Loukkaantuisitko, jos päiväkoti-ikäinen vieras lapsi sanoisi sinusta "onpa outo nainen" kun kuljet ohitse
Minulle kävi noin kun kuljin päiväkodin ohitse. Näytän mielestäni aivan tavalliselta.
Kommentit (47)
En loukkaantuisi. Hevari miehenikään ei loukkannu, kun lapset usein ihmettelee, miksi tuolla tädillä on parta. Hauska, miten lasten mielessä pitkät hiukset yhdistyy vahvemmin naiseen kuin parta mieheen.
En. Se kylla vahan kirpaisi kun joku 4v poikaa osoitti minua ja sanoo "kato isi, onkohan tuo tullut roskiksesta" :D olin tukka takussa uupunut koliikkivauvan kanssa
En varmaan ihmettelisi, jos joku sanoisi niin mulle kun pukeutumistyylini on aika erikoinen :D
Outo ei vielä ole loukkaava kuvaus, mutta ruma, hirveä ym. kyllä olisi ja pahoittaisin mieleni.
En ota kantaa tuohon tilanteeseen, vaan yleensä loukkaantumiseen: yritän olla olematta mielensäpahoittaja. Kaikissa tilanteissa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on oltu tarkkoja siitä, että toisia ihmisiä ei kommentoida negatiivisesti tai ihmetellä ulkonäköä tms. lapsille tai lasten kuullen. Siitä huolimatta olen kuullut oman lapseni suusta vastaavia lauseita ja yrittänyt selittää miten voi puhua. En välittäisi tuollaisesta ilmaisusta ohikulkijana, päiväkoti-ikäiset harvoin vielä osaavat tarkoittavat pahaa.
Vähän mietittyäni keksin, että me vanhemmat käytetään kyllä tuota ilmaisua, jos ihmetellään esim., että onpa oudon näköinen puu/lehti/koppakuoriainen tms eli meiltä ovat lapset sen silti oppineet.
Kertoo enemmän kotiväen puheista.
Toistaa sitä mitä kuulee kotona.
Ainoa asia mikä kummastuttaisi on tuo nainen sana. Meillä lapset ainakin puhuivat pieninä tädeistä ja sedistä. Isompana kun puhuttiin naisesta ja miehestä niin silloin ei enää lauottu mitään kenenkään ulkonäöstä!
Mun avomieheni oli 70-luvulla nuori mies,hänellä oli hartioille yltävä laineikas vaalea siisti tukka,korokepohjakengät ja tietty lantiofarkut.
Joku pikkuipana oli tuijottanut vain ja hihkas:täti.
Ei kai mitään muuta.Mitä nyt nuori kloppi tuosta ajatteli,varmaan hymyili.
Emme tunteneet vielä vuosikymmeniin,joten en tiedä jutusta muuta.
Venäläinen terapeutti oli sanonut kaikille asiakkailleen koko ajan ,ei oo normaalia ei oo normaalia ei oo normaalia .
En loukkaantuisi, mutta jos tulisi tilaisuus, niin neppaisin ohikulkiessa korvalehteä, tms. Oppiipahan pentu olemaan.
Huvipuistohullu kirjoitti:
Ottaisin kohteliaisuutena 😄
Niin minäkin. Olen nimittäin mies.
Naurahtaisin huvittuneena ja miettisin, mikähän minussa niin outoa lapsen mielestä oli.
No olen tottunut lasten kommentteihin, vaikka joskus nuorempana ne satuttivat. "Miksi tuon naisen suu ei mene kiinni" (minulla oli paha purentavika) ja koululaispojan kommentti "en halua rumaa opettajaa" (harrastuksesta on kyse, en ole mikään peruskoulun opettaja).
Lapset nyt ovat keskimäärin aika tolloja.
Vierailija kirjoitti:
En ota kantaa tuohon tilanteeseen, vaan yleensä loukkaantumiseen: yritän olla olematta mielensäpahoittaja. Kaikissa tilanteissa.
Tämä on muuten kumma ilmiö, tämä "mielensäpahoittajan" konsepti nimenomaan turhasta valittajana. Ei ole mitenkään epäinhimillistä tai kiellettyä pahoittaa mielensä, jos joku sanoo pahasti. Tietysti itse voi päättää miten asiaan reagoi, etenkin jos sanoja on joku pikkukersa joka ei tajua mistään mitään.
Oltiin joskus miehen kanssa kävelylenkillä ja käveltiin pihan ohi, jossa parivuotias pikkutyttö katseli meitä ja hihkaisi "Onpa hassu täti!" En todellakaan loukaantunut, mutta tytön äiti totesi tähän "No niin kyllä on", mitä vähän ihmettelin. Ei oltu koskaan nähtykään aikaisemmin.
En. :D Ehkä saattaisin nauraen kysyä, että kuin niin?
Mulle kävi kerran bussissa. Tulin töistä ja dösässä viereeni istui äiti pienen päiväkoti-ikäisen muksu sylissään. Muksu alkoi aika äkkiä puhumaan äidilleen, että toi täti haisee. Äiti yritti hyssytellä ja mä vaan vähän vänkyrästi hymyilin mukulalle. "äiti toi täti haisee!!" jatkui vaan koventuneella äänellä. Äiti jo pyyteli multa anteeksi ja yritti sitä lasta saada hiljaiseksi. "eihän täti millekaan nyt haise" "haisee se!" Sitten se äiti kysäs, että no mille se täti sitten haisee?! "hyvältä! ihanalta pullalta!" :D < mun iloksi lapsi huusi tämänkin, että kaikki kuuli. ;) Äiti huojentui, että eihän siinä sitten mitään... Täti tuoksuu ihanalta pullalta, yritti opettaa.
Olin leipomossa töissä. Munkkeja paistellut koko päivän. Vaikka työvaatteet jääkin töihin, niin en ollut kunnon suihkussa käynyt. Ihan varmasti löyhkäsin sille rasvalle tai ihanalle pullalle.
Täti22v
Joillakin alueilla Suomessa, sanotaan "joku outo täti tuli tänään vastaan ..." Joka tarkoittaa, että henkilö oli vieras/tutun vastakohta, eikä sillä ole mitään tekemistä ns kummallisuuden kanssa.
En. Jos ottaa lapsenkin sanomiset niin vakavasti että loukkaantuu niistä, on syytä alkaa miettiä mikä on itsessä vikana.
Vierailija kirjoitti:
Siskoni ei loukkaantynut, kun pihassa leikkivä lapsi sanoi äidilleen: kato äiti, noita-akka, osoitti roskapussia vievää siskoani.😅
Harmi, ettei nostanut syytteitä kunnianloukkauksesta. Vanhemmat saisivat opettaa lapsilleen, että muita ihmisiä ei haukuta. Sitten ihmetellään kun lapset koulukiusaavat.
Meillä on oltu tarkkoja siitä, että toisia ihmisiä ei kommentoida negatiivisesti tai ihmetellä ulkonäköä tms. lapsille tai lasten kuullen. Siitä huolimatta olen kuullut oman lapseni suusta vastaavia lauseita ja yrittänyt selittää miten voi puhua. En välittäisi tuollaisesta ilmaisusta ohikulkijana, päiväkoti-ikäiset harvoin vielä osaavat tarkoittavat pahaa.