Täysin kyllästynyt kotona asuvaan 18vuotiaaseen.
Elää kuin hotellissa. Mitään muuta ei tee kuin nököttää huoneessaan pleikkaa pelaten.
Lattia täynnä roskia ja enegiajuomatölkkejä sekä astioita. Koko huone haisee niin kuvottavalle etten voi enää mennä sinne.
Aluslakanaa ei vaivaudu laittamaan kun vihdoin joskus 100 muistutuksen jälkeen vie edelliset pesuun.
Hampaita ei pese eikä hiuksiakaan kuin joskus ja jouluna.
Mitään ei tee. Tuskin koulutehtäviäkään. Ajokorttiakin kinus, mut kun yhdestä testistä ei päässyt läpi, jäi sekin homma. Kiukuttelee kyllä kun pitää metrolla liikkua.
Joo, itsehän olen lapseni kasvattanut. Kaikkia näitä asioita opetettu ja harjoiteltu mutta nyt on ollut tällaista viimeiset 4 vuotta. Tekis mieli heittää pihalle.
Kommentit (45)
No me ei heitetty pihalle 18v vaan etsittiin hänelle oma pieni vuokra-asunto. Paremmin on pärjännyt kuin kotona. Jopa joutunut tiskaamaan ja käymään ihan itse kaupassa.
Kuka suuttuu omalle lapselle, jos hän noin ilmiselvästi voi huonosti? Apuahan hän tarvitsee.
Alatte yhdessä etsiä vuokra-asuntoa. Autat itsenäistymisessä. Jos ei ole valmis muuttamaan niin teette teidän perheen säännöt ja kaikki sitoutuvat niihin. Sääntöjen tarkoitus tukea nuoren itsenäistymistä ja ottamaan vastuuta itsestään
Kun menee johonkin niin pleikkahan voi mystisesti hajota. Rahaa uuteen ei ole, mutta poikahan voi hommata töitä ja ostaa sellaisen itse. Työpaikan saadakseen on käytävä suihkussa ja pestävä hampaat sekä vaatteet. Ilmeisesti ei ole koulussa?
Aikuisena voit siivota oman asuntosi, johon kuuluu 18v huone. Ja hanki hänelle oma asunto fiksulta kivalta alueelta, hän alkaa siivoamaan ja ottaa oman vastuun siitä. Nuoria ei voi heittää ulos vain, vaan pitää huolehtia että on ruokaa ja kodissa huonekalut jne. Siitä hän saa uutta motivaatiota.
18-vuotias on juridisesti aikuinen. Eli silloin päättyy elatusvelvollisuus. Teillä on oikeus painostaa tuon ikäinen hankkimaan oma asunto.
Ja te jotka lässytätte, että nuori ei usko itseensä tai on masentunut, niin miettikää omalle kohdalle. Kyllä teidänkin hermot olisivat riekaleina, jos kodissanne loisisi täysi-ikäinen ihminen joka ei tee mitään ja elää siivellä.
ei ole vielä pahimmasta päästä, tiedän kolme pahempaa mutta miten kauan aijot hinata tätä reppanaa. tiedät itsekin ettei tilanne noin korjaannu. ovi auki potku perseeseen ja poju tukijonoon, ehkä pääsee vielä joskus poliitikoksi kommarien listoilta kun on tuo muiden hyväksikäyttö noin hyvin hallussa. siinä hommassa ei koulutodistuksia tarvita. vihreiden pekan adjutantiksi ei pääse jos ei opettele pesemään hampaitaan.
Nyt siivoatte sen huoneen yhdessä. Kyllä se alkaa pysyä järjestyksessä, kun kerran siivoatte kunnolla ja karsitte kaikki turhat tavarat.
Joka viikko on siivottava, vaikkapa lauantaisin, ja vaihdettava lakana. Sen päälle mennään saunaan, jossa pestään hiukset. Hiukset tulee pestä myös kerran tai kaksi viikossa muuten.
Hammaspesu joka ilta ja aamu.
Tee palvelus hänen tulevalle kumppanille ja opeta tavoille ennen kuin nakkaat pihalle.
Mulla on kokemusta samanlaisesta pullamössöstä, mutta reilu 20-vuotiaana, nyt kun on muuttamassa omilleen, hänestä on kuoriutunut perhonen. Se ei tod metamorfoitunut itsestään. Nou nou. Nyt nimenomaan sinulla on kova työ edessä. Laatikaa pelisäännöt, aloita vähitellen esim jos sinä kokkaat, hän laittaa tiskit. Ja päinvastoin. Ole kärsivällinen. Vie hetken ennen kuin oppii tuon mutisematta. Seuraavaksi siirryt pyykkeihin, imurointiin jne. Älä jousta säännöistä. Ole jämpti. Toinen vaihtoehto on muuttaa omilleen.
Meillä tuo on ollut parin vuoden proggis ja nyt olen lapseeni tyytyväinen. Hän osaa tehdä itse kaikki kodinhoitoon liittyvät hommat ja välillä jopa omatoimisesti. Eikä odota että tuleva kumppani hoitaa kaiken.
Aloita jo tänään.
