, kunhan on riittävästi juustoa, niin kelpaa! Yleensä ihan tavallista paahtoleipää pellillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä paahtoleipää käytätte, en halua mitään pahvin makuista.
Yleensä graham paahtoleipää, sitä vihreässä pussissa olevaa.
Mutta mun mielestä lämppäreissä toimii kaikki paahtis, jos täyte on hyvä. Ja yleensäkin lämppäreissä tulee hyödynnettyä ne vanhaksi menevät paahtoleivät, sekä juuston jämät raastettuna mistä ei saa enää höylättyä.
On myös yksi vieras joka ei pidä mutta syö kun juusto on alimmaisena joten olen hänelle tehnyt.