Häiritseekö/Ahdistaako muita lumettomuus jouluna?
Itse olen lapsuuteni ja nuoruuteni viettänyt kainuussa ja pohjoisessa, jossa joka joulu oli vähintään puolimetriä lunta ja pakkasia. Nyt olen puolison kanssa asunut n.20 vuotta pohjois-pohjanmaalla rannikolla ja joka vuosi saa arvuutella, onko valkea joulu. Olen yrittänyt vaimoani ja lapsia saada lähtemään mukaan viettään joulua lappiin vuokramökkiin, mutta ei millään suostu. Heitä ei lumettomuus häiritse.
Olenko ainoa jota ahdistaa rannikko-ilmasto varsinkin talvella?
Kommentit (17)
Ja kakkonen on kotoisin Itä-Suomesta, missä oli aina rutosti lunta.
Parempi vaan jos EI ole lunta. Talvi sa amuutenkin olla mahdollisimman lyhyt.
Viimeiset kolme joulua olemme viettäneet miehen kanssa etelässä, joten enemmän häiritsisi valkoinen maa...
Ei ahdista, mutta tietysti olisi kiva, jos jouluna olisi lunta.
Viime joulu oli lumeton pk-seudulla. Oikeastaan oli aika jännä tunnelma. Kävin tapanina kävelyllä Munkassa. Vesilätäköt kiilsivät ja oli tosi pimeää. Merestä en muista, oliko yhtään jäässä. Mutta avoin meri kovalla tuulella pimeällä on kyllä hieno kokemus.
Lunta en kaipaisi koskaan mihinkään, jäätä joskus kesäkuumalla juomalasiin. Pimeys ja kylmyys menettelevät, lunta ja jäätä inhoan Suomen talvessa.
Sama täällä, oon itse asiassa ittekkin kainuusta ;) Ainahan se ahdistaa, nytkin kun tietää että kainuussa on lunta ja lapset siellä laskee pulkkamäkeä ja itte täällä harmaassa ja synkässä maisemassa tallustelee.. Lumi on niin ihanaa kun sillon on valosampaa, tuntuu oikeesti talvelta ja lapset saa nauttia. Saa nähdä miten tän talven käy.. Viime joulu ei oikein ees tuntunu joululta kun ulkona satoi vettä.
Mistä lienee peräisin joulun ja lumen yhteys? Ei ainakaan sieltä, mistä kristittyjen joulu on kotoisin. Eikä USA:ssa ja Euroopassakaan lunta näe jouluna kuin pieni vähemmistö ihmisistä. Mutta White Christmasia ja Jingle Bellsiä hoilataan vaikka palmun alla.
Ei ahdistaisi ollenkaan, vaikkei lunta olisi koko talvena. Viime talvi oli ihana!
Yleensähän sitä lunta täällä aina on ja aivan kunnolla, ja kun ei asu ihan aurattujen pääväylien äärellä kerrostalossa niin on tuosta saanut jo tarpeekseen lopuksi elämää.
Ihan sama, kunhan on mehevä kinkku pöydässä ystävänsä joulukalan kanssa, lisäksi joulutorttuja, luumuvaahtoa, rommiglögiä...
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 14:59"]
Sama täällä, oon itse asiassa ittekkin kainuusta ;) Ainahan se ahdistaa, nytkin kun tietää että kainuussa on lunta ja lapset siellä laskee pulkkamäkeä ja itte täällä harmaassa ja synkässä maisemassa tallustelee.. Lumi on niin ihanaa kun sillon on valosampaa, tuntuu oikeesti talvelta ja lapset saa nauttia. Saa nähdä miten tän talven käy.. Viime joulu ei oikein ees tuntunu joululta kun ulkona satoi vettä.
[/quote]
Viime joulu oli tosi surkea täällä. Musta maa ja muistaakseni vettä satoi. Yritä siinä pitää sitten iloista joulumieltä ja kuunnella joululauluja valkeasta joulusta. Viime vuonna ei tänne tullut lainkaan hiihtokelejä, lunta oli max: 15cm. Pahinta on se, että kun syksyn aikana 5-10 kertaa tulee 5-10cm kerralla lunta ja pysyy maassa korkeintaan viikon ja taas sulaa. Syksy kestää 3-4kk, kun taas talvi n.3-4kk. Kotiseudullani syksy oli korkeintaan 2kk ja talvi n.6kk
Voi, kun pääsisi takaisin asumaan kotiseudulleni... Talveen kuuluu kovat pakkaset ja suuret hanget.
T:Ap
Onhan lumi tavallaan romanttista ja tunnelmallista, mutta mieluummin olen mukavasti kuin liukastelen pakkasessa kuukausia saadakseni pari kertaa henkäistä ihastuksesta.
Kyllä mun mielestä jouluna saisi olla lunta. Ja talvella muutenkin, ärsyttää kun on niin pimeää ilman lunta. Lumi kuuluu talveen!
Ja olen pohjois-pohjanmaalta, itäiseltä puolelta. :)
Miksei ap sitten muuta Kainuuseen? Se on sellaista muuttotappioaluetta että iloitsevat vain jos joku lapsiperhe uskaltautuu sinne asumaan...
Ei tarvitse siitä rannikolta muuttaa kuin 50 km itään, niin johan riittää lunta. Viime talvesta on oikeastaan turha puhua kun se oli hyvin harvinainen poikkeus.
Musta joulu ei vaan tunnu oikealta. Toivottavasti tänä vuonna olisi kunnolla lunta täällä etelä-suomessakin!
Lumi ahdistaa ja häiritsee aina, myös jouluna. Viime talvi (Helsingissä) oli mahtava, ainoa lumijaksokin oli ulkomaanmatkan aikana.