Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Halvatun venlafaksiini

Vierailija
24.10.2014 |

Normaalisti otan lääkkeen aamulla noin 9-11 välillä, viimeyö tuli kuitenkin valvottua nukahtamislääkkeistä huolimatta (onnistuin nukahtamaan vasta 6 aikaan aamulla) ja heräsin tänään vasta klo. 14. Olin vähän pöhnäinen muutenkin ja jäin makaamaan sänkyyn. Sitten äitini soitti ja keskittyminen herpaantui niin, että lääke vain unohtui. Äsken kun alkoi olla nälkä ja päätä särkeä, niin tein voileivän ja samalla tajusin, että lääke pitää ottaa.
No nyt sitten on ihan jäätävä päänsärky, ns. sähköiskuja menee päässä, kylmä, pyörryttää... Onko muilla tämmöisiä kokemuksia kys. lääkkeestä?
Oon nyt syönyt tätä 1kk masennukseen ja paniikkihäiriöön, mut paniikkikohtaukset vain lisääntyneet samoin mieliala erityisen matala. Lisäksi en saa nukuttua YHTÄÄN! Keho on kuoleman väsynyt ja lamaantunut, mutta Pää käy ihan ylikierroksilla, enkä sen takia pysty keskittymäänkään mihinkään. Tuntuu kuin olisin unessa koko ajan, kun ajatuksetkin on niin sekavia ja unimaisia..
Vähän yli viikon päästä lääkärikäynti samalle lääkärille joka määräsi nämä ja otan tietenkin nämä oireet puheeksi ja toivon, että lääkkeen vaihtoa harkittaisiin. Ennen Venlaa söin viime keväänä pari kuukautta Seroxatia, mutta siitä nyt ei ainakaan ollut mitään apua.
Olisi kiva jos voisitte kertoa myös kokemuksianne muista mielialalääkkeistä, sekä myös venlasta!

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei 10! Mulla on myös tuo 75mg ja siitä jo nuo tämänpäiväiset oireet... Ja tosiaan kuukauden vasta syönyt. Sen takia alkoikin pelottaa ja ihmetyttää!
Pelkään vähän sitä, että lääkäri päättää vaikka tuplata annoksen jotta piristyisin, koska tuo vierottautuminen on varmasti aina vaan sitä vaikeampaa mitä vahvempaa lääkettä syö.
Tsemppiä sulle vieroittumiseen!
Ap

Vierailija
2/34 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulle sanottii et lopettamine nii et pudottaa sitä annosta hitaasti ja ku on enää 1 pilleri nii senki voi avata (siel sisäl on rakeita) ja ottaa joka päivä pienemmä ja pienemmä määrä niit rakeita.

lopetin ite seinään vaikka ei sais.. söin 150mg päivässä ja välillä unohtelin niitä eli olin 1-3 päivää aina välillä ilman. tuli sähköiskui noina päivinä, varsinki nukkues. oli aika ärsyttävää mut ku kokonaa lopetin nii aika nopee meni oireet ohi. aluks on pahimmat säkärit mut viikossa meni kokonaa ohi, joka päivä helpompaa. pointti oli et vaikka niitä viekkareita tulis lääkärin ohjeella nii ne menee kyl ohi :) jos tuntuu menevän liia nopeesti annoksen pudotus nii kokeilkaa tota ylläolevaa? siinä se annos tippuu nii hitaasti ku vaa pystyy

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

viekkarit tulee heti jos unohtaa sen lääkkeen.  pitäisi ottaa aina samaan aikaan ja ruuan kanssa.

oon syönyt pari vuotta 225mg.

Vierailija
4/34 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 17:34"]

Hei 10! Mulla on myös tuo 75mg ja siitä jo nuo tämänpäiväiset oireet... Ja tosiaan kuukauden vasta syönyt. Sen takia alkoikin pelottaa ja ihmetyttää! Pelkään vähän sitä, että lääkäri päättää vaikka tuplata annoksen jotta piristyisin, koska tuo vierottautuminen on varmasti aina vaan sitä vaikeampaa mitä vahvempaa lääkettä syö. Tsemppiä sulle vieroittumiseen! Ap

[/quote]

Joo, ihmeen pienillä annoksillakin tuo mömmö näköjään tekee temppujaan :( Mä luulen kans, et tätä lääkettä ei kannata ottaa yhtään enempää kun on välttämätön pakko. Kiitos kannustuksesta :) Toivottavasti säkin saat lääkemuutoksen lääkärikäynnillä! Voimia meille kaikille samojen oireiden kanssa kamppaileville!

