Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemusta puheterapeutista?

Vierailija
23.10.2014 |

Saimme lähetteen puheterapian arvioon kun 3 - vuotiaallamme ei ole tarpeeksi puhetta. Kannattaakohan mennä kun on vasta pienestä kyse.  Mun mielestä kummallista. 

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä kokemuksia on. Voi katsoa onko elimellistä vikaa, kotiharjoituksia ja seurantaa. Kyllä kannattaa käydä näytillä.

Vierailija
2/10 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 3-vuotiaalla tutöllämme oli todella epäselvä puhe. Monet kirjaimet heittivät paikkaa tai niitä ei tullut lainkaan. Kävimme keväällä 10 kertaa ja nyt syksyllä toinen kymmenen kertaa puheterapiassa. Jatkuu siis vielä. Itse pyysin päästä puheterapeutille, neuvola olisi halunnut vain seurailla.

Meillä on ollut tosi paljon apua. Tyttö tykkää mennä. Jaksaa siellä keskittyä kielijumppiin ja suuharjoituksiin ihan eri tavoin kuin kotona. Kotona sitten harjoitellaan parin minuutin pätkissä tai vaikka kirjaa lukiessa ihan huomaamatta ja puheterapeutti opastaa mitä kannattaa treenata. Paljon on puhe selkiytynyt, vaikka vielä ensi keväälle asti on käyntejä suunnitteilla eli tarvetta on edelleen. Tyttö itsekin miettii, miten joku sana tulisi sanoa  ja kysyy neuvoa. He harjoittelevat leikin avulla: pelailevat pelejä ja mietivät sanoja, onkivat eläinten kuvia, jumppaavat kieltä, leikkivät kauppaleikkiä ja harjoittelevat siinä sivussa. Vanhempi odottaa sillä aikaa odotushuoneessa ja lopuksi menee vartiksi kuuntelemaan mitä on tehty, miten edistytty ja mitä kannattaa kotona seuraavaksi harjoitella.

Toisella lapsellamme puhe luisti alusta lähtien ilman ongelmia, joten oli vertailupohjaa. Olen tosi tyytyväinen, että vaadin saada tytön puheterapiaan! Mieluummin treenatan ongelmia heti alussa kuin että koululaisena kiusataan ja ravataan tunneilta puheterapiassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytiin kaksi kertaa 4-vuotiaan kanssa. Antoi treeniohjeita kotiin ja niitä sitten treenailtiin. Ihan hyvä oli käydä, mutta en mä huomannut siitä mitään suurta hyötyä. Puhe tuli sitten omalla ajalla myöhemmin. Aika aikaisin antaneet teille ajan, kun vasta 3-vuotias. Mut ihan samahan se on käydä, en mä siis siinä mitään pahaakaan nähnyt vaikkakin vähän turhalta tuntui.

Vierailija
4/10 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä aikaisemmin sen parempi - lapsellahan on tietty herkkyyskausi, jolloin on otollinen aika oppia. Miksi siis odottaa ja "seurailla"? Nykyään lähetetään usein jo 2,5 v puheterapeutin arvioon. 3 v ei siis todellakaan ole liian pieni!

Vierailija
5/10 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 21:48"]

Mitä aikaisemmin sen parempi - lapsellahan on tietty herkkyyskausi, jolloin on otollinen aika oppia. Miksi siis odottaa ja "seurailla"? Nykyään lähetetään usein jo 2,5 v puheterapeutin arvioon. 3 v ei siis todellakaan ole liian pieni!

[/quote]

Nykyään kyllä odotellaan useimmiten rauhassa 5-vuotiaaksi.

Vierailija
6/10 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 21:49"]

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 21:48"]

[/quote]

Nykyään kyllä odotellaan useimmiten rauhassa 5-vuotiaaksi.

[/quote]

Riippuu tapauksesta. Jos pelkät äännevirheet kyseessä, niin niitä ei kannata alkaa treenaamaan kuin aikaisintaan 5 v. Mutta jos puhe puuttuu kokonaan tai sitä on hyvin niukasti, niin 2,5 v tai viimeistään 3 v tehdään arvio. Tämä on senkin takia tärkeää, että jos kyseessä on kielen kehityksen häiriö tms, niin päästään aloittamaan kuntoutus ajoissa -> paras lopputulos. Eli mun mielestä ap:n lapsi kannattaisi ehdottomasti viedä arvioon! Eihän siinä mitään häviä! Jos pt toteaa, että kaikki on kunnossa niin ei sitten tarvi itsekään miettiä asiaa.

Vierailija
7/10 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa viedä kun kerran tarjotaaan, saapahan asiaan varmuuden.

Vierailija
8/10 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä, pojalla oli 2,5-vuotiaana vain muutamia sanoja (kaksikielinen lapsi kylläkin). Reilu 3v. alkoi puheterapia 10krt, johon nyt odotellaan jatkokäyntejä. Terapiassa oppi vihdoin esim. värit ja nykyisin 4-vuotiaana molemmilla kielillä tulee jo mukavasti tarinaa. Olen todella tyytyväinen ja onnellinen, että saimme apua aikaisessa vaiheessa. Puheen ongelmat vaikuttavat mm. lapsen sosiaalisin suhteisiin.

Toivottavasti lapsesi saa tarpeisiinsa sopivaa apua:-)

Vierailija
9/10 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän siinä arviossa kannattaa käydä. Minä pyysin molempien lasteni kohdalla 4-vuotisneuvolassa pääsyä puheterapiaan, kun molemmilta puuttui kirjaimia/äänteitä. Esikoisen kohdalla käytiin vain kolmen kerran arviointi ja sen jälkeen varsinaista hoitoa lykättiin melkein kahdella vuodella. 6-vuotiaana sitten silloinen puheterapeutti harmitteli että olisi ehdottomasti pitänyt aloittaa aiemmin, kun se r oli niin tiukasti hukassa. Oppi sen onneksi juuri ennen koulunkäyntiä!

Nyt meidän 4-vuotias käy ihan säännöllisesti ja toivon tosiaan, että saa käydä pidempäänkin. Kirjaimia puuttuu (r, s ja l), lisäksi osa äänteistä vääntyy tietyissä sanoissa väärin. S ja l tulevat kyllä joissakin sanoissa mutta ei useimmissa.

Onhan 3-vuotias pieni, mutta järkevää on käydä edes arvioinnissa ja katsella sitten, mitä siellä ehdotetaan. Monissa kunnissa puheterapiaan ei pääse edes ne, joilla on selviä äännevirheitä vaan niitä pitää kotona vain itsekseen harjoitella.

Vierailija
10/10 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaksi lapsista pääsi puheterapeutille vasta koulussa, ja oppivat ärrät vasta n kahdeksanvuotiaana. Eivät olisi oppineet ilman puheterapeuttia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yhdeksän