Juotko lapsesi nähden alkoholia?
Perjantaipullo siis korkattu useammassa perheessä.
Juotko lastesi nähden siideriä, punkkua tai valkkaria?
Kommentit (96)
Meillä molemmat ottaa saunakaljat tai parit lasten nähden, kunhan ei änkyrässä olla.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 22:41"]
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 22:29"]
Onko joku syy siihen, miksi toisen vanhemman on aina oltava vesiselvä? Eli ettei molemmat voi yhteistuumin vaikka pitkän illan aikana juoda punkkupulloa puoliksi? En vaan keksi sitä. Päivystykseen menen taksilla jos tarvis. Todennäköisesti jos oikeasti päivystyksen tarvetta on niin ambulanssilla ;) terkuin sh
[/quote]
Itsellä tuli mieleen, että jos vanhemmat tuo taksilla lasta ensiapuun viinalta haisten niin saattaa olla, että ensiavusta tehdään ilmoitus lastensuojeluun?
[/quote]
Ei se kyllä niinkään mene. Vanhemmalta ei ole kiellettyä nauttia alkoholia lapsen seurasta. LS-ilmoituksen paikka on siinä, jos vanhemmat (molemmat) arvioidaan kykenemättömäksi huolehtia lapsesta ja hänen terveydestään koska alkoholi. Itse olen nyt esimerkiksi yksin kotona ja mies on baanalla. Olen juonut pullollisen siideriä. Jos tästä nyt päivystykseen lähtö tulisi menisin taksilla, ihan vaan jo senkin takia että ei ole ajokorttia. Tuskinpa se kohtuukäyttö haiskahtaa mihinkään, tai jos haiskahtaa ja joku asiaa kysyy niin voi sanoa että otinpa tästä perjantain kunniaksi siiderin?
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 21:45"][quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 21:36"]
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 21:34"]
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 21:31"]
Ranskalaisia varmaan naurattas nää av-mammat jotka juo viininsä salaa lasten mentyä nukkumaan, ihankuin kyseessä olis joku rikollinen muuntohuume.
[/quote]
Ranskassa osataankin juoda kohtuudella. Täällä suomijunttien massa juodaan vähintääm mäyräkoira kerralla. Kuvottavaa.
[/quote]
Mutta ei kaikki juo. Ei todellakaan. Ei varsinkaan lasten nähden. En tiedä sitten millaisesta sakista sun ystäväpiiri koostuu, mutta toi kuva ei mitenkään tunnu tutulta.
[/quote]
Ei tarttenut kuin katsoa äsken Poliisit -ohjelmaa. Lapsi yksin kotona kännissä, äiti kännissä tulee kotiin.
13v vetää kännejä viikonloppuisin koulunlopettajaisena. Ei vaikea arvata mistä mallia otetaan.
Kotoa.
[/quote]
No tuossakin taas aikamoista yleistämistä. Ei se malli todellakaan kaikilla kotoa tule vaan enemmänkin kavereilta. Itse olen perheestä jossa koskaan en ollut nähnyt vanhempiani humalassa ja silti olin seiskaluokan kevätjuhlien jälkeen intopinkeenä vetämässä ensimmäisiä kännejä...ja ihan sen takia kun itse halusin sen kokea, en kenenkään painostuksesta tai sen takia että olisin juomisen mallin kotoani saanut.
n10
Onneksi ei ole lapsia. En tosiaankaan jaksaisi olla moraalinen esikuva kenellekään.
En humalaan tai humalahakuisesti, mutta ruokajuomana tai esim. alkumaljana ilman muuta. Lapset eivät meillä roiku väsyneinä aikuisten juhlissa kitisten, kun aikuiset kittaa, sellaisesta en tykkää. Jos ilta jatkuu, sovitaan että mummi esim, tulee hakemaan ja vie kotiin. Yleensä mennään kaikki. Meillä on kansainvälinen ystäväpiiri, ja alkoholinkäyttö ehkä eroaa metsäsuomalaisista perinteistä muutenkin.
