Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rakenneultra ja laajentunut munuaisallas

Vierailija
23.10.2014 |

Onko kokemusta?

Meillä oli juuri rakenneultra ja kehitys muuten täysin normaalia, mutta toinen munuaisallas oli huomattavasti laajentunut. Saatiin kontrolliaika kuukauden päähän, mutta lapsivesipunktiotakin tarjottiin mahdollisuutena. Se tietenkin iski kovan huolen kromosomihäiriöistä ja muusta tosi vakavasta. Keskeytys ei itselleni ole vaihtoehto, joten siksi en mielelläni menisi punktioon keskenmenoriskin vuoksi. Kätilö ei oikein osannut kertoa asiasta enempää.  

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä panikoi, se voi mennä ohi. Ei se niin kamalaa ole, mun lapsella on toispuoleinen hydronefroosi. Ei ole kovin lapsen elämään vaikuttanut. Ainoa oire on ollut siitä johtuva ruuansulatuksen hidastuminen ja ummetus. Ihan terve varhaisteini, läksi just ulos pelaa jalkapalloa.

Vierailija
2/14 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis unohdin mainita, että mun lapsen laajentunut munuaisallas löytyi vasta, kun lapsi oli jo koulussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsella todettiin se jo silloin ultrassa. Olihan sitä itsellä kamala huoli ja murhe, mutta mulle ainakin sanottiin, että se on tosi yleistä. Syntyessään lapsella oli keskivaikealaajentuma ja kävimme mm varjoainekuvauksissa ja ultrassa säännöllisesti. Koko ajan allas kuitenkin pieneni lapsen kasvaessa ja muistaakseni jo puolen vuoden iässä se oli lähes normaalin kokoinen. Silloin kontrollit harvenivat ja nyt poikani on 3v eikä enää tarvitse käydä.

Minulle selitettiin, että se saattaa johtua varsinkin poikavauvoilla siitä, että virtsajohtin tms on liian kapea. Ja jos allas kasvaa liian suureksi niin sitä virtsajohdinta voidaan suurentaa. Kuulemma helppo toimenpide. Meillä, kuten kuulemma suurimmalla osalla, vaiva parani ihan itsestään ajan kanssa.

Tsemppiä, muistan itse kyllä huolen määrän!

Vierailija
4/14 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläki löytyi. Poika tulossa ja pojilla nämä ovat kuulemma vielä yleisempiä kuin tytöillä. Voi aiheuttaa herkemmin virtsiittejä mutta ei pitäisi muuten olla vaarallista.

Vierailija
5/14 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun pojallani oli myös. Sitä seurattiin kaksi vuotta, sitten oli itsestään korjaantunut. Nuo 2 vuotta oli estolääkitys virtsatietulehdusta vastaan. 

Vierailija
6/14 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos teille kaikille kokemusten jakamisesta! Huojentaa kyllä. T. AP

Tuliko asia esille rakenneultrassa? Tarjottiinko teillekin tuota lapsivesipunktiota automaattisesti? Olen kovasti yrittänyt pähkäillä, miten tuo löydäs on yhteydessä kromosomivikoihin, mutta mitään kovin selvää yhteyttä en ole löytänyt netin avulla. Olisiko tuo siis vain ihan rutiiniasia, että punktiota tarjotaan rakennepoikkeamien löytämisen yhteydessä?

Meillä ultrannut kätilö oli jotenkin tosi vähäsanainen ja töksähtelevä. Lähdimme sieltä pois pää täynnä kysymyksiä. Ja niitä sitten pyörittelemme keskenämme kuukauden...

Vierailija
7/14 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksesta. Itse olen aika rauhallinen pelkän munuaisasian suhteen, kun eikös yhdelläkin toimivalla munuaisella pärjää? :) Nyt kuitenkin iski kauhea huoli siitä, mitä muuta tuo löydös voisi tarkoittaa.

Onko täällä linjoilla muita, joiden vauvalla on todettu laajentunut munuaisallas ultrassa (ilman muita poikkeavuuksia)? Miten kävi? Syntyikö lapsi muuten terveenä? Oliko kromosomivikoja?

Vierailija
8/14 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa löytyi laajentunut munuaisallas vasta aikuisena sattumalta. Se on vaan ominaisuus, ei sairaus. Toki tuossa lapsesi tapauksessa voi olla muutakin, toivottavasti ei.

Vierailija
9/14 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni lapseni munuaislääkäri sanoi, että jollain on jo sikiönä, mutta niistä yli puolet on ohimeneviä. 

Vierailija
10/14 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä stressaa ennen kuin on aihetta, stressi on vauvalle huonoksi.

Vierailija
11/14 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
12/14 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut molemmilla pojilla. Todettiin jo rakenneultrassa. Isommalla pojalla oli molemminpuolinen hydronefroosi ja silloi otettiinkin lapsivesipunktio kromosomipoikkeavuuksien poissulkemiseksi. Normaali tulos. Pienemmällä pojalla oli rakenneultrassa sama, tosin toispuoleisena. Silloin ei enää punktiota otettu. 

Molempia sikiöitä seurattiin ultrassa kuukauden välein. Syntymän jälkeen munuaiset ultrattiin. Viikon ikäisenä otettiin lastenpolilla verikokeita. Pojille tehtiin myös miktiokystografiat, ei takaisinvirtausta, mitään syytä ei löytynyt. Pienemmälle aloitettiin vti-estolääkitys Trimopan heti syntymän jälkeen, joka lopetettiin tutkimusten jälkeen.

Mitään syytä ei löytynyt. Lasten munuaislääkäri totesi, että jommalla kummalla (mulla tai lasten isällä) on ollut rakenteellinen vika. Me ollaan synnytty aikoja ennen ultraamista. Kaksi tervettä tenavaa, ei yhtään vti:ta.

Kaikki on varmasti hyvin teilläkin.

Vierailija
13/14 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pojalla myös hydronefroosi, joka todettiin raskausaikanani. Söi ensimmäisen puoli vuotta Kefexiniä tulehduksen estolääkkeenä ja käytiim munuaispolilla ultraseurannassa. N. vuoden iässä takaisinvirtauskuvaus (joku ...kystografia) ja siinä ei takaisinvirtausta munuaisen suuntaan havaittu. Sen jälkeen ei tätä enää ollut tarve seurata. Isällään kuulemma myös havaittu sama lapsena.

Vierailija
14/14 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kokemusten jakamisesta! Huojentava kuulla, että noin pienillä toimilla on pärjätty! AP