Sinä joka syötät lapsillesi luomua ja
Ravintorikasta ruokaa mitä ajattelet siitä että lapsesi tulee syömään koulussa tavis ruokaa heikolla ravintoarvolla? Itseäni ahdistaa ajatus ettei kultanimussukkani liha, maito, muna ja kasvikset ole luomua, lisäksi kauhistuttaa että ruuanlaitossa käytetään rypsiöljyä ja muuta shittiä...
Kommentit (22)
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 12:26"]Ravintorikasta ruokaa mitä ajattelet siitä että lapsesi tulee syömään koulussa tavis ruokaa heikolla ravintoarvolla? Itseäni ahdistaa ajatus ettei kultanimussukkani liha, maito, muna ja kasvikset ole luomua, lisäksi kauhistuttaa että ruuanlaitossa käytetään rypsiöljyä ja muuta shittiä...
[/quote] kultanimussukkani? Muuten ihan asiaallista textiä mutta tästä sanasta tuli mieleen curlingvanhemmuus. Paitsi rypsiöljy ei paha. Kiistelty aihe se että kuumennettaessa muuttuisi.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 14:05"]
Vieläkö ihmiset kuvittelevat, että luomuruoka on jotenkin ehdottomasti ja aukottomasti parempi ja terveellisempi vaihtoehto. Ja että kaikki luomuna myytävä on luomua?
[/quote]
Kyllä minä vieläkin uskon luomun terveellisyyteen, kasviksissa on enemmän kaikkea hyvää mikä esim. Estää syövän syntyä yms. Lisäksi niissä ei ole niitä kasvimyrkkyjä ainakaan siinä mittakaavassa kuin tavallisissa, evirankin sivuilla muistaakseni lukee että pienet lapset saavat suurimman osan hyöteismyrkyistä banaanista ja mansikasta.. Lihassa ja munissa on enemmän omega 3 kuin tavallisessa. Yleensä nämä luomun vastustajat luulevat myös jostain syystä että synteettisesti valmistettu on sama kuin aito koska molekyylit vastaavat toisiaan, näinhän ei ole, synteettiset aineet käyttäytyvät eritavalla ihmiskehossa ja kyllähän sen nyt jokainen maustakin tunnistaa esim. Aromi makuaineissa mikä on aitoa ja mikä ei. Oljyn käyttö ruuanlaitossa on yleusesti tiedetty muuttuvan kuumennettaessa transrasvaksi jota ihminen ei voi käsitellä, lisäksi siinä on liikaa omega 6 joka sotkee tasapainon rasvojen suhteessa. Ehdottoma en asioita pidä, esim. Intian maaperä taitaa olla jonkin verrankin saastunutta ja lapset kärsivät siellä paljon syövästä ja epämuodostumisista, sieltä tuotua luomua en vaihtaisi kotimaiseen tavalliseen, jokin järki voi hipilläkin olla..
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 13:15"]
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 13:09"]
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 13:02"]
No ei kyllä haittaa tippaakaan. Olen onnellinen, että lapsilleni tarjotaan koulussa lämmin ruoka. Maailmassa on aika paljon huolestuttavampia asioita kuin se, onko kouluruoka luomua.
[/quote]
Kiva että vertaat koko maalman murheita minun murheeseeni, et varmaan ole koskaan ollut mistään huolissasi kun maailman murheet kuitenkin voittavat. Ap
[/quote]
Kyllä se elämää helpottaa, kun osaa omat murheensa suhteuttaa maailman mittakaavaan. Ja toki olen ollut huolissani monistakin asioista, mutten mistään noin joutavasta.
