Minulle luvattiin neuvolassa 7kg painonnousua raskaana!
Olen 164cm pitkä ja painoin ensimmäisessä neuvolassa 57kg. Hoitaja sanoi, että painoni saa nousta vain 7kg raskausaikana! Käsittääkseni normaali painonnousu on noin 11kg. No, painoni nousi 15kg ja olin lähtöpainossa 6vkoa synnytyksestä. Harmittaa vaan se huoli silloin ja itkut vaa'alla käynnin jälkeen. Stressasin muutenkin ensimmäisestä raskaudesta..
Kommentit (52)
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 06:39"]Eräs sukulaisnainen sanoi kommentoiden paininnousuani; "se vauva mahassa siis painaa jotain 3 kg, eli loput 12kg on läskiä."
Ap
[/quote]
Olisit vastannut että onpahan energiavarastoja imetystä varten..
Törkeää. Itse painoin viine hetkillä yli 100 kg joka raskaudessa ja muuten olen hoikka normaalipainoinen. Kertaakaan ei hoitaja kommentoinut painoani eikä mitään syytäkään.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 06:39"]Eräs sukulaisnainen sanoi kommentoiden paininnousuani; "se vauva mahassa siis painaa jotain 3 kg, eli loput 12kg on läskiä."
Ap
[/quote]hän oli väärässä. Neste tuo ihan hirveän määrän kiloja jos on sitä tyyppiä.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 06:59"]Kai se on ihan ihmisestä kiinni paljonko elimistö kerää "ylimääräistä" raskauden aikana. Äitini esimerkiksi ei lihonut edes tuota 7 kiloa raskausaikana. Painoi kuulemma 58 kg synnytyslaitokselle mennessään (on siis 175 cm pitkä, ettei tuo ole edes normaalipainona paljon). Kuulemma esimerkiksi naapurit eivät olleet tajunneet ollenkaan äitini edes olleen raskaana ja ihmettelivät kenen vauva hänellä on hoidossa :D
Tätini taas sitten kerrytti vähintään 30 kiloa raskausaikana ja muuttui ihan erinäköiseksikin. Hänellä ne kilot eivät tosin koskaan lähteneet pois vaan lisää on tullut vuosien saatossa... Että ei ehkä ihan sitä 15 kiloa kannata kerryttää jos siitä haluaa joskus päästä eroonkin...
[/quote]no ei ole vauva vika että kilot jäi, puhumattakaan lisääntymisestä...
Minulla ei hoitaja neuvolassa sanonut mitään painon noususta, mutta lääkäri alkoi myös jauhaa aika nopeasti, että maksimissaan kahdeksan kiloa saa tulla. Lähtömitat 167/54. Hirveän stressin otin tuosta painonnoususta, kun syyllistys alkoi heti kun kahdeksan kiloa tuli täyteen.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 06:41"][quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 05:44"]
mua ahdistaa ja pelottaa mennä neuvolaan kun paino on noussut alkupainosta nyt 10kg ja la on tammikuussa. Se täti vittuilee niin rankasti siellä. "OOTKOS SYÖNY PALJON PULLAA??" "näyttää ainakin ruoka maistuvan" vaikka oon syönyt ihan normaalisti ja nivelet kerää nestettä (muuttuneet ihan palloiksi)
[/quote]
Ehkä sun ei kannata syödä "normaalisti". Jo ton nesteenkertymisen takia.
[/quote]
Mulla on reuma, idiootti. Mun normaali on suolaton, viljaton, munaton ja runsas kasviksinen.
Ei tämä ole todellista. Ei kai kukaan aikuinen nainen tarvitse 'lupaa' raskaudenaikaiseen painonnousuun, enkä usko että niin pimeitä terkkareita on olemassa, joka normaalipainoisille jotain rajoja laittaisivat. En millään jaksa uskoa, että kaikkein yksinkertaisin ja alistunein ihminen vaan punnituksia itkeskelisi eikä älyäisi edes lääkärin tai jonkun muun järkevämmän ihmisen mielipidettä kysyä.
Onko tämän aloituksen tarkoituksena mustamaalata neuvolahenkilökuntaa vai pelotella odottajia? Odotan aloittajan vastausta.
Jos nämä tarinat ovat ihan todellisia, niin miksi ette todella vastaa tyyliin " en minä pullaa syö enkä sokerijugurttia vaan suklaata, jäätelöä ja leivoksia"? Onkohan uusi terveydenhoitajasukupolvi ymmärtänyt tehtävänsä jotenkin väärin, tai aliarvioi asiakkaittensa tietämystä ja ymmärrystä? Mulla oli sentään aikanaan äitiysneuvolassa rankasti ylipainoinen ja täysiä palvelulisiä saava kätilö, jota huolestutti (aiheellisesti!) aivan muuta asiat kuin odottajan paino.
