Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minulle luvattiin neuvolassa 7kg painonnousua raskaana!

Vierailija
22.10.2014 |

Olen 164cm pitkä ja painoin ensimmäisessä neuvolassa 57kg. Hoitaja sanoi, että painoni saa nousta vain 7kg raskausaikana! Käsittääkseni normaali painonnousu on noin 11kg. No, painoni nousi 15kg ja olin lähtöpainossa 6vkoa synnytyksestä. Harmittaa vaan se huoli silloin ja itkut vaa'alla käynnin jälkeen. Stressasin muutenkin ensimmäisestä raskaudesta..

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ap on nyt raskaushormoneistaan ja itkuistaan selvinnyt, on aika antaa palautetta neuvolaan. Mieluiten sekä suoraan kyseiselle työntekijälle, että hänen esimiehelleen. Asiatonta käytöstä määrätä kuinka paljon kenenkin paino "saa" nousta ja osoittaahan se puutteellista ammattipätevyyttäkin, jos ei tiedä sitäkään kuinka paljon vauva, istukka jne. painavat JA pakollisten lisäksi useimmille kertyy myös nestettä kudoksiin eikä siihenkään voi itse vaikuttaa syömistavoilla tai muutoin.

Vierailija
42/52 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 09:46"]

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 09:34"]

Tätä ketjua lukiessani ihmettelen miten hoitajat antavat niin eri ohjeita. :O

[/quote]

Totta! Mulla oli lähtöpaino 60kg ja painoa tuli huimat 23kg. Siinä oli ihan rehellistä läskiä koska söin paljon roskaruokaa. Sanoin terkkarille että painon nousu johtuu siitä mörssäämisestä. Hän ei kommentoinut asiaa mitenkään. Vasta loppuvaiheessa alkoivat turvotukset ja silloin en pystynyt juuri syömään mitään koska närästi niin paljon. Terkkari sanoi että pitää juoda paljon vettä ja koittaa syödä mitä tahansa.

No, synnytyksen jälkeen turvotus nesteet lähtivät heti, paino tippui huimasti. Silloinkin sama terkkari muistutteli että pitää syödä hyvin että jaksaa ja että maitoa tulee.

Mainittakoon vielä että terkkari itse oli parikymppinen ja tosi hyvässä ja hoikassa kunnossa.

[/quote]Joo, ei hoitajat saisikaan kommentoida ellei terveys ole vaarassa vaikka olisi mtä mieltä tahansa. Mulla oli ylipainoa valmiiksi ja painoa tuli 5 kg raskauden aikana. Kaikki jäi synnärille ja nyt olen lähellä normaalipainoa, 5 kg vielä pois. Siltikään en saanut ikäviä kommentteja painostani, nuo asiat tiedostaa yleensä itsekin ja sen takia söin terveellisesti ja liikuin sen minkä pystyin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla nousi paino 3. raskaudessa lähtöpainosta yht 4,5 kiloa. Toki laihduin alussa pahoinvoinnintakia, niin yht nousi siitä alimmasta 7,5 ja vauvakin syntyi vähän etuajassa. Neuvolassa oltiin vain huolissaan mun sokereista ja siitä kun minulla oli himo maksalaatikkoon. +alhaisesta verenpaineesta. Synnytyspaino oli 64,5 kiloa.

Vierailija
44/52 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 09:58"]

Kun ap on nyt raskaushormoneistaan ja itkuistaan selvinnyt, on aika antaa palautetta neuvolaan. Mieluiten sekä suoraan kyseiselle työntekijälle, että hänen esimiehelleen. Asiatonta käytöstä määrätä kuinka paljon kenenkin paino "saa" nousta ja osoittaahan se puutteellista ammattipätevyyttäkin, jos ei tiedä sitäkään kuinka paljon vauva, istukka jne. painavat JA pakollisten lisäksi useimmille kertyy myös nestettä kudoksiin eikä siihenkään voi itse vaikuttaa syömistavoilla tai muutoin.

[/quote]

Olen samaa mieltä! Omalle äidilleni tuli niin paha olo terkkarin painon humauttelusta esikoisensa raskausaikana että hän ei suostunut kertomaan seuraavilla odtusaikoinaan lähtöpainoaan, hän kävi kyllä puntarissa ja kertoi terkalle että kuinka paljon paino oli noussut/laskenut edelliseltä punnitukselta.

Vierailija
45/52 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 07:53"]Ei tämä ole todellista. Ei kai kukaan aikuinen nainen tarvitse 'lupaa' raskaudenaikaiseen painonnousuun, enkä usko että niin pimeitä terkkareita on olemassa, joka normaalipainoisille jotain rajoja laittaisivat. En millään jaksa uskoa, että kaikkein yksinkertaisin ja alistunein ihminen vaan punnituksia itkeskelisi eikä älyäisi edes lääkärin tai jonkun muun järkevämmän ihmisen mielipidettä kysyä.

Onko tämän aloituksen tarkoituksena mustamaalata neuvolahenkilökuntaa vai pelotella odottajia? Odotan aloittajan vastausta.

