Onko normaalia että työpaikkahakemukseen ei vastata mitään, ei edes että "et tullut valituksi"?
Olen hakenut yhtä duunia, josta ei ole kuulunut mitään. Hakisin muutakin, jos vain tietäisin että en varmasti tuonne pääse. Mitään ei kuitenkaan ole kuulunut. Onko normaalia? Ärsyttävää ainakin.
Kommentit (42)
"Nykyisin on vielä naurettavan helppoa lähettää isolle joukolle kerralla viestit, mutta sen sijaan ei kerrota mitään."
En kaipaa automaattivastauksia. Tulee sellainen "massaolo"...
Vierailija kirjoitti:
Omasta kokemuksesta voin sanoa, että joskus vastauksia vetkutellaan työhön valittavan henkilön aloituksen jälkeiseen aikaan. Jos esim. tulee koeaikapurku, niin sitten ei tarvitse aloittaa koko hakua alusta.
Ja sitten ollaankin pian tilanteessa, että varsinkin pienemmässä firmassa mietiskellään, että onkohan noloa vastata hakijoille 4 kk haastattelujen jälkeen.
Nolointa on aina jättää vastaamatta.
Minä en hae koskaan uudestaan sellaiseen, missä minua ei ole hakijana kohdeltu kunnioittavasti.
Miksi olisi työnantajalle jotenkin noloa sanoa, että valittu ei ottanutkaan tehtävää vastaan, mutta onneksi meillä on ihan yhtä hyvä valinta, ja me tarjotaan tätä nyt sulle?
Todennäköisemmin sillä sen hyvän työntekijän sinne saa kuin 4 kk radiohiljaisuuden jälkeen.
Rekryviestinnän tulee olla mahdollisimman nopeaa ja oikea-aikaista.
He, joita ei oteta edes haastatteluun, voi pudottaa heti pois.
Kaikkiin haastateltuihin tulee ottaa henkilökohtainen kontakti, mutta siihen on yleensä sähköposti parempi kuin se nihkeä ei kiitos -puhelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On. Suurin osa ei vastaa millään lailla.
Olen aina luullut, että on jos nyt ei lakien, niin hyvien tapojen mukaista ilmoittaa ettei päässyt jatkoon.
Olet oikeassa, että hyvien tapojen mukaan ilmoitetaan, ettei päässyt jatkoon. Monella työnantajalla tai rekrytoijalla on hyvät tavat kateilla. Eivät mieli, millaisen mielikuvan haluaa yrityksestä antaa työnhakijoille
Et saanu töitä kun sulla oli liikaa rumia tatuointeja ja vastaukset oli vääriä.
Vierailija kirjoitti:
Automaattinen sähköpostivastaus on yhtä tyhjän kanssa sekin. Joten ihan sama, vaikkei ilmoitettaisi sitten mitään. Kai nyt jokainen käsittää sen verran, että jos tulisi valituksi tai pääsisi haastatteluun, niin silloin aina ollaan yhteyksissä. Muulloin ei, ei tarvi...
Mielestäni huonon vaihtoehto on jättää kokonaan vastaamatta, ei vaivauduta mitenkään noteeraamaan hakijoita. Parempi laittaa se massaviesti, missä kiittää hakemuksesta/kiinnostuksesta yritystä kohtaan ja kertoo rekrytointien etenemisestä.
Tottakai jokainen käsittää, ettei ole tullut valituksi. Hakemukseen vastaamisessa on kyse hyvistä käytöstavoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina voi kysyä jos eivät ilmoita ja tarvitsee varmistuksen.
En taida viitsiä. Kertoo työpaikasta tarpeeksi jos ovat noin ylimielisiä.
Osoittaa aktiivista otetta, se on tärkeää että asennoituu kuin jo olisi ko. firmassa töissä.
T. työnhakemisen kokemusasiantuntija.
Eihän tuolla asenteella ole pask#nvitun väliä jos sinne työhön ei kuitenkaan pääse.
Sitä sattuu mutta ei se normaalia ole. Omalla kohdallani paras tapahtuma oli seuraavanlainen. Hain asiantuntija paikkaa. Haun teki arvostettu konsulttifirma suorahakuna. Viisi haastattelua, monen kuukauden prosessi, menetettyä työaikaa ihan mukavasti. Lopulta konsultti soitti ja onnitteli, että me olemme päättäneet suositella sinua tehtävään, no hienoa. Toista viikkoa kului ja hiljaista rintamalla. Laitoin konsultille viestiä että mitä tapahtuu. Hän oli lomalla, ihmetteli ja lupasi ottaa selvää. Seuraavana päivänä hän soitti hirveän nolona. Hänellä oli ollut vaikeuksia saada ketään kiinni rekrytoivasta yrityksestä, siksi vastaaminen kesti. Firma oli kuitenkin päättänyt palkata toisen hakijan paikkaan, juuri kyseisenä päivänä olivat allekirjoittamassa sopimusta. Heille ei ollut tullut mieleen kertoa minulle, että eivät valitse suosituksesta huolimatta. Ei tullut myöskään mieleen ilmoittaa konsultille, että emme päädy heidän suositukseen. Varsinainen red flag paikka. Konsulttia kävi sääliksi, todella mukava ammattitaitoinen mies, hänethän tuossa myös nolattiin.
Pikku twist myöhemmin. Paikkaan oli otettu tutun poika, ei mitään mahkuja-pelkkää teatteria.