Molempien raskauksien kohdalla paino noussut 20kg. Nestettä kertyi vaikka toisen kohdalla oksensin koko raskauden aikana. Olen ollut 54kg molempien raskauksien alussa (162cm pitkä) ja molempien jälkeen samassa lähtöpainossa. Kukaan ei ole neuvolassa maininnut painon noususta. Sitä tulee joillain reilusti ja joillain vähän. Seurannan ymmärrän raskaumyrkytyksen varalta (toisessa oli alkava) mutta tollainen painostaminen jos paino nousee pitäisi lopettaa.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 07:53"]Ei tämä ole todellista. Ei kai kukaan aikuinen nainen tarvitse 'lupaa' raskaudenaikaiseen painonnousuun, enkä usko että niin pimeitä terkkareita on olemassa, joka normaalipainoisille jotain rajoja laittaisivat. En millään jaksa uskoa, että kaikkein yksinkertaisin ja alistunein ihminen vaan punnituksia itkeskelisi eikä älyäisi edes lääkärin tai jonkun muun järkevämmän ihmisen mielipidettä kysyä.
Onko tämän aloituksen tarkoituksena mustamaalata neuvolahenkilökuntaa vai pelotella odottajia? Odotan aloittajan vastausta.
Jos nämä tarinat ovat ihan todellisia, niin miksi ette todella vastaa tyyliin " en minä pullaa syö enkä sokerijugurttia vaan suklaata, jäätelöä ja leivoksia"? Onkohan uusi terveydenhoitajasukupolvi ymmärtänyt tehtävänsä jotenkin väärin, tai aliarvioi asiakkaittensa tietämystä ja ymmärrystä? Mulla oli sentään aikanaan äitiysneuvolassa rankasti ylipainoinen ja täysiä palvelulisiä saava kätilö, jota huolestutti (aiheellisesti!) aivan muuta asiat kuin odottajan paino.
[/quote]
Onko tullut mieleen että esim nuoruudessa sairastettu vaikea syömishäiriö voi viedä vielä aikuisenakin niin pahaan lukkoon jos joku kiusaa ulkonäöstä? Kyllä, nykyään neuvolat on vainoloita. Se on äiti vs. hoitsu ja jos olet jostain erimieltä tulee perään lasu. Ainakin näin meidän kaupungissa.
Mä olin alipainoinen lähtöpainoltani ja kiloja tuli 11 raskauden aikana. Jossain vaiheessa neuvolantäti alkoi varoittelemaan painonnoususta ja teki ihan selväksi, että nyt painoa kertyy liikaa. Kyllä suoraan sanottuna vitutti kuunnella sitä! Se oli muutenkin tosi tökerö...
Mulla paino nousi raskauden aikana juuri tuon 7kg ja mä stressasin viimeisinä viikkoina siitä, kun painoa ei enää tullut yhtään lisää! Se ajatus mua tietysti häiritsi, että onko vauvalla jokin hätänä... Kolmella viimeisellä neuvolakäynnillä vaaka näytti täsmälleen samaa lukemaa, siis aivan 100 gramman tarkkuudella! Silloin oli joulun aika ja yritin painoa kartuttaakseni väkisin ahtaa jouluherkkuja tyyliin "kyllä vielä pari piparkakkua menee... puuh..." Tuntui, että ainoa vaikutus oli aineenvaihdunnan kiihtyminen, mutta paino ei enää halunnut kohota. Neuvolassa katsottiin painonnousun pysähtymisen johtuvan siitä, että lapsiveden määrä väheni, mutta lapsi kasvoi normaalisti sen minkä oli kasvaakseen. Olen hoikissa mitoissa ja lähtöpainossani muutaman viikon kuluttua synnytyksestä. Niin ja lapsi syntyi aivan terveenä, joskaan ei mikään isokokoinen ollut.
Eihän sitä kukaan voi luvata, kuinka paljon painoa tulee. Itse olet vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Oma vika jos herkutella olet halunnut. Tyhmää edes syyttää muita.
Mulla nousi paino raskauden aikana juurikin 7 kg ja kohtalaisen kokoisen vauvan ulos punnersin. En kyllä ymmärrä miten toiset voi lihoa 20-30 kiloakin? Ihan normaalisti kuitenkin söin ja liikuin.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 08:55"]
Eihän sitä kukaan voi luvata, kuinka paljon painoa tulee. Itse olet vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Oma vika jos herkutella olet halunnut. Tyhmää edes syyttää muita.