Jos nämä tarinat ovat ihan todellisia, niin miksi ette todella vastaa tyyliin " en minä pullaa syö enkä sokerijugurttia vaan suklaata, jäätelöä ja leivoksia"? Onkohan uusi terveydenhoitajasukupolvi ymmärtänyt tehtävänsä jotenkin väärin, tai aliarvioi asiakkaittensa tietämystä ja ymmärrystä? Mulla oli sentään aikanaan äitiysneuvolassa rankasti ylipainoinen ja täysiä palvelulisiä saava kätilö, jota huolestutti (aiheellisesti!) aivan muuta asiat kuin odottajan paino.
[/quote]

Niin kuin aiemmissa kommenteissakin kerroin, myös lääkäri (gynekologi) oli huolissaan painonnousustani ja kielsi sokeroidut jogurtitkin.
Ap

Vierailija
46/52 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt muuten ota tähän kantaa, mutta itselläni nousi 14 kg paino ja laski sitten muutamassa viikossa 6 kg ALLE lähtöpainon... Se on tosi yksilöllistä ja keskimääräinen painonnousu on normaalipainoisilla sitä 10-15 kilon luokkaa raskausaikana. Älkää stressatko, elätte vaan terveellisesti että vauva saa kaiken tarvittavan. Itse olen aina ollut hoikka, mutta raskausaikana monet ihmiset piruilivat mukamas isosta mahasta, joka sitä paitsi oli siro moneen muuhun verrattuna. Niinpä sain anoreksian ja olen tuosta alussa mainitsemastani tilanteesta vielä laihtunut ja tulen laihtumaan lisää. En tee koskaan toista lasta, koska en kestä niitä kaikkia kommentteja uudestaan. Voisivat vähän miettiä nämä, jotka luovat paineita äideille, herkemmille se on kova paikka.

Vierailija
47/52 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 06:59"]

Kai se on ihan ihmisestä kiinni paljonko elimistö kerää "ylimääräistä" raskauden aikana. Äitini esimerkiksi ei lihonut edes tuota 7 kiloa raskausaikana. Painoi kuulemma 58 kg synnytyslaitokselle mennessään (on siis 175 cm pitkä, ettei tuo ole edes normaalipainona paljon). Kuulemma esimerkiksi naapurit eivät olleet tajunneet ollenkaan äitini edes olleen raskaana ja ihmettelivät kenen vauva hänellä on hoidossa :D

Tätini taas sitten kerrytti vähintään 30 kiloa raskausaikana ja muuttui ihan erinäköiseksikin. Hänellä ne kilot eivät tosin koskaan lähteneet pois vaan lisää on tullut vuosien saatossa... Että ei ehkä ihan sitä 15 kiloa kannata kerryttää jos siitä haluaa joskus päästä eroonkin...

[/quote]

Tuttavani keräsi esikoistaan odottaessa 25 kiloa, vaikkei herkutellut tai syönyt kahden edestä. Pari kk synnytyksestä kilot olivat lähteneet itsestään pois.

Vierailija
48/52 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälkitarkastuksessa kyllä kysyin hoitajalta, mitä haittaa painonnousustani oli. Ei osannut vastata mutta ei myöskään ottanut sanojaan takaisin. Sanoi vaan, että laittaa painonnousutavoitteen aina alakanttiin, ettei odottajat syö itseään ylipainoisiksi..
Ap

Vierailija
49/52 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up! nää on mielenkiintosia :)

Vierailija
50/52 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 09:01"]

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 08:55"]

Eihän sitä kukaan voi luvata, kuinka paljon painoa tulee. Itse olet vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Oma vika jos herkutella olet halunnut. Tyhmää edes syyttää muita.

[/quote]Ei kai kukaan ole ketään painon noususta syyttänyt vaan ihmetellyt sitä, että neuvolassa annetaan tiukkoja rajoja siitä, kuinka paljon saa nousta. Ei raskausajan painonnnousu ole herkuttelun seurausta , tai no, onhan se lapsenteon alkuvaihe herkuttelua usein miehellekin ;) .

Se on vaan fakta, että äidin syömiset eivät vaikuta siihen, kuinka iso vauva siellä kasvaa, paljonko on lapsivettä ja minkä verran kohdun paino lisääntyy. Nesteen kertymiseen voi ehkä vähän vaikuttaa, mutta käytännössä TODELLA vähän.

[/quote]

Anteeksi, luin väärin. Huonosti nukuttu yö. Jotenkin käsitin, että terkka lupasi painoa tulevan vain 7 kiloa ja ap:tä harmitti kun tuli enemmän, suklaita ja herkkuja syömällä. Olen todella pahoillani tylystä vastauksesta! 

Ja on kokemusta itselläkin, paino nousee tai ei. Siihen voi kyllä jonkin verran vaikuttaa liikkumalla ja välttämällä hirveitä herkkumässäilyjä. Ystäväni söi "kerrankin luvalla kahden edestä" ja lihoi 30 kiloa. Kyllä siinä oli sitten rasvaakin, eikä vain vauva ja istukka. Mutta kaikkeen painonnousuun ei voi vaikuttaa ja minusta nesteen kertyminen on juuri sellainen. Neste kertyy, kun jokin ei ole ihan hyvin elimistössä. Munuaiset ei toimi, tai on lievää myrkytystä. Tämä on sitten se mikä jää synnärille istukan ohessa.

Vierailija
51/52 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä on ollut joku painonvartija neuvolassa. Mulle ei kukaan koskaan sanonut painosta mitään vaikka tulikin 17kg, tässä tokassa taas on tullut tähän mennessä 5kg, la on helmikuussa.

Vierailija
52/52 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitäs vittua, 7kg on lähtöpainoltaan normaalipainoiselle tosi vähän. Kaikenlaisia sitä tuohonkin hommaan päästetään.