Joudunko karenssille, jos irtisanoudun liian paljastavien työvaatteiden takia?
Töissäni käytetään nykyään vaatteita, joiden kaula-aukko on niin paljastava että osa miehistäkin tahtoisi pukeutua peittävämmin. Musta tuntuu tosi inhottavalta käyttää sellaisia vaatteita. Pelkään ihan tosissani, että psyykkeeni romahtaa ja joudun saikulle, jos jatkan näissä vaatteissa. Taustalla varmasti se kun jouduin nuorena seksuaalisen hyväksikäytön uhriksi. Työterveyslääkärini on kärttyisä vanha mies, enkä pysty avautumaan sille tilanteestani. Tahtoisin irtisanoutua tämän takia, mutta löytyyköhän työkkäristä ymmärrystä tällaiselle vai odottaako mua karenssi?
Kommentit (19)
En osaa sanoa työkkärin reaktiosta mitään, mutta lähtisin työpaikasta joka tapauksessa. Tuollaisen pukeutumisen pakottaminen ei voi millään olla oikein! Millaisesta paikasta on kyse? Ravintolako tms?
Ottaisin yhteyttä siihen "omaan" virkailijaan työkkärissä (kai siellä on sellaiset?) ja selostaisin asian. Sitten irtisanoutuisin. Et sinä tarvitse lääkäriltä mitään todistusta traumoistasi, ihmisellä on oikeus olla pukeutumatta paljastavasti vaikkei olisi mitään traumoja takana.
Pakkoko sitä on mennä hootersiin töihin. Olisit mennyt luostariin. Se on vaan ammatinvalintakysymys.
Laita vaan alle peittävä pusero. Nykyisestä työasusta kannattaa ottaa kuva kaiken varalle.
Onkos teillä luottamusmies ja voisiko sille työnantajalle valittaa suoraan?
Töissä ollaan tekemässä töitä, eikä katselemassa toisten tissivakoja. Saat pukeutua miten haluat.
Itse helposti palelevana ihmisenä tuli mieleen, että eikö paljastava vaate ole samalla myös vaate, jossa ei ole lämmin. Vähän aiheeseen liittymättä - mitä työpaikoilla tehdään tilanteessa, jossa työntekijä palelee työvaatteissa? Onko silloin ok laittaa toisenlaiset vaatteet, vai pitääkö vain kärsiä? Vai pukeeko työntekijä jonkin toisen vaatteen alle? Sama ratkaisu luultavasti käsisi paljastavien vaatteiden kanssa.
Hae töitä muualta. Sinun on 100 kertaa helpompi saada töitä muualta nyt, kun sinulla on työpaikka, verrattuna siihen, että hakisit uutta työtä työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Itse helposti palelevana ihmisenä tuli mieleen, että eikö paljastava vaate ole samalla myös vaate, jossa ei ole lämmin. Vähän aiheeseen liittymättä - mitä työpaikoilla tehdään tilanteessa, jossa työntekijä palelee työvaatteissa? Onko silloin ok laittaa toisenlaiset vaatteet, vai pitääkö vain kärsiä? Vai pukeeko työntekijä jonkin toisen vaatteen alle? Sama ratkaisu luultavasti käsisi paljastavien vaatteiden kanssa.
Kyllä mä oon pukenut pitkähihaisen aluspaidan työvaatteiden alle mitään lupia kyselemättä. En halua sairastua liian hepposten työvaatteiden takia. Ja kysymyksessä ei olleet siis mitkään paljastavat työvaatteet, vaan turhan kesäiset vaatteet talvipakkasille.
Voitko käyttää huivia tai kaulakorua, joka peittää rintavaon?
Laita työvaatteiden alle neutraalin värinen paita. Työnantaja ei voi siihen puuttua mitä sulla on työvaatteiden alla.
Kylläpä oli taas keksimällä keksitty aloitus. Matkanvarrella tulikin jo 'täydennys', että ap käyttää lisävaatetusta, mutta kun se vaan jotenkin mystisesti jäi puuttumaan tuosta aloituksesta?
