Saako perhepäivähoitaja oikeasti rajata lasten leikkipaikkoja?
Meidän muksu aloitti pph:lla ja vähän ihmeissäni olen rouvan säännöistä. Leikkiä saa vain vierashuoneessa, jossa suurimman osan tilasta vie vieraille tarkoitettu (eli omille lapsille ja lapsenlapsille) vuodesohva. Huone on äärimmäisen siisti ja siellä on noin 10 lelua kopassa. Lapsilla ei ole mitään asiaa olohuoneeseen tai muihin makuuhuoneisiin. Keittiössä sentään syövät. Kaikki on erittäin huoliteltua ja hänen kotinsa on kaunis, mutta ei se taida kestää lasten leikkejä sitten ollenkaan :/ Oma lapseni on 3-vuotias ja erittäin energinen pakkaus. Osaan kuvitella, että hoitajalla on kova työ pitää hänet vain siinä tulitikkuaskin kokoisessa huoneessa! Voiko pph näin rajata lapsille tarkoitettuja tiloja? He kyllä ulkoilevat tosi paljon, joten voisin lohduttautua, että eivät sisällä sitten juurikaan tilaa tarvitse... Miten teillä muilla, joiden lapset pph:lla, miten on leikkitilat lapsille järjestetty?
Kommentit (20)
Meillä on leikkitilana iso makuuhuone. Siellä ei ole mitään vuodesohvia ja kaikki materiaali on siellä lapsia varten: kirjoja, leluja, palapelejä, legoja.... En pidä kerralla kauheaa määrää leluja esillä vaan vaihtelen niitä. Muuten tuloksena on vain kaadetut lelukopat ja innottomat pikku siivoojat :/ Minä en myöskään anna lasten leikkiä olohuoneessa ihan sen takia, että siivoaminen on lähestulkoon mahdotonta, jos lapset saisivat levittää lelut kaikkialle! En anna omienkaan lasten leikkiä olohuoneessa ja näin taitaa olla monessa kodissakin. Olkkarissa kyllä katsellaan lastenohjelmia. Keittiössä syömme ja askartelemme. Meillä lapset ainakin viihtyvät leikkeinensä huoneessaan, jossa on leikkitilaa kaikille ja leikin mahdollisuuksia monia. Vapaa leikki siis kunniaan :) Ainakaan poislähdettäessä lapset eivät malttaisi edes kotiin lähteä.
Mutta toki noin pieni huone kuulostaa oudolta ja tuo lelujen määrä... hmmmm... Jos huolettaa niin ota yhteys pph:n ohjaajaan.
Eikös sen pitäisi olla kodinomaista hoitoa. Moniko lapsi suljetaan kotonaan tulitikkuaskiin jossa ei ole leluja?
olla tarjota leikkitilaa lapsille. Vastaus kysymykseesi on kuitenkin: saa. Äiti kotonakin saa päättää, missä lapset saavat leikkiä, ilman että siihen mikään instassi puuttuu.
ja ohjaaja on käynyt kodissani ja kysynyt, missä tiloissa lapset saavat/eivät saa oleskella. Meillä on lapsille asianmukainen leikkitila, joten olohuoneeseen tai vanhempien makuuhuoneeseen ei lapsia tarvitse päästää. Leikkihuone on välittömästi keittiön vieressä, joten näen mitä lapset siellä touhuavat :) Ja tilaa on yllin kyllin!
80-luvulla mä olin pphlla, hänellä oli olohuoneessa leluja kopassa, ei mitään satoja kuitenkaan, makuuhuoneeseen ja hänen lapsensa (esiteini) huoneeseen ei saanut mennä, eli keittiössä syötiin ja olohuoneessa leikittiin ja pihalla, hyvin viihdyttiin vaikkei heidän huoneisiin saanut emnnä ja olohuoneesa oli kyllä sohva ja tuoleja ja kai joku olkkarin pöytäkin,
en koskaan ajatellut että olsi ollut huono paikka,
Kaverin lapsi oli toissa keväänä pphlla, sielläkään ei leikitty kuin lastenhuoneessa, pienihän huone oli mutta minkäs pph voi asunnon pohjaratkaisuille, heidän makuuhuoneessa ei leikitty eikä varsinaisesti olohuoneessakaan, lelut siis pidettiin lastenhuoneessa, olohuoneessa sai kyllä olla ja katsoivat lastenohjelmia ja keittiössä söivät. En ajatellut että oli huonosti asiat.
että hoitolapsilla ei ole mitään asiaa esim. olohuoneeseen...Mun mielestäni se kuulostaa todella kummalta! Eli siis lapset voidaan käytännössä säilöä päiväksi yhteen pieneen huoneeseen eikä siinä ole mitään vikaa tai kummallista? Mun mielestä on...Vaikka leluja ei saisikaan viedä olohuoneeseen, täysolohuonekielto kuulostaa kummalta...
Pieni rivitaloasunto, siellä lasten leikkimiseen yksi huone, ei iso. Huoneessa oli eri leluja aika paljon. Keittiössä syödään. Olohuone on keittiön yhteydessä mutta sinne eivät lapset saa mennä. Se tuntui kieltämättä hassulta koska se olohuone jatkuu suoraan avoimesta keittiöstä. Hoitaja oli laittanut isoon oviaukkoon kukkapurkkeja sun muuta esteeksi etteivät lapset menisi olohuoneeseen.
Takapihalla missä leikitään lapset eivät saaneet mennä itse asunnon terassille vaan leikkiä piti nurmikolla terassin ulkopuolella.
