Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka olette oppineet naisena ohittamaan naisiin kohdistuvan vähättelyn?

Vierailija
23.10.2014 |

Mä nimittäin alan olla siihen jo poikki!

Kasvoin perheessä, jossa kuuntelin koko lapsuuteni ajan iäkkään isäni sovinistisia heittoja siitä, kuinka naiset ovat kaikessa aina vähän miehiä huonompia, milloin missäkin asiassa. Muistan että mua ihmetytti jo ala-asteikäisenä pelkästään sellaiset sanonnat, että 'tosi äijä' oli jotain ihan mahtavaa, mutta 'tosi ämmä' vittumaista ja inhottavaa.

Olin hyvä koulussa ja lukiossa, menestyin luonnontieteellisissä ja matemaattisissa aineissa ja meninkin suoraan opiskelemaan matemaattista alaa, vaikkakin 'vain' AMK:hon.

Opiskeluaikana sama paskanjauhanta jatkui, huumoriin verhottuna. Piti uudelleen ja uudelleen vääntää miesopiskelijakavereiden kanssa siitä, että pystyn samaan ja parempaankin kuin hekin. Onnekseni kuitenkin suurin osa opiskelijakavereista oli fiksuja ja pystyi ohittamaan sukupuoleni siitä huolimatta että meitä oli vain kolme naista yli 20:n miesopiskelijan joukossa.

Sitten kun siirryin työelämään, niin kuittailu jatkui + keski-ikäisten mieskollegoiden kommentit siitä että 'voiko noin hyvännäköinen nainen olla noin fiksu?' Ei koskeneet nuo kuittailut hyvännäköisiä miespuolisia työkavereita, eikä heitä paljon vanhemmat naiset ahdistelleet heitä työpaikalla. 

Nyt oon palannut äitiyslomalta ja hoitovapaalta takaisin töihin IT-alalle ja muutaman vuoden tauon jälkeen joudun kuuntelemaan iäkkään uuden mieskollegan välillä käsittämättömän seksistisiä heittoja isoista imetysrinnoista yms. paskaa. Vastaan siihen huumorilla, mutta oikeesti ei enää naurata. Nyt ihmettelen että onko naisen koko elämä tätä samaa vitun paskaa? Vai olenko vain vääränlaisessa työpaikassa ja väärällä alalla? Nelikymppisen naiskollegan mukaan ikä ei tuo ainakaan helpotusta, ainakaan meidän alalla, vaan vanhemmat naiset muuttuu osalle mieskollegoista näkymättömäksi ja he ohittaa heidän mielipiteitä.

Huom. tämä vuodatus ei tietenkään koske kaikkia miehiä. Mulla on esimerkiksi ihana aviomies. Tämä koskee vain ihmettelyä siitä, että kuinka yleistä naisten vähätteleminen kaikkialla on ja miten sen kanssa oppii pärjäämään, vai oppiiko?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 00:20"]

Minäkin olen saanut melko asiallista kohtelua. Pahempaa on piilovähättely. Ihan fiksut miehen eivät huomaa suosivansa toisia miehiä. Ei esim. tule sattumalta mieleen kutsua yhtään naispuolista asiantuntijaa johonkin juttuun mukaan.

[/quote]

Jep, tämä on paljon yleisempää. Halutaan (ehkä alitajuisesti) hoitaa asioita "miesten kesken", annetaan miespuolisille alaisille helpommin vastuullisempia tai rahakkaampia tehtäviä, palaverissa kysytään herkemmin mielipidettä muilta miehiltä ja oletetaan ettei naisella ole mitään kommentoitavaa...Pieniä juttuja, joissain työyhteisöissä korostuneempia kuin toisissa.

Ja tosiaan, paljon on myös todella fiksuja miehiä joiden kanssa on kiva tehdä töitä ja vastaavasti naisvaltaisella alalla on omat ongelmansa, kuten juoruilut, selkäänpuukotukset ja miespuolisten työntekijöiden homottelu jne. 

Vierailija
22/38 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

'voiko noin hyvännäköinen nainen olla noin fiksu?'

No onhan tuokin pahemmanlaatuista vähättelyä kutsua kauniiksi ja älykkääksi. Kaikesta saa tarvittaessa ongelman varsinkin jos feministiperspektiivistä katsoo. Veery big problem...

"Kaunis ihminen pärjää rumaa paremmin – työelämässä ja käräjillä

Viehättävät ihmiset saavat helpommin töitä, parempaa palkkaa ja lievempiä tuomioita. Toisaalta he vetävät puoleensa häirikköjä, ennakkoluuloja ja kateellisia katseita. Amerikkalaisprofessori haluaisi rajoittaa kauniiden suosimista lailla.

