Onko teidän helppo valita koulun aloittaneelle ulkovaatteita? Itse vähän epävarma taiteilusta käytännöllisyyden ja "isolle tytölle" sopivien välillä...
Tähän asti siis päiväkotiaikana, ollut helppoa, kun on laittanut sään mukaan mahdollisimman käytännöllistä ja se on ollut aika lailla samaa kuin muillakin. Mutta koululaisella on vähän eri juttu. Tällaisia kompromisseja meillä nyt tehty tai mietitty, onko suunnilleen samassa linjassa teidän kanssa?
- Ei enää välikausihaalaria, kaksiosaisella välikausipuvulla mennään. Talvipakkasille ajattelin, että voisi vielä hankkia uuden toppahaalarin.
- Käsineinä koulussa neulesormikkaita ja lapasia, ehkä kylmemmällä nahkarukkaset sitten. Niitä pitkiä välikausirukkasia käytetty kotipihalla.
- Sadekelillä kouluun välikausipuku, kumpparit, sateenvarjo. Kotipihalla käytetään myös kurahousuja.
- Kypärämyssyä ei enää yleishattuna, vaan vain kylmimmille keleille. Pipoksi sellainen, joka tulee reilusti alas korville asti.
Miltä vaikuttaa?
Kommentit (35)
Juu, osa ekaluokkalaisista käyttää vielä toppahaalareita, mutta meillä on kaksiosainen todettu kätevämmäksi ja koululaiselle sopivammaksi. Oli tämä setti jo eskarissakin. Helppo vaihdella takkia ja housua kun osa vaatteista kuraantuu enemmän kuin toiset. Tokaluokalla haalaria ei näe enää kellään, joten paras totutella kaksiosaisiin jo.
Toppahousuiksi ostan malleja joissa korkea selkäosa tai vähintään henkselit, joten pysyvät hyvin päällä pulkkamäessäkin. Myös takeista löytyy malleja joissa vähän pidempi selkäosa.
Kypärämyssyistä hankkiutuisin eroon tässä kohtaa pysyvästi, samoin kurahousuista. Ei tulisi meillä kuuloonkaan vaikka muuten järkevästi ja lämpimästi lapset puemmekin.
Hanskoina kouluikäiset käyttävät sormikkaita ja talvella toppahanskoja joissa jokainen sormi erikseen. Niitäkin saa vedenpitävänä (goretex ja vastaavat) ja löytyy runsas valikoima esim urheiluliikkeissä. Ihan paukkupakkasille meillä on jokaiselle yhdet erityisen lämpimät rukkaset joissa kaikki sormet samassa ja silloin ne lapsille kelpaavat ja ymmärtävät niiden hyödyn, mutta eivät muulloin käytä.
Kaikki ulkovaatteet teknisiä ja vedenpitävyys vähintään 8000. Ei siis tarvita sadevaatteita erikseen. Kumpparit jalkaan ja siinä se. Jos lapsi osaa käyttää sadevarjoa niin sellainen myös mukaan.
t. alakoululaisten äiti Helsingistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekin varmaa vaikuttaa, käykö lapsi koulun jälkeen iltapäiväkerhossa. Meillä ainakin siellä oli varsin päiväkotimaista ulkoilua (tämä viitisen vuotta sitten) ja vaatteet oli hyvä olla sen mukaan. Esim. kurikset laitettiin aamulla reppun pohjalle ja pukivat siellä ne, jos oli kuraista.
Riippuu iltpäiväkerhosta. Meidän lasten kerho oli koululla ja siellä sanottiin, että kuravaatteita ei käytetä. Kumppareita pyydettiin välttämään, mun ne kuulemma estivät lasten kunnollisen liikkumisen ja ovat huonoja jalalle usein käytettynä.
Hih, itse olen viikon 100 km:n vaellusretket kulkenut kumppareissa. Paksupohjaisissa joo, mutta kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekin varmaa vaikuttaa, käykö lapsi koulun jälkeen iltapäiväkerhossa. Meillä ainakin siellä oli varsin päiväkotimaista ulkoilua (tämä viitisen vuotta sitten) ja vaatteet oli hyvä olla sen mukaan. Esim. kurikset laitettiin aamulla reppun pohjalle ja pukivat siellä ne, jos oli kuraista.
Riippuu iltpäiväkerhosta. Meidän lasten kerho oli koululla ja siellä sanottiin, että kuravaatteita ei käytetä. Kumppareita pyydettiin välttämään, mun ne kuulemma estivät lasten kunnollisen liikkumisen ja ovat huonoja jalalle usein käytettynä.
Hih, itse olen viikon 100 km:n vaellusretket kulkenut kumppareissa. Paksupohjaisissa joo, mutta kuitenkin.