10

Vierailija
5/34 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin venlafaksiinia/Efexoria annoksella 75-300 mg muutaman vuoden ajan, lopetin vuoden 2010 alussa. Lopussa annos oli 75 mg, josta lähdin vähentämään ja lopettamaan lääkitystä. Vähensin annosta viikkojen ajan pikkuhiljaa, 37,5 mg alaspäin rakeita vähennellen. Silti vieroitusoireet olivat aivan hirveät, sähkäreitä oli vielä kaksi viikkoa lopetuksen jälkeen. Aivan hirveä myrkky, jota pitäisi minusta määrätä vain vakavaan masennukseen - itselläni oli kyse keskivaikeasta. Lääkkeen käytön aikana en myöskään pystynyt nukkumaan ilman Seroquelia tai Ketipinoria, ja suolisto meni aivan paskaksi (tuli ripulia, pidätyskyvyttömyyttä ym.). Minulla on vieläkin vuosien jälkeen silloin tällöin vatsaongelmia, lisäksi seksuaalihalut ovat menneet lopullisesti. Varokaa ihmiset näitä lääkkeitä, ja olkaa käyttäessänne tietoisia mahdollisista sivuvaikutuksista! Minulle ei yksikään lääkäri kertonut näistä mitään etukäteen, ja kertomiani sivuvaikutuksia vähäteltiin. 

Vierailija
6/34 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulle on sopinut tosi hyvin. Jos tekee noin pahat sivuoireet niin vaihda johonkin muuhun lääkeeseen. Ono Seronil kokeiltu?

Vierailija
7/34 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ja tehokas lääke. Ns. henkistä riippuvuutta ei aiheuta kuten bentsot. Kyseessä on ns. lopettamisoireet eikä vieroitusoireet siinä mielessä, mitä se lääketieteellisesti tarkoittaa. Nämä oireet ovat hyvin kiusallisia, mutta vaarattomia. Lääkkeen voi lopettaa kuin seinään, jos haluaa. Lopettamisoireet kestää max. 2 viikkoa. Siihen voi ottaa avuksi hetkellisesti esim. Oxepamia, mutta sen tuomaan "raukeuteen" ihminen jää koukkuun kyllä jo 2 viikossa.

Vierailija
8/34 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota lääkettä ei pitäisi määrätä kenellekään. Vieroitusireet ovat saatanalliset, lääkkeen teho masennukseen kyseenalainen, en tunne ketään kenellä olisi auttanut. Itse aloitin kuurin 4 vuotta sitten, pikkuhiljaa annosta lisättiin, ollen suurimmillaan 300 mg/vrk, ja ahdistus sen kuin paheni. Aloin lopetteleman parisen vuotta sitten pikkuhiljaa, ja lopulta söin todellakin kapselin sisältä purkamiani jyviä, viimeisestä on nyt jo viikkoja ja varsinkin väsyneenä saan vieläkin sähköiskuja.
Seksuaaliset kyvyt lääke vei heti alkumetreillä, samoin halut. Ovat vasta nyt alkaneet pikkuhiljaa palautumaan. Lääkkeenä nyt Voxra, tehosta ja sivuvaikutuksista en vielä tiedä, aika näyttää.

Vierailija
9/34 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kärsin yleistyneestä ahdistuneisuudesta ja lievästä masennuksesta enkä syö lääkkeitä juuri yllä mainittujen asioiden takia. Enkä aio.
Paniikkihäiriöstä taistelin itseni eroon muutamia vuosia sitten ilman lääkkeitä.
Lääkkeitä on kirjoitettu mutta en ole hakenut ikinä niitä.
Mä en ymmärrä miksi ei ensin kokeilla terapiaa ja jos ei se auta niin lääkkeitä rinnalle.
Kaveri on vetänyt jotain masennuslääkkeitä kohta 15 vuotta eikä tule ikinä pääsemään niistä eroon. En aio elää elämääni lääkkeiden avulla.

