Miksi minulle tulee paha olo haukkumisesta ja kiusaamisesta?
En ymmärrä, miksi ilkeät sanat tai kiusaamisen kohteena oleminen saavat minut alakuloiseksi. Mulle tulee täysin arvoton olo ja koen, että haluaisin lähinnä kuolla asap. Elämä menettää merkityksensä ja kaikki kiva elämässä jotenkin vain katoaa. Pahassa olossa menee jopa useampi päivä.
Olen varmaankin jotenkin traumatisoitunut aiemmin melko pahasti, niin sen vuoksi solvaaminen tuntuu niin pahalta. Aiemmin osasin jotenkin kääntää sen osittain itsestäni pois, mutta nykyisin se kaikki negatiivinen menee ihon alle todella voimallisesti.
En osaa puolustautua kiusaamista tai haukkumista vastaan, vaan lähinnä sanon, että "noin se varmaan menee" ja "tiedän olevani arvoton ihminen", jonka jälkeen koetan rauhoitella ja hyvitellä sitä haukkujaa tai kiusaajaa. Auttaako tällaiseen mikään?
Kommentit (16)
Minkähänlainen olisi vastapuolen (entisen ystäväsi) näkemys tapahtumien kulusta 🤔 jokatapauksessa, omasta itsetunnosta tuo on kiinni. Hoidata se kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Minkähänlainen olisi vastapuolen (entisen ystäväsi) näkemys tapahtumien kulusta 🤔 jokatapauksessa, omasta itsetunnosta tuo on kiinni. Hoidata se kuntoon.
Puhuimme jotain ihan muuta ja aloin puolustaa virallista maskisuositusta. Ystäväni mielestä pitäisi pitää maskia aivan koko ajan ulkoillessakin ja pihalla ym. Ehkä olen ollut itse raskasta seuraa, mutta hän itse on erittäin vaikea luonteeltaan sekä kateellinen sekä manipuloiva ja juoruili aina kaikki yksityisasiani muille. Hän on saanut ihan järjettömiä raivareita niin kauan kuin muistan ja on ns. vaikea luonne. Silti hän on erittäin suosittu ja hänellä on kymmeniä läheisiä kavereita. Toisaalta hän on mielenkiintoinen ja ajattelee omaperäisesti sekä hänellä on erinomainen itsetunto ja -luottamus. En ole jaksanut tutustua jotenkin muihin ihmisiin, niihin kivempiin ja helpompiin siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhuimme jotain ihan muuta ja aloin puolustaa virallista maskisuositusta. Ystäväni mielestä pitäisi pitää maskia aivan koko ajan ulkoillessakin ja pihalla ym. Ehkä olen ollut itse raskasta seuraa, mutta hän itse on erittäin vaikea luonteeltaan sekä kateellinen sekä manipuloiva ja juoruili aina kaikki yksityisasiani muille. Hän on saanut ihan järjettömiä raivareita niin kauan kuin muistan ja on ns. vaikea luonne. Silti hän on erittäin suosittu ja hänellä on kymmeniä läheisiä kavereita. Toisaalta hän on mielenkiintoinen ja ajattelee omaperäisesti sekä hänellä on erinomainen itsetunto ja -luottamus. En ole jaksanut tutustua jotenkin muihin ihmisiin, niihin kivempiin ja helpompiin siis.
Et voi muuttaa ketään muuta kuin itseäsi. Vaikka miten alapeukutat; hoidata itsetuntosi kuntoon. Itsesäälissä piehtarointi riittää ja alat ottaa vastuun itse omasta onnestasi.
