Voiko narsisti tuntea empatiaa?
Tai siis onko alkoholisti yhtä kuin narsisti? Entä jos alkoholisti ymmärtää ja katuu selvänä tekosiaan ja sanomisiaan? Narsistihan ei yleensä myönnä mitään perseilleensä?
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Empatia tarkoittaa kykyä tietää, mitä toinen ihminen tuntee. Kyllä, narsistit ovat tässä erittäin taitavia, suorastaan empatian mestareita. Siihen heidän valtansa juuri perustuukin.
Määritelmäsi jäi puolitiehen eikä sovi narsistille
. Siksi alapeukkuja.
Empaattinen ihminen:
a) tunnistaa muiden tunteita (tätä narsisti voi osata ja usein tosiaan hyvinkin ja käyttää tätä hyväkseen),
b) kokee ja tuntee vilpitöntä ja aitoa empatiaa (tätä narsisti ei osaa, mutta voi teeskennellä) ja
c) toimii ja käyttäytyy empatian tunteen mukaisesti, esim lohduttaa, auttaa, tukee (tätä narsisti ei tee empatiasta, mutta voi tehdä näin, jos hänellä liittyy siihen joku hyötymisen paikka tai jos hän voi käyttää tätä aseenaan myöhemmin).
Narsisti siis voi TIETÄÄ mitä empatia tarkoittaa, ja missä sosiaalisissa sitä kuuluu näyttää, mutta hän ei aidosti TUNNE empatiaa ja käyttäydy sen mukaisesti toista kohtaan.
Olen ollut ja minä en aidosti päässyt hullun kynsistä, koska en tiedostanut sellaisen vainoavan minua. Niin kauan kun sinä tiedät että elämässäsi on tuollainen, voit hankkiutua eroon.