HS:lastenvaateliikkeet konkkaan
Hs uutisoi tänään Pikkuväki-lastenvaateliikkeiden konkurssista. Laman myötä kalliimpien lastenvaatteiden ostamisesta on siirrytty käytettyihin tai Prisman ja Citymarketin valikoimiin. Sokos ei myy lastenvaateita enää lainkaan.
Näkyykö sama ilmiö omassa kulutuksessasi? Onko lastenvaatebloggaajat jo historiaa?
Pop muuten menestyy vielä hyvin.
Kommentit (60)
Hesarissahan oli juuri viime viikonloppuna juttu kuinka vanhemmat käyttävät koko ajan enemmän rahaa lapsiinsa. Eli taitaa olla vaan mamablogit nousussa. Lukekaa juttu.
Suomeen jää vain sittarit ja rismat, joissa myydään kaikkea. Tiimari katosi, levyliikkeet lopettavat, kodinkoneliikkeet lopettavat, videovuokraamot lopettava, Anttilat ja Kodin anttilat vähentävät.
Mä otin tänä vuonna ensimmäistä kertaa lapselle uuden talvihaalarin ja tilasin vaatteita me&i:lta. Aikaisemmat vuodet on menty kirpparivaatteilla.
Sokokset on paikallisten osuuskauppojen pyörittämiä, joten valikoimat vaihtelee paljon. Helsingin sokos on kyllä todellakin kumma paikka ja sen tappioihin kipataan rahaa ns maakunnista melkoinen määrä.
Itse ostan milloin mistäkin ja monen hintaista. Huuto.net on hyvä eli löytyy ihmeen siistejäkin hieman käytettynä ja jopa uutena. Kirppareist ei enää oikein löydy kun varmaan myydään kavereille ennen kirppistä ja sinne jää vain huonoimmat.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 09:55"]
Suomeen jää vain sittarit ja rismat, joissa myydään kaikkea. Tiimari katosi, levyliikkeet lopettavat, kodinkoneliikkeet lopettavat, videovuokraamot lopettava, Anttilat ja Kodin anttilat vähentävät.
[/quote]
Maailma muuttuu. Ja jakautuu: halpaan kiinalaiseen bulkkiin ja (toivottavasti) kestävään laatutavaraan.
Yhä useammalla valmistajalla alkaa olla oma nettikauppa. Itsellä ainakin alkaa ostokset uudelleen eriytyä, pieniin ja valmistajien nettikauppoihin: tuolta tätä ja sieltä sitä. Ennen hain Cittarista kaiken, nyt shoppailen iltamyöhällä kotisohvalla.
Työllisyyden kannalta lienee se ja sama ajanko kauppaan jonne ne tavarat on tuotu, myyjät esille laittaneet ja rahastavat vai valitsenko netistä, myyjä pakkaa ja posti tuo työmatkan varrelle. Itsellä menee vähemmän aikaa ja itselle sopivampana ajankohtana, parkkimaksut ja bensan kulutus lienee samaa luokkaa postimaksujen kanssa.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 08:54"]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 08:49"]Vielä pari vuotta sitten ostin Ticketin haalarit kolmelle lapselleni, tilailin Metsolan paitoja, Meandia jne.... Nyt olen tullut järkiini ja tajuan miten oksettavaa ja typerää on tuollainen mässäys ja törsäys. Talous menee alamäkeä joten säästän pennoseni. Ostan nykyään paljon kirppareilta, halpa-hallista yms. [/quote] Tiesithän, että nimenomaan säästäminen tekee huonoa taantumassa? Yhteiskunnan kannalta siis.
[/quote]
Toisaalta liian avokätinen rahankäyttö (yksilö- ja yritystasolla) ovat yksi laukaiseva tekijä talouden taantumiin. Suu säkkiä myöden kaikkina aikoina.
En ihmettele uutista. Kampin Pikkuväki oli täynnä lasten juhlavaatteita, oikein kalliita sellaisia. Ei juurikaan arkivaatetta ollut tarjolla, ainakaan sellaista mitä itse miellän arkivaatteeksi. Lisäksi siellä oli vähän kalliimpia ulkovaatteita, mutta kun niitä samoja saa muualtakin ja halvemmalla. Olikohan Pikkuväellä koskaan alennuskampanjoita?
