Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Elokuiset vielä syyskuulle!

01.09.2006 |

Mites kuulumiset näin syyskuun alussa? Kenellä vielä vauva odottelee maailmaan putkahtamistaan? Ja mites muilla vauva-arki?

Täällä tehty " tyttöjen juttuja" , kun mies palaili työhön. Eli ihan vaan oltu ja nautiskeltu ja tuijoteltu toisiamme :) Masu on joinakin päivinä vielä vaivana, mutta muuten menee ihan mainiosti. Huomenna tyttö täyttää 1kk ja ajattelimme tehdä jotakin mukavaa koko perhe yhdessä.

Klovniko se kyseli tutista? Me otimme tutin parin viikon iässä käyttöön. Rauhoitti hyvin ja helpotti varmaan noiden masujuttujenkin sietämisessä. Tutti tuli hyvään väliin meillä, kun toi syöminen sujuu jo oikein hyvin. Alussahan toi imeminen oli vähän hukassa.

Onko teillä ristiäisiä mietittynä? Meillä nimeä juhlitaan ystävien ja sukulaisten kesken lokakuun alussa.

Mitenköhän Favolinan perhe voi? Toivottavasti kaikki hienosti ja olette jo kotona arkipuuhissa.

Minneköhän sitä sitten kuulumisia kirjoitellaan, kun kaikki elokuiset ovat viimeinkin saaneet oman kaivattunsa kotiin? Tämä teidän joukko on tuntunut niin turvalliselta ja pieneltä, etten oikein tuonne vauva-puolelle osaa siirtyä.

Nyt tyttö jo kutsuu!

Hyviä syyskuun aurinkoisia ja lämpimiä päiviä kaikille!

Kuulumisianne odotellen,

M@dicken ja tytöntyllerö

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
15.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävimme eilen koko perheen voimin neuvolassa ja hienosti on poika kasvanut. Painoa on tullut 250g/vko ja pituutta syntymän jälkeen huimat 6cm! Huomenna poika täyttää 4 vkoa. Uskomatonta, miten nopeasti aika juoksee!

Mun aikatauluhermoilut oli aivan turhia - heräsin itse ajoissa ja laitoin itseni ekesi valmiiksi. Poika tankkasi itsensä täyteen ennen neuvolaan lähtöä, ei ehtinyt nukahtaa matkalla sinne ja käynti sujui sitten hienosti.

M@dickenilla on vähän samalainen tilanne kuin mulla eli lähipiirissä on paljon juuri syntyneitä lapsia ja lisää on tulossa. Heidän kanssaan on tosi kivaa kylästellä, vaihtaa kokemuksia ja vinkkejä ja soitella kuulumisia. Yksi ystävistä asuu ihan naapuritalossa ja kunhan hänen lapsi syntyy, tulemme varmasti ulkoilemaan ja viettämään aikaa yhdessä enemmänkin. Innolla odotan sitä aikaa!

Jännästi jo nyt huomaa ystäväpiirin hieman muuttuneen lapsen syntymän vuoksi. Sellaisia ihmisiä on käynyt kylässä ja ottanut yhteyttä, joiden kanssa ei ehkä niin paljon ole aiemmin ollut yhteydessä. Mutta nyt on ollut paljon heidän kanssaan yhteistä puhuttavaa. Ja taas jotkut lapsettomat ystävät ovat valitettavasti ottaneet etäisyyttä, vaikka en olisi sitä itse tahtonutkaan. Olen kovasti yrittänyt tsempata ja puhua muustakin kuin lapsesta ja synnyttämisestä etc. Itsellä on kuitenkin vielä tuoreessa muistissa, miten ärsyttävää voi olla, kun toinen ei osaa puhua mistään muusta kuin lapsestaan tai sen kakkaamisesta, kun itse ei ole ollenkaan samassa tilanteessa... =)

