Saako ihan kuka tahansa ulkopuolinen mennä koululuokkaan seuraamaan opetusta?
Eräs isänsä kellarissa asuva aikuistubettaja väittää näin.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saa. Opetus on julkista. Tuo etukäteen sopiminen on vain koulun toivomus, ei sitä laissa lue.
Ei ehkä laissa, mutta koulun järjestyssäännöissä kyllä. Hyvin äkkiä poistetaan, jos yrität mennä luokkaan ilman lupaa.
Jos pannaan laki ja koulun järjestysssääntö rinnakkain, sillä järjestyssäännöllä voi pyyhkiä pöydät, lattiat ja pyllyt.
Tartuntatautilaki sinulle vieras?
Vierailija kirjoitti:
Tuskin saa. Kai ihmisen henkilöllisyys tarkistetaan?
Muutoinhan kuka tahansa heikkopää voi mennä luokkaan aseet vaatteiden alla tai dynamiitit taskussa luokkaan.
Mielestäni opetusta luokkaan pitäisi päästää katsomaan ja kuuntelmaan vain oppilaan vanhemmat.
Eli vanhemmat saa tulla aseen kanssa mutta muut ei`? Vai mikä olikaan logiikkasi :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saa. Opetus on julkista. Tuo etukäteen sopiminen on vain koulun toivomus, ei sitä laissa lue.
Ei ehkä laissa, mutta koulun järjestyssäännöissä kyllä. Hyvin äkkiä poistetaan, jos yrität mennä luokkaan ilman lupaa.
Jos pannaan laki ja koulun järjestysssääntö rinnakkain, sillä järjestyssäännöllä voi pyyhkiä pöydät, lattiat ja pyllyt.
Olet väärässä. Jouduthan sinä kerrostalostakin pihalle, jos mellastat kaiket yöt, vaikka laki ei kiellä yöllä mellastamista.
Kyllä kieltää. Kotirauhan rikkominen on rangaistavaa.
"Kotirauhaa voi rikkoa myös meluamalla. Meluhaitoissa voi kyse olla esimerkiksi ulkoa asuntoon suuntautuvasta melusta tai kerrostalon asukkaan kovaäänisestä musiikin kuuntelusta, joka häiritsee seinänaapureita tai kotiväkeä. Myös luvallisesti asunnossa oleskeleva vieras voi syyllistyä tekoon, jos tämä kieltäytyy vähentämästä metelöintiä."
Vierailija kirjoitti:
Tuskin saa. Kai ihmisen henkilöllisyys tarkistetaan?
Muutoinhan kuka tahansa heikkopää voi mennä luokkaan aseet vaatteiden alla tai dynamiitit taskussa luokkaan.
Mielestäni opetusta luokkaan pitäisi päästää katsomaan ja kuuntelmaan vain oppilaan vanhemmat.
Rajataan vanhempiin, jos vanhemmat itse maksavat koulut ja kulut. Mutta niin kauan kun minun verorahoista maksetaan opettajan palkka, minulla on oikeus tietää mitä siellä luokassa tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laki on korkeampi auktoriteetti kuin mikään järjestyssääntö, ja lain mukaan opetus on julkista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laki on korkeampi auktoriteetti kuin mikään järjestyssääntö, ja lain mukaan opetus on julkista.
Luepa laista myös se kohta, jossa kerrotaan, että koulu voi kieltää ulkopuoliset, jos koetaan, että he häiritsevät opetusta. Totta hitossa häiritsevät, joten ei mikään "kyllä minä saan tulla koska minä haluan" jäkätys auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että opetus on julkista ei tarkoita, että kuka tahansa saa astella luokkaan milloin haluaa. Äly hoi, älä jätä!
Kuka täysijärkinen aikuinen edes haluaa mennä kakaroiden tunteja kuuntelemaan?
Vierailija kirjoitti:
Oulussa on ollut usein lähi-idän miehiä seuraamassa kouluissa opetusta ja tutustumassa oppilaisiin. Tyttöjen kanssa he tulivat mainiosti juttuun ja kokemukset ovat olleet hyviä.
Nämä ovat luotettavampia ja turvallisempia kuin kantasuomalaiset miehet. Hienoa,että tulevat tyttöjen kanssa hyvin toimeen.
Saa, paitsi jos luokalla on erityisoppilaita.
Vierailija kirjoitti:
Esim. jos yleisesti on kiinnostunut kasvatusasioista, koulujen tilasta, koulutuspolitiikasta ym.