Samassa uutisessa mainittu ranskalainen Dpam meni varmaankin konkkaan siksi, ettei mallisto ollut suomalaiseen makuun, hintataso oli ihan ok. Joskus sieltä löysin jotain kivaa, mutta sielläkin lasten vaatteet olivat jotenkin epäkäytännöllisiä tähän ilmastoon. Ja pienille poikavauvoillekin jo kauluspaitaa ja slipoveria ym, bodyja ei ollut tarjolla ollenkaan tai sitten olivat mahdottoman tylsänvärisiä. Ei kiitos.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 08:49"]
Vielä pari vuotta sitten ostin Ticketin haalarit kolmelle lapselleni, tilailin Metsolan paitoja, Meandia jne.... Nyt olen tullut järkiini ja tajuan miten oksettavaa ja typerää on tuollainen mässäys ja törsäys. Talous menee alamäkeä joten säästän pennoseni. Ostan nykyään paljon kirppareilta, halpa-hallista yms.
[/quote]
Heh, ihan kuin minä pari vuotta sitten. Meillä oli käytössä Metsolat, Villervallat, Småfolkit ym. Nyt tuntuu ihan järjettömältä maksaa 30 euroa jostain paidasta, mieluummin käytän sen rahan johonkin muuhun tarpeelliseen.
Joku mainitsi Halpa-Hallin. Ei sekään kaikkialla menesty, lopetti täältäkin.
Itse ostan vain alesta ulkovaatteet. Prismasta en ikinä löydä alesta. Citarista joskus. Jesperjuniorin ja Anton&Ninan alesta ostan eniten.
Prisma myy Tuttaa ja Zalekuaa, nehän on siis niin surkeita??? Vai sittenkin ostajat on tajunneet, että 49 euron sukkahousut kuluvat samaan tahtiin kuin 9 euron sukkahousutkin ja ne halvemmat saa samalla reissulla kuin ruuat.
Mä käyn joka vuosi hakemassa aina ne samat Popin housut, Molon haalarin ja Vikingin goretexit. Ei oo aikaa vertailla, ja ko. tuotteet hyväksi havaittu, nappaan kaupasta mukaan duunimatkalla.
Usein on osunut joku tarjous, ostan silloin parille vuodelle eri koot.
Sisävaatteet tulee sukulaisilta, kirpparilta, matkoilta yms.
Ihmisiä syyllistetään sillä että sanotaan että pitää ostaa mutta pitäkää järki päässä. Suomen ongelmat eivät johdu siitä etteivät ihmiset osta tarpeeksi. Monet näistä lasten merkkivaatteistakin on vuosikausia ostettu valtion tukimuodoilla eli ostamista on ylläpidetty systeemin kautta yllä tekohengityksellä jo vuosia. Ne tuet on maksettu ulkomaisilla lainoilla kun oikeasti maksukykyisen veroja palkkatuloistaan maksavien määrä ei ole riittänyt makselemaan tarpeeksi veroja.
Ompelen itse. Siinä ei välttämättä säästä, mutta asu on varmasti lapsen mallinen.
Kyllä ylihinnoittelu ja tympeät työntekijät vaan karkottavat asiakkaat. Ei se nettikauppa ainoa syy ole. Samassa lehdessähän mainittiin, että Little Copenhagenilla menee ihan hyvin. Itse olen jo päälle nelikymppinen ja omassa lapsuudessani kirppikset ja tavaratalovaatteet olivat tosi noloa. Eli luulen, että moni koulukaverini on niitä, jotka ostivat lapsilleen kaiken uutena ja merkkiä. Nyky äidit olivat lapsia 90-luvun lamassa, ja oppineet nuukaan kuluttamiseen.
Just ostin Kivat merkkisiä talviasusteita Citymarketista. Kuulemma Suomessa tehtyjä.
Kävin kyllä just eilen ostamassa lapsille talvivaatetta Sokokselta..