[/quote]Ei kai kukaan ole ketään painon noususta syyttänyt vaan ihmetellyt sitä, että neuvolassa annetaan tiukkoja rajoja siitä, kuinka paljon saa nousta. Ei raskausajan painonnnousu ole herkuttelun seurausta , tai no, onhan se lapsenteon alkuvaihe herkuttelua usein miehellekin ;) .
Se on vaan fakta, että äidin syömiset eivät vaikuta siihen, kuinka iso vauva siellä kasvaa, paljonko on lapsivettä ja minkä verran kohdun paino lisääntyy. Nesteen kertymiseen voi ehkä vähän vaikuttaa, mutta käytännössä TODELLA vähän.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 07:19"]
Minulla ei hoitaja neuvolassa sanonut mitään painon noususta, mutta lääkäri alkoi myös jauhaa aika nopeasti, että maksimissaan kahdeksan kiloa saa tulla. Lähtömitat 167/54. Hirveän stressin otin tuosta painonnoususta, kun syyllistys alkoi heti kun kahdeksan kiloa tuli täyteen.
[/quote]
tosi outoa jos tuonmittaisen odottajan paino ei saisi nousta kuin 8kg... Vaikea uskoa että terkka olis noin hakoteillä. Mulla lähtöpaino oli 50kg, 160cm ja olivat enemmänkin huolissaan kun paino ei noussut tarpeeksi. Painoa kertyi 9kg, vauva oli pieni, syntyi etuajassa, pienehkö istukka eikä lapsivettäkään hirveästi.
ymmärrän se, että raskausdiabeteksen uhan takia kehoitetaan välttämään liikaa herkuttelua, mutta tuollainen ihme varoittelu turhan takia menee jo liian pitkälle... Joskus varoittelut on varmasti ihan tarpeen, mutta joskus tuntuu ettei tarkka ole välttämättä ihan kartalla..... Itse en jaksanut välittää kommenteista joille en mahda mitään, tiedän itse mitä syön, söin ihan tarpeeksi ja terveellisesti, mutta työni on sen verran fyysistä, ettei painoa kerry, ehkei luonnostaankaan ei kerry kuten useimmille. Neuvolassa seurattiin myös tarkasti pienikokoisen kuopuksen lyhyyttä vauvana, mutta kun sillekään ei voi mitään!
Itse olen 173 senttiä pitkä ja 57 kiloa. Raskaus massaa tuli 4 kg.
Jotka synnytyksen jälkeen oli pois. Nyt kiikutaan alipainon rajoilla imetyksen aikaan.
Parempi se olisi ollut muutama lisä kilo minunkin kroppaan
Mulle taas painotettiin että sen painon tulisi mun kohdalla nousta vähintään 12kg. Olin aika hoikka ennen raskautta mutta en mitenkään liian laiha.
Tätä ketjua lukiessani ihmettelen miten hoitajat antavat niin eri ohjeita. :O
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 09:34"]
Tätä ketjua lukiessani ihmettelen miten hoitajat antavat niin eri ohjeita. :O
[/quote]
Totta! Mulla oli lähtöpaino 60kg ja painoa tuli huimat 23kg. Siinä oli ihan rehellistä läskiä koska söin paljon roskaruokaa. Sanoin terkkarille että painon nousu johtuu siitä mörssäämisestä. Hän ei kommentoinut asiaa mitenkään. Vasta loppuvaiheessa alkoivat turvotukset ja silloin en pystynyt juuri syömään mitään koska närästi niin paljon. Terkkari sanoi että pitää juoda paljon vettä ja koittaa syödä mitä tahansa.
No, synnytyksen jälkeen turvotus nesteet lähtivät heti, paino tippui huimasti. Silloinkin sama terkkari muistutteli että pitää syödä hyvin että jaksaa ja että maitoa tulee.
Mainittakoon vielä että terkkari itse oli parikymppinen ja tosi hyvässä ja hoikassa kunnossa.
Kai se on ihan ihmisestä kiinni paljonko elimistö kerää "ylimääräistä" raskauden aikana. Äitini esimerkiksi ei lihonut edes tuota 7 kiloa raskausaikana. Painoi kuulemma 58 kg synnytyslaitokselle mennessään (on siis 175 cm pitkä, ettei tuo ole edes normaalipainona paljon). Kuulemma esimerkiksi naapurit eivät olleet tajunneet ollenkaan äitini edes olleen raskaana ja ihmettelivät kenen vauva hänellä on hoidossa :D
Tätini taas sitten kerrytti vähintään 30 kiloa raskausaikana ja muuttui ihan erinäköiseksikin. Hänellä ne kilot eivät tosin koskaan lähteneet pois vaan lisää on tullut vuosien saatossa... Että ei ehkä ihan sitä 15 kiloa kannata kerryttää jos siitä haluaa joskus päästä eroonkin...