Amerikkalaisprofessorien Daniel Hamermeshin ja Jeff Biddlen tutkimusten mukaan kauniina pidetyt naiset ansaitsevat kahdeksan prosenttia enemmän kuin naiset keskimäärin. Vaatimattomimman näköisten naisten palkka sen sijaan on neljä prosenttia naisten keskiarvoa pienempi."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 00:25"]

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 00:20"]Minäkin olen saanut melko asiallista kohtelua. Pahempaa on piilovähättely. Ihan fiksut miehen eivät huomaa suosivansa toisia miehiä. Ei esim. tule sattumalta mieleen kutsua yhtään naispuolista asiantuntijaa johonkin juttuun mukaan. No onneksi minä muistuttelen ja sitten ollaan huuli pyöreänä. [/quote] Pitäisikö naisilla olla jotkin kiintiöpaikat kaikissa työryhmissä? Ainakin meillä osaavimmat kaverit ovat miehiä.

[/quote]

Tässä nyt tuskin oli kysymys kiintiöpaikoista, vaan siitä että halutaan hoitaa asia miesten kesken. 

Vierailija
24/38 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 00:45"]

No onhan tuokin pahemmanlaatuista vähättelyä kutsua kauniiksi ja älykkääksi. Kaikesta saa tarvittaessa ongelman varsinkin jos feministiperspektiivistä katsoo. Veery big problem...

[/quote]

Ootko koskaan miettinyt miksi hyvännäköisiltä miehiltä ei kysytä "miten voit olla noin komea ja fiksu?"

Mun mielestä työpaikalla ei kommentoida tai arvioida kenenkään ulkonäköä.

Vierailija
25/38 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen oppii ohittamaan, koska sille turtuu. Sitä pitää itseään suurenakin feministinä, mutta jos yhtenäkin päivänä samoin ajateltaisiin tai puhuttaisiin miehistä kuin mitä kohtelua naiset saavat koko ajan, kyllä olisi maailman kirjat sekaisin. Ja siitä huolimatta jatkaa itsensä hiljaista mitätöimistä päivästä toiseen, eikä edes osaa toivoa toisenlaista kohtelua.

Aina vain pitäisi muka jaksaa näyttää. Jaksaahan sitä nuoruuden uhmassaan, mutta entä sitten kun keski-ikä ja lannistuneisuus pääsevät voitolle, ja huomaa, että iso osa aiemmasta toiminta-alasta olikin tosiasiassa seksuaalista toiveikkuutta, joka laittoi miehet antamaan tilaa. Ja tajuaa senkin, että vaikka miten olisi onnistunut näyttämään, se olisi vain vähentänyt saatavilla olevaa myötätuntoa ja mukaan ottamista. Ei koskaan pidä aliarvioida miehisten alemmuudentunteiden voimaa.

Jopa tämä kokoomuspojun pikku raivostuminen on minulle esimerkki siitä, miten naiseus ohitetaan. Yritetään kovasti osoittaa, että ei tässä mistään rasismista ollut kysymys. Samaan aikaan ei kukaan sano mitään siitä, että olisiko ollut kysymys naisvihasta sitten kuitenkin. Että olisiko tyyppi alkanut pätkiä huomauttamaan tullutta miestä hengiltä. Ehkäpä ei. Häpeäraivo iski, kun nainen häpäisi. Että hänellehän ei ämmät ja hurtat ala. Mutta tämähän on niin itsestään selvää, että mitäpä siitä meteliä nostamaan. Että naisia lyödään, pelotellaan, raiskataan, tapetaan. Sehän nyt kuuluu asiaan.

Vierailija
26/38 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonosti olen tottunut.

Kaikenlaista kokemusta löytyy ja vaikea on hyväksyä. Nykyisessä työpaikassa kun vähättelyä tapahtuu juurikin niiden asioiden kohdalla joissa sukupuoli on täysin epärelevantti asia.

Sitten kun taas olisi vaikka työturvallisuuteen liittyviä asioita joissa olisi mukava että sukupuoli otetaan jollain tasolla huomioon niin kukaan ei vaikuta tajuavan yhtään mitään. Tyyliin ei ymmärretä että tietyntyyppisissä tilanteissa on kohonnut riski siihen että varsinkin nuoren naisen fyysistä koskemattomuutta loukataan todennäköisemmin kun miehen. Ja että niihin harvoihin mutta toisinaan ilmeneviin tilanteisiin ja tehtäviin joissa tuo mahdollisuus on olemassa on epämiellyttävää nuorena naisena joutua jo vaikka ei mitään tapahtuisikaan.

