HS:lastenvaateliikkeet konkkaan
Hs uutisoi tänään Pikkuväki-lastenvaateliikkeiden konkurssista. Laman myötä kalliimpien lastenvaatteiden ostamisesta on siirrytty käytettyihin tai Prisman ja Citymarketin valikoimiin. Sokos ei myy lastenvaateita enää lainkaan.
Näkyykö sama ilmiö omassa kulutuksessasi? Onko lastenvaatebloggaajat jo historiaa?
Pop muuten menestyy vielä hyvin.
Kommentit (60)
Eipä tänne Suomeen paljon kyllä jää. Vuokrat niin hirveitä hyvillä paikoilla olevissa liiketiloissa ja myynti siirtyy paljolti nettiin. :(
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 10:19"]En ihmettele uutista. Kampin Pikkuväki oli täynnä lasten juhlavaatteita, oikein kalliita sellaisia. Ei juurikaan arkivaatetta ollut tarjolla, ainakaan sellaista mitä itse miellän arkivaatteeksi. Lisäksi siellä oli vähän kalliimpia ulkovaatteita, mutta kun niitä samoja saa muualtakin ja halvemmalla. Olikohan Pikkuväellä koskaan alennuskampanjoita?
Samassa uutisessa mainittu ranskalainen Dpam meni varmaankin konkkaan siksi, ettei mallisto ollut suomalaiseen makuun, hintataso oli ihan ok. Joskus sieltä löysin jotain kivaa, mutta sielläkin lasten vaatteet olivat jotenkin epäkäytännöllisiä tähän ilmastoon. Ja pienille poikavauvoillekin jo kauluspaitaa ja slipoveria ym, bodyja ei ollut tarjolla ollenkaan tai sitten olivat mahdottoman tylsänvärisiä. Ei kiitos.
[/quote]
Kampin Dpam lopetti, mutta mihin perustat väitteesi, että se meno konkkaan? Kampin myymälä oli henkilöillä, jotka omistivat oikeudet useaan mashan ja heillä oli franchise-yrittäjiä, joista Sello toimii edelleen.
Olin myös Pikkuväen kantis ja kyllä, heillä oli kamppiksia ja lisäksi bonussysteemi.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 09:33"]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 08:59"]
Harmi juttu...itse en ole kyllä koskaan ostellut putiikeista, en tosin Citymarketistakaan. Itse asiassa tuntuu, ettei oma kulutus ole muuttunut mihinkään suuntaan. Vaikka olen ihan hyvätuloinen, on lastenvaatteet ostettu aina ihan Lindexistä, H&M:stä, satunnaisesti Benettonilta, Zarasta, Stockmannilta, Espritiltä. Ulkovaatteita esim. Jesper Juniorista ja urheiluliikkeistä. Kirppiksiltä etenkin pienimmille lapsille.
[/quote]
Sama täällä. Vaikka olisi varaa, niin tuntuu jotenkin järjettömältä maksaa paljoa ainakaan alle kouluikäisten lasten vaatteista, koska kasvavat niin nopeasti ulos niistä ja lisäksi lapsi itse ei välitä siitä onko ne vaatteet nyt jotain merkkiä tai erityisen hienot. Kunhan ovat asialliset ja siistit, se riittää.
[/quote]
Muutaman lapsen kokemuksella alkaa usein jo ymmärtää, että vaatteilla on laatueroja ja huomattavia sellaisia. Myös se, että vaate sopii kummallekin sukupuolelle, on ominaisuus, jolla on arvonsa. Eli kannatan ehdottomasti laadukkaita merkkejä, jotka myös maksavat enemmän. On mahtavaa, kun saumat ovat kuosissaan vuosien käytön jälkeen, ja vaate muutenkin yhä lähes uuden veroinen. Näillä vaatteilla on myös hyvä jälleenmyyntiarvo siinä vaiheessa kun ei itse enää tarvitse niitä. Nim. marketeista tiettyihin merkkeihin vuosien kuluessa siirtynyt
Hah, marketeissa vasta kallista onkin ja laatu, onko sitä?
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 17:13"]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 08:58"]
Jep, ruokitaan vaan lamaa. Urpot. Niillä, keillä vielä on työpaikka ja tulot, on velvollisuus kuluttaa, jotta suomalaiset työpaikat säilyvät.
[/quote]
Millä rahalla, saanko kysyä? Palkat on puolittuneet parissa vuodessa. Hyvä jos ruokaan riittää.
