Joudun sitten kuntouttavaan työtoimintaan :(
En ole löytänyt itselle oman alan töitä ja nyt kohtaloni on aikuisten päivähoito. Kuinka surullinen kohtalo voikaan tulla ihmiselle. Olen itkenyt silmäni tuhruiseksi eikä loppua tule.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Voiko henkilö joka ei saa toimeentulotukea tai asumistukea, eikä ole mielenterveysdiagnoosia, olla aikuissosiaalityön asiakas?
Periaatteessa joo, mutta käytännössä harvemmin. Asumistukihan on erittäin yleinen asia, eikä varmasti sinällään liity mitenkään sosiaalityöhön vaan siihen paljonko tulot on suhteessa perheen/talouden asumiskuluihin.
Kaikki joilla on mielenterveysdiagnoosi tai toimeentulotukiasiakkuus eivät ole sosiaalityön tarpeessa eikä kaikki joilla on tarvetta sosiaalityölle ole taloudellisia ongelmia tai edes pahempia mielenterveysongelmia, voi olla että elämä vaan potkii päähän ja tarvitset jotain apua päästäksesi takaisin jaloillesi.
Tässä on yksi tutkimus josta voit lukea aiheesta.
https://thl.fi/documents/10531/95751/Raportti%202012%2027.pdf
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko henkilö joka ei saa toimeentulotukea tai asumistukea, eikä ole mielenterveysdiagnoosia, olla aikuissosiaalityön asiakas?
Periaatteessa joo, mutta käytännössä harvemmin. Asumistukihan on erittäin yleinen asia, eikä varmasti sinällään liity mitenkään sosiaalityöhön vaan siihen paljonko tulot on suhteessa perheen/talouden asumiskuluihin.
Kaikki joilla on mielenterveysdiagnoosi tai toimeentulotukiasiakkuus eivät ole sosiaalityön tarpeessa eikä kaikki joilla on tarvetta sosiaalityölle ole taloudellisia ongelmia tai edes pahempia mielenterveysongelmia, voi olla että elämä vaan potkii päähän ja tarvitset jotain apua päästäksesi takaisin jaloillesi.
Tässä on yksi tutkimus josta voit lukea aiheesta.
https://thl.fi/documents/10531/95751/Raportti%202012%2027.pdf
Et sitten yhtään vanhempaa tutkimusta löytänyt. Hallituskin vaihtunut tuon jälkeen pariin kertaan
Vierailija kirjoitti:
Voi hel...tti, tuohon sirkukseen kun joutuu on solmu naruun ja oksalle parempi vaihtoehto. Mitä hel...ttiä ne oikein kuntouttavat, itse kieltäydyin kunniasta ja sain karenssia karenssin perään, ei haitannut, pääasia, että IHMISARVO säilyi. Nyt asiat hyvällä mallilla, välillä on kovasta päästäni äärimmäisen suuri apu. Kiitos kova pääni!
Monilla oma elämä on vielä naurettavampaa sirkusta kun kuntouttavassa sirkuksessa. Kunnalta menee isot sakkomaksut työttömistä jota ei aktivoida. Eikö ole työttömänä jo muutenkin alentuntunut ihmisarvo.
Ei työttömällä mitään ihmisarvoa ole muutenkaan tai joillain on omissa kuvitelmissaan että on arvokas loinen. Työttömyysturva on vastikkeellinen niin että työttömän velvollisuus on työllistää sirkustirehtöörejä jottei nekin olisi työttömänä. Minuakin naurattaa se sirkustouhu mutta eihän tässä työttömänä muutakaan halpaa hupia ole ja kalliisiin ei olisikaan varaa.
Itselleni oli myös vaikeaa, kun tiedostin, että nyt jatkuvasti siellä käytävä, mutta nyt oltuani noin kuukauden jo tottunut ja kiva, kun jotain toimintaa. Ja saahan siitä vähän enemmän rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan vitsaus tuo kuntouttava työtoiminta. Kuntien ja kaupunkien kikkailua ja ns. sakkomaksujen välttämistä, työkykyiset ihmiset nakataan tuonne "parantamaan elämänhallintaa".