Omapahan on kakarasi. Olen tasan varma, että kasvatus on ollut päin perzettä, äitiä ei ole kiinnostanut lapsi muuten kuin lapsilisien takia ja muuten hän oli riesa. Rakkautta ei ole ollut perheessä koskaan, eikä mitään muutakaan hyvää, vaan lapsi on tuntenut itsensä aina huonoksi, vahinkolapseksi ja ylimääräiseksi. Niin myös nyt. Nuoren koko elämä on sekaisin ja hän ei osaa sitä itse korjata, mutta äiti se vaan selaa puhelintaan ja valittaa.
Olisitte antaneet lapsen adoptoitavaksi johonkin hyvään perheeseen jo vauvana! Perheeseen, jossa pojasta olisi välitetty ja rakastettu omana itsenään ja jossa hän olisi saanut tarvitsemaansa tukea ja apua.
Masentunut turhautunut
ei itse pääse irti ja ryhdistäydy
Tarvitsee apua.
Sinun apuasi ja psykologin.
Vierailija kirjoitti:
Nyt siivoatte sen huoneen yhdessä. Kyllä se alkaa pysyä järjestyksessä, kun kerran siivoatte kunnolla ja karsitte kaikki turhat tavarat.
Joka viikko on siivottava, vaikkapa lauantaisin, ja vaihdettava lakana. Sen päälle mennään saunaan, jossa pestään hiukset. Hiukset tulee pestä myös kerran tai kaksi viikossa muuten.
Hammaspesu joka ilta ja aamu.
Aloittajalta ei puuttunut tietoa hygienian ylläpidosta. Nuori oli se, joka elää liassa. Eivätkä asiat ala taianomaisesti sujumaan vain siksi, että joku toinen väittää niin.
Joo, se lapsen kasvatus pitäisi aloittaa ihan vauvasta asti. Hankala sitä 14 vuoden puuttuvaa kasvatusta on korjata 4v panostuksella. Itse olen humannut, että kun lapselle lataa osuutensa velvollisuuksia ja vastuuta kodinhoidosta, niin matalammalla kynnyksellä lähtevät myös omilleen jossain vaiheessa. Mutta monet vanhemmat kuitenkin tarjoavat lapselleen ilmaisen täyshoidon ja lelut ja sitten ihmetellään, kun sillä ei ole kiinnostusta tehdä mitään tai lähteä minnekään.
Vierailija kirjoitti:
Omapahan on kakarasi. Olen tasan varma, että kasvatus on ollut päin perzettä, äitiä ei ole kiinnostanut lapsi muuten kuin lapsilisien takia ja muuten hän oli riesa. Rakkautta ei ole ollut perheessä koskaan, eikä mitään muutakaan hyvää, vaan lapsi on tuntenut itsensä aina huonoksi, vahinkolapseksi ja ylimääräiseksi. Niin myös nyt. Nuoren koko elämä on sekaisin ja hän ei osaa sitä itse korjata, mutta äiti se vaan selaa puhelintaan ja valittaa.
Olisitte antaneet lapsen adoptoitavaksi johonkin hyvään perheeseen jo vauvana! Perheeseen, jossa pojasta olisi välitetty ja rakastettu omana itsenään ja jossa hän olisi saanut tarvitsemaansa tukea ja apua.
Aikamoisia oletuksia.
Vierailija kirjoitti:
18-vuotias on juridisesti aikuinen. Eli silloin päättyy elatusvelvollisuus. Teillä on oikeus painostaa tuon ikäinen hankkimaan oma asunto.
Ja te jotka lässytätte, että nuori ei usko itseensä tai on masentunut, niin miettikää omalle kohdalle. Kyllä teidänkin hermot olisivat riekaleina, jos kodissanne loisisi täysi-ikäinen ihminen joka ei tee mitään ja elää siivellä.
Ai että silloin, kun napsahtaa 18v. lapsi on valmis maailmalle. Ei ole. Tarvitsee tukea ja rakkautta vielä pitkään. Lähtee varmasti, kun tuntee, että siivet kantaa.
Vierailija kirjoitti:
Joo, se lapsen kasvatus pitäisi aloittaa ihan vauvasta asti. Hankala sitä 14 vuoden puuttuvaa kasvatusta on korjata 4v panostuksella. Itse olen humannut, että kun lapselle lataa osuutensa velvollisuuksia ja vastuuta kodinhoidosta, niin matalammalla kynnyksellä lähtevät myös omilleen jossain vaiheessa. Mutta monet vanhemmat kuitenkin tarjoavat lapselleen ilmaisen täyshoidon ja lelut ja sitten ihmetellään, kun sillä ei ole kiinnostusta tehdä mitään tai lähteä minnekään.
Muiden lasten kasvattaminen on aina sitä helpointa lastenkasvatusta. Lapset ovat yksilöitä ja tekevät myls itsenäisiä päätöksiä, vaikka kuinka olisi opetettu ja kasvatettu. Monet luulevat, että lapsi on syntyessään kuin tyhjä taulu, johon vanhemmat voivat sitten omien arvojensa mukaan lisäillä mitä tahansa ja lopputulokseksi muovautuu vanhempien toiveiden ja panostuksen mukainen aikuinen.
Kuulostaa siltä, että lapsesi ei usko enää itseensä. Usko sinä.