Sokeritoukkia!!!
Missä ihmeessä nyt vika!? Huomasin pesuhuoneen lattialla vilisevän muutamia sokeritoukkia. Tein ohjeen mukaan hävitykset. Kaadoin kiehuvaa vettä viemäreihin parin päivän ajan. Pesin kloriitilla kaikki paikat ja suihkuttelin tuholaismyrkkyä. Noin kuukauteen en ole havainnut kyseisiä elukoita mutta tänä aamuna huomasin käydessäni vessassa (joka siis ihan toisessa päässä taloa kun pesuhuone) juoksentelevan ison ja lihavan sokeritoukan siellä vessan lattialla! Luikki listan alle piiloon! Ällöttää! Miten niitä toisessakin huoneessa jo on? Mistä tuo kertoo? Kosteusvauriosta vai voiko ne muuten levitä noin? Mitä on tehtävissä?
Kommentit (6)
Älä ota stressiä. Mulla vipeltää sokeritoukka noin kerran kuussa kylppärinlattialla, liiskaan sen jos saan kiinni, vikkeliä kun ovat. Eivät tunnu lisääntyvän, vaikka en oo tehny mitään toimenpiteitä. En tiedä miksi niitä on, mutta eivät tunnu sen kummemmin harmia aiheuttavan, vai onko jollain muunlaisia kokemuksia?
Ei niistä mitään harmia ole, paitsi ällötys. Tosiaan kotikonstein niitä et saa hävitettyä, koska et pysty myrkyttämään koko putkistoa.
Mä olen kuullut että sokeritoukatkin voivat syödä vaatteisiin reikiä. Meillä on mystisesti tullutkin reikiä joihinkin vaatteisiin, mutta ne ovat olleet henkkamaukan vaatteita. En siis tiedä voinko syyttää sokeritoukkia vaan huonoa laatua...
Täytyy kokeilla ostaa jotain tuhtia putkenavaaja myrkkyä ja laittaa sitä joka viemäriin. Asun omakotitalossa ja mahdollista kosteusvauriota pelkään.
Oma kokemus sokeritoukista ja kosteusvauriosta. Talot/asunnot joissa on ollut kyseisiä toukkia ovat myös kärsineet kosteusvaurioista. Kuivissa taloissa näitä ei ole näkynyt. Nämä siis missä itse olen asunut.
Kylläpä sokeritoukat tuntuvatkin nyt pieneltä ongelmalta kun on lukenut, että joillakin on luteita, torakoita ja ties mitä turkiskuoriaisia. Ennen olin saada sätkyn mokomista mutta huh kun se olikin vähäinen murhe. Tuuleta enemmän ja pidä ilmastointi päällä ja katso ettei teillä ole kosteaa. Sokeritoukat ovat usein merkki kosteusvauriosta ja muustakin tunkkaisuudesta.
Meillä niitä ei ole onneksi näkynyt, mutta netistä lukenut, että vaikeita ne on. Talon viemärit on yhteydessä toisiinsa, joten älä ihmettele vaikka niitä olisi keittiön lavuaarissa joku aamu. Pitäisi saadfa myrkytettyä koko putkisto, ei vain yhtä viemäriä.
Sinä kai asut okt. Kerrostalossa ongelma on paha, koska siellä pitäisi myrkyttää koko talon putket, ei vain yhden asunnon.