0/5
Lähdetäänpä kysymykseen sillä tavalla kuin se työkkärissä käsitellään: luetaan että mitä sanoo Laki Työttömyysturvasta ja sen mukaan sitten mennään.
Karenssia määrätään mikäli otat lopputilin ilman hyväksyttävää syytä.
Syy, miksi sanot itsesi irti, pitää pystyä perustelemaan ja todistamaan.
Eli jokin todistus asiasta: sinua hoitavan lääkärin yksiselitteinen lausunto, että nykyiset työolosuhteet eli sinulla työasu vaarantaa terveyttäsi.
Ei mitään sellaista lausuntoa jossa lääkäri sanoo että ” voi vaikuttaa huonontavasti” tai ” saattaa lisätä ahdistuneisuutta” eivät riitä alkuunkaan. Pitää tulla selkeä lause, että nykykäytäntö vaarantaa terveyttäsi.
Näistä on paljon myös ennakkotapauksia oikeudessa käyty. Muistan yhden korkeanpaikankammo -tapauksen. Työntekijä hävisi sen.
Ennen kuin sanot itsesi irti, sinun pitää ensin yrittää työsuojelun kanssa parantaa työasuasi, tai muuttaa työnkuvaa tai työpistettä niin, ettei tuo työasu ole pakollinen, tai sitä muutetaan.
Jos tämä ei onnistu, voit sitten ottaa loparit ja katsoa miten työttömyysturvan kans käy.
Oispa kiva nähdä ne työpaikan miehet paljastavissa kaula-aukoissaan… Jokin tanssiryhmä kyseessä?
Vierailija kirjoitti:
Pakkoko sitä on mennä hootersiin töihin. Olisit mennyt luostariin. Se on vaan ammatinvalintakysymys.
Ny on pakko puolustaa ap:ta, itse oon kaupan alalla tekniikkaan perehtyneessä ketjussa töissä, ja me tilattiin kesäksi porukoille t-paidat duunipaidoiksi. Ja niissä oli siis oikeasti kaula-aukot sitä luokkaa, että miehillä näky varmaan napakarvatkin kaula-aukosta ja helma niin kyhyt, että kun kumarruit se nousi niskaan. Ei niitä voinut päällä pitää asiakaspalvelussa. Oli siis ihan ihmeellinen se materiaali ja kokoluokitus, hoikka näinen tarvitsi XL:n, että helma riitti vyötärölle asti. Sano ap sille pomollesi, että et voi tuota paitaa pitää tai ainakin haluat sinne alle joko samanvärisen tai ihonvärisen pitkähihaisen ja umpikaulaisemman paidan. Luulenpa, että et ole edes yksin tuon ongelmasi kanssa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ny on pakko puolustaa ap:ta, itse oon kaupan alalla tekniikkaan perehtyneessä ketjussa töissä, ja me tilattiin kesäksi porukoille t-paidat duunipaidoiksi. Ja niissä oli siis oikeasti kaula-aukot sitä luokkaa, että miehillä näky varmaan napakarvatkin kaula-aukosta ja helma niin kyhyt, että kun kumarruit se nousi niskaan. Ei niitä voinut päällä pitää asiakaspalvelussa. Oli siis ihan ihmeellinen se materiaali ja kokoluokitus, hoikka näinen tarvitsi XL:n, että helma riitti vyötärölle asti. Sano ap sille pomollesi, että et voi tuota paitaa pitää tai ainakin haluat sinne alle joko samanvärisen tai ihonvärisen pitkähihaisen ja umpikaulaisemman paidan. Luulenpa, että et ole edes yksin tuon ongelmasi kanssa...
Kai kaula-aukon koon on nähnyt tilatessa, vaikka koon pienuus olisikin yllätys? Siis paidan malli muka kuin JLolla?
Laita ohut paita alle?