M@dicken kirjoitteli myös parisuhteen hoidosta. Olen nauttinut valtavasti, kun mieheni on ollut nyt kuukauden kesälomalla ja kotona meidän kanssa. Mies on hoitanut innokkaasti poikaa ja autellut minua parhaansa mukaan toipuessani sektiosta. Kotihommatkin ovat hyvin hallussa. Mies on saanut luotua vahvan suhteen poikaan kaikessa rauhassa ja mulle on tullut sellainen olo, että voin aivan huoletta jättää joskus pojan isän kanssa kahdestaan ja mennä itse vaikka ostoksille tuulettumaan. Isän kotonaolo on ollut " nannaa" myös parisuhteen kannalta, sillä kun on kaksi hoitamassa asioita, jaksaa paremmin ja sitten on paremmalla mielellä itsekin. Olemme aina olleet kovia halittelemaan ja pussailemaan ja ainakaan se puoli ei ole vähentynyt vauvan tultua yhtään. Varsinaista kahdenkeskistä aikaa emme ole vielä edes kaivanneet, mutta kun se hetki koittaa, saamme luultavasti järjestettyä hoitoapua.

Aika ongelmallisia juu nuo säät! Aamulla ja illalla saattaa olla tosi kylmä ja päivällä suorastaan hellettä. Itsensä pukeminenkin sopivasti on haasteellista - saatikka sitten tuon natiaisen! Onneksi poika on ainakin vielä ollut suht tyytyväinen oloonsa ulkoiltaessa. Yleensä menee vähän ylipukemisen puolelle ja helppohan siitä on sitten vähentää vaatetta, jos alkaa hiki vaivata.

Oikein kaunista syysviikonloppua teille kaikille! Joko me ollaan muuten keksitty se uusi kokoontumispaikka? Pitäiskö siitä alkaa tehdä päätöksiä?

terkkuilee, Klovni ja pojannaskali

Vierailija
22/30 |
15.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkutytön masuvaivat ovat edelleen kiusanneet sen verran ja häirinneet unta päivisin (edelleen nukkuu yöt, ihmeellistä!), että ystävämme suosituksesta kokeilimme vyöhyterapiaa. Olimme tänään toista kertaa, maanantaina olisi kolmas sessio. Terapeutti on aivan ihana, koulutukseltaan vyöhyketerapeutti ja kätilö, rauhallinen ihana vanhempi nainen. Ekan hoitokerran jälkeen tyttö nukkui 15 tuntia putkeen heräten vain syömään ja taas jatkui uni. Unen laatu tuntui paranevan myös päiväsaikaan. Saa nähdä, miten vaikutukset nyt tokan hoitokerran jälkeen. Yleensä noin 3-5 hoitokertaa riittää. Hoito kestää noin 20 min, jonka jälkeen terapeutti aina ohjaa meitä hieronnan ja jalkapohjien käsittelyn saloihin. Kertamaksu on 25 euroa, minkä maksamme kyllä ilomielin!

Jälkitarkastuksessa oli kaikki ok. Ensi viikolla ajattelin starttailla treenin, aluksi kevyttä salia ja sitten jossain vaiheessa yritän spinningiä. Miten urheilusuunnitelmat teillä muilla? Onko mahdollisuuksia ja energiaa jo?

Favolina: Tosiaan teillä on mielenkiintoisia ja rohkeita vinkkejä ja hoitokeinoja! Nuhan tullen taidan itsekin kokeilla tuota äidinmaidon tiputtelua! Teillä siis siunaustilaisuus takana. Varmaan ihana tapahtuma. Meillä on ristiäiset kolmen viikon kuluttua, tulee varmasti olemaan herkkä hetki. Olemme kutsuneet kaikki läheiset rakkaat ystävät mukaan, joiden toivomme vaikuttavan myös tyttömme elämässä. Löysin muuten tänään ihanat housut ristiäisiin, sellaiset ruskeat polvipituiset siistit housut ja ihan omaa vanhaa kokoa, WAU!

Marinan kotona on käynyt kovasti vieraita! Millä tavalla läheiset ovat muistaneet teitä? Oletteko saaneet vaatteita tai muuta käyttökelpoista lahjaksi? Meillä ystävät ovat muistaneet tyttöä vaatelahjoin, enimmäkseen kokoa 62-68 cm eli tulevaisuuden varalle on nyt hyvin vaatetta. Mitä muuten tuo napatyrä + vesikives pikkumiehellä merkitsee ? Menee siis ajan kanssa itsekseen?

