1. Ja 2. luokkalaisten pyöräilykielto
Miksi tästä on nyt noussut tällainen poru? Itse olin ekalla 80-luvun puolivälissä, ja silloin jo vasta kolmasluokkalaiset sai pyöräillä kouluun. En ole aikaisemmin kuullut valitusta aiheesta. Saahan lapset pyöräillä vapaa-ajalla, eihän tämän pitäisi olla mikään lopetuskäsky pyöräilylle yleensä. Sen kuvan joistain noista kommenteista saa, että jos kouluun ei saa pyöräillä, niin siitä seuraa ettei lapsi enään ikinä pyöräile.
Jos lapsi on pettynyt, niin voihan sitä sopia, että pyöräillään ne kaksi vuotta iskän tai äidin kanssa pienellä iltalenkillä. Tms. Lapsikin oppisi ottamaan pettymyksiä vastaan ja etsimään uusia ratkaisuja sen sijaan, että vaan petytään ja otetaan nokkiinsa.
https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/9c49880b-b77c-454d-871d-472e…
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Minusta ääntä pitäisi pitää enemmän niistä vanhemmista, jotka tuovat lapsensa autolla kouluun.
Ei voi kuin ihmetellä vanhempia, jotka kuljettavat lapsen joka paikkaan autolla. Ja aina mahdollisimman lähelle, ei voi jättää lasta koulun viereen vaan ajetaan se auto tasan niin lähelle koulun ovea kuin vaan pystyy.
Mun oli ainakin ekaluokasta lähtien pakko kävellä tai mennä pyörällä kouluun koska meillä ei ollut autoa, julkisia ei kulkenut sinne päin ja koulukyytejä ei tuohon aikaan ollut. Tosin matka ei ollut hirveen pitkä, ehkä joku pari kilsaa.
Hyvä, että tämä asia on noussut viimein julkisuuteen.
Lain mukaan koululla ei ole oikeutta kieltää pyöräilyä, suosituksia ne voivat antaa.
On tärkeää, että vanhemmat tuntevat velvollisuutensa ja oikeutensa. On vanhempien asia päättää tämä asia.
Jos laki on huono, sitä voidaan muuttaa. kuten laeille jatkuvasti tehdään.
Ap:n asenne on haitallinen perheille. Hänen mukaansa koulut voivat kieltää sellaisiakin asioita, joihin puuttumiseen kouluilla ei kain mukaan ole oikeutta.
Pienimpien kohellusta seurattuani, niin pidän kieltoa ihan hyvänä.
Vierailija kirjoitti:
Pienimpien kohellusta seurattuani, niin pidän kieltoa ihan hyvänä.
Tämä. Kun on seurannut koulun aamuliikennettä niin eka ja toka luokkaisten eivät ole tarpeeksi tarkkaavaisia ja osa ei edes osaa ajaa pyörällä kunnolla. Kuka opettaa ekaluokkalaiselle liikennesäännöt jos vanhempi ei sitä ole tehnyt?
Täh, kyllä meillä ekaluokkalainen kulkee pyörällä kouluun 1,5 km matkan. Itse muistan pyöräilleeni myös ekalla 3 km koulutien.
Jatkan, että tuo meidän 1,5 km matka on turvallinen, hyvät pyörätiet eikä yhtään pahaa tien ylitystä.
Pitäisikö lakia muuttaa niin, että alle 9-vuotiaat voivat pyöräillä yksin vain, jos ensin suorittavat jonkinlaisen pyöräilykortin?
Meillä koulussa aikoinaan järjestettiin liikennekilpailut. Olisi aiheellista nytkin pitää opetuspäivä. Mutta melkeinpä ekaluokkalainen ajaa turvallisemmin kun 15v pojat pikku viritetyillä Kiinan mankeillaan.
Pienillä pysyy sentään kypärät päässä. Teinit ajavat ilman ja räpläävät kännykkää samalla, keulien
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta ääntä pitäisi pitää enemmän niistä vanhemmista, jotka tuovat lapsensa autolla kouluun.