Melkoista WT meininkiä juoda alkoholia kotona muksujen nähden.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 22:02"]
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 21:34"][quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 21:31"] Ranskalaisia varmaan naurattas nää av-mammat jotka juo viininsä salaa lasten mentyä nukkumaan, ihankuin kyseessä olis joku rikollinen muuntohuume. [/quote] Ranskassa osataankin juoda kohtuudella. Täällä suomijunttien massa juodaan vähintääm mäyräkoira kerralla. Kuvottavaa. [/quote] Ranskassa ei todellakaan juoda kohtuudella, ihan samanlaisia juoppoja ovat kuin suomessa. Onhan sielläkin herätty jo alkoholin tuomiin suuriin haittoihin, kuten tiedätte jos olette asiasta lukeneet, ettekä perusta mielipiteitänne vain harhakuvitelmiin. Viinin siemailu pikkurilli pystyssä ei tee alkoholista yhtään haitattomampaa tai sivistyneempää.
[/quote]
Ranskassa on tosiaan alkoholista johtuvat terveysongelmat melko yleisiä, mutta siellä alkoholista ei kuitenkaan muodostu samanlaisia sosiaalisia ongelmia kuin Suomessa. On harvinaista nähdä porukkaa ihan tuhannen tuiskeessa, mutta siellä alkoholia kuluu ihan osana arkea isolla osalla väestöstä kuukausitasolla enemmän kuin sellaisella suomalaisella perusmammalla, joka juo saunakaljan ja kerran kuussa ehkä pari, kolme ekstraa.
Alkoholin ongelmakäyttö on kyllä Ranskassakin ollut kohoamaan päin ja kyllä sielläkin on rapajuoppoja. Niitä rapajuoppoja vain on vähemmän kuin Suomessa.
Meillä juodaan alkoholia lasten nähden, mutta lapset ei ole ikinä nähneet kumpaakaan meistä humalassa, kuten ei myöskään isovanhempiaan.
Onko joku syy siihen, miksi toisen vanhemman on aina oltava vesiselvä? Eli ettei molemmat voi yhteistuumin vaikka pitkän illan aikana juoda punkkupulloa puoliksi? En vaan keksi sitä. Päivystykseen menen taksilla jos tarvis. Todennäköisesti jos oikeasti päivystyksen tarvetta on niin ambulanssilla ;) terkuin sh
[/quote]
Jos kotona tulee jokin äkillinen vaaratilanne, on parempi olla kokonaan selvä kuin edes vähän hiprakassa. Toki riippuu viinapäästä, paljonko voi juoda. Itselläni tuntuu jo puolikas annos, joten parempi jättää kokonaan väliin, joskin olen raitis ihan siksi, etten tykkää olla humalassa eikä vatsanikaan kestä alkoholia. Jotkut vaaratilanteet ovat sellaisia, että täytyy reagoida heti eikä ole aikaa lähteä päivystykseen. Siksi pidän parempana, että paikalla on ainakin yksi selvä aikuinen.
En muista numeroa, mutta olin se, joka mainosti olevansa vesiselvä miehen juodessa.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 23:15"]
[/quote]
Jos kotona tulee jokin äkillinen vaaratilanne, on parempi olla kokonaan selvä kuin edes vähän hiprakassa. Toki riippuu viinapäästä, paljonko voi juoda. Itselläni tuntuu jo puolikas annos, joten parempi jättää kokonaan väliin, joskin olen raitis ihan siksi, etten tykkää olla humalassa eikä vatsanikaan kestä alkoholia. Jotkut vaaratilanteet ovat sellaisia, että täytyy reagoida heti eikä ole aikaa lähteä päivystykseen. Siksi pidän parempana, että paikalla on ainakin yksi selvä aikuinen.
En muista numeroa, mutta olin se, joka mainosti olevansa vesiselvä miehen juodessa.
[/quote]
16,5 cl siideriä vaikuttaa toimintakykyysi? Onko sinulla jokin sairaus?
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 23:15"][quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 22:29"]
[/quote]
[/quote]
En näe vaaratilannetta johon normaali alkoholitoleranssilla oleva aikuinen ei voisi reagoida skarpisti parin viinilasin jälkeen. Tiukempaa teki aamulla unenpöpperössä muistella mikä oli nenäverenvuodon ensiapu kun lapsi ekaa kertaa heräsi röörit vuotaen!
En. Isäni oli alkoholisti, joten ei kiinnosta toistaa historiaa.