Hienoa, että Klovni ehditte ajoissa neuvolaan :) Niin se varmaan on, että ehtiäkseen itsekin valmistautua pitää herätä ajoissa. Mulle on ihan luksusta, kun joinakin aamuina ehdin ja vaivaudun laittamaan pikaisen meikin. Tulee jotenkin eri tavalla virkeä olo, kun saa hieman kaunistautua. Aika pikainen on ollut aina mun arkimeikki, mutta nyt poskipuna saa ihan ihmeitä aikaan väsyneen mamman kasvoilla :)

Klovni kertoi sellaisten ihmisten ottaneet yhteyttä, jotka eivät pitkään aikaan ole olleet tekemisissä. Sama kokemus täällä. Olen ollut ihan yllättynyt, kun vanhat tuttavat ovat aktivoituneen ja muistaneet perheenlisäyksen johdosta. Jostain syystä miespuoliset tuttavat ja varsinkin miehen entiset ja nykyiset työkaverit ovat olleet todella aktiivisia :) Miehen kannalta tietty tosi positiivinen juttu!

Nyt taidan kaivautua miehen kainaloon viettämään perjantai-iltaa!

Muuten tosiaan mites tämä yhteydenpito jatkossa? Sähköpostilista? Jatketaanko täällä? Vai tehdäänkö vauva-sivulle oma pinomme? Elokuiset vauvat taitavat kokoontua aika suurella joukolla, itse toivoisin tämän " pienen piirimme" jatkavat omalla porukallamme. Muiden mielipiteitä?

Aurinkoista viikonloppua

M@dickenin kotijoukoilta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
15.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin taas täällä, samalla kun odottelen miestä kotiin. Hän on päivän työreissulla Keski-Saksassa ja itse asiassa olisi pitänyt olla jo kotona, mutta lento Düsseldorfista oli peruttu ja nyt sitten joutui ajelemaan taksilla Frankfurtiin ja lentämään sieltä. Tyttö nukkuu onneksi jo, joten mulla on hiukka omaa rauhaa.

Marina: Tytön nimi ilmoitettiin kaikille jo syntymän yhteydessä, niinkuin täällä Saksassa on tapana. Täällä on aikaa vain viikko syntymän jälkeen ilmoittaa nimi viranomaisille, joten se kerrotaan samantien sitten kaikille. Itse asiassa kätilön ensimmäinen kysymys vauvan synnyttyä oli, mikä sen nimi on. Täällä palstalla sitä en viitsisi paljastaa, mutta jos laitetaan pystyyn se sähköpostilista, siellä voin sen kertoa.

Siitä sähköpostilistasta: jos laitatte mulle mailia osoitteeseen favolina74 at yahoo piste com, niin voin sitten koota kaikkien osoitteet ja saadaan sitten lista pystyyn.

Mun veli tuli eilen Suomesta ja toi mukanaan mun äidin ompelemat verhot lastenhuoneeseen, pari lasten CD:tä sekä Kulta pieni- vauvakirjan. Aloin tänä iltana jo täytellä tuota vauvakirjaa, ennen kuin ihan ekat asiat unohtuu. Onko teillä muilla vauvakirjoja tms., joihin dokumentoitte vauvan kasvua ja kehitystä?

Klovni: onpa teidän pikkuiselle tullut hurjasti pituutta neljässä viikossa! Meidän tyttö oli kasvanut ekaan lääkärintarkastukseen mennessä (ikää silloin tasan 1 kk) 3 cm.