[/quote]
Voitko kertoa millä alalla olet töissä, jos PALKKASI ON PUOLITTUNUT PARISSA VUODESSA! Eihän palkanalennuksia ole millään alalla! Joskus äärimmäisissä tilanteissa konkurssin välttämiseksi joku firma voi ehdottaa palkkojen alennuksia, mutta ei sellaisiin missään pakoteta. Aikamoista tuubaa sitä kuuleekin!
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 22:43"]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 10:19"]En ihmettele uutista. Kampin Pikkuväki oli täynnä lasten juhlavaatteita, oikein kalliita sellaisia. Ei juurikaan arkivaatetta ollut tarjolla, ainakaan sellaista mitä itse miellän arkivaatteeksi. Lisäksi siellä oli vähän kalliimpia ulkovaatteita, mutta kun niitä samoja saa muualtakin ja halvemmalla. Olikohan Pikkuväellä koskaan alennuskampanjoita? Samassa uutisessa mainittu ranskalainen Dpam meni varmaankin konkkaan siksi, ettei mallisto ollut suomalaiseen makuun, hintataso oli ihan ok. Joskus sieltä löysin jotain kivaa, mutta sielläkin lasten vaatteet olivat jotenkin epäkäytännöllisiä tähän ilmastoon. Ja pienille poikavauvoillekin jo kauluspaitaa ja slipoveria ym, bodyja ei ollut tarjolla ollenkaan tai sitten olivat mahdottoman tylsänvärisiä. Ei kiitos. [/quote] Kampin Dpam lopetti, mutta mihin perustat väitteesi, että se meno konkkaan? Kampin myymälä oli henkilöillä, jotka omistivat oikeudet useaan mashan ja heillä oli franchise-yrittäjiä, joista Sello toimii edelleen. Olin myös Pikkuväen kantis ja kyllä, heillä oli kamppiksia ja lisäksi bonussysteemi.
[/quote]
No mieti, ei hyvin menestyvää liikettä lopeteta Helsingin paraatipaikalta, jollei samalla siirrytä toisiin ja parempiin liiketiloihin. Selloa ei voi tuohon edes verrata.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 22:27"]
Just ostin Kivat merkkisiä talviasusteita Citymarketista. Kuulemma Suomessa tehtyjä.
[/quote]
Niillä on muuten tehtaanmyymälä Tampereella, kuten myös Travallella (Remu). Tampereen alueella liikkuville tiedoksi.
Palkka voi puolittua mm. siitä syystä että tekee vuoro/tuntitöitä eikä työnantajalla ole antaa enempää tunteja mutta myös työpaikan vaihdos voi alentaa palkkaa. Varsinkin silloin kun ei vapaaehtoisesti ole lähtenyt entisestä työstä vaan on irtisanottu tms.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 22:50"]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 17:13"]
Jep, ruokitaan vaan lamaa. Urpot. Niillä, keillä vielä on työpaikka ja tulot, on velvollisuus kuluttaa, jotta suomalaiset työpaikat säilyvät.
[/quote]
Millä rahalla, saanko kysyä? Palkat on puolittuneet parissa vuodessa. Hyvä jos ruokaan riittää.
[/quote]
Voitko kertoa millä alalla olet töissä, jos PALKKASI ON PUOLITTUNUT PARISSA VUODESSA! Eihän palkanalennuksia ole millään alalla! Joskus äärimmäisissä tilanteissa konkurssin välttämiseksi joku firma voi ehdottaa palkkojen alennuksia, mutta ei sellaisiin missään pakoteta. Aikamoista tuubaa sitä kuuleekin!
[/quote]
En ole aiempi, mutta ei mitenkään mahdotonta
- Irtisanottu ja uudessa työssä paljon pienempi palkka (esim IT-alalla ja insinööreillä ei hirveän harvinaista, tunnen useamman tässä tilanteessa)
- Työtunteja vähennetty, esim. tuntityöntekijä tai täyspäiväinen muutettu osa-aikaiseksi (esim. Stockmann)
- Freelancer, jolla työt vähentyneet tai sopimukset huonontuneet (esim. kääntäjien palkkiot tippuivat rajusti isossa firmassa pari vuotta sitten.
Puhumattakaan työttömistä, lomautetuista ja pätkä työntekijöistä. Näitä palkkojen laskuja on tässä maassa todella paljon, mutta monista ei synny isoja otsikoita, kun ne koskevat yksittäisiä ihmisiä tai pieniä ryhmiä kerrallaan.