Lisään vielä, että autolla ajoonkin alkoholi vaikuttaa jo ennenkuin henkilö itse kokee olevansa humalassa, niin miksei sitten sen mahdollisen kotona sattuvan vaaratilanteen hoitamiseen. Ei mulla ole mitään sitä vastaan, että muut ottaa sen yhden annoksen samalla, kun puolisokin, mutta itsellä on turvallisempi olo, jos paikalla on se yksi aikuinen, joka ei ole juonut yhtään.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 23:19"]
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 23:15"]
[/quote]
[/quote]
16,5 cl siideriä vaikuttaa toimintakykyysi? Onko sinulla jokin sairaus?
[/quote]
Miksi pitäisi olla sairaus? Hämmentävä ajatus. Tuo määrä tuntui viimeksi, koin itseni kömpelöksi, vaikken käytännössä sitä ollutkaan. Siis huomaan, että olen ottanut jotakin, vaikka eihän se vaikutus kauaa kestä eikä todennäköisesti vaikuttaisi toimintakykyyn.
Tottakai. Meillä siideri, olut, viini jne. on juoma siinä missä vesi, maito ja colakin. Ei joka aterialla, mutta illallisella ihan itsestäänselvä asia, ruoan mukaan.
Siis mikä vitun vaaratilanne? Millaista elämää teillä oikein vietetään jos aina joku joutuu olemaan passissa sen takia että jos joutuu yllättäen viemään lapsen sairaalaan? Kannattaisko siinä tapauksessa tarkastella sitä elinympäristöä VÄHÄN laajemmalti kuin alkoholin käytön osalta vaan, jos kerran saa olla alvariinsa valmiina "joitakin vaaratilanteita" varten.
Meillä lapset jo koulussa, mutta ei kertaakaan vielä ole tullut mitään vaaratilannetta, jonka takia joutuisi yhtäkkiä lähtemään sairaalaan tai lääkäriin. Ihan mielenkiinnosta kyselen, että millaisia nämä vaaratilanteet, joihin täytyy reagoida nopeasti, oikein ovat? Ja miksi ihmeessä jonkun perheessä on sellaisia tilanteita usein?! Joku monivammainen lapsi kenties?
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 21:58"]
Olemme täysraitis aviopari. Lapsemme ovat aikuisia perheellisiä ja hekin lähes raittiita! Oppivat kotona, että viinaa tms alkoa ei TARVITSE juoda, vaan hauskaa voi pitää selvin päin, mitään ei menetä, vaikka ei juo lainkaan, ja vapaa-ajan voi käyttää hyödyllisemmin kuin juomalla. Seurustellakin voi ilman viinaa. Heillä on erittäin fiksu suhtautuminen: itselle ei kiitos, muut saa tehdä, kuten hyväksi näkevät! Näin oli perheessämme, kun lapset asuivat kotona. Näin näyttävät pääsääntöisesti jatkavan omissa perheissään. Meille vanhemmille tuon havaitseminen on ollut suuri ilo!
Lapsuudenkodissani oli alkoholismia ja viinaan meni kaikki rahat. Olin vähällä jatkaa sitä "perinnettä", kunnes
[/quote]
Tämä on ihan hienoa, mutta usein absolutismi on vain askeleen päässä alkoholismista. Itsekin sen kirjoitit, että olit vähällä jatkaa perinnettä. Eli alkoholin käyttö on silloin sinulle ongelma ja siksi kieltäydyt siitä kokonaan. Mikä on tietysti todella hyvä asia ja hattua siitä sinulle nostan. Mutta olisi hyvä myös ymmärtää, että alkoholi ei kaikille ihmisille ole ongelma, eikä se ole koskaan ongelmaksi meinannut lipsahtaakaan. Tällaisten ihmiset ei tarvitse kieltäytyä alkoholista kokonaan, sitä voi toki olla juomatta, mutta voi juodakin jos tekee mieli. Moni pitää viinin mausta ja valitettavasti alkoholiyon viini ei maistu samalle. Toki ihminen joka juo alkoholia kohtuudella voi sitä juoda normaalisti myös lasten aikana. Ihan varmasti lapsi saa siitä hyvän esimerkin alkoholin normaaliin käyttöön. Luultavasti aikuisena osaavat hekin käyttää kohtuudella.