Mullakin on täällä onneksi aika paljon kavereita (suomalaisia ja saksalaisia), joilla on jo pikkuvauvoja tai perheenlisäystä tulossa, joten vaunutteluseuraa löytyy. Aiotaan tosiaan laittaa suomalaisten mammojen kanssa äiti-lapsipiiri pystyyn, kunhan löydetään vaan paikka, mihin kaikki mahdutaan (tähän mennessä mukaan ilmoittautunut 7 äitiä lapsineen). Tutustuin synnytysvalmennuksessa ja raskausvesijumpassa paljon saksalaisiin äiteihin ja osa asuu tosi lähellä. Kivaa, kun ei tartte ihan yksin olla :-)

Meilläkään ei ole tähän mennessä ollut juuri aikaa hoitaa parisuhdetta, miehellä on nyt töiden taas alettua paljon työmatkoja ja pitkiä päiviä, ja monesti olen jo nukkumassa kun hän tulee töistä. Ollaan nyt mietitty lastenhoitajan etsimistä, että päästäisiin joskus illalla syömään tai elokuviin kahdestaan. Lastenhoitajaa saatetaan tarvita muutenkin, kun mulla alkaa parin viikon päästä työt, ja mies ei taatusti ehdi kotiin joka keskiviikko klo 19 mennessä, ja on välillä työmatkoillakin.

Mukavaa viikonloppua teille kaikille! Odottelen meilejänne!

Terkuin Favolina

Vierailija
24/30 |
18.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saadaan sähköpostilista pystyyn! Kiitoksia jo etukäteen sulle, Favolina! Laitan meiliä mahd pian.

Keskiviikkona mennään ekaa kertaa tytön kanssa neuvolalääkärille. Tulen sitten kertomaan kuulumisia!

Siihen asti vointeja kaikille!'

M

Vierailija
25/30 |
20.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Favolina kyseli vauva-ajan kirjasta. Meillä on myös tuo Kulta pieni- kirja, se on kyllä tosi suloinen. Kun vaan ehtisi sitä tässä täytellä :)

Neuvolalääkärillä olimme tänään. Hienosti on tyttö kasvanut, 4400 grammaa painoa ja pituutta 56 cm. Kaikki oli oikein mainiosti. Tyttö on herännyt kahtena viime yönä vai kerran syömään, aikas luksusta! Liekö vyöhyketerapian taikaa :) Kun vaan malttaisi itse mennä ajoissa iltaisin nukkumaan niin saisin hyvät yöunet. Mutta aina tulee kukuttua ja puuhailtua, kun oikeastaan vaan illat täysin omaa aikaa vauva mentyä yöunille viimeistään klo 21. Milloinkas teillä muilla on eka neuvolalääkärikäynti vai onhan kai joku jo ehtinyt käydäkin?

Tällä viikolla saamme nauttia isin seurasta, kun mies on lomalla. Mukavaa. Ihan vaan ollaan ja nautiskellaan.

Kivaa saada sähköpostilista. Laitoinkin jo Favolinalle uuden postiosoitteen.

Kirjoitelkaahan kuulumisianne!

M ja tyttönen

Vierailija
26/30 |
21.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olimme tytön kanssa tänään neuvolassa ja tyttö kasvanut pituutta hyvin, nyt jo 54cm ja painoa 3810gr eli pitkä ja hoikka kaveri. Yritän nyt tehoimettää jotta saataisiin painoa edes hieman samaan tahtiin kun pituutta tulee. Maito tuntuu riittävän mutta tyttö nukahtelee rinnalle.

Neuvolan täti antoi vinkiksi että ensin syöttää ensimmäisestä rinnasta vain 5-10minuuttia eli ns. nopeat maidot ja sitten vaihtaa rintaa ja antaa syödä sen loppuun ja vaikka nukahtaa rinnalle jos niikseen tulee. Tämän pitäisi sitten varmistaa että saa ainakin tarpeeksi maitoa jotta ei nukahda siksi että on niin vaivalloista saada maitoa tulemaan rinnasta. Saa nyt nähdä miten paino sitten ensi viikolla kun kokeilemme näin.

Meillä on nyt kaksi yötä nukuttu ihanasti. aiemmin kun tytteli meni nukkumaan vasta 01.00-2.30 niin nyt on nukahdettu jo klo 23-23.30 parina edellisenä iltana. Kokeiltiin kikkakolmosta jonka sain yhdeltä kaveriltani. On kylvetetty tyttö yhdeksän-kymmenen maissa ja sen jälkeen yökkäri päälle ja imettämään pimeään makkariin. Yleensä ei nukahda ensimmäiseen imetykseen vaan sen jälkeen maataan sängyllä ja minä pilkin ja työntelen tuttia suuhun kun tyttö sitä tiputtelee. Ja sitten noin tunnin-puolentoista jälkeen nukahtaa yleensä sitten rinnalle. sitten on nostettu omaan sänkyyn. Tässä on nyt loistavaa se että tyttö ei enään huuda illalla ja oma mielikin on siksi seesteisempi. Taitaa tuttikin kummasti rauhoittaa, alkoi vasta pari päivää sitten huolimaan sen suuhun...

Ensi viikolla lähtee mies takaisin töihin ja vielä samantien reissuun niin että jään yksin vauvan ja koirien kanssa. Onneksi tyttö tykkää olla rintarepussa niin pääsee vähän kävelemään myös metsään koirien kanssa kun vauvan saa mukaan. Vähän jännittää kun on ihan yksin vastuussa koko rumbasta että miten sitä taipuu... ;-)

Meidän eka lääkäri on vasta sitten kun tyttö 6vkoa vanha eli vielä ei olla käyty. Hain kyllä tänään reseptin rotavirusrokotetta varten kun se pitää antaa sitten 6viikon jälkeen heti ensimmäisen kerran. Oletteko ajatelleet antaa sitä?

Laitoin kanssa favolinalle mailia, tosi kiva saada listaa pystyyn.

Kirjoitellaanhan taas.

Terkuin, Hetula ja tyttö huomenna 3vkoa

Vierailija
27/30 |
21.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas on yksi merkkipaalu ylitetty - olin tänään itsekseni kampaajalla pari tuntia. Poika ja isä olivat keskenään sen ajan ja hienosti meni. En ollut kyllä edes huolissani, etteivätkö pärjäisi, niin hienosti isä poikaa hoitelee.

Meillä yöt ovat edelleen hyvin vaihtelevia rytmiltään. Välillä poika saattaa nukkua seitsemänkin tuntia putkeen ja taas seuraavana yönä saattaa herätä kahden tunnin välein syömään. Eipä käy tylsäksi elämä, kun koskaan ei tiedä etukäteen, millainen yö on tulossa... =) Iltaisin poika nukahtaa 23:n maissa syliin imetyksen jälkeen. Toivottavasti tuosta syliin nukahtamisesta ei tule ihan tapaa. Tuttia nukahtamiseen ei tarvitse. Tuttia meillä käytetään lähinnä päiväsaikaan.

Kuinka paljon teidän lapset jaksaa olla päivisin hereillä? Olemme nimittäin ihmetelleet omaa ipanaamme, kun hän saattaa valvoa oikeastaan koko päivän. Aamupäivällä ottaa ehkä 1-2 tunnin unet ja sitten valvoo iltaan asti... Jos menemme ulos, niin sitten poika nukkuu vaunuissa, mutta jos päivä vietetään sisällä, niin valvomiseksi menee. Hassua!

Meillä on neuvolalääkäri lokakuun puolenvälin tienoilla eli kun poika on reilut 6 vkoa. Itselleni varattiin samalle kertaa jälkitarkastus, niin selvitään vähemmillä käyntikerroilla. Täytyykin ottaa selvää tuosta rotavirus-rokotteesta ennen sitä käyntiä!

Mukavaa loppuviikkoa ja rauhallisia öitä itse kullekin!

toivoopi Klovni ja poika 1kk 2 pv

Vierailija
28/30 |
23.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsekatkaa ketjusta Favolinan viesti sähköpostilistauksesta!

Tervetuloa mukaan kaikki!

M

Vierailija
29/30 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää alkanutta viikkoa! Kunpa ilmat pysyisivät yhtä loistavina kuin tässä menneinä viikkoina :)

M@dicken kyseli millä lailla ystävät ovat meitä muistaneet. Ollaan saatu paljon aivan ihania lahjoja! Vaatteita on tullut tosi paljon, kokoa 50-68 cm. Sen lisäksi poitsu on saanut n. 15 pehmolelua/helistintä, valokuvakehyksen, ruokalapun, aterimia, purulelun, kultaisen kaulakorun jne.

Joko muilla on ollut ristiäisiä? Meillä oli ristiäiset viikonloppuna. Kaikki meni tosi hienosti ja poitsukin oli hyvällä tuulella koko päivän. Tilaisuus oli jotenkin niin koskettava, että itselläni tuli kyyneleet silmiin - ja myös muutamalla vieraalla. Ja taas tuli lisää ihania lahjoja; kummilusikka, hopeinen valokuvakehys, Villeroy & Boch lautaset & kuppi, 3 x Muumi-aterimet, Muumi-lautanen, 3 x satukirja, 2 x cd-levy, Fisher Price aktiviteettimatto...

M@dicken kyseli myös mitä napatyrä ja vesikives pikkuisella tarkoittavat. Molemmat menevät todennäköisesti itsestään ohi mutta jos eivät, niin napatyrä leikataan joskus muutaman vuoden ikäisenä ja vesikiveksestä ilmeisesti punktoidaan nesteet pois myös joskus muutaman vuoden ikäisenä.

Mekin harkitsimme vyöhyketerapiaan menoa mutta en tiedä menemmekö kun ei noita vatsavaivoja nyt oikeastaan niin älyttömästi ole mutta jonkin verran kuitenkin. Itse uskon vyöhyketerapiaan ja olen sitä itsekin kokeillut useamman kerran menneinä vuosina.

M@dicken: tuosta sinun kirjoituksestasi tuli mieleen, että kävitkö työpaikallasi reilu viikko sitten? Kuulostat ihan mieheni työkaverilta :)

Favolina kyseli vauva-ajan kirjasta. Saatiin Nalle Puh -aiheinen vauvakirja ristiäislahjaksi. Sitä aloinkin jo heti eilen täyttelemään.

Klovnin tapaan mekin olemme ihmetelleet miten paljon poitsu jaksaa olla hereillä. Meidän poitsu nukkuu yleensä aamupäivisin 1-2 tuntia ulkona ja sen jälkeen on n. tunnin hereillä kun syö ja vaihdetaan vaipat, jonka jälkeen nukkuu yleensä vielä n. 2 tuntia ulkona. Mutta iltapäivästä onkin sitten hereillä yleensä iltaan asti.

Hetula kyseli Rotavirusrokotteesta. Enpä ole itse asiassa miettinyt vielä tuota. Täytyypä harkita. Meille tuli tänään postissa pyyntö osallistua Pneumokokkirokotteen tutkimukseen. Oletteko muut saaneet tällaista postia?

Mitenkäs teidän pikkuiset nukkuvat yönsä? Meidän poitsu syö edelleenkin 1-3 tunnin välein yötäpäivää eli öisinkin n. 2-3 kertaa. Viimekin yönä heräsi syömään yhdeltä, kolmelta ja viideltä. Huh. Toivottavasti hän alkaisi nukkua vähän pidempiä pätkiä jossakin vaiheessa...

Lähetän Favolinalle e-mail osoitteeni tänään.

Kuulemisiin!

Terkuin

Marina ja poitsu

Vierailija
30/30 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kuulla ristiäisten menneen hyvin! Samoin olen ajatellut, että ristiäiset ovat minulle (ja varmaan muillekin) herkkä paikka. Kaikki tietävät, miten kauan tätä tilannetta ollaan toivottu ja läheiset ovat myötäeläneet lapsettomuutta kanssamme. Meillä on ristiäiset 7.10 eli ensi viikon lauantaina. Kovasti odotetaan tilaisuutta, kaikki lähimmät ystävät ja ydinperhe on tulossa juhlistamaan tytön nimeä.

Vai kuulostan miehesi työkaverilta :) Toivottavasti hän on mukava ihminen! Meillä töissä ei ole yhtään miestä :( eli en ole ajattelemasi henkilö. Tosiaan töissä kaikki työkamut ovat naisia (paitsi vierailevat lääkärit) ja sen kyllä joskus huomaa!

Tulehan Marinakin tuonne sähköpostilistalle. Käydään tietty täälläkin kurkkaamassa kuulumisia.

Terkuin halein

M@dicken ja tylleröinen