[/quote]
Kerroppas nyt oma murheesi niin mitätöin sen. Ihan turha väittää ettet ole ollut huolisasi jostain vielä joutavammassa, varmaan olet painoasikin joskus päivitellyt. Minun lapseni on oikeastaan minulle kaikkein tärkeintä eikä maailman murheilla ole koskaan suurempaa merkitystä kuin lasteni hyvinvoinnilla. Lisäksi tämä luomuilu on myös eettinen kysymys ja esim. Nämä hyönteismyrkyt aiheuttavat ja ovat aiheuttaneet suuria maastojen saastumisia, joten murheestani voisi ajatella olevan ihan maailmanlaajuistakin hyötyä. Ap
mullakin on varmaan toi Ortoreksia, huomenna on tuparit kavereilla ja oon miettiny että kehtaanko kysyä voinko tuoda tullessani jotain syötävää, esim lihapullia tai jotain muuta suolaista että olis jotain "kunnollistakin" kaveri on semmonen einestyyppi että lihapullat ym aina lidlistä ja halvimpia mahollisia enkä pysty syömään niitä kun tiedän mitä paskaa ne sisältää. Muutenkin oon ollu viljaton koko vuoden niin istun loppuillan vessassa jos siellä on kaikki jotain vehnämättöä.. lapsi menee mummolaan yöksi ja teen mukaan ruuan koska se ite elää eineksillä ja kaupan valmispuuroilla ym moskalla enkä halua että syöttää lapsellekin niitä, tiedän että syö siellä kuitenkin kaupan jogurtteja ym huonoa, mutta asialle en mitään voi. Anopille on sanottu että lapsi tykkää luonnonjogurtista marjoilla tai banaanilla mutta ei se ota kuuleviin korviin. Mulla menee kauheesti rahaa ruokaan ja ruuan laittamiseen ja tunnen todellakin "ylemmyyden" tunnetta kun kaikki kaverit lähes syövät pelkkää moskaa, no sen näkee..ne lihoo jatkuvasti, ite oon saanut -15kg pois ja vielä toiset jäljellä. Tämän vkon oon ottanu rennommin ja oon syöny karkkia ja jäätelöö mitä normaalisti en salli, lapsen synttärit oli ja nyt tässä projektin puolivälissä halusin hellittää ja senkin takia että huomenna juon alkoholia niin ei uskalla juoda jos hiilarit on ollu tosi vähissä. Ei voida mennä mun vanhemmillekaan extemporee jos ei oo omaa ruokaa mukana kun siellä on just aina vaaleeta leipää margariinilla, muroja ym mitä en halua että lapset syö, eikä ne toiselle käykään allergian takia, äiti tekee kastikkeet rypsiöljyyn+vehnäjauhoon, käyttää lihaliemikuutioita missä aromivahventeita ym mitä en enää koskaan haluaisi syödä ja varmasti saisin niistä jotain oireitakin kun olen ollut niin kauan syömättä
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 21:51"]
No ei kyllä haittaa tippaakaan. Olen onnellinen, että lapsilleni tarjotaan koulussa lämmin ruoka. Maailmassa on aika paljon huolestuttavampia asioita kuin se, onko kouluruoka luomua.
[/quote]
Kiva että vertaat koko maalman murheita minun murheeseeni, et varmaan ole koskaan ollut mistään huolissasi kun maailman murheet kuitenkin voittavat. Ap
[/quote]
Kyllä se elämää helpottaa, kun osaa omat murheensa suhteuttaa maailman mittakaavaan. Ja toki olen ollut huolissani monistakin asioista, mutten mistään noin joutavasta.
[/quote]
Kerroppas nyt oma murheesi niin mitätöin sen. Ihan turha väittää ettet ole ollut huolisasi jostain vielä joutavammassa, varmaan olet painoasikin joskus päivitellyt. Minun lapseni on oikeastaan minulle kaikkein tärkeintä eikä maailman murheilla ole koskaan suurempaa merkitystä kuin lasteni hyvinvoinnilla. Lisäksi tämä luomuilu on myös eettinen kysymys ja esim. Nämä hyönteismyrkyt aiheuttavat ja ovat aiheuttaneet suuria maastojen saastumisia, joten murheestani voisi ajatella olevan ihan maailmanlaajuistakin hyötyä. Ap
[/quote]
Kiitos kysymästä, painon kanssa ei ole koskaan ollut päivittelemistä, 166cm 51kg tällä hetkellä. Jos jostain olen huolissani, niin Isisin meiningeistä, Syyrian tilanteesta, Ebolasta ja Suomen kestävyysvajeesta.
Jotenkin viesteistäsi paistaa kaikessa yksinkertaisuudessaan hulvaton provoilu, mutta ehkä todella oikeasti olet niitä ihmisiä, jolle jokainen uusi päivä on ihmeitä täynnä?
Kyllä ahdisti mutta ajan ajatukset pois sillä, että yksi ateria koulupäivinä on hyvin pieni osa ravitsemusta. Pitkät lomat, viikonloput ja koulupäivienkin 4 muuta ateriaa lounaan lisäksi syödään kotona. Sen pitää riittää ja se riittääkin, että kotona panostetaan kunnolla.
Äläs nyt, rypsiöljy on vielä ihan hyvää kamaa, nykyään einekset tehdään palmuöljyyn...
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 22:11"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kiitos kysymästä, painon kanssa ei ole koskaan ollut päivittelemistä, 166cm 51kg tällä hetkellä. Jos jostain olen huolissani, niin Isisin meiningeistä, Syyrian tilanteesta, Ebolasta ja Suomen kestävyysvajeesta.
Jotenkin viesteistäsi paistaa kaikessa yksinkertaisuudessaan hulvaton provoilu, mutta ehkä todella oikeasti olet niitä ihmisiä, jolle jokainen uusi päivä on ihmeitä täynnä?
[/quote]
Sinun lapsesi ravitsemus ei ole sinulle tärkeää? Asia ymmärretty.
En ajattele siitä oikeastaan mitään.