... Miten teillä muilla, joiden lapset pph:lla, miten on leikkitilat lapsille järjestetty?
enkä kokenut sitä mitenkään kummallisena. Ei hoitajan velvollisuus ole antaa koko asuntoaan vieraiden mukuloiden käyttöön vaan vain ne jotka on ph-ilmoitusta tehdessään ilmoittanut.
mutta huoneen on kyllä oltava tilava.. lapsethan hyppii muuten seinille. itekin ahdistuisin jos joutuisin pyörimään jossain kopissa.
Takapihalla missä leikitään lapset eivät saaneet mennä itse asunnon terassille vaan leikkiä piti nurmikolla terassin ulkopuolella.
Miksi ottaa hoitolapsia ollenkaan jos oman kodin antaminen käyttöön on noin vaikeaa? Lapsilauman kanssa ihan tarpeeksi valvomista tarpeellisissa säännöissä ja turvallisuudessa, ilman että tekemällä tehdään tällaisia täysin turhia kieltoja.
Ja he viihtyvät paremmin tuossa pienessä kopperossa, jossa vielä sänky vie isoimman tilan. Ihan ihmetyttää, miksi he tykkäävät sulloutua sinne lähes toistensa syliin.
Kotini olisi tuhon oma, jos pikku lapsukaisenne saisivat vapaasti temmeltää kodissamme.
Kotini olisi tuhon oma, jos pikku lapsukaisenne saisivat vapaasti temmeltää kodissamme. Meillä on uudehko talo enkä todellakaan halua heti remonttihommiin... Lapsille on varattu yksi makuuhuoneista leikkihuoneeksi ja tilaa tuolla huoneella on lähes 20 neliötä... Eiköhän siinä ole leikkitilaa tarpeeksi. Yhdelle seinälle on tehty pienet puolapuut, renkaat ovat roikkumista varten, keinuheppoja, tyynyjä. Lapset - omat ja vieraat - rakastavat tuota leikkihuonetta. Mitään tarvetta ei siis ole mellastamiseen olkkarissa! Vanhemmat ovat myös hyväksyneet hoitopaikan, joten kai hyväksyvät sitten myös tämän järjestelyn :)
niin hän hyväksyi alueet joissa lapset saavat olla. Vanhemmilla ei ole varaa valittaa!
Hoitolasten "valtakuntaa" oli meidän iso piha, keittiö (missä syötiin), alakerran vierashuone (jossa pelkästään nukuttiin, siellä ei saanut leikkiä) + olkkari (missä leikittiin). Yläkertaan ei ollut mitään asiaa, mutta muistan kuinka joskus isompana (minä ja siskoni oltiin 2v, kun äiti kuoli ja vuotta myöhemmin meille tuli ekat hoitolapset), otettiin siskon kanssa yksi hoitolapsi meidän huoneisiin leikkimään esim. Barbeilla, mutta muuten ylös ei saanut mennä.
Ja kyllä nuo on edelleenkin niin, ettei hoitolapset saa mennä yläkertaan..
Yksi leikkihuone jossa kaikki lelut, keittiössä ja olohuoneessa saa leikkiä JOS kaikki leikkijät lupaa osallistua lelujen takaisin roudaukseen. Siis ei tarvi järjestellä leikkihuoneessa mitenkään erityisesti, kunhan ne tavarat on siellä. Itse siivoon illalla huoneen. Meidän makkarissa nukutaan päikät, muuten en anna siellä olla.
Mulla päiväjärjestys tällainen: Jos lapsi tulee 8 niin suoraan puurolle ja hetkeksi sen jälkeen leikkimään ennen ulkoilua. Ulos mennään viimeistään 9. Klo 11 takaisin sisälle ja syömään lounasta. Lounaalta päikkäreille. Päikkäreiltä välipalalle, hetki leikkiä jos muut nukkuu vielä ja sitten taas ulos odottamaan hakijoita. Eli sisällä ollaan aika vähän, tosin asia tulee muuttumaan varmaan syksyn sateiden ja talven pakkasten myötä. Vanhemmat tykkää kun ulkoillaan paljon. Eli en tiiä tarviiko sen leikkihuoneen niin kovin iso olla.
Just viikonloppuna vähensin leluja rankalla kädellä kun tahtoi mennä siihen,et kunhan vaan kaadeltiin laatikot lattioille. Hyvin onnistui leikit tänään vähemmilläkin romppeilla.
T: toinen pph
Olkkarissa on pieni kirjahylly, joka on täynnä kirjoja + palapelejä ja lautapelejä. Lisäksi pienille löytyy yksi laatikko leluja (+ kaksi muuta laatikkoa varastossa, joita isäni vaihtelee n. kuukauden välein) ja isommille löytyy myöskin yksi laatikollinen leluja (+kaksi laatikkoa varastossa, joita vaihdellaan n. kuukauden välein). Leluja ei ole hirveä määrä koko ajan esillä (eli laatikot eivät tursu yli), vaikkakin esim. Duplolaatikko ja Brion junarata on koko ajan esillä + leikkikeittiö. Laatikoissa on yleensä esim. Turtles tai muita ukkoja ja pikkuautoja tms.
Enpä tunne yhtään miespuolista pp-hoitajaa ;-D
vuoden työssään.
Eikä isäni muuten ole ainut, kummisetäni ja -tätini keskimmäinen lapsi oli viitisen vuotta naapurin sedällä hoidossa. Tuo mies oli myöskin pph, jolla oli oman lapsensa lisäksi myös 1-3 hoitolasta. Vaimo oli muualla töissä (vai oliko hän eronnut, en nyt muista).
mutta se oli 70-luvulla...Onko tuollaisia oikeasti vielä? Onko hoitaja kunnallinen vai yksityinen? Minä ottaisin yhteyttä kuntaan (eikös ne valvo yksityisiäkin?) ja kysyisin asiasta. Mielestäni leikkitilan rajaaminen yhteen huoneeseen ei kuulosta ihan oikealta....