Juotko lapsesi nähden alkoholia?
Perjantaipullo siis korkattu useammassa perheessä.
Juotko lastesi nähden siideriä, punkkua tai valkkaria?
Kommentit (96)
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 00:17"][quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 00:07"]
Tääsäkin ketjussa ihmiset ei varmaan ole tajunnut, että monet puhuvat eri ikäisistä lapsista. Toisella voi olla olla 2-vuotias kotona kun toinen kirjoittaa 12-vuotiaasta.
itse vastasin ketjuun, että kyllä meillä voidaan ottaa saunakaljat iltaisin, mutta meidän lapsethan on 13 ja 15-vuotiaat, siinä on iso ero 2-vuotiaaseen lapseen nähden.
[/quote]
Miksi mielestäsi 13-vuotiaan vanhempi voi ottaa saunakaljan, mutta 2-vuotiaan vanhempi ei?
[/quote]
Niin juuri, miksi? Miten se kaksivuotias tajuaa mitä lasissasi on?
Yleensä juon pullon viinia, tai kaksikin pulloa.
Sitten esitän lapsilleni, miina ja jaakob, pienen tanssiesityksen olohuoneessa.
Lapseni rakastavat minua humalassa, on niin ihanaa nähdä miten miina ja jaakob nauravat suut ihan hymyssä, kun äiti tanssii ja juo. Kerran vanhingossa päästin alkoripulin tanssin aikana, mutta miina siivosi sen <3
Suosittelen muillekin, on ihanaa viihdyttää omia lapsia <3
T. mami-92
Ps. lapsillani ei ole isää
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 21:44"]Kiitos jo etukäteen kaikille idiooteille, joidenka mielestä lapset eivät voi nähdä alkoholia ja lasten seurassa ei voi juoda alkoholia.
Kun teidän piltit täyttää 18v, jos siihen asti malttavat, menee nekin autotallin taakse vetämään kaksin käsin kossupullon kitusiinsa. Kun se on niin jännää ja salailtavaa! Meidän lapset ovat tottuneet alkoholiin normaalina osana arkea ja juhlaa, toivon että teidän lapset eivät saa houkuteltua niitä mukaan salaisiin perseet ihan helvetisti olalle -juhliin.
[/quote] En juo ikinä lasteni seurassa. Itse saan aivan valtavan ahdistuksen vielä yli kolmekymppisenäkin, kun huomaan vanhempieni olevan maistissa. En halua aiheuttaa lapsilleni sitä samaa kauheaa tunnetta. Ehkä niillä ei sitten ole tarvetta lääkitä itseään sillä kossupullolla 18-vuotiaana?
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 23:38"]
http://m.youtube.com/results?q=lasinen%20lapsuus&sm=1 Katsokaa tää ja sen jälkeen miettikää haluatteko juoda lapsen nähden.
[/quote]
Eli tarkoittaako tää nyt ihan annosta, kahta? Hetikö se on lasinen lapsuus.
Ilmeisesti mullakin ollut sellainen lapsuus, kun perjantaisin äiti ja isi katsoi telkkua ja joi kello kuuden-kymmenen välillä muutaman annoksen olutta...
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 00:22"]
Olen päättänyt jo pienestä asti etten ikinä aijo juoda edes yhtä siideriä lasten nähden. En edes ymmärrä miksi pitää juoda se 1-2 pulloa olutta/siideriä?Menee rahaa hukkaan ja lihottaa. Ps: joka vkloppuinen tissuttelu luokitellaan itseasiassa alkoholiriipuvuudeksi.
[/quote]
Lähdettä tuohon vikaan, kiitos. Ihan valheita on turha tähänkään ketjuun tunkemaan...
Riippuvuuden määritelmä lienee se, että on vaikea/mahdoton olla ilman.
Juon toki. Sen jälkeen juon lastenkin juomat.
No sen 2, max 3 hitaasti juotuna saatan ottaa kun lapsi on kotosalla.(aikavälillä 19-23, joten 4 tunnin aikana nämä). Lapsi tosin yleensä nukkumassa silloin, mutta on joskus nähnyt saunassa yhden juoman.
Ikinä ei ole humalaa, krapulaa saati muita ongelmia. Humalaan asti en tietenkään joisi, missään tilanteessa.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 21:57"]
En juo ikinä eikä juo mieskään. Maistuu pahalta ja on haitallista terveydelle, ei kiinnosta, rahallekin parempaa käyttöä. Mistä johtuu tuollainen harhaluulo, että raittiiden vanhempien lapset automaattisesti himoitsisivat alkoholia teini-ikäisenä? Tiedän paljon tapauksia joissa lapsista tullut samanlaisia, alkoholi ei kiinnosta ollenkaan. Tämän päivän nuorten keskuudessa alkoholinkäyttö sitä paitsi vähenee koko ajan. Pahimmat tietämäni nuoret käyttäjät ovat aina perheistä, joissa käytetään avoimesti ja paljon. Kyllä se malli kotoa opitaan. Hyvä, että edes joku näyttää nuorelle mallia siitä, että elämää voi elää ilman päihteitä, kun suurimmalta osalta ihmisiä näkevät sen toisenlaisen asenteen.
[/quote]
Tätä komppaan. Kun sain lapsia, olin umpikyllästynyt alkoholiin ja siihen liittyviin lieveilmiöihin. En edes pitänyt alkoholin mausta, joten en sitä edes ruokajuomana kaivannut. Mies oli muutenkin vähäalkoholinen. Saattoi kerran parissa vuodessa ostaa pari saunakaljaa.
Aika raittiita lapsista on tullut. Kaksi on jo aikuista ja kumpaakaan ei kiinnosta alkoholi. Yksi on maistanut ja olen itse hänelle joskus kotiin ostanut breezerin tai sidukan. On sen juonut ja sanonut, että se riittää.