Ei voi kuin ihmetellä vanhempia, jotka kuljettavat lapsen joka paikkaan autolla. Ja aina mahdollisimman lähelle, ei voi jättää lasta koulun viereen vaan ajetaan se auto tasan niin lähelle koulun ovea kuin vaan pystyy.
Juu, itse kävelin ne kaksi ekaa vuotta ja sitten pyöräilin. Ne kellä oli pidempi matka kulkivat bussilla tai koulukyydillä. Aika harvoja vanhemmat kuskasivat.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minusta ääntä pitäisi pitää enemmän niistä vanhemmista, jotka tuovat lapsensa autolla kouluun.
Mitä erikoista siinä on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta ääntä pitäisi pitää enemmän niistä vanhemmista, jotka tuovat lapsensa autolla kouluun.
Mitä erikoista siinä on?
Normaaleille ihmisille ei yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Mun oli ainakin ekaluokasta lähtien pakko kävellä tai mennä pyörällä kouluun koska meillä ei ollut autoa, julkisia ei kulkenut sinne päin ja koulukyytejä ei tuohon aikaan ollut. Tosin matka ei ollut hirveen pitkä, ehkä joku pari kilsaa.
Siihen aikaan ei myöskään ollut sitä autorallia koulujen ympäristössä, joka merkittävästi heikentää pyöräilevien ja kävelevien lasten turvallisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta ääntä pitäisi pitää enemmän niistä vanhemmista, jotka tuovat lapsensa autolla kouluun.
Mitä erikoista siinä on?
En tiedä onko siinä mitään erikoista nykypäivänä, mutta kaikki vähänkin vanhemmat koulut on suunniteltu kevyen liikenteen ehdoilla, eikä pysäköinti- tai kääntämispaikkoja ole suunniteltu satojen autojen tarpeisiin.
Erityisen harmillista tämä on koulukyytejä ajavien ammattilaisten - ja tietenkin siellä autojen keskellä sukkuloivien lasten - näkökulmasta.
Oma lapseni on toisella luokalla. Käy toisen äidinkielen tunnilla kaupungin keskuskoululla pyörällä. Teki näin jo viime vuonna ollessaan ekalla. Ei ole kukaan tullut valittamaan tai kieltämään.
Lapsen kanssa on kuljettu pyörällä ja opetettu liikenteessä käyttäytymistä siitä asti, kun oppi ajamaan potkupyörällä. Väitän, että on varovaisempi ja fiksumpi liikenteessä kuin moni teini tai aikuinen. Minusta tuo sääntö on hölmö. Jokaisen perheen ja vanhempien pitäisi voida itse arvioida milloin lapsi on valmis. Ei se ole sitä kolmoselle mennessäkään yhtäkkiä, jos liikennekäyttäytymisen opetteluun ei panosteta.
Siinäs kitisette. Minä laittaisin mielelläni 2 luokkalaiseni kävellen kouluun, jos se vaan olisi turvallista. Matkaa on alle 1 km, mutta ei tuon rekkarallin keskelle uskalla pientä lasta päästää kävelemään. Onneksi kunta tarjoaa ilmaisen taksikyydin.
Minkään sortin kevyenliikenteenväylää ei ole. Nopeusrajoitus koulun kohdalla 40 km/h, mutta ei siinä monikaan niin hiljaa aja. Keskiverto ohikulkija malttaa hiljentää kahdeksaankymppiin, kyläläiset ehkä kuuteenkymppiin. Rekat ajaa tyypillisesti sitä 80 km/h, jos ei ole kääntynyt tai kääntymässä risteyksestä.
Vanhemmat tekee kuten parhaaksi näkee, suomalaiset on vaan niin lampaita ettei uskalla käyttää tervettä järkeä jos koulu jotain "toivoo".
Minusta ääntä pitäisi pitää enemmän niistä vanhemmista, jotka tuovat lapsensa autolla kouluun.