Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis apua... Kuuluuko menkkojen olla näin runsaat?

Vierailija
22.10.2014 |

Mulla on aina ollut todella runsaat kuukautiset. Oon kuitenkin olettanut että tällaisten niiden kuuluukin olla. Vasta nyt oon alkanut kyseenalaistamaan...
Ne kestävät siis 6-7 päivää, joista runsaimmillaan ovat 3-4 ensimmäistä päivää. Käytössä ob:n super tamponit, sekä yöside. Yöksi laitan kerralla kaksi-kolmekin sidettä limittäin. Silti tulee jatkuvasti ohivuotoja. Tamponi vuotaa yli jo tunnissa-parissa. On todella noloa kun saa pelätä aina milloin näkyy läpi housuistakin, kun ei voi luottaa tohon tamponi-sideyhdistelmäänkään.
Onko sinullakin vastaava vuoto? Jos et jaksa muuten vastata niin kerrothan edes peukuttamalla.
Yläpeukku = Kyllä, Alapeukku = Ei ole noin runsas

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On runsaat. Yöllä makuulla voi vuotaa ohi ekat kaksi yötä. Aamulla kun nousee niin silloin vasta holahtaakin. Jalat ristissä pompin vessaan ja siitä suoraan suihkuun. Päivällä saa ravat vessassa parhaimmillaan tunnin välein vaihtamaan sidettä (joo, käytän pelkkiä siteitä).

Gyne suositteli hormonikierukkaa ja sen saisi ns sairauden hoitona runsaisiin kuukautisiin. On mulle jotain muita vuotoja hillitseviä pillereitä tyrkytetty, mutta niitä piti popsia tyyliin 9 kpl päivässä. En lähtenyt siihen rumbaan kun koko ajan pitäisi jotain nappeja olla nappaamassa. Ibuprofeeni hillitsee myös hieman ja kuurion voi aloittaa kun menkat alkamassa. Mulla tämä aiheuttaa taas kamalia hyytymiä joita saa supistusten kera synnyttää.

Ajattelin nyt ensin kokeilla minipillereitä jolla katsotaan sopiiko kierukka. Minulla kaikki hormonivalmisteet aiheuttavat pahoja sivuvaikutuksia.

Vierailija
2/18 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulosta netistä taulukko, löytyy hakusanalla"menorragia" . Siinä pisteytetään vuotomäärä. Itse täytin sen ennenkuin menin gynelle. Sain yli 700 pistettä, normaalivuoto oli muistaakseni 260 pistettä. Löytyi syykin vuotoon, myooma kohdussa. Se leikattiin ja runsaat vuodot loppuivat siihen. Olen 34-vuotias.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohdun polyypit ja myoomat voivat aiheuttaa runsaita vuotoja, joten käynti gynellä on aiheellista. Todella runsaisiin vuotoihin on olemassa myös lääke, caprilon, jos muistan nimen oikein. Se hillitsee verenvuotoa runsaasti.

Itselläni oli kohdussa polyyppi ja kohdunsuulla myooma. Vuoto kesti 13 päivää, josta 7 päivää todella runsaana. Irtosi hyytymiä, joiden mukana tuli hulaus verta, jota ei pidellyt edes 5 minuuttia aiemmin vaihdettu tamponi ja side. Lääkkeestä oli jonkin verran apua leikkausta odottaessani. Hupukdi tuon teki myös se, että kierto lyheni 21 vuorokauteen, joten vuotoa oli reilusti yli puolet kuukaudesta ja tämä tietysti näkyi myös hemoglobiinissa ja jaksamisessani muutenkin.

Vierailija
4/18 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 03:34"]

Ibuprofeeni on lääke kipuihin, mutta sillä on myös verenvuotoa lisäävä vaikutus niin kuin aspiriinillakin, joten ei todellakaan lääke runsaisiin vuotoihin! Lääkäriltä itse sain todella tehokkaan vuotoa vähentävän lääkkeen, ilman mitään hormoneita, jotka taas vaikuttavat ties mihin.

[/quote]Täällä taas joku asiantuntija jakaa "tietoa"...