Kyllä se jossain määrin ahdistaa. Meillä syödään paleosti, ja jos itse saisin valita, maitotuotteet ja viljat eivät kuuluisi lastenkaan ruokavalioon koskaan. Mutta toisaalta, eipä ne ketään "tapakaan" joten ei siitä nyt niin kauheasti tarvitse murehtia että syövät sitä kouluruokaa. Ihmiselimistö, varsinkin nuorena, sopeutuu monenlaiseen.
Jos ruokavalion noudattamattomuus ahdistaa, teillä on ongelma itsenne kanssa. Tiedän yhden tällaisen hullun, jonka mielestä kouluruoka on myrkyllistä. Äitin ortoreksiaa noudattaa sitten lapsikin.
En ole fundamentalisti minkään asian suhteen, en edes ruuan. Vaikka kotona syömmekin luomua ja terveellistä, voimme käydä myös ravintolassa syömässä ja matkustaa ulkomaillekin. Kouluruoka on kuitenkin vain yksi ruoka päivässä.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 12:40"]
En ole fundamentalisti minkään asian suhteen, en edes ruuan. Vaikka kotona syömmekin luomua ja terveellistä, voimme käydä myös ravintolassa syömässä ja matkustaa ulkomaillekin. Kouluruoka on kuitenkin vain yksi ruoka päivässä.
[/quote]
Mekin voimme käydä ravintolassa tai jopa hesessä, mutta olen tarkka että pääasiallinen ruoka on terveellistä ja ettei se sisällä mitään myrkkyjä tai muita ihmiselimistölle sopimatonta ja esim. Rasvojen tasapainoa häitsevää ruokaa. Ahdistaa että esikoulussa lähes koko päivä ateriat koostuvat näistä ja lämmin ateria päivässä on minusta suuri osa lapsen ruuasta päivässä. Ap
[/quote]
Osittain siitä syystä laitoimme lapset yksityiseen kouluun, jossa saa luomuruokaa.
[/quote]
[/quote]
No, se kouluruoka on kerran päivässä. Saahan ne lapset muutakin skeidaa, käyvät kaverilla kylässä jne.
Jos kuitenkin suurin osa viikon ruuista on kotona ja oikeaa ruokaa, niin eiköhän ne selviä... jopa paremmin kuin minä itse 70-80-90 -luvun suosikeilla. Voi kun olisi äitikin tiennyt sen mitä minä nyt, niin saattaisi elämäni olla toisenlaista.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 12:40"]
[/quote]
Just näin. SIITÄ olisin huolissani, jos kouluruoka edustaisi niin isoa osaa lasten saamasta ravinnosta että sillä olisi oikeasti ravitsemuksellista merkitystä. Joka päivä kotona syödään kuitenkin aamupala, välipala, päivällinen ja iltapala, joten ei koululounaalla oikeasti ole paljoa merkitystä. Sitä paitsi; olisiko koulun luomuraaka-aines kuitenkaan kotimaista? Kaikkihan tietävät ja Evirakin on siitä varoitellut, että ulkomainen luomu ei ole niin puhdasta kuin oletetaan (monissa maissa jopa sallitaan pienet jäämät luomutuotteissa - ilmeisesti siksi, koska maaperä on paikoin niin saastunutta että täysin puhdasta viljelymaata ei ole).
Lisäksi; ainakin omat lapseni ottavat koulussa ruuaksi tasan niitä juttuja, joista pitävät. Vaikka tarjolla olisi huipputerveellista kalaa, he eivät sitä välttämättä söisi, vaan söisivät sitä mikä sinä päivänä maistuu hyvälle - vaikka ovatkin kotona tottuneet syömään monipuolisesti ja tervellisesti myös kalaa ja kasviksia jne. Ap:kaan tuskin täysin naiivisti uskoo, että piltit kiltisti syövät koulussa aivan kaikkea ja paljon....??
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 22:11"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Oho minäkin olen huolissani syyrian tilanteesta, lisäksi maailman saastumisesta, erityisesti vesistöjen. Kemikaalien ja hormoneiden saasteet ovat levinneet jopa arktisille alueille ja vesi jota juomme sisältää enevimässä määrin estrogeeniä jota ei saada puhdistettua edes puhdistamoilla. Jokainen päiväni ei ole ihmeitä täynnä, mutta pyrin omalla toimillani vaikuttamaan asioihin joista olen huolissani. Lapseni ovat ainoa syy miksi olen huolissani maailman tilasta jos minulla ei olisi jälkikasvua minulle olisi aivan sama vaikka ydinpommit räjäyttäisivät koko pallon. Millaisia tekoja sinä teet? Vai seuraatko vain uutisia ja kerrot muillekkin olevasi ajantasalla ja viisas maailmanmenosta ymmärtävä kansalainen.. ap