Jokainen on sen itse hyväksynyt omaan suunnitelmaansa. Jos ei halua kuntouttavaan, niin ei mene sitten laittamaan sellaista tai hyväksymään sitä suunnitelmaansa vaan laittaa sinne jotain muuta. Esim. että haen töitä ja sopivia koulutuspaikkoja, voin osallistua sopiville työkkärin kursseille. Mitään muuta ei tarvitse.
Ei ole totta. Olin kerran ko tilanteessa; työpajan esimies, te-toimiston virkailija ja sostyöntekijä sekä minä. Olin jo hakenut opiskelemaan, minulla oli suunnitelmia ja olin täysin työkykyinen, täyspäinen enkä millään muotoa syrjäytynyt. Mutta koska olin pitkäaikaistyötön (ja lähes viisikymmenvuotias, siinä syy työttömyyteeni, takana työ- ja opiskeluelämää elämää kuitenkin yli 20 vuotta) jouduin suostumaan tuohon. Jotta kunta ei joutuisi maksamaan sakkomaksua kohdallani. Mistään elämänhallinnasta ei puhuttu, se oli nöyryyttävää lukea papereista myöhemmin. Muutaman kuukauden olin yhdessä paikassa ja sitten - onneksi - alkoikin jo koulu.
He valehtelavat ja rikkovat lakia mutta arka ihminen ei pysty heitä vastustamaan kun sieltä tulee argumentteja. isi on velvollisuus (muka) suostua.
Pikkupaikkakunta kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan vitsaus tuo kuntouttava työtoiminta. Kuntien ja kaupunkien kikkailua ja ns. sakkomaksujen välttämistä, työkykyiset ihmiset nakataan tuonne "parantamaan elämänhallintaa".
Jokainen on sen itse hyväksynyt omaan suunnitelmaansa. Jos ei halua kuntouttavaan, niin ei mene sitten laittamaan sellaista tai hyväksymään sitä suunnitelmaansa vaan laittaa sinne jotain muuta. Esim. että haen töitä ja sopivia koulutuspaikkoja, voin osallistua sopiville työkkärin kursseille. Mitään muuta ei tarvitse.
Arvon Besserwisser, jos kuntouttavaa työtoimintaa tarjotaan, on tasan 2 vaihtoehtoa. Hyväksyä se tai joutua karenssiin. Mitään muita vaihtoehtoja ei anneta.
Ei sitä tarjota jos ei lain edellytykset täyty. Minä olen ollut vuosia alalla töissä joten minä tiedän kyllä. Kuntouttava työtoiminta tulee siinä kohtaa kyseeseen jos ei kykene mihinkään muuhun kuin siihen, sairaslomalle tai sairaseläkkeelle tai muuhun vastaavaan työvoiman ulkopuolelle jossa ei sitten ole enää työttömänä työnhakijana.
Kyllä tarjotaan. Ei ehkä työpajalle mutta muuhun kunnan toimintaan. Tarjota on harhaanjohtava sana.
Todellisuudessa on juuri kuin ylläoleva sanoi, suostumus tai karenssi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän miltä tuntuu, koin saman itsekin. Ainoa positiivinen puoli oli, että sain suorittaa tuota kuntouttavaa työtoimintaa kotoa käsin etänä. Kurssin aihe oli koulutus ja työnhaku, turhaa sanahelinää siellä tuli ohjaajalta.
Nöyryyttävintä tuossa kuntouttavassa työtoiminnassa oli kyllä se, että silloinkin kun minulla oli jo selvät sävelet yrityksen perustamisesta, starttirahahakemus vetämässä jne, niin jouduin silti osallistumaan tuohon. Ei mitään hyötyä elämälleni.
Miten sinä olet aikuissosiaalityön asiakas? Etkä kykene hakemaan töitä tai koulutusta tai osallistumaan mihikään muuhun toimintaan, mutta voisit perustaa yrityksen?
