Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En halua siskoni rahoja! Eikä vanhempanikaan halua.

Vierailija
23.10.2014 |

Siskoni kuoli 2,5 kk sitten. Ei olllut lapsia siksi vanhempani perivät hänet. Tämä on vanhemmilleni kova paikka, koska lähtö ei tapahtunut oikeassa järjestyksessä ( niin kuin ei tapahtunutkaan.)

Nyt ovat päättäneet, että omaisuus myydään, ja minä saan sitten rahat. Yritin ehdottaa, että tekisivät jotain mukavaa eläkepäivinään, mutta heidän omat rahansa riittävät siihen. Itsellä on raha välillä todella tiukassa, mutta minäkään en halua siskoni rahoja. Haluan vain siskoni.

Hyväntekeväisyyteen? Osan tietysti voisi laittaa, mutta luultavimmin siskoni olisi halunnut, että olisimme itse "nauttineet" rahoista. Oli säästäväinen, joten tuhlata ei tarvitsisi, mutta niin, että olisi perusturvaa eikä tarvitsisi laskea joka senttiä.

Jos taas perijänä toimisikin omat lapseni, niin sitten joutuisi tekemään jotain selvityksiä vuosittain maistraattiin...

Neuvoja, kokemuksia samassa tilanteessa olleilta?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisko on vainaa, sitä ei mikään muuta.

Jos sinulla on rahasta pulaa ja vanhemmatkin haluavat sinulle ne rahat antaa, niin ota nyt ihmeessä.

Vierailija
2/27 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos noudattaisitte siskonne tahtoa? Kaikesta ei tarvitse tehdä ongelmaa, se ei tuo siskoa takaisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella ikävä tilanne, mutta tuossa sanoitkin, että siskosi olisi varmasti halunnut teidän nauttivan rahoista. Voisitteko vaikka tehdä reissun johonkin paikkaan, mikä on ollut siskolle rakas? Tai toki jos sisko on ollut vaikka kissarakas tai sairastanut syöpää, rahat voisi lahjoittaa eläinsuojeluyhdistykselle tai syöpäjärjestölle?

Sisko ei ikävä kyllä tule takaisin, vaikka polttaisit rahat takassa. Raha on aika arka asia, ja helposti voi tuntua, että rahojen käyttäminen olisi jotenkin brutaalia. Ei se oikeasti ole kuitenkaan kuin rahaa, eikä sitä voi vaihtaa siskoon.

Vierailija
4/27 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

jakakaa rahat. se auttaa teitä molempia.  

siskoa ei saa takaisin vaikka mitä tekis. siskonne olisi varmaan halunnut auttaa teitä jos mahdollista.  

älkää niitä rahoja nyt minnekään roskikseen heittäkö. raha on vain resurssi, joka auttaa elämään.   

Vierailija
5/27 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota rahat ja käytä vaikka lapsiisi. Jos siskosi olisi halunnut laittaa rahat hyväntekeväisyyteen, hänellä olisi ollut siihen testamentti.  Tai lähtekää reissuun koko laajennettu perhe: sinä, lapsesi, puolisosi ja vanhempasi.

Et saa siskoasi takasin, mutta siskosi voi rahoillaan helpottaa sinun elämääsi.

Vierailija
6/27 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita vaan hyväntekeväisyyteen, niin ongelma selvitetty.

Vierailija
7/27 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittakaa rahat talteen ja antakaa ne sinun lapsillesi, kun he tulevat täysi-ikäisiksi, muuttavat kotoa, tarvitsevat opiskelurahoja, ajokorttia jne. Jos rahoja ei tarvita nyt, niin sijoittakaa ne ja käyttäkää tulevien polvien tarpeisiin. Kukaan ei tiedä, millainen tulevaisuus heillä on edessään. Vaikka hyväntekeväisyys tuntuisi nyt oikealta ratkaisulta, säästäkää 90 % lapsille.

Vierailija
8/27 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole helppoa periä rahaa ym läheisen kuoltua mutta ei siinä mitään väärää ole.

Kun äitini kuoli niin päätimme käyttää perintörahat koko perheen matkusteluun koska äitini tykkäsi matkustaa. Jotenkin tuntuu että äitini on näillä matkoilla mukana :)

Jos sinulla on lapsia niin varmasti siskosi olisi halunnut että rahat käytetään heihin ja teidän elämän helpottamiseen eikä siskosi vamaan halua että annat kaikki rahat pois vaikka kaikki tuntuu niin surulliselta.

Vierailija
9/27 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitat rahat tilille ja järjestät niillä joskus jotkut ihanat (60v) juhlat vanhemmillesi. Tai jonkun muuten kivan muistelujuhlan. Vasrmasti joskus tulee vastaan tilausuus, jossa ajattelet, että tähän siskoni haluaisi rahat laitettavan. Ei sillä hyväntekeväisyydelläkään niin kiire ole.

Vierailija
10/27 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhempasi antavat rahat sinulle/lapsillesi, niin huomioikaa lahjaveroseuraamukset. 

Vierailija
11/27 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka annat kaikki rahat hyväntekeväisyyteen, ei se tuo siskoa takaisin. Jos hyväntekeväisyys ei ollut siskon toiveena, varojen lahjoitus voi jäädä harmittamaan teitä myöhemmin, jos tunnette tehneenne vastoin hänen tahtoaan. Teillä on vielä kaikilla surutyö kesken, ei ole mitään syytä kiirehtiä lahjoittamaan perintöä heti.

