Miten jaksaa tämä päivä
Olen niin uupunut. Meidän uusioperheessä eletään vaativaa aikaa ja mieheni tekee vaativaa työtä jossa joudutaan matkustamaan paljon. Neljä lasta, 2 teiniä ja 3v ja 6kk. Valvonta yöt murehtia teinien asioita, annan vauvalle maitoa, tyynnyttelen 3v. Useina öinä en juuri nuku. Tukiverkosto ei ole. Siihen pohdin ratkaisua joka päivä, olisiko teillä ideoita?
Olen ihan kujalla. Päässä hurisee, kuljen puoliunessa itkuisena päivästä toiseen. Kun mies tulee ja passitti nukkumaa en voikaan nukahtaa vaikka yritin eilenkin kolme tuntia. Tyydyn lepäämään. Juuri tänään väsyttää hirveästi. Teini soitti että koulusta tulee kesken pois, 3v nukkui huonosti ja on kiukkuinen ja vauva on vain vauva vaivoineen.
Mikä on teidän kikkakolmonen näille päiville? Muitakin ajatuksia saa mielellään esittää.
Kommentit (6)
Tiedän tunteen.. esikoisella perussairauksia joiden vuoksi lääkityksiä, ei vielä voi itse ottaa täyttä vastuuta (11v.). Toisella lapsella nyt akuutti sairastuminen jonka johdosta kulkemista siellä sun täällä, julkisilla, nuorin kulkee pakostakin mukana. Kolmas lapsi eri tavalla erityislapsi joka aloittaa toiminta- ja puheterapiat, hän on 6-vuotias mutta esimerkiksi pukeminen ei oikein onnistu, tavallaan koko ajan joutuu olemaan apuna ja tukena, omaan nykyään lehmän hermot.. Nukkuminen hällä tosi hankalaa. Kuopus on juuri sen ikäinen, että tarvitsee jatkuvaa valvontaa ja uhmaa on. Olen yksinhuoltaja, ei juurikaan tukiverkostoja. Tavallaan ei kehtaa edes keneltäkään kysyä apua, kun itse on tullut tehtyä lapsia - tosin en ole valinnut näitä sairastumisia ja yksin jäämistä.
Yritän ottaa asian kerrallaan ja minuutti kerrallaan. Iltaisin en tee enää mitään kun nuorin on nukkumassa, rentoudun katsomalla elokuvia tai lukemalla. Joskus helpottaa. Kai. Positiivisella asenteella ja sillä, ettei kaiken tarvitse koko ajan olla tiptop.. Niillä mennään. Meillä on harvoin täysin siistiä, puhdasta kyllä :) Jäin yksin kuopuksen raskausaikana.
Tsemppiä sinulle ap, ymmärrän sinua erittäin hyvin. Jokainen väsyy välillä. Halaus!
Hiljaiseksi vetää nämä tarinat. Millaisia leijonaäitejä! Kiitos vastauksista. Yritän ajatella juuri näin ja pitää teidät mielessä, jos tekin pärjäätte niin kyllä minäkin aion. Aamut ja yöt vaikeimpia.ap
Hanki lastenhoitoapua! Missä päin asut?
Muutimme juuri pienelle paikkakunnalle enkä ole vielä ehtinyt kartoittaa mitä apua saatavilla. Ap
Nyt ihmisten ilmoille ja tutustumaan paikallisiin ihmisiin ja naapureihin. Varmasti siellä pyörii jotain seurakunnankerhoa, avointa päiväkotia, kerhoja, leikkipuistoa, kahvilaa jne. Itseäni auttaa ainakin ihan valtavasti tuo, että näkee muita ihmisiä ja pääsee juttelemaan niitä näitä toisten kanssa. Kotona nyhjöttäessä tuntuu että seinät kaatuu päälle.
Nyt lopetat turhan stressaamisen. Älä murehdi yöllä vaan päivällä! Illalla hyvissä ajoin toteat että nyt riittää, jatketaan huomenna. Vaikuta asioihin joihin voit vaikuttaa, hyväksy ne joihin et voi. Vaikeaa mutta yritä.
Pyydä lastenhoitoapua kolmevuotiaalle. Vauva tarvitsee sinua, teinit toki myös mutta ovat sentään päivällä koulussa. Kyllä sinä jaksat. :)