Vierailija
10/34 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 17:26"]

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 17:13"]Mö olen syönyt saman ajan ja mulla toimii loistavasti. Itkeminen on loppunut, olen siivonnut. Aluksi oli univaikeuksia, mutta nyt 1,5kk aloittamisesta unikin tulee. Olen ollut paljon reippaampi ja parempituulinen, ainoa ongelma on orgasmivaikeudet joiden kanssa voi kyllä elää. Niin, ja hirveä vauvakuume näistä on tullut! [/quote] Kiva kuulla, että sulla on auttanut! Mullakin oli kovat odotukset kun alotin, mutta oon ollut vaan vielä enemmän sänkyni vanki kuin ennen lääkkeen aloittamista. En välillä syö koko päivänä kun keittiöön raahautuminenkin tuntuu niin ylitsepääsemättömältä.. En monesti jaksa keskittyä edes telkkariin. Noi univaikeudet voi toki vaikuttaa tähän olotilaan. Ja sitä just oon miettinyt, että kannattaisiko mun ennemmin vielä yrittää syödä näitä ja katsoa alkakoo toimia, vai vaihtaa ja kokea ne vieroitusoireet.. Ap

[/quote]

Siinä menee aikaa ennen kuin lääke alkaa toimia kunnolla. Ihan normaalia, että mieliala menee aluksi entistä alemmas, mut kyl se siitä kunhan lääke alkaa tehota.

Vierailija
11/34 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 17:59"]

Hyvä ja tehokas lääke. Ns. henkistä riippuvuutta ei aiheuta kuten bentsot. Kyseessä on ns. lopettamisoireet eikä vieroitusoireet siinä mielessä, mitä se lääketieteellisesti tarkoittaa. Nämä oireet ovat hyvin kiusallisia, mutta vaarattomia. Lääkkeen voi lopettaa kuin seinään, jos haluaa. Lopettamisoireet kestää max. 2 viikkoa. Siihen voi ottaa avuksi hetkellisesti esim. Oxepamia, mutta sen tuomaan "raukeuteen" ihminen jää koukkuun kyllä jo 2 viikossa.

[/quote]

Itsekö olet kokenut? Epäilen. Oma kokemus just päinvastainen. 

Vierailija
12/34 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 18:03"]Itse kärsin yleistyneestä ahdistuneisuudesta ja lievästä masennuksesta enkä syö lääkkeitä juuri yllä mainittujen asioiden takia. Enkä aio.
Paniikkihäiriöstä taistelin itseni eroon muutamia vuosia sitten ilman lääkkeitä.
Lääkkeitä on kirjoitettu mutta en ole hakenut ikinä niitä.
Mä en ymmärrä miksi ei ensin kokeilla terapiaa ja jos ei se auta niin lääkkeitä rinnalle.
Kaveri on vetänyt jotain masennuslääkkeitä kohta 15 vuotta eikä tule ikinä pääsemään niistä eroon. En aio elää elämääni lääkkeiden avulla.

[/quote]

Käyn myös kerran viikossa terapiassa lääkityksen lisäksi. Mulla on vaikea masennus ja paniikkihäiriö/ahdistuneisuushäiriö. Keväällä masennus oli vielä keskivaikea ja sillon en syönyt lääkkeitä, kävin vain terapiassa. Mutta nyt loppukesästä ja alkusyksystä olo alkoi käydä niin sietämättömäksi, että "luovutin" ja päätin aloittaa lääkkeet.
Nyt tuntuu, että tää Venla ei kyllä ole oikea lääke mulle. Eli pitää varmaan kokeilla jotain muuta. Mutta tällä hetkellä olen siinä jamassa, että en saa itseäni kuntoon pelkällä terapialla.
Ap

Vierailija
13/34 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 18:31"]

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 18:03"]Itse kärsin yleistyneestä ahdistuneisuudesta ja lievästä masennuksesta enkä syö lääkkeitä juuri yllä mainittujen asioiden takia. Enkä aio. Paniikkihäiriöstä taistelin itseni eroon muutamia vuosia sitten ilman lääkkeitä. Lääkkeitä on kirjoitettu mutta en ole hakenut ikinä niitä. Mä en ymmärrä miksi ei ensin kokeilla terapiaa ja jos ei se auta niin lääkkeitä rinnalle. Kaveri on vetänyt jotain masennuslääkkeitä kohta 15 vuotta eikä tule ikinä pääsemään niistä eroon. En aio elää elämääni lääkkeiden avulla. [/quote] Käyn myös kerran viikossa terapiassa lääkityksen lisäksi. Mulla on vaikea masennus ja paniikkihäiriö/ahdistuneisuushäiriö. Keväällä masennus oli vielä keskivaikea ja sillon en syönyt lääkkeitä, kävin vain terapiassa. Mutta nyt loppukesästä ja alkusyksystä olo alkoi käydä niin sietämättömäksi, että "luovutin" ja päätin aloittaa lääkkeet. Nyt tuntuu, että tää Venla ei kyllä ole oikea lääke mulle. Eli pitää varmaan kokeilla jotain muuta. Mutta tällä hetkellä olen siinä jamassa, että en saa itseäni kuntoon pelkällä terapialla. Ap

[/quote]

On niitä muitakin lääkkeitä. Juttele lääkärin kanssa. Tsemppiä! 