Perinnön voi ottaa vastaan ja jättää säästöön. Paras ratkaisu olisi, että vanhemmat ottavat perinnön nyt itselleen ja jos eivät halua käyttää, se jää aikanaan sinulle ja sinun lapsillesi. Perintöveroihin menee suurin osa, jos siirrätte omaisuuden suoraan sinun lapsillesi. Vanhemmillasi on myös mahdollisuus siirtää tietyin aikavälein varoja sekä sinun nimiisi että lastesi nimiin ilman lahjaveroja, eikä se ole veronkiertoa vaan normaalia verosuunnittelua.

Vierailija
12/27 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnioita sitä mitä siskosi mahdollisesti haluasi ja teette itsellene jotakin hyvää!

Vierailija
13/27 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 13:04"]

Jos vanhempasi antavat rahat sinulle/lapsillesi, niin huomioikaa lahjaveroseuraamukset. 

[/quote]

Perinnöstä voi kieltäytyä, jolloin sitten seuraava perii. Mutta ottakaa menettelytavasta selvää, että menee oikein!

Vierailija
14/27 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua alkoi ahdistaa, kun luin kirjoituksesi.

Ole kiltti ja ota ne rahat, vaikka sitten lapsillesi. Sitä siskosi haluaisi, ihan varmasti.

Mä olen lapseton ja kuolen itse (syöpään) ennen äitiäni (isä on jo kuollut). Äiti varmasti antaa mun perinnön mun siskoille. Todellakin toivon että se otetaan vastaan. Tosi pahalta tuntuisi, ettei musta jäisi mitään muistoa, edes tuota pientä perintöä. Haluan että ne rahat ovat avuksi mun läheisille.

Vierailija
15/27 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 13:17"]

Ole kiltti ja ota ne rahat, vaikka sitten lapsillesi. Sitä siskosi haluaisi, ihan varmasti.

Mä olen lapseton ja kuolen itse (syöpään) ennen äitiäni (isä on jo kuollut). Äiti varmasti antaa mun perinnön mun siskoille. Todellakin toivon että se otetaan vastaan. Tosi pahalta tuntuisi, ettei musta jäisi mitään muistoa, edes tuota pientä perintöä. Haluan että ne rahat ovat avuksi mun läheisille.

[/quote]

Tee testamentti!

Vierailija
16/27 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 13:17"]Mua alkoi ahdistaa, kun luin kirjoituksesi.

[/quote] Olen samaa mieltä.
Sisko olisi varmasti ilahtunut, jos olisi tiennyt että hänen rahoillaan turvataan vaikkapa lastesi tulevaisuus.
Itse en ilahtuisi siitä että perinnöksi jättämäni rahat hassattaisiin jonnekin ties minne. Haluaisin että ne tuovat turvaa minulle tärkeille ja rakkaille ihmisille.

Vierailija
17/27 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 13:32"]

[/quote]

Tee testamentti!

[/quote]

Ei sillä testamentilla voida ketään pakottaa ottamaan perintöä vastaan.

Vierailija
18/27 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Olen pahoillani, että sinulla on parantumaton syöpä. Ihanaa, että ajattelet läheistesi parasta. Minulla on kuitenkin satoja ja tuhansia muistoja siskostani. En tarvitse muistojeni ylläpitämiseksi mitään materiaalista. Varmasti omalla äidilläsi (ja isälläsikin oli) ja siskoillasi on myös niitä mukavia, ihania ja rakkasita muistoja sinusta. Niitä ei mikään raha voita.

Kiitoksia kuitenkin näkökannastasi ja vastauksestasi. Samat kiitokset myös muille. On todella hankalaa se, että saa jotain "hyötyä" toisen kuolemasta. Toisaalta niin kuin joku kirjoitti, raha on pelkästään rahaa. Ehkä se pitäisi sellaisena sitten ottaa.

ap

Vierailija
19/27 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 13:39"]

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 13:32"]

[/quote]

Tee testamentti!

[/quote]

Ei sillä testamentilla voida ketään pakottaa ottamaan perintöä vastaan.

[/quote]

Ei, mutta tämä kirjoittaja vielä ehtii kertoa kenelle rahat haluaisi antaa, toisin kuin ap:n sisko (jonka rahat ei kelpaa kenellekään?).

Vierailija
20/27 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kuin moni on sanonut, vaikka lahjoittaisit rahat hyväntekeväisyyteen tai polttaisit ne, niin et saa siskoasi takaisin. Ota rahat, laita osa säästöön "pahan päivän" varalle ja käytä muuten rahaa oman ja perheesi elämän helpottamiseen. Tehkää yhdessä jotain mukavaa. Tai osta joku taulu tai muu esine osalla rahoista, jos haluat siten muistaa siskoasi.

Siskosi on poissa, on sinulla hänen rahansa tai ei. Voit silti muistella häntä ja niitä hyviä hetkiä, joita yhdessä vietitte. Jos siskosi olisi halunnut antaa rahat hyväntekeväisyyteen, hän olisi tehnyt testamentin.