Olen kyllä kaikille sanonut jo 13 vuotiaina, että jos haluavat maistaa, niin ostan kyllä. Mutta eipä kukaan ole pahemmin mitään halunnut. Kaapissa on aina ollut viinapulloja, koska saamme niitä aina joululahjoiksi ja jakelemme niitä sitten tutuille. Mutta lapsille on tarjottu teini-iässä, että jos haluatte, niin tuossahan on viinipulloja, jonka voin aukaista ja saa ottaa jos haluaa. Ei ole kuulemma kiinnostanut.
Omassa lapsuudessani käytettiin aika lailla alkoholia, mutta ei siitä mitään traumoja jäänyt. Koskaan en ollut nälissäni tai kylmissäni ja aikuisilla oli kivaa, mikä tarkoitti, että kaikki oli hyvin. Minulla ei ole lapsia, enkä niitä koskaan halunnutkaan.
Kotona en juo ollenkaan. Kesällä mökillä saatan ottaa sauna sidukan tai tuttavalla grillatessa sen yhden.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 22:41"]
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 22:29"]
Onko joku syy siihen, miksi toisen vanhemman on aina oltava vesiselvä? Eli ettei molemmat voi yhteistuumin vaikka pitkän illan aikana juoda punkkupulloa puoliksi? En vaan keksi sitä. Päivystykseen menen taksilla jos tarvis. Todennäköisesti jos oikeasti päivystyksen tarvetta on niin ambulanssilla ;) terkuin sh
[/quote]
Itsellä tuli mieleen, että jos vanhemmat tuo taksilla lasta ensiapuun viinalta haisten niin saattaa olla, että ensiavusta tehdään ilmoitus lastensuojeluun?
[/quote]
Puoli pulloa punaviinia pitkän illan aikana = haisee viinalle. Sorry, viilaan nyt pilkkua: Puolikas pullo on 37,5 cl eli n. 3 lasillista (12,5 cl). Jos tuon määrän juo vaikka klo 18 - 22 välillä, niin auton rattiin ei tietenkään kannata lähteä, mutta aikuinen ei ole tolkuttomassa humalassa tuolloin. Jos tämä on lastensuojeluilmoituksen paikka siellä ensiavussa, niin kynnys on tosiaan aika alhaalla....
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 23:39"][quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 23:37"]
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 23:36"]Kuka tässä maassa juo kaiken sen alkoholin kun ei ainakaan tällä palstalla ketään?! [/quote] Minä ainakin.
[/quote]
Ja minä! o/
[/quote]
Minä kans o/ !!
Meillä täällä Espanjassa viini on elintarvike, eikä alkoholijuoma. Sillä on siksi ruuan alv. Enpä ole vielä ollut päivällisellä, jolla ei olisi viiniä ollut ruokajuomana.
Me kuten naapurimmekin kuulumme paikallisen ruokakaupan viininjakeluun. Kerran kuukaudessa tuodaan kotiin laatikollinen viiniä. Siinä on 10 pulloa punaviiniä eri rypälelajeista, lisäksi kolme pulloa valkoviiniä ja pari cavaa.
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 21:03"]
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 22:41"]
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 22:29"]
Onko joku syy siihen, miksi toisen vanhemman on aina oltava vesiselvä? Eli ettei molemmat voi yhteistuumin vaikka pitkän illan aikana juoda punkkupulloa puoliksi? En vaan keksi sitä. Päivystykseen menen taksilla jos tarvis. Todennäköisesti jos oikeasti päivystyksen tarvetta on niin ambulanssilla ;) terkuin sh
[/quote]
Itsellä tuli mieleen, että jos vanhemmat tuo taksilla lasta ensiapuun viinalta haisten niin saattaa olla, että ensiavusta tehdään ilmoitus lastensuojeluun?
[/quote]
Puoli pulloa punaviinia pitkän illan aikana = haisee viinalle. Sorry, viilaan nyt pilkkua: Puolikas pullo on 37,5 cl eli n. 3 lasillista (12,5 cl). Jos tuon määrän juo vaikka klo 18 - 22 välillä, niin auton rattiin ei tietenkään kannata lähteä, mutta aikuinen ei ole tolkuttomassa humalassa tuolloin. Jos tämä on lastensuojeluilmoituksen paikka siellä ensiavussa, niin kynnys on tosiaan aika alhaalla....
[/quote]
Se on aika matala. Muista, että työtään hekin vain tekevät ja heidän on pakko tehdä ilmoitus, jos vanhemmat haisee alkoholille ja eivät ole ajokuntoisia ja tuovat lapsen taksilla ja lapsella on esim. mustelmia. Mustelmista tehdään, vaikka vanhemmat olisi selvinpäin. Ja tehdään siis, jos lapsi on kipeä muuten ja vanhemmat eivät ole ajokunnossa.
Se nyt vain on nykyinen laki näin. Ei sitä kukaan aaveemamma päätä ja turhaan siitä on iltasanomiin närkästyneenä ilmoittaa ja panna facebookissa närkästynyttä viestiä jakoon.
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 00:07"]
Tääsäkin ketjussa ihmiset ei varmaan ole tajunnut, että monet puhuvat eri ikäisistä lapsista. Toisella voi olla olla 2-vuotias kotona kun toinen kirjoittaa 12-vuotiaasta.
itse vastasin ketjuun, että kyllä meillä voidaan ottaa saunakaljat iltaisin, mutta meidän lapsethan on 13 ja 15-vuotiaat, siinä on iso ero 2-vuotiaaseen lapseen nähden.
[/quote]
Miksi mielestäsi 13-vuotiaan vanhempi voi ottaa saunakaljan, mutta 2-vuotiaan vanhempi ei?