Miksi kukaan hakisi vain yhtä paikkaa kerrallaan? Ei todellakaan apn kuulu odottaa vastausta yhdestä paikasta kerrallaan, eihän siinä ole mitään järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Sitä sattuu mutta ei se normaalia ole. Omalla kohdallani paras tapahtuma oli seuraavanlainen. Hain asiantuntija paikkaa. Haun teki arvostettu konsulttifirma suorahakuna. Viisi haastattelua, monen kuukauden prosessi, menetettyä työaikaa ihan mukavasti. Lopulta konsultti soitti ja onnitteli, että me olemme päättäneet suositella sinua tehtävään, no hienoa. Toista viikkoa kului ja hiljaista rintamalla. Laitoin konsultille viestiä että mitä tapahtuu. Hän oli lomalla, ihmetteli ja lupasi ottaa selvää. Seuraavana päivänä hän soitti hirveän nolona. Hänellä oli ollut vaikeuksia saada ketään kiinni rekrytoivasta yrityksestä, siksi vastaaminen kesti. Firma oli kuitenkin päättänyt palkata toisen hakijan paikkaan, juuri kyseisenä päivänä olivat allekirjoittamassa sopimusta. Heille ei ollut tullut mieleen kertoa minulle, että eivät valitse suosituksesta huolimatta. Ei tullut myöskään mieleen ilmoittaa konsultille, että emme päädy heidän suositukseen. Varsinainen red flag paikka. Konsulttia kävi sääliksi, todella mukava ammattitaitoinen mies, hänethän tuossa myös nolattiin.
Pikku twist myöhemmin. Paikkaan oli otettu tutun poika, ei mitään mahkuja-pelkkää teatteria.
Tää on oikein malliesimerkki tilanteesta "me ei oltu tosissamme tän rekryn kanssa, niin eihän hakijatkaan voineet olla tosissaan hakemisensa kanssa".
Miksi minuakaan pitäisi heidän työpaikkailmoonsa vastaaminen kiinnostaa jos heitäkään ei kiinnosta vastata minun hakemukseni.
Joissain paikoissa voi olla monta paikkaa yhtä aikaa auki. Sitten jos joku hakija on hakenut useampaan, voivat jarruttaa valintojen tekoa. Ehkä harvinaista mutta on käynyt ilmi. Yrittävät jotenkin siirtää vastuun hakijalle, vaikkei hänellä edes olisi mahdollisuuksia päästä kuin ehkä yhteen hakemaansa paikkaan. Mistä hakija sen voisi tietää.
Vaikka on normaalia hakea moneen paikkaan, rekrytoija saattaa siis käyttäytyä kuin hakijan pitäisi tehdä päätös, mihin hakee. Se, että rekrytoija haluaa monta hakijaa ja haastatteleekin useaa ihmistä ei rekrytoijaa mitenkään sido tai hidasta.
En tiedä, pidetäänkö joissain paikoissa lähes ilkeyttään joitain "varalla". Eivät tulleet valituiksi, mutta rekrytoija voi antaa kuvaa, että prosessi on kesken tai on varalla, jolloin tilanne voi heikentää mahdollisuuksia päästä muualle.
Usein varmaan hakemukset ovat massatavaraa, eikä erityisesti muistella kuka minnekin on hakenut. Pieni riski kuitenkin on.
Vierailija kirjoitti:
Minusta taas se ei ole normaalia. Olen hakenut kymmeniä työpaikkoja viime vuosina, ja ehkä 10 % ei ole vastannut mitään.
Minullekin on käynyt tuo, että pääsin soveltuvuustesteihin asti, koko päiväksi psykologitoimistoon, maksaa firmalle noin tonnin. Tulokset olivat hyvät, sitten ei kuulunut mitään. Parin kuukauden päästä sain sen saman viestin mitä 50 muutakin hakijaa. "Prosessi on nyt päätöksessä ja tehtävään valittiin insinööri Aino Virtanen." 🙄
Sama kokemus, että suurin osa on kyllä ilmoittanut.
Ei ole normaalia mutta yleistä. Vaikka kävisit haastattelussa johon kutsuttu vain kolme haastateltavaa. Haastattelun jälkeen työnantaja jättää ilmoittamatta henkilöille joita ei valittu tehtävään, ihan sama vaikka olisivat luvanneet ilmoittaa.
Täysin normaalia. Kannattaa vain jatkaa hakuja sillä aikaa kun käsittelevät hakemuksia, ei mene aikaa hukkaan ja hyviä mahdollisuuksia ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina voi kysyä jos eivät ilmoita ja tarvitsee varmistuksen.
En taida viitsiä. Kertoo työpaikasta tarpeeksi jos ovat noin ylimielisiä.
Osoittaa aktiivista otetta, se on tärkeää että asennoituu kuin jo olisi ko. firmassa töissä.
T. työnhakemisen kokemusasiantuntija.
Aivan. Minäkin soittelen aina firmoihin ja ihmettelen, kun minulle ei ole jo annettu avainta, jotta pääsin pöytäni ääreen töitä tekemään.
Jaahas. Hakemaani paikkaan on henkilöstöluetteloon tullut uusi nimi.
Se on varmaankin se siihen työhön valittu.
Kävin katsomassa Linkkarista ja oli niin paljon koulutetumpi ja kokeneempi kuin minä, että miksi ihmeessä minua on edes haastateltu.
Minulle ei ole ilmoitettu mitään.
Valtio ja kunta yleensä ilmoittavat, että ei tullut valituksi. Yksityisistä jotkut ilmoittavat ja jotkut eivät.
Valitettavasti on.
On muuten kiva nuorten pyrkiä työelämään, kun lähettää kymmeniä ja kymmeniä kesätyöhakemuksia, eikä yksikään edes reagoi ja kiitä.