Julkinen nöyryytys facebook-ryhmissä
Olen jo hetken huolestuneena seurannut kehitystä, jossa esim. Suosituissa facebook-ryhmissä jaetaan sellaista tietoa mikä ei mielestäni nettiin kuulu. Esimerkiksi yli 100 000 hengen ryhmässä on säännöllisesti julkaisuja joissa mollataan jotain entistä seurustelukumppania tai koitetaan löytää naisia joiden kanssa kumppani olisi mahdollisesti pettänyt jne. Osa laittaa vielä kumppanin kuvankin sinne kaikkien ihmeteltäväksi. Mitä olette tästä ilmiöstä mieltä? Mitä asialle pitäisi tehdä? En siis hyväksy pettämistä tietenkään, mutta emmehän me tiedä koko tarinaa siellä taustalla eikä muutenkaan mikään minusta oikeita käyttämään tällaista "oman käden oikeutta" nolata julkisesti toinen. Oletteko törmänneet ilmiöön?
Kommentit (29)
En ole törmännyt, oon yp ihan normaaleissa pikkuryhmissä vaan. Toisessa 100 jäsentä ja toisessa muutama tuhat
Nuo on jotain naistenhuoneen juttuja varmaan? Ei kivaa ja todennäköisesti menee laittomuuden puolelle
Tuli mieleen se raksamies, joka pakullaan sattui ajamaan hiljaa päiväkodin ohi etsien työmaata. Leimattiin vaikka miksi ennen kuin tuli itse julkisuuteen.
jos jossain törmään juoruiluun tai selän takana puhumiseen, yritän ottaa yhteyttä juorujen kohteeseen ja kertoa hänelle mitä hänestä on juoruttu ja kuka juorusi. Sen verran väsynyt olen juoruämmiin ja juoruiluun yleensäkin. Juorujen kohde voi sitten itse miettiä haluaako tehdä asialle jotain.
Vierailija kirjoitti:
Tuli mieleen se raksamies, joka pakullaan sattui ajamaan hiljaa päiväkodin ohi etsien työmaata. Leimattiin vaikka miksi ennen kuin tuli itse julkisuuteen.
Sama tapaus mulla tuli mieleen. Eikös joku äityli mennyt ja kuvannut sen autonkin, jonka sitten jakoi Facessa sanoen, että tämmöisellä autolla liikkuu pedofiili alueella X?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama tapaus mulla tuli mieleen. Eikös joku äityli mennyt ja kuvannut sen autonkin, jonka sitten jakoi Facessa sanoen, että tämmöisellä autolla liikkuu pedofiili alueella X?
Ja anna kun arvaan: kukaan ei vaatinut tätä naista tilille tuosta perättömästä juorusta?
Törkeä kunnianloukkaus on rikos, josta voidaan tuomita 2 vuotta ehdotonta.
Tapahtuu tuota täälläkin. Sekopäiden ja tollojen touhua.
Vierailija kirjoitti:
Jos tässä maassa taposta pääsee muutaman vuoden istumisella, niin olisi kyllä mielenkiintoista nähdä sellainen kunnianloukkaus, josta tulisi 2 vuoden tuomio.
Muutama päiväsakko, jos sitäkään.
Itse en halua enää parisuhdetta osittain tuon takia.
En halua kaikkea paskaani jonnekin Facen pikkupiireihin taivasteltavaksi kun itse en edes kuulu koko palveluun. Nettiaikana on inhottava tämä kehitys jossa ihmisistä juorutaan netissä.
Ylläpidon pitäisi poistaa tuollaiset julkaisut. Ehkäpä myös poistaa ryhmästä kokonaan. Ei ole hyväksyttävää. Törkeää juoruilua, josta voi koitua haittaa sillejosta juorutaan.
Yksi esimerkki on risumies. Miksi se video piti julkaista???
Ihmiskunnan aivottomuus on hälyttävällä tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan näistä vielä mitään ennakkotapausta, että olisi tuomittu nimenomaan ihmisen yksityiselämään liittyvien tietojen jaosta?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Yksi esimerkki on risumies. Miksi se video piti julkaista???
Koska se oli ihmisistä hauska. Ja sen takia ukko kuoli.
Ihmisillä ei ole mitään kollektiivista moraalia, vain laki ja rangaistusten pelko estää tekemästä typeriä. Siksi tuomiot pitää olla kovia ja nopeita.
Vierailija kirjoitti:
Ylläpidon pitäisi poistaa tuollaiset julkaisut. Ehkäpä myös poistaa ryhmästä kokonaan. Ei ole hyväksyttävää. Törkeää juoruilua, josta voi koitua haittaa sillejosta juorutaan.
Ehdottomasti. Nämä ylläpitäjäthän ei kuitenkaan tee sitä työkseen ja hyvin monenlaisia tyyppejä eri ryhmien ylläpitäjissäkin, jolloin poisto voi kestää. Jos vaikkapa 100 000 naista on jo nähnyt miehen kuvan ja syytteen että kyseinen mies on sarjapettäjä, kyllähän se voi elämään jatkossa vaikuttaa. Varsinkin jos väitökset onkin valetta...
Ap
Facebookissa ja muilla somealustoilla reuhaavat kaikkein aktiivisimmin he, joilla ei pitäisi olla kyseisiin palveluihin mitään asiaa. Jos on jo valmiiksi ylireagoiva, juoruileva ja kaikkeen kuulemaansa sokeasti uskova mouho, niin some kärjistää nämä piirteet potenssiin kymmenen.
Lähtihän tuossa punkstoossakin homma laukalle. Yksi kohteeksi joutunut on ainakin näyttänyt julkisuudessa lääkärintodistuksensa, jonka perusteella tyyppi on ajettu lääkekoukkuun ja saanut pelkotilojen vuoksi harhoja.
Ihmisistä on tullut vuosien mittaan raaempia,julmimpia,ilkeempiä,häijympiä yms,en itse käytä facea,instaa tai mitään julkista mediaa,koska olen kokenut rajua nettikiusaamista,jossa mun ulkonäköä arvosteltiin erittäin rumasti,enkä ollut edes mitenkään ruma,ihan norminäköinen,mutta erään kaverin ex päätti kostaa mulle paskan olonsa. Onneksi tästä 10 vuotta aikaa,mutta on jäänyt mieleen kun pikkupaikka kunnalla asuin niin siellä kans huudeltiin kamalia asioita sit mulle:/ masennuin niin paljon ja kärsin usein unettomuudesta,muutin toiselle puolen Suomea. En enää suostu käyttämään mitään julkisia median palveluita,ja puhelinnumerokin ja osoitetiedot salaisia. Otin toisen nimeni käyttöön rajun kiusaamisen jälkeen.
Joissakin kaupunginosaryhmissä on kuvia autoista rek.numeroineen, jotka ovat pysäköineet väärin. Sinänsä ymmärrän, mutta silti överiä. Voihan niitä virheitä sattua, ei siitä julkista ruoskaa tarvitse antaa.