Toisaalta eräässä toisessa roolissa opin jopa jo naureskelemaan sille että tiedän että olennaisimpia kriteereinä tehtävään käytettiin sukupuolta ja ulkonäköä. Ajatus on itselleni lähtökohtaisesti niin vieras, rekryt yleensä Jollain tapaa hieman epäonnistuneita koska nuo kriteerit ei yllättäen takaakaan soveltuvuutta työhön. Ja selvästi parhaiten näkemistäni henkilöistä tehtävään soveltuva tekijä tietysti olisi vieläpä ollut sattumalta miespuolinen. Ei sukupuolensa vuoksi vaan koska hän olisi henkilökohtaisilta ominaisuuksiltaan ollut täydellinen hommaan.

Vierailija
27/38 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sitä on ohittaa, kun osa syistä on biologisia.

Itselleni ehkä harmittavin tapahtui jo nuorena vanhempieni toimesta. Minulla on kaksi veljeä. Menimme lukioon peräkkäisinä vuosina ja vanhemmillani oli rahat tiukoilla. aloitimme kaikki lapset pitkän matematiikan jossa tarvitaan kunnon laskin, maksoi silloin useita satoja. Veljeni saivat sellaiset joululahjaksi lukion ekalla. Itse sain ompelukoneen. Olin yhtä hyvä matematiikassa kuin veljeni, sittemmin lopetin pitkän matematiikan, ehkä uskon puutteessa. Lainasin aina veljieni laskimia.

Vähättelin taitojani ja päädyin ammattikorkeaan. Veljeni valmistuivat samalta alalta teknillisestä korkeakoulusta. En vieläkään usko itseeni.

Vierailija
28/38 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 01:00"]

Vaikea sitä on ohittaa, kun osa syistä on biologisia.

Itselleni ehkä harmittavin tapahtui jo nuorena vanhempieni toimesta. Minulla on kaksi veljeä. Menimme lukioon peräkkäisinä vuosina ja vanhemmillani oli rahat tiukoilla. aloitimme kaikki lapset pitkän matematiikan jossa tarvitaan kunnon laskin, maksoi silloin useita satoja. Veljeni saivat sellaiset joululahjaksi lukion ekalla. Itse sain ompelukoneen. Olin yhtä hyvä matematiikassa kuin veljeni, sittemmin lopetin pitkän matematiikan, ehkä uskon puutteessa. Lainasin aina veljieni laskimia.

Vähättelin taitojani ja päädyin ammattikorkeaan. Veljeni valmistuivat samalta alalta teknillisestä korkeakoulusta. En vieläkään usko itseeni.

[/quote]Mikä tuossa on biologiaa? Ei mikään! Silkkaa naisvihaa ja sovinismia!

Vierailija
29/38 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, ei minua ole dissattu kuin lapsuudenkotona :) opiskelu- ja työyhteisöissä olen aina ollut täysivaltainen jäsen enkä 'se nainen'. Kävin luma-linjaa yläasteelta saakka josta jatkoin suoraan teknilliseen yliopistoon. En ole koskaan kuullut vähättelyä työstäni, pyrkimyksistäni tai olemuksestani, toimin myös luontaisesti johtajan roolissa.
-
No, ei minulla ole perinaisellista identiteettiäkään, enkä tee eroa miesten tai naisten välille töissä. Kai koska kohtelen kaikkia samoin, saan myös itse tasavertaisen kohtelun? Joskus olen tosin huomannut, että naisten kanssa saa olla varovaisempi kuin miesseurassa. Useimmat ystäväni ovat myös miespuolisia. Kai pääkopassani jyskyttää sitten XY-koneisto :)

Vierailija
30/38 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vedän turpaan. No en enää välttämättä fyysisesti kuten lapsena, mutta henkisesti, joo.

Vierailija
31/38 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 00:49"]

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 00:45"]

[/quote]

Ootko koskaan miettinyt miksi hyvännäköisiltä miehiltä ei kysytä "miten voit olla noin komea ja fiksu?"

Mun mielestä työpaikalla ei kommentoida tai arvioida kenenkään ulkonäköä.

[/quote]

No tuo on sinun käsityksesi, ettei sellaista tapahdu. Vähättelyksi tuota ei kukaan voi silti sanoa. Aivan päinvastoin ja jos sellaista ei miehille sanota niin heitä ei tällä tavalla positiivisesti silloin arvioida.

Vierailija
32/38 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 01:03"]

Mikä tuossa on biologiaa? Ei mikään! Silkkaa naisvihaa ja sovinismia!