Joko itse olet harhainen tai lakia on rikottu. Missä paikkakunnalla noin on tehty?
Kiitos vaan, olin osa-aikatöissäkin kuntouttavan työtoiminnan aikana. Syy miksi jouduin, oli varmaan se kun sain samaan aikaan soviteltua päivärahaa eli olin työnhakijana siltikin, parin vuoden ajan.
Höpsis! Kukaan ei joudu niin vaan mihinkään kuntouttavaan työtoimintaan. Eikä kukaan joka on osa-aikatyössä joudu mihinkään muuhunkaan työkkärin työllistämistoimeen koska on jo töissä. Työttömiä riittää piisalle niille kursseille jne. ei niihin työssäkäyviä laiteta, ei edes osa-aikaisia. Joko sinä puhut soopaa, tai tässä on aihetta oikeusjuttuun.
En ole tuo mutta tuttavani joka oli osa-aikatöissä joutui kuntouttavaan, yhtenä päivänä viikossa. Pääsi pois vasta kun jäi eläkkeelle, pari vuotta ehti käydä.
Kuinka sinisilmäisiä ovatkaan jotkut kun kuvittelevat että lakia ei kierretä tai jopatörkeästi rikota kun kunnanjohto sitä vaatii, syynä sakkomaksut.
Minkäs pituinen karenssi tulee, jos tuollaisesta kuntouttavasta työtoiminnasta kieltäytyy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän miltä tuntuu, koin saman itsekin. Ainoa positiivinen puoli oli, että sain suorittaa tuota kuntouttavaa työtoimintaa kotoa käsin etänä. Kurssin aihe oli koulutus ja työnhaku, turhaa sanahelinää siellä tuli ohjaajalta.
Nöyryyttävintä tuossa kuntouttavassa työtoiminnassa oli kyllä se, että silloinkin kun minulla oli jo selvät sävelet yrityksen perustamisesta, starttirahahakemus vetämässä jne, niin jouduin silti osallistumaan tuohon. Ei mitään hyötyä elämälleni.
Ei tuo ole kuntouttavaa työtoimintaa.
Minä olin kerran kaksi kuukauta työkokeilussa amkin ajatushautomossa, jossa oli siis opiskelijoita ihan suorittamassa opintopisteitään. Itse olin jo valmistunut, mutta niin vain sinne harjoitustöitä tekemään... Myöhemmin työkkärissä ihmeteltiin että kuka oli työnantaja. Päätettiin että se oli varmaan sitten ammattikorkeakoulu, mutta vastuuhenkilöiden nimiä ei saatu paperille. Ketään varsinaista työnantajaa en työkokeilujaksollani edes nähnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää taas levittäkö täällä väärää tietoa.
Kuntouttava työtoiminta perustuu lakiin kuntouttavasta työtoiminnasta.
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010189
Jos sinä ap olet menossa kuntouttavaan työtoiminaan, se tarkoittaa sitä että olet aikuissosiaalityön asiakas jostain syystä, olet siten myös typin asiakas ja olet itse siellä näiden korkeasti koulutettujen ammattilaisten kanssa tehnyt itsellesi suunnitelman, ja hyväksynyt sen, ja siinä sanotaan että sinä et kykene hakemaan töitä tai koulutusta, tai osallistumaan mihinkään työkkärin työllistyömistä edistäviin toimenpiteisiin kuten kursseille.
Sinne ei kukaan joudu. Jokainen on sen itse suunnitelmaansa hyväksynyt. Ja jokainen on kertonut työkkärissä ja sossussa että ei kykene mihinkään muuhun. Ja kun kuntouttavaan työtoimintaan menee, saa itse valita mihin menee, johonkin kunnan yksikköön, työpajalle, yhdistykseen, järjestöön jne. jotka sitä järjestää. Jos jossain ei ole mitään muuta tekemistä kuin istumista, pitää ottaa yhteyttä heti omaan typin työntekijään ja pyytää siirtoa paikkaan jossa on mielekästä tekemistä.
