Kuka on keksinyt, että läski lämmittää?
Ei todellakaan lämmitä. Ne alueet, joissa on eniten läskiä, pysyvät jääkylminä pitkään.
Kommentit (20)
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 18:58"]
Läski eristää hyvn, niin ne läskiset kohdat ovat aina kylmiä.
[/quote]
Tuossa ei ole mitään järkeä.
Ap
Todellakin lämmittää eli suojaa.
Luulitko että pelkkä luu lämmittää?
Läski ei lämmitä, lihakset lämmittää. Verenkierto lämmittää ja sitä ei läskissä ole. Ja tällä läskillä on aika samperin kylmä ollut koko päivän :)
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 18:59"]
Todellakin lämmittää eli suojaa. Luulitko että pelkkä luu lämmittää?
[/quote]
Mites ois lihas? Se on se, joka lämmittää. Verenkierto lämmittää, ja lihaksessa sitä on.
Ap
Läski lämmittää kuumalla, koska sen läpi ei pysty jäähdyttämään niin hyvin kuin suoraan lihaksen päällä olevalta iholta. Kylmällä taas kehon lämpö jää läskin alle, jolloin läskin kohdalla oleva iho jää kylmäksi.
No kyllä omasta kokemuksestani voin sanoa, että lihavana en palellut juuri koskaan, tai korkeintaan kasvoista ja käsistä talvella. Nyt laihdutettuani on aina kylmä, paitsi saunassa. Aviomies taas oli teini-ikäisenä alipainoinen ja viluinen, sittemmin lihoi ja sanoo että ainoa hyvä puoli lihomisessa on se ettei palella.
Lääkäreiden mukaan palelu liittyy yleensä kokoon (mitä pienempi ihminen, sen herkemmin palelee), lihasmassan vähyyteen, liikkumattomuuteen ja alhaiseen verenpaineeseen.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 19:03"]
Läski lämmittää kuumalla, koska sen läpi ei pysty jäähdyttämään niin hyvin kuin suoraan lihaksen päällä olevalta iholta. Kylmällä taas kehon lämpö jää läskin alle, jolloin läskin kohdalla oleva iho jää kylmäksi.
[/quote]
Mutta siitä läskisestä kohdasta on kylmä, joten ei paljon lämmitä, pun intended.
Ap
Läski ei todellakaan lämmitä ainakaan pakkasella. Vilkas verenkierto on se, joka ihmistä lämmittää. Lihaksissa kiertää veri, mutta läski on kylmää. Tämän voi havaita, jos kävelee ulkona pakkasessa liian vähissä vaatteissa, niin ainakin reidet jäätyy aivan kalikoiksi. Siis ainakin niillä, joilla läski kertyy reisiin ja pakaroihin kuten mulla.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 18:57"]
Ei todellakaan lämmitä. Ne alueet, joissa on eniten läskiä, pysyvät jääkylminä pitkään.
[/quote] Esimerkiksi vaikkapa hylkeet ja linnut keräävät talveksi rasvarastoja eristeeksi, samoin muutkin kylmien alueiden eläimet. Ja läskin kohdalla iho on viileämpää juuri tuon eristävän ominaisuuden ansiosta.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 19:07"]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 18:57"]
[/quote] Esimerkiksi vaikkapa hylkeet ja linnut keräävät talveksi rasvarastoja eristeeksi, samoin muutkin kylmien alueiden eläimet. Ja läskin kohdalla iho on viileämpää juuri tuon eristävän ominaisuuden ansiosta.
[/quote]
Se niiden rasvakerros on sitä ruskeaa rasvaa.
Ap
Tiedän, ap, mitä tarkoitat. Ne, jotka eivät tiedä, eivät ole läskejä. Tai sitten ovat niin tasaisen läskejä, etteivät huomaa eroa eri alueiden välillä. Mä olen kävellyt tänään kylmässä viimassa ja perse on tuntien jälkeenkin edelleen todella kylmä. Läskini ovat siis keskittyneet perseeseen ja sen huomaa näin kylmällä kun perse on umpijäässä!
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 19:04"]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 19:03"]
[/quote]
Mutta siitä läskisestä kohdasta on kylmä, joten ei paljon lämmitä, pun intended.
Ap
[/quote]
Just sitä yritin sanoa, että läskin kohdalla oleva iho jää kylmäksi, kun läskin läpi ei lämpö kulje tarpeeksi tehokkaasti lämmittämään ihoa. Pitänee opetella kirjoittamaan paremmin (siis minun). :)
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 19:11"]
Tiedän, ap, mitä tarkoitat. Ne, jotka eivät tiedä, eivät ole läskejä. Tai sitten ovat niin tasaisen läskejä, etteivät huomaa eroa eri alueiden välillä. Mä olen kävellyt tänään kylmässä viimassa ja perse on tuntien jälkeenkin edelleen todella kylmä. Läskini ovat siis keskittyneet perseeseen ja sen huomaa näin kylmällä kun perse on umpijäässä!
[/quote]
Just noin. Jos mä käyn talvella kävelylenkillä niin, että mulla on jalassa toppahousut ja erähousut - tämä siis kovilla pakkasilla - perse on aivan umpijäässä.
Nyt oon raskauden jäljiltä sen verran tukevassa kunnossa, että ulkoiluhousut ei mahdu, ja yritän pärjätä villapitkiksillä, farkuilla ja ulkoisilla lisukkeilla. Vaikka äsken lapsen kanssa ulkoillessani juoksin jatkuvasti taloa ympäri, reidet ja takapuoli olivat koko ajan ihan jäässä. Ja samat alueet ovat edelleen aivan kylmät.
Ap
Tässä on taas loistavaa aineistoa Naisen logiikka -osioon :)
Niinpä. Tarkenen hakea postia 200m päästä yli viiden asteen pakkasellakin pelkässä topissa ja trikoissa. Olen lihaksikas naiseksi. Ylipainoinen siskoni tarvii piipahdukseenkin ulkona takin jne. Tarkenen myös oleskella sisällä samassa asussa(sisälämpötila +16), kun moni pyöreä tuntuu tarvitsevan pitkähihaista.
Miks läskit hikoilee helteellä enempi kun hoikat, ellei se läski lämmitä? Kertokaapa se hämmästyneelle blondille.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 20:18"]
Miks läskit hikoilee helteellä enempi kun hoikat, ellei se läski lämmitä? Kertokaapa se hämmästyneelle blondille.
[/quote]
Lainaus viestistäni nro 8: Läski lämmittää kuumalla, koska sen läpi ei pysty jäähdyttämään niin hyvin kuin suoraan lihaksen päällä olevalta iholta. Eli tulee kuuma, kun on läskiä lämpöeristeenä, vähän niinkuin olisi villapaita päällä.
Kylmällä säällä se toimii toisinpäin siksi, että silloin se "villapaita" on lämpimien lihasten ja ihon välissä eli iho jää kylmäksi, kun on väärällä puolella eristettä.
Läski eristää hyvn, niin ne läskiset kohdat ovat aina kylmiä.