"Lähes puolella potilaista tulehduskipulääkkeet vähentävät kuukautisvuodon määrää viidenneksellä tai jopa puoleen aiemmasta", sanotaan Käypä hoidossakin.

http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus;jsessionid=5D27DD568D015C5F848FB285C8C43EFA?id=khp00050

Vierailija
5/18 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli nuorempana, kunnes 36-vuotiaana alkoi selkeästi niukentumaan, nyt tulee parina päivänä siten, että kuukuppia pitää tyhjentää kerran kans päivässä, muuten pärjää pikkuhousunsuojilla.

Ohivuotoja tuli useasti ja noloja tilanteita useita.

Vierailija
6/18 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole koskaan tullut läpi, mutta vainoharhoissani pidän silti neljää paria alushousuja, joista kaksissa on side. Siihen päälle vielä parit sukkahousut, jos pitää olla pitkään ulkona.

Vierailija
7/18 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 01:53"]Minulla ei ole koskaan tullut läpi, mutta vainoharhoissani pidän silti neljää paria alushousuja, joista kaksissa on side. Siihen päälle vielä parit sukkahousut, jos pitää olla pitkään ulkona.
[/quote]
Mulla on kouluaikoina tullut useastikin, kun tamponi ja side falskasi kesken tunnin... Oli noloa lähteä takamus punaisena kotiin vaihtamaan housut. :/
Sen takia nyt utelenkin onko tämä miten yleistä. - Ap

Vierailija
8/18 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö näy hemoglobiinissa? Itellä tippuu aina 20 alaspäin menkkojen aikaan ja rauta jatkuvasti lisänä. Spr:n veripakettikin tehty, ei löytynyt mtn vikaa vaikka suvussa todella runsaita menkkoja.

Vierailija
9/18 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole noin runsaat, vaikkei mitkään vähäisetkään. Otan kaksi 400mg ibuprofeenia, kun tunnen menkkojen alkavan. Sitten syön niitä yksittäin 2-3 päivässä ekoina päivinä, kun on runsaampaa vuotoa. Auttaa minusta hieman vähentämään vuotoa ja toki helpottaa kipua. Aika hyvin pärjään super plus tamponilla ja pikkuhousunsuojalla. Ekoina öinä nousen kyllä välillä vaihtamaan tamponin. Viisi päivää kestää tämä autuus, mutta vikana päivänä on jo niukkaa vuotoa.

Vierailija
10/18 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun hemoglobiinia ei oo muistaakseni koskaan tarkastettu muuten paitsi raskauden aikana. Enkä oo ottanut tätä koskaan puheeksi, kun tosiaan nyt vasta on alkanut mietityttämään. :/ - Ap

Vierailija
11/18 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaako tuo ibuprofeeni, jos ottaa vielä näin kesken menkkojenkin?

Vierailija
12/18 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko harkinnut hormonaalista ehkäisyä, noin niinkuin menkkojen takia? Voivat kuulemma vähentää vuotoa huomattavasti.

Vierailija
13/18 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjään pikkuhousunsuojalla t nainen 46 v

Vierailija
14/18 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaa viitata johonkin häiriöön kyllä.. Menisin lääkäriin kyselemään asiaa.

Vierailija
15/18 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tunteen... :( Nyt ei ole ollut menkkoja 1½-vuoteen kun aloitin minipillerit, mutta silloin kun en käytä mitään ehkäisyä ja menkat tulee, tuntuu kun joku kaatais sankolla verta housuihin ja aina tulee myös ohi öisin. Töissä joutuu ravaamaan 2h välein vaihtamassa puhtaan rätin, kun edellinen pettää :( En osaa oikeen sanoa muuta neuvoa ku joku hormonaalinen ehkäisy ehkä? Tsemppiä <3

Vierailija
16/18 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole noin runsasta, itse käytän vähä imukykyisintä tamponia, eikä koskaan ole lävitse vuotanut. Mutta luulen että aika henkilökohtaista vuodon määrä, eli ei ole mitään ns.oikeaa. Häiritsevää tuo varmaan on, kannattaa käydä kysymässä lääkäriltä onko jotain keinoa vuodon vähentämiseksi (ehkäisy pillerit esim.)

Vