Rahasto- ja osakesijoittamisesta kyselen
Kannattaako pienituloisen duunarin sekaantua noihin? Jos, niin kumpaa suosittelette? Vai molempia?
Kaikenlaiset kokemukset kiinnostavat.
Kommentit (52)
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 22:49"]
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 12:00"]
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 00:18"]
Hei te itseäni viisaammat! Kiinnostavaa ja hyvää tietoa täällä :) saako udella, että minkä suuruista tienestiä teette sijoituksillanne? Voiko tälläinen maallikko edes toivoa mitään osa-aikatyöhön verrattavaa "kuukausipalkkaa"?
T. Myöskin sijoittamisesta kiinnostunut
[/quote]
Aika pölvästi kysymys, mutta vastaan silti...
Tuotto esim. rahastoissa on keskimäärin sellaista 5-10% kuussa, jos haluaa laskea suht' varman päälle, niin käyttää 5%. Osingoista menee 28% pääomatulovero. Tietysti se, että ottaa tuoton koko ajan ulos, laskee sitten pitkällä tähtäimellä inflaation myötä ostovoimaa...
Mutta jos siis haluat vaikkapa 1000 euron nettokuukausitulot, niin tuoton pitäisi olla 1389 € / kk, eli 16 668 € vuodessa. 5% vuosituotolla sijoitettua pääomaa tarvittaisiin siis 333 360 euroa.
Minkälaisia summia ajattelit sijoittaa?
[/quote]
Osingoista menee veroa 25,5%. Parhaat jutut täällä kertoo taas ne, jotka eivät tunne edes perusasioita. :)
[/quote]
Tuo 28% on toki vanha tieto, mutta sinun "tietosi" pitää paikkansa vielä huonommin. Pääomatuloista menee nykyisin veroa 30% ja tulon ylittäessä 40 000 € vero on 32%. Osinkotuloista toki 30% voi saada verottomana ja tietyissä tilanteissa voidaan käyttää myös ansiotuloveroa, mutta se onkin sitten jo toinen juttu... Kaikki osakesijoittamisesta tuleva tulohan ei tietenkään ole osinkotuloa.
Tällä hetkellä tilanne on se, että jos sijoitetulle pääomalla saa vuositasolla 5% tuoton (ennen verotusta), niin voi olla tyytyväinen aivan riippumatta sijoitusmuodosta. Parempaa tuottoa voi tällä hetkellä pitää jo erinomaisena.
Rahastot ovat järkevä tapa sijoittaa, jos ei itse halua panostaa yritysten ja niiden toiminnan ja tuloksen seurantaan. Rahastot ottavat varojen hoidosta tietysti palkkion ja pienimmät palkkiot on yleensä ns. indeksirahastoilla, joita Suomessa taitaa aktiivisimmin tarjota myös piensijoittajille Seligson.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 22:19"][quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 22:13"]
Ihan naisena osaan sijoittaa. Osta osakkeita. Suosi hyviä osingonmaksajia, toki voi ostaa jonkun verran hyvää yhtiötä, jonka kurssi on nyt alhaalla. Nokiaa ostaisin ainakin. Varsinkin jos kurssi käy alle 6 e, niin osta. Itse ostin vähän riskillä sitä alle 3 e ja nyt on jo yli 6 kun puhelimet lähti. Ihan kivasti arvo nousi. Osta kuitenkin useampaa firmaa, niin hajoitat riskiä. Pikkuhiljaa ostelet lisää, osta kun saat halvalla.
[/quote]Entäs jos osti 8 eurolla kun se meni heti perään 1.5 euroon?
[/quote]
Taisin tuossa sanoa, että osta silloin kun on halpaa:). Olisi kannattanut ostaa lisää kun putosi 1,5 euroon....Nyt lähestyy 7 e.
Rahastoissa mua harmitti, kun kuukausittan säästin ja pankki otti aika isot välityspalkkiot. Siirryin sitten osakkeisiiin. Olen hyvin maltillinen, kaihdan riskejä.
Vesa Puttonen on kirjoittanut hyvän kirjan Mitä, missä miljoona. Kansantajuinen ja ihan hauskakin. Itse luin sen ensimmäiseksi.
Yli 15 vuoden jälkeen mulla on yksi osake, jota rakastan: Kone. Se on tällä ajalla toiminut parhaiten. Huonoja ostoskiakin on, kuten Nokia, Stockmann, Sanoma. Mutta mitään en ole toistaiseksi hävinnyt, kun en ole osakkeita myynyt.
Fiskars ja Orion ovat toimineet. Nokian Renkaiden kanssa olen harrastanut vähän pumppausta eli myynyt, kun kurssinousu on ollut riittävä ja sitten laskussa ostanut takaisin.
Mulla on reilua 10 eri yhtiötä. Olen jo oppinut sen verran, että mulle sopii omistettavaksi hyvät osingon maksajat. Teknologiaa en ymmärrä. Media ja kauppa ovat tällä hetkellä muutoksen kourissa.
Onnea sijoittamiseen! Eniten kaduttaa jos hommaan ei ryhdy. Ja siinä vaiheessa kun taksikuskit ja nettipalstat jotain osinkoa suosittelevat on jo myöhässä ostamisen suhteen.
Saan osingoista vuositasolla n. 4000 käteen. Myyntivoittoa tulee n. 2000 e vuodessa. Pieniä määriä myyn, jos osake on kovasti noussut. Tällä hetkellä, jos myisin kaikki pois, niin saisin n. 5000 e voittoa. Mutta en ole myymässä, hyvä että jotain tuottaa.
Lisäksi rahastot ovat n. 11 % plussan puolella. 6000 euron rahastosta on kyse. Laitan joka kuukausi 90 e kolmeen eri rahastoon. Pieni säästö, mutta onpahan tuottavampaa säästää kuin pitää pankissa.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 22:52"]
[quote author="melba" time="23.10.2014 klo 00:25"]
Jos sijoittaa osakkeisiin, niin ne maksavat ulos ne osingot. Jos taas sijoittaa rahastoihin, niin kannattaa ostaa niitä rahastoja, jotka maksavat ne osingot sinne rahaston sisään, jolloin niistä osingoista ei mene veroa (paitsi sitten kun joskus myy ne).
Mulla osakkeista tulee nyt noin 3000 e vuositasolla eli voisi laskea, että hyvinkin yhden kuukauden palkan verran tai vaihtoehtoisesti voisi laskea, että kyllä tuosta tulee se noin 250 e per kk. Tosin sijoittelen ne rahat takaisin sitten osakkeisiin ja rahastoihin enkä ostele niillä merkkilaukkuja... Mut joskus jos tarvitsen rahaa (esim. eläkkeellä), niin onhan tuo 250 varmaan kiva lisää.
[/quote]
Joskus kerroit että sulla on osakkeita pitkälti yli 200 000:lla eurolla, ja nyt että saat osakkeista osinkoja 3000 euroa vuodessa..?
[/quote]
Mulla on osakkeita n. 35 000 arvosta ja osinkoja verojen jälkeen n. 1000 euroa. En siis Melba vaan ihan tavallinen tallaaja.
[quote author="melba" time="22.10.2014 klo 22:42"]
Osakkeisiin sijoittaminen ei keskivertoihmisellä kannata vaan indekseihin sijoittaminen voittaa ne tuotoillaan. Valitettavasti itse tykkään sijoittaa myös osakkeisiin, koska se on vaan niin mielenkiintoista, mutta kyllä minulla on rahaa myös rahastoissa, ehkä 1/3 siitä mitä osakkeissa. Osakkeiden ostoon pitää olla kyllä sitten enemmän rahaa käytössä kerrallaan kuin noita kymppejä (mieluiten useita satasia) etteivät kulut nouse liian koviksi.
[/quote]
Tämä väittämä ei pidä paikkaansa. Mm. Marimekon kanssa kolminkertaistin sijoitukseni aika nopsasti. Samoin aikoinaan Sony-Ericsson. Tällä hetkellä Bank of American tuotot ovat lähellä 150%. Applessa mennään 60%
Riskit ovat aivan huimaavan suuria tuottoihin nähden osakemarkkinoilla. John Hussman laskeskeli että vaikka jenkkiosakkeiden hinnoista lähtisi puolet pois, olisivat ne vasta kohtuullisesti arvostettuja.
http://www.salkunrakentaja.com/2014/11/jenkkianalyytikon-hurja-vaite-osakekurssit-100-yliarvostetut/
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 00:18"]
Hei te itseäni viisaammat! Kiinnostavaa ja hyvää tietoa täällä :) saako udella, että minkä suuruista tienestiä teette sijoituksillanne? Voiko tälläinen maallikko edes toivoa mitään osa-aikatyöhön verrattavaa "kuukausipalkkaa"?
T. Myöskin sijoittamisesta kiinnostunut
[/quote]
Aika pölvästi kysymys, mutta vastaan silti...
Tuotto esim. rahastoissa on keskimäärin sellaista 5-10% kuussa, jos haluaa laskea suht' varman päälle, niin käyttää 5%. Osingoista menee 28% pääomatulovero. Tietysti se, että ottaa tuoton koko ajan ulos, laskee sitten pitkällä tähtäimellä inflaation myötä ostovoimaa...
Mutta jos siis haluat vaikkapa 1000 euron nettokuukausitulot, niin tuoton pitäisi olla 1389 € / kk, eli 16 668 € vuodessa. 5% vuosituotolla sijoitettua pääomaa tarvittaisiin siis 333 360 euroa.
Minkälaisia summia ajattelit sijoittaa?
Siis tuottoprosentti tietysti vuodessa
t. ed
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 16:13"]
Minäkin voisin aloittelijana kysyä... Tähän saakka olen pistänyt rahani sijoitusasuntoihin, joita on nyt kaksi.
Nyt olisi käytössä heti noin 50 000 - 60 000 euroa (juu, makaa ihan sijoitustilillä eikä ole järkevää, tiedän...)eikä kuukausisäästäminenkään tulevaisuudessa ole poissuljettu vaihtoehto.
Olen lueskellut Nordnetin, Saligsonin ja oman pankkini eli Handelsbankenin sivuja sekä tietty Kauppalehden keskustelupalstaa. Nordnetissa ja Handelsbankenin kautta pääsisi sijoittamiseen käsiksi ilmaiseksi ja ilman ylimääräisiä kuluja, joista en mitään ymmärrä... Toisaalta Suomen talouteen en niin paljoa luota, että haluaisin rahani tänne pistää, kansainvälistä siis toiveissa. Ja rahastoista on aikomus tässä vaiheessa aloittaa - aika ei riitä tässä vaiheessa siihen, että perehtyisin osastosijoittamiseen.
Eli mitä suosittelette ja miksi?
[/quote]
Itselläni on rahat juuri Nordnetissa, olemattomien säilytyskulujen takia. Eli käteisen säilyttäminen on maksutonta. Toki jokaiseen kauppaan kuuluu välityspalkkio.
Suosittelen, että ostat näin aluksi indeksirahastoja. Nyt on tosin varsin outo tilanne, koska USA:n keskuspankki on lopettanut elvytyksen ja kaikki odottavat ensi kesän korkojen nousua, eli varaudu alhaiseen tuottoon, ehkä jopa tappioon seuraavan 12 kk:n aikana. Pitkällä aikavälillä parhaiten tuottavat juuri indeksirahastot. Itse asiassa tehokkaiden markkinoiden teorian mukaan kenenkään henkilön ei pitäisi pystyä päihittämään markkinoita pitkällä aikavälillä.