Vierailija
14/34 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole itse uskaltanut aloittaa lääkettä, koska kaikki sitä käyttäneet ovat kertoneet karseista vieroitusoireista.

Vierailija
15/34 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 17:59"]Hyvä ja tehokas lääke. Ns. henkistä riippuvuutta ei aiheuta kuten bentsot. Kyseessä on ns. lopettamisoireet eikä vieroitusoireet siinä mielessä, mitä se lääketieteellisesti tarkoittaa. Nämä oireet ovat hyvin kiusallisia, mutta vaarattomia. Lääkkeen voi lopettaa kuin seinään, jos haluaa. Lopettamisoireet kestää max. 2 viikkoa. Siihen voi ottaa avuksi hetkellisesti esim. Oxepamia, mutta sen tuomaan "raukeuteen" ihminen jää koukkuun kyllä jo 2 viikossa.
[/quote]
Kuulostat ihan lääkäriltä tai ainakin ihmiseltä, joka ei ole itse kyseiseen lääkkeeseen koskenutkaan.

Vierailija
16/34 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 17:53"]minulle on sopinut tosi hyvin. Jos tekee noin pahat sivuoireet niin vaihda johonkin muuhun lääkeeseen. Ono Seronil kokeiltu?
[/quote]
En oo kokeillut Seronilia, mutta luultavasti sama vaikuttava aine kuin tuossa Seroxatissa? Josta siis ei ollut mulle mitään hyötyä.

Vierailija
17/34 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 17:18"][quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 17:10"]Joo, tuollaisia oireita tulee kun unohtaa ottaa venlat.
[/quote]
En edes halua ajatella oireita mitä tulee kun nämä lopettaa...
Ap
[/quote]

Murhaat jonkun tai muuta väkivaltaa. Guuglatkaa SSRI(snri)väkivalta ei oo vaikeeta vetää johtopäätöksiä perhesurmista "oli juuri lopettanut/aloittanut lääkityksen tai oli ollut hoidossa(missä tietenkin määrätään pillereitä), tappoi perheen". Vaatikaa pameja lääkäreiltänne kyllä ne nykyään taas niitä antaa. Paljon helpompaa elämä kun tietää et ny ahistaa otan pillerin ei ahista enää eikä se että koko ajan pöhnässä.

Vierailija
18/34 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 18:41"]

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 17:18"][quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 17:10"]Joo, tuollaisia oireita tulee kun unohtaa ottaa venlat. [/quote] En edes halua ajatella oireita mitä tulee kun nämä lopettaa... Ap [/quote] Murhaat jonkun tai muuta väkivaltaa. Guuglatkaa SSRI(snri)väkivalta ei oo vaikeeta vetää johtopäätöksiä perhesurmista "oli juuri lopettanut/aloittanut lääkityksen tai oli ollut hoidossa(missä tietenkin määrätään pillereitä), tappoi perheen". Vaatikaa pameja lääkäreiltänne kyllä ne nykyään taas niitä antaa. Paljon helpompaa elämä kun tietää et ny ahistaa otan pillerin ei ahista enää eikä se että koko ajan pöhnässä.

[/quote]

No höpö höpö.

Viekkareita kyllä varmaan tulee, koska tuli jo noin pinessä ajassa unohtamisesta. Mulle lääkäri sanoi, että Venlaa ei saisi syödä kovin pitkään (maks 1,5-2 vuotta, aiheuttaa niin pahaa riippuvuutta). Itse pystyin lopettamaan 1,5 vuoden jälkeen. Alkuperäinen annos oli 75 mg, ja lääkäri kirjoitti lopetuspakkauksen 35 mg. Sitten vielä avasin kapselit ja vähentelin niitä rakeita. Eli erittäin pehmeä lasku. Viekkarit kesti yhteensä reilun viikon, pari päivää oli vähän ilkeämpää, mutta hyvin pystyin olemaan töissä ym.

Hyvä ja tehokas lääke se ainakin mulle oli aikanaan, viekkareista huolimatta.

Vierailija
19/34 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ja piti vielä laittaa, että tarkka sai olla lääkkeen oton kanssa; muutama tunti ja kyllä heti huomasi, jos oli unohtunut.

Vierailija
20/34 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2