Olit tuolloin varmaan aikuinen. On eri asia pilata lapsen kuin aikuisen jalat. Sinä päätät itse jaloistasi. Miksi urheilijat käyttävät lenkkareita, eikä kumisaappaita, jos niissä pystyy yhtä hyvin liikkumaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olit tuolloin varmaan aikuinen. On eri asia pilata lapsen kuin aikuisen jalat. Sinä päätät itse jaloistasi. Miksi urheilijat käyttävät lenkkareita, eikä kumisaappaita, jos niissä pystyy yhtä hyvin liikkumaan?
Vaelluskumpparit on yllättävät tukevat. Ja kun reitti kulkee soiden läpi, ei ole muuta vaihtoehtoa.
Vierailija kirjoitti:
Saatiin taas toppahaalari ja kurahousut aiheeksi tänä aamuna 🥴
Kurahousupervo tekee aina aloituksen sunnuntain ratoksi 🤢
Samoja pohtinut, kun eka lapsi aloitti nyt koulun. Iltapäiväkerhossa ulkoilevat paljon. Haalarit ja kurahousut jää nyt historiaan. Ostin sadepäiville pitkän mallisen sadetakin joka ei niin näytä sadetakilta sekä neutraalin väriset kumpparit. Sellaisia käytän itsekin. Lisäksi vedenpitävät kuorihousut. Talveksikin on takki ja housut. Koulu on kahdessa eri rakennuksessa ja kulkevat ulkokautta mm. syömään ja liikuntasaliin, niin pelkkä takki ja kengät on talvella noihin siirtymiin paras.
Minä alapeukutin, koska kysymys on "tyhmä".
Ekaluokkalainen käyttää edelleen säänmukaisia vaatteita. Hän osaa kyllä itse sanoa ottaako haalarin vai kaksiosaisen välikausi- ja toppapuvun. Pipot, hanskat ja kumpparit ym. on ihan normivaatteita tuossa iässä.
Meillä tokaluokkalainen ja koulusta tulee edelleen viestejä tyyliin "sää on kylmentynyt, huolehdithan, että lapsella on takki", joten ilmeisesti ihan yleistä, että osa vanhemmista on ihan pihalla lasten perushoidon suhteen.
Oletko se sama, joka on moneen kertaan postannut näistä ekaluokkalaisen vk-haalareista. Ei, ei ja ei. Farkut, tennarit ja vk-takki on esim. tälle päivälle hyvä asu. Ihan samalla lailla kuin sinulla itselläsi on.
Onneksi ei ole tällaisia ongelmia kun ei ole lapsia eikä tule. Ei tarvitse päätä vaivata tällaisilla asioilla🤣
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ei ole tällaisia ongelmia kun ei ole lapsia eikä tule. Ei tarvitse päätä vaivata tällaisilla asioilla🤣
Jännä, että kuitenkin sitten kiinnostaa avata ja lukea tällaisia ketjuja.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä ihan on. Ehkä stressaat turhaan, onhan ekaluokkalainen(?) vielä aika pieni. Voi hyvin olla käytännöllistä.
Täällä Helsingissä ainakin omien lasten iltikset suositti kuriksia kovin ja niitä kyllä pidettiin. Iltiksessä oltiin kuitenkin lähes koko aika ulkona leikeissä. Meillä oli kurikset iltiksessä odottamassa; koulussa niitä musta ei niin tarvinnut. Välitunnit lyhyet.
Välikausivaatteissa mä tykkäsin itse 2-osaisista enemmän; oli usein päiväkodissa jo. Takit kestää käyttöä pidempään kuin housut.
Talvisin meillä oli haalariakin; se oli hyvä kun helppo vetää päälle. Lapset tykkäsi alaluokilla kuomista myös samasta syystä, vaikka av-mammojen mielestä uber-nolot.
Mitä vaan hommaa, niin hyvät merkinnät. Kouluissa omilta lapsilta hävisi kamaa paljon enemmän kuin päiväkodissa kun piti itse huolehtia. Lukuvuoden lopussa löytötavaraa löytyi kyllä yleensä hyvin.
No kunhan ei pinkit kalsarit, kuten monilla näkee.
Meillä myös vaatetus samankaltainen kuin ap suunnittelit. Tyttö kolmannella luokalla. Syksyllä välikausihousut ja takki. Trikoopipo ja neulesormikkaat. Talveksi haluaa toppahaalarin edelleen, koska se on nopea pukea välkille ja käytännöllinen. Jotkut toppahanskat sit hankitaan.
Vierailija kirjoitti:
Saatiin taas toppahaalari ja kurahousut aiheeksi tänä aamuna 🥴
Ihan oikeasti, kurahousupervo tekee nykyään aloituksen aina sunnuntaina. Aloitus on aina kysymysmuotoinen ja koskee tavallista isomman lapsen kurahousujen käyttöä. Viestien poistelu ei muuta asiaa.