Tein tällaisia havaintoja koronan aikana:
- Terveydenhuoltojärjestelmä on käytännössä kuin laho rotisko, joka kantaa vain ruohonjuuritason työntekijöiden venymisen ja pakottamisen ansiosta. Muuten se olisi romahtanyt.
- Ylivoimainen enemmistö m-muuttajista ei ole valmis sitoutumaan yhteisiin pelisääntöihin (turvavälit, suojautuminen) edes yleisvaarallisen taudin aikana.
- Ihmisten yleinen kestokyky on pelottavan huonolla tolalla, syvä rauhan ja hyvinvoinnin aika on heikentänyt kestokykyä merkittävästi
Kommentit (4)
Näin on. Kysymys kuuluu: mitä asiasta opitaan ja mitä asialle tehdään? Aivan. Ei mitään.
Havaintoja itsestäni:
- kun tämä alkoi ja kukaan ei tiennyt minkälainen siitä tulee, tein itselleni selväksi että jos sairaus on paha, voin menehtyä vaikka olen nuori. Se ei kuitenkaan lamannut minua ja pystyin olemaan töissä hoitajana, mistä olen iloinen. Minussa on sentään jotakin voimavaroja, vaikka etukäteen luulin toisin
- kestän poikkeusoloja ja rajoituksia yllättävän hyvin, en hajoa yhtä helposti kuin monet ystäväni ovat tehneet
- huomasin miten paljon olen käyttänyt rahaani kaikkeen turhaan, koronan aikana olen säästänyt ihan hervottomasti (tosin olen ollut koko ajan ylitöissäkin)
Sellainen havainto, että käsidesillä lotraaminen oli korona-ajan tyhmin suositus. Kun pintatartunnat ei ole minkäänlainen ilmiö ja korona ei leviä pinnoilta.
Käsidesi ainoastaan sen, että ihmiset tuhosivat vastustuskykynsä.
Tiedämmekin mitä uudet opettajat ja lääkärit kokevat; sairastuvat ja saavat paremman vastustuskyvyn:
"Guess what happens when you isolate yourself from others and wear a mask for two years? Your immune system gets weaker. New teachers know about this because they usually get sick a lot their first year of teaching, and then they develop a better immune system so that they only get a cold the first week or two of a new school year, and then they don’t get sick after that.
New emergency room doctors get sick all the time, and once they get stronger immune systems, they don’t get sick often.
Surprisingly, in prison populations and in tightly packed conditions like meatpacking plants, a large percentage of people got infected, but few showed symptoms. That’s because they had well-trained immune systems.
It’s another reason that people who have dogs or people who spend time with farm animals or with soil in the forest get sick less often.
I’m done with hiding from the world."
Siksi tämä ylihygienia oli suurin virhe.
Havainto myös sekin, että tavan flunssan sairastaminen antaa suojaa koronaa vastaan:
Protective Role of Common Cold in SARS-CoV-2 Infection
https://www.medindia.net/news/protective-role-of-common-cold-in-sars-co…
Suurin osa ihmisistä käyttäytyi kuitenkin vastuullisesti. Harmi kun noita pakkotoimia ei käytetty enemmän niskuroivien kuriin laittamiseksi. Se Iisalmen jooganaisen tapaus oli hyvä esimerkki, miten sen kurin saa laitettua vaikka väkisin, laki kyllä sallii sen. Samaa olisi voinut käyttää m-muuttajiin.