En sano että olen täysjärkinen, mutta voisin kyllä käydä. Ihan vain sivistyäkseni, millaista se on nykyään, jotta en kuvittelisi että kouluissa enää on kaikki samoin kuin silloin kun itse kävin koulua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. jos yleisesti on kiinnostunut kasvatusasioista, koulujen tilasta, koulutuspolitiikasta ym.
En sano että olen täysjärkinen, mutta voisin kyllä käydä. Ihan vain sivistyäkseni, millaista se on nykyään, jotta en kuvittelisi että kouluissa enää on kaikki samoin kuin silloin kun itse kävin koulua.
Kasvatustieteen opinnot parempi ratkaisu tuossa tapauksessa. Oppitunnillahan et saa mitään käsitystä muusta kuin kyseisen tunnin aiheesta ja vähän tilaratkaisuista. Ei siellä politiikkaa käsitellä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että opetus on julkista ei tarkoita, että kuka tahansa saa astella luokkaan milloin haluaa. Äly hoi, älä jätä!
Kyllä saa mutta mieluummin ei kesken oppitunnin koska se on häiriötekijä joka poistetaan. Muuten kyllä ellei ole häiriöksi. Kuinka monta kertaa tämä pitää sanoa. Kuka tahansa saa tulla julkiseen paikkaan vaikkapa kirjastoon koska haluaa ja koulu, luokkahuoneet ja opetustunnit ovat julkisia.
Siis miksi sitten pitäisi päästä yhteishaussa mihinkään kouluun? Jos et tule valituksi, niin voit silti vain mennä sinne kouluun opiskelemaan? Et vain saa todistusta? Vai koskeeko tämä vain peruskoulua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lähdet tuolla asenteella vaatimaan, ei se lupa kovin helpossa ole. Aggressiiviselta vaikuttava asennoitumisesi viittaa turvallisuusriskiin.
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi sitten pitäisi päästä yhteishaussa mihinkään kouluun? Jos et tule valituksi, niin voit silti vain mennä sinne kouluun opiskelemaan? Et vain saa todistusta? Vai koskeeko tämä vain peruskoulua?
Yliopiston luennoilla käy aika usein ihmisiä, jotka ovat vain aiheesta kiinnostuneita.
Seurasin itsekin nuorena yhden maantieteen luentosarjan ja opin paljon. en ollut yliopistossa kirjoilla vielä siihen aikaan.
Olen jopa kutsunut tiettyjen oppilaiden huoltajia tunneilleni. Tuloksetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvatustieteen opinnot parempi ratkaisu tuossa tapauksessa. Oppitunnillahan et saa mitään käsitystä muusta kuin kyseisen tunnin aiheesta ja vähän tilaratkaisuista. Ei siellä politiikkaa käsitellä :D
Ei käsitellä politiikkaa, paitsi yhteiskuntaopin tunneilla.
Mutta en sitä tarkoittanutkaan, että kouluun mentäisiin asiaa opiskelemaan. Vaan sitä, että koulutuspolitiikasta kiinnostuneella ihmisellä mitä luultavimmin olisi halua myös tietää, millaista se koulumaailman todellisuus tällä hetkellä on, ihan vaikka sitä havainnoimalla. Ja ainakin toivoisin, että koulutuspoliittisia päätöksiä tekevillä ihmisillä olisi se kuva realistinen. Kasvatustieteen opinnot eivät samanlaista kokemusta välttämättä anna, ja voi olla muutenkin epätarkoituksenmukaista niihin ryhtyä (esim. ihmisen jolla jo on muu koulutus ja työ).
Tunnin aihetta olennaisempaa on nähdä, miten sitä yritetään opettaa. Itse seurasin aikoinaan (yhden pätkäduunin johdosta, en siis omin päin) suomen opetusta ulkkareille, enkä ihmettele ollenkaan, jos oppi ei mene perille.
Meidän lasten koulun sivulla lukee näin:
Huoltajat ovat tervetulleita kouluun seuraamaan opetusta ja he voivat sopia ajankohdasta luokan opettajan kanssa. Muita vierailijoita ja opiskelijoita pyydetään sopimaan opetuksen seuraamisesta etukäteen rehtorin tai apulaisrehtorin kanssa.
Käypä etsimässä laista se kohta, jossa sanotaan, että koulu ei voi estää ulkopuolisen tulemista luokkaan. Aivan, ei löydy, koska laissa nimenomaan sanotaan, että voi estää, jos se häiritsee oppilaita tai opettajan työtä.