Minä en tykännyt Kampin Pikkuväen vaatteista. Kauppias harmitteli, että Venäläiset ostajat ovat kaikoneet. Olisko ehkä ollut se niitten kohderyhmä ennemminkin kuin suomalaiset tai tämmöinen mielikuva minulle ainkin tuli. Samaa olen huomannt eräässä toisessa lastenvaateliikkeessä.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 22:54"][quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 22:43"]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 10:19"]En ihmettele uutista. Kampin Pikkuväki oli täynnä lasten juhlavaatteita, oikein kalliita sellaisia. Ei juurikaan arkivaatetta ollut tarjolla, ainakaan sellaista mitä itse miellän arkivaatteeksi. Lisäksi siellä oli vähän kalliimpia ulkovaatteita, mutta kun niitä samoja saa muualtakin ja halvemmalla. Olikohan Pikkuväellä koskaan alennuskampanjoita? Samassa uutisessa mainittu ranskalainen Dpam meni varmaankin konkkaan siksi, ettei mallisto ollut suomalaiseen makuun, hintataso oli ihan ok. Joskus sieltä löysin jotain kivaa, mutta sielläkin lasten vaatteet olivat jotenkin epäkäytännöllisiä tähän ilmastoon. Ja pienille poikavauvoillekin jo kauluspaitaa ja slipoveria ym, bodyja ei ollut tarjolla ollenkaan tai sitten olivat mahdottoman tylsänvärisiä. Ei kiitos. [/quote] Kampin Dpam lopetti, mutta mihin perustat väitteesi, että se meno konkkaan? Kampin myymälä oli henkilöillä, jotka omistivat oikeudet useaan mashan ja heillä oli franchise-yrittäjiä, joista Sello toimii edelleen. Olin myös Pikkuväen kantis ja kyllä, heillä oli kamppiksia ja lisäksi bonussysteemi.
[/quote]
No mieti, ei hyvin menestyvää liikettä lopeteta Helsingin paraatipaikalta, jollei samalla siirrytä toisiin ja parempiin liiketiloihin. Selloa ei voi tuohon edes verrata.
[/quote]
Toinen yrittäjä ei voi pitää franchise-liikettä, jos päämies menee konkkaan, siksi. Liikkeen voi lopettaa ilman konkurssia tai firman lopetusta.
Jos Kamppi ei kannattanut, niin sehän kannatti lopettaa. Sello näköjään kannattaa, koska toimii edelleen. Ja tosiasn, omistajilla on edelleen mahdollisuus toimia muutamassa muussa maassa Suomen lisäksi.
Minä ostan vauvan vaatteet pääosin H&M:stä, Benettonista ja lastenvaatekirppiksiltä. Miksi laittaa isoja summia vaatteisiin jotka ovat hetken päästä pieniä? Kyllä joku vauvan vaatekin kestää sen tarvitavan muutaman kuukauden halvemmaltkin merkiltä. Lastenvaatekirppiksiltä löytää täysin uusia ja erittäin vähän käytettyjä vaatteita muutamalla eurolla. En halua laittaa esim. 30e vauvan bodyyn vaikka ihaniahan ne on. Halvemmalla saa yhtä kivoja. Eikä ole edes rahahuolia.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 16:08"]
Tuhlausta kaikki tyynni.
[/quote]
Nii, mitäs se lapsi Suomen talvessa vaatteilla tekis....
Lapsille on helppo ostaa netistä, koska koko osuu aina kohdalleen. Siksi rahat menee ulkomaille.
Itse ostan välikausiasut, kengät ja toppa-asut Cittarista, merkkiä Reimaa, Kuomaa ja Vikingiä, ihan vaan siksi että tykkään noista ja kestäväy hyvin ja tyttöjen Reiman asut on tosi nättejä, Cittari nyt sattuu olemaan lähin paikka missä niitä myydään.
Muita vaatteita (lasten) ostan kirpparilta, tokmannilta,stockalta, millon mistäkin.
[/quote]
Luulen että kahtiajako on tässäkin. Varakkaat siirtyy nettiin jossa tasaisin väliajoin joku merkki nousee suosituksi. Ne joilla ei ole varaa, ostavat marketeista ja käytettyä. Itse kuulun jälkimmäisiin, olemme joutuneet laittamaan kulutusta pienemmälle vaihteelle, ennen oli lasten ulkovaatteet aina popista, nyt on lindexiä yms. edullisempaa.
Noista ohikasvaneet saa vaatteensa urheilukaupoista, niistäkin ostan paljon vain tarjouksista tai alekupongeilla, onneksi osaan ennakoida tulevia tarpeita.
Olen yrittänyt myydä Huutonetissä vähän kallimpia tuotteita. Vuosi sitten tekivät vielä kauppansa. Matkustan paljon ja löydän usein matkoilta merkkituotteita, jotka ovat -80 %. Eivät mene enää edes yhdellä kolmasosa tai neljäsosa hinnalla. Rahat tainneet todellakin monelta loppua.
2