Mitä tuo aikuissosiaalityön asiakas tarkoittaa? Voiko pelkästään toimeentulotukea saava joutua kuntouttavaan sillä perusteella, että saa toimeentulotukea? En ole ketjun aloittaja, mutta olen täysin työkykyinen, ei ole mitään rajoitteita tai ongelmia. Pelkään, että jos työttömyys pitkittyy yli vuoden, tulee joku pakko osallistua kuntouttavaan. En todellakaan tarvitse kuntoutusta.
Ei pelkästään se että saa toimeentulotukea ole syy kuntouttavaan työtoimintaan, vaan nimenomaan se että kykenetkö hakemaan töitä tai koulutusta, tai osallistumaan työkkärin kursseille, työkokeiluun jne.
Sosiaalityöntekijät ohjaavat asiakkaistaan sellaiset typin asiakkaaksi joilla on kyseisiä ongelmia, ja sieltä sitten ohjataan eteenpäin, ja yksi vaihtoehto on kuntouttava työtoiminta.
No typin asiakkuus voi olla ihan vaan pitkäaikaistyöttömyyden perusteella, siellä on kyllä monenlaista porukkaa.
Itse ollessani kävin alun infotilaisuudessa, sain tunnukset, joilla pystyin katsomaan palkkatukipaikkoja ja osallistuin parille valitsemallesi päivän kestävälle aikuisopiston kurssille. Tässä kaikki.
Vierailija kirjoitti:
😂😂😂😂😂😂
Mitä hauskaa aloituksessa on?
Vierailija kirjoitti:
Minkäs pituinen karenssi tulee, jos tuollaisesta kuntouttavasta työtoiminnasta kieltäytyy?
luultavasti 3kk
Kamala tilanne. Ap et selviä tuosta henkisesti
Hae sairauslomaa yksityiseltä psykiatrilta
Kerrot että itkettää koko ajan, varmaan unettomuutta, keskivaikeaa masennusta
Oikeasti, älä tee vahinkoa itsellesi. Ei ole sen arvoista.
Moni myös haluaa kuntouttavaan työtoimintaan, koska siinä pääsee helpommalla kuin töissä, koulussa tai työkokeilussa. Riittää kun yhtenä päivänä viikossa osallistuu johonkin. Saa vielä bussikortinkin, ja jossain paikassa vielä aamupaan ja lounaankin kaupan päälle.
Pistolapioteknikko kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pistolapioteknikko kirjoitti:
Miten korkeastikoulutetulle, älykkäälle ja ahkeralle maisterille voi käydä noin? Olen AV:lta lukenut, että olette yhteiskunnan tukipilareita.
Meillä jo pidemmän aikaa asunut ent. bosslady on työuransa aikana suorittanut kymmeniä rekrytointeja.
Hänen näkemyksensä mukaan yliopistolta tulevat naismaisterit ovat hankalia tapauksia. Ei tietenkään kaikki, mutta...
Heille tuntuu olevan vaikeaa ymmärtää mitä työssäolo tarkoittaa. Se, että pitää olla tietysssä paikassa tiettyyn aikaan ei oikein olevan ikäänkuin ykkösasia työelämässä. Ulkoinen olemus on sen verran rento, ettei tahdo tuolilla pysyä. Ulosanti voi olla sekavaa söpertämistä noinkin korkeastikoulutetulta huippuosaajalta. Aloitekyky ja kiinnostus työtehtäviin yleensäkin on olematonta.
Olisiko tällä jotain tekemistä aloittajan ongelmien kanssa?
Ei sitä tarjota jos ei lain edellytykset täyty. Minä olen ollut vuosia alalla töissä joten minä tiedän kyllä. Kuntouttava työtoiminta tulee siinä kohtaa kyseeseen jos ei kykene mihinkään muuhun kuin siihen, sairaslomalle tai sairaseläkkeelle tai muuhun vastaavaan työvoiman ulkopuolelle jossa ei sitten ole enää työttömänä työnhakijana.