[/quote]

Tai silkkaa muiden syyttelyä omista huonoista valinnoistaan ja huonosta itsetunnostaan. Pitää ottaa vastuuta itsestään ja omasta kohtalostaan eikä jättää sitä muiden harteille. t. halvalla funktiolaskimella pitkän matikan kirjoittanut DI

Vierailija
33/38 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
34/38 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 00:23"]

Mä keulin. Korostan itseäni ja puhun miesten päälle. Korotan ääneni jos yrittävät käyttää vuoroni. Solvaan ja teen naurun alaiseksi jos heittää sovinistisia vitsejä. Osoitan sovinistit pelleiksi sosiaalisissa piireissään. En hiljene, en alistu, en siedä. Olen miehistä ärsyttävä femakko. Ketä niiden mielipide kiinnostaa anyway. ;)

[/quote]

Eli silloin pärjää, jos osaa olla röyhkeän itsevarma ja vähän jopa päällekäyvä. Miehissä kuitenkin esimerkiksi tuolla IT-alalla on erittäin paljon ujoja, jopa sisäänpäinkääntyneitä tyyppejä, joista saa hyvä kun kokonaista lausetta irti. Heidät kuitenkin hyväksytään porukkaan sellaisenaan. Vastaavalla luonteella varustettu nainen tulisi auttamatta jyrätyksi. 

Vierailija
35/38 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 00:25"][quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 00:20"]Minäkin olen saanut melko asiallista kohtelua. Pahempaa on piilovähättely. Ihan fiksut miehen eivät huomaa suosivansa toisia miehiä. Ei esim. tule sattumalta mieleen kutsua yhtään naispuolista asiantuntijaa johonkin juttuun mukaan. No onneksi minä muistuttelen ja sitten ollaan huuli pyöreänä.
[/quote]
Pitäisikö naisilla olla jotkin kiintiöpaikat kaikissa työryhmissä? Ainakin meillä osaavimmat kaverit ovat miehiä.
[/quote]

Jos edes osasyynä siihen että miehistä on muodostunut talon osaavimmat työntekijät on se että heitä on jo opiskeluaikana pidetty parempina ja panostettu heihin enemmän, suosittu heti alusta alkaen rekrytoinnissa, valittaessa kenen kanssa kollegat mielellään kaveeraa töissä ja jakaa samalla hiljaista tietoa, ketä mielellään koulutetaan lisää ja keitä toistuvasti valitaan tiimeihin etenemään ja oppimaan työssään niin jep, kiintiöpaikat naisille ei ole hullumpi ajatus.

Meillä ainakin töissä miehet osaa työnsä paremmin koska heille luovutetaan heti valtaa ja vastuuta ja mahdollisuuksia oppia lisää. Naiset käsketään samaan aikaan jotain palikkajuttua tekemään.

Tai jos joku rooli annetaan niin samaan aikaan pidetään huoli että nainen ymmärtää että sai homman koska miehet eivät halunneet, että tuolla tehtävällä voi pyyhkiä vaikka lattioita ja ettei kenelläkään ole aikomustakaan kunnioittaa asemaa joka on rakennettu sisään tuohon työtehtävään.

Harvemmin näillä on tekemistä osaamisen tai pätevyyden kanssa. Nykyään työpaikallamme pääosin juuri naisilla on alan koulutustausta, yhtälailla työkokemusta kuin miehilläkin ja aktiivinen asenne.

Ja voi sitä joidenkin miesten ajoittaista murhetta kun heille on selvinnyt että joidenkin muutosten myötä jotkut naiset saattavat asemansa puolesta pyyhkäistä heidän ohi joissain oikeuksissa. Ihan kaikkea en edes ole jaksanut heille kertoa koska en jaksa sitä kiukuttelua, juorurinkejä ja selän takana puhumista.

Vierailija
36/38 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No IT-ala on tyypillinen meritokratia jossa ulkonäöllä ja hössötyksellä ei pitkälle pötkitä. Ei se johonkin tiedotuspäällikön hommaan ole verratavissa jossa pitää näyttää edustavalta.

Huvittavaa settiä monet kirjoitukset ketjussa kuinka jonkun sanominen jossain yhteydessä vaikka vuosia tai vuosikymmeniä sitten muka teitä ja saavutuksianne niin rajoittaa ,ettekä pääse sen yli ja yläpuolelle. Very unlikely indeed

Vierailija
37/38 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näytin niille närhenmunat :D

Olen töissä missä suositaan miehiä. Onhan niitä naisiakin töissä. Vanhempaa väkeä kuin itse olen. Ja hekin puhuvat aina, että hei älä, se on miesten hommaa. Wtf! Naurut päälle ja eikun hommiin.

Ei muuten enää toppuuteltu. Toinen kyllä rouvista yritti etten ajaisi trukkia. Vaikka näytin että osaan ajaa sitä oikein hyvinkin.

Miehistä ei taas ole ollut ongelmaa. He ovat luottaneet minun työkykyyni.

Vierailija
38/38 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein Hyvin Pahoja Asioita parille satunnaiselle miehelle. Se on aina mielessä, hyvässä ja pahassa.