Vierailija kirjoitti:
Sama kaveri on kiroillut mulle ja huoritellut lukuisia kertoja. Minä olen ollut kuin joku lammas hänelle. Sitten sanoin siinä tilanteessa, että "en jaksa, ei kiinnosta jänkätä" vähän hermostuneesti. En edes kiroillut. Ystävä katkaisi välit siihen ja sanoi, että olen niin nolo ihminen, että häntä hävettää tunteä minun kaltaistani roskaa edes. Haukkui tyhmäksi myös (kuten aiemminkin usein) sekä vihjaili rumista fyysisistä piirteistäni. Hän on aiemminkin vihjaillut samaa jo pidempään ja haluaa olla aina ns. itseään paremmassa seurassa koulutuksen, sosiaalisen suosion ja varallisuuden suhteen. Sellaista.
Hei,
Jatkuva haukkumisen ja solvaamisen kohteena oleminen voi johtaa masennukseen. Kuten minulle kävi. Se on ehdottomasti väärin! Sinä reagoit siihen luonnollisella tavalla, tottakai se tuntuu pahalta.
Haukkujalla on ongelma itsellään. Koeta päästä hänestä eroon mahdollisimman nopeasti.
Kun virkistyt ja voimaannut, tulet saamaan myös ystäviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et voi muuttaa ketään muuta kuin itseäsi. Vaikka miten alapeukutat; hoidata itsetuntosi kuntoon. Itsesäälissä piehtarointi riittää ja alat ottaa vastuun itse omasta onnestasi.
Joo, itsesäälissä piehtaroin paljon ja se ärsytti minussa myös kuulemma. Kaipaisin sääliä ja myötätuntoa, vaan sellaista ei aikuinen saa mitenkään missään koskaan. Olen oikeasti täysin arvoton ihmisp*ska, joten tottahan vain puhun. Millään vähäisellä puurtamisellani ja tsemppaamisellani ei ole hyötyä.
Olen silti aina huonompi kuin muut ihmiset. Se on vain fakta, jonka sanominen ei sitten kuitenkaan ole ilmeisesti ok. Kyllä mäkin kaipaan välittämistä, sillä olen elävä olento. Itsesääli on ainoa tapa saada edes murusia myötätunnosta.
No niin sovitaan sitten niin että sinä olet uhri jota kaikki aina kiusaa. En jaksa vängätä.
Vierailija kirjoitti:
Hei,
Jatkuva haukkumisen ja solvaamisen kohteena oleminen voi johtaa masennukseen. Kuten minulle kävi. Se on ehdottomasti väärin! Sinä reagoit siihen luonnollisella tavalla, tottakai se tuntuu pahalta.
Haukkujalla on ongelma itsellään. Koeta päästä hänestä eroon mahdollisimman nopeasti.Kun virkistyt ja voimaannut, tulet saamaan myös ystäviä.
En usko olevani ainakaan kovin vakavasti masentunut, mutta olen allapäin ja jotenkin yliherkkä. Olen lähinnä tekemisissä niiden äkkiraivareita ja haukkumiskohtauksia saavien kanssa muutenkin. En taas tiedä, miten rakentaisin elämää eteenpäin, kun tekisi vain mieli nukkua 24/7.
T. AP
Vierailija kirjoitti:
Mene terapiaan.
Ei ole aikaa eikä rahaa sellaiseen. Enkä usko tavalliseen terapiaan muutenkaan. Nimittäin omista ongelmistaan valittaminen vain vahvistaa sitä negatiivisuutta. Sen sijaan pitäisi keskittyä positiiviseen ja siihen, miten pääsee eteenpäin.
T. AP
Vierailija kirjoitti:
No niin sovitaan sitten niin että sinä olet uhri jota kaikki aina kiusaa. En jaksa vängätä.
Muutama henkilö kiusaa ja muut ovat neutraaleja. Positiivisia ihmissuhteita on vähemmän tai ei lainkaan.
T. AP
Kuka tahansa pahoittaisi mielensä kiusaamisesta ja haukkumisesta. Ei se ole mitenkään omituista tai epäluonnollista. ole Suurin osa jää miettimään niitä ja muistaa vuosikymmenienkin jälkeen, miten jonkun sanat haavoittivat pysyvästi itsetuntoa. Muistoja kyllä riittää.
Tärkeämpää olisi hyväksyä se, että ok, nyt pahoitin mieleni ja loukkaannuin. Joskus jonkun kanssa pystyy selvittämään tapahtuneen ja loukkaukset, mutta joskus jotkut eivät koe tehneensä mitään väärin.
Saat myös juuri sellaisia kavereita kuin ansaitset. Me jokainen vedämme puoleemme ihmisiä, jotka jollakin lailla tyydyttävät tunteitamme ja vastaavat mielikuvaamme ihmissuhteista. Mallit ovat usein syvällä lapsuudessamme ja mihin olemme oppineet. SIksi opettele tuntemaan itsesi, löytämään myös hyviä puoliasi, ja osaat ehkä sen jälkeen tutustua sinulle sopiviin ihmisiin. Nyt vain hakkaat päätäsi seinään.
On tietysti mukava elää jo tutuksi tulleessa epäonnistumisen mielikuvassa. Mielistellä ihmisiä, jotka loukkaavat ja kerjätä uusia loukkauksia sillä keinoin. Vuosien saatossa sinusta tulee todella tehokas taidoissasi ja kadotat itsesi lopullisesti mielistelyyn.
Selvitä huviksesi oletko erityisherkkä? Jankkaamisesi vaikkapa maskeista voi olla myös osoitus herkkyydestä ja asioiden perusteellisesta pohtimisesta. Jos siis olet erityisherkkä etsi sitä kautta uusia ystäviä. Usein erityisherkkiä nimitellään tavisten taholta jankkaajiksi juuri siksi, että erityisherkät haluavat miettiä ihan kaikkea ja tarkkaan. Ja mikä ei ole ollenkaan huono asia kiireisessä maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene terapiaan.
Ei ole aikaa eikä rahaa sellaiseen. Enkä usko tavalliseen terapiaan muutenkaan. Nimittäin omista ongelmistaan valittaminen vain vahvistaa sitä negatiivisuutta. Sen sijaan pitäisi keskittyä positiiviseen ja siihen, miten pääsee eteenpäin.
T. AP
Onko sinusta äkkiraivareita saavat kiusaajat positiivista seuraa? Kerrot viettäväsi aikaasi tällaisten kanssa. Yleensä ihmiset juoksee ja lujaa kun kohtaa tällaisia ihmisiä. Sinä et haluakaan parantua koska helpompaa on olla kusipäitten kanssa ja itkeä sitten miten sinua kiusataan. Kusipäät on siinä oikeassa että olet heikko koska vahvuus on sitä että haetaan apua kun sitä tarvitaan eikä uhriuduta.
Nopeasti eroon tuollaisista energiasyöpöistä todellakin! Ei ole ihme jos olosi on alakuloinen ja arvoton.
"Kaverillasi" on pahoja ongelmia ja sinua haukkumalla koettavat saada itselleen paremman olon.
Minkä ikäinen olet?
Ja siis läheisiä ystäviähän minulla ei ole, kun ainoa läheisempi ystävä katkaisi välit, kun olin eri mieltä maskien käyttämisestä. En osaa tutustua uusiin ihmisiin, enkä kehtaa pitää yhteyttä puolituttuihin tai vanhoihin kavereihin, kun häpeän itseäni. Jotkut olisivat halunneet tavata, mutta kiemurtelen irti sellaisista tilanteista.
Koen, ettei raittiita ja periaatteessa "kunnollisia", mutta oikeasti yhtä epäonnistuneita ihmisiä ole missään. Kaikki tuntuvat olevan kauniita, parisuhteessa, suosittuja ja heillä on upea työura ja hienot harrastukset. En jaksa pyristellä sosiaalisten vaatimusten parissa, kun koen, ettei ole mitään mahdollisuuksia kuitenkaan olla hyväksytty.