3v:n järkyttävä uhma
3v. tytär on aivan hirveässä uhmaiässä ja alkaa voimat olla todella vähissä. Käyttäytyy erittäin levottomasti melkein koko ajan, mölyää, ärsyttää tahallaan veljeä, pomppii ja kiipeilee, ei pysy paikoillaan, heittelee tavaroita, yrittää työntää telkkaria kumoon kikattaen. Siis tahallista ärsyttämistä. Siitä seuraa aina johdonmukaisesti selitys miksi ei saa jotain tehdä ja lopetuspyyntö, sen jälkeen varoitus ja viimeisksi 3 minuutin jäähy. Kuitenkin kun laittaa jäähyyn, tyttö saa silmittömän raivarin, huutaa niin kovalla äänellä että meistä on tehty kaksi lastensuojeluilmoitusta. Siis huutaa lohduttomasti niin raivoissaan ainakin puoli tuntia ja välillä oksentaa kun on niin pois tolaltaan. Lähellekään ei saa mennä lohduttamaan tai raivostuu vielä enemmän. On siis todella temperamenttinen tapaus, ollut ihan vauvasta lähtien.
Mitään häikkää ei epäillä, käyttäytyy päiväkodissa hyvin, osaa keskittyä, on tätejen mukaan fiksu, herttainen ja kehityksessä edellä monella tasolla. On vain aivan sietämätön kotona. Saa kyllä paljon huomioita iltaisin, pelataan koko perhe joka ilta pelejä, luen hänelle kirjoja jne. Saa myös todella paljon liikuntaa, on ainakin 2 tuntia päivässä ulkona ja päiväkodissa jumpataan ja käy vielä kerran viikossa taaperoiden jumppatunnilla purkamassa energiaan.
Minulla on todella haastava työ ja mies on sairaslomalla työtapaturman takia eli ei pahemmin voi osallistua lapsen asioihin, itse aina vien ja tuon lasta ja sisartaan päiväkotiin, puistoon, neuvolaan, harrastuksiin, alan uupua tämän tilanteen kanssa. Tukiverkkoja ei ole. Toivoisin siis vinkkejä temperamenttisen lapsen kasvatukseen. Tuntuu siltä että olen kohtuuttoman kovilla hänen kanssaan, kukaan muu tuntemani 3v. lapsi ei ole näin vilkas eikä kovaääninen, vaikka siis rakas ja ihana onkin.
Otitko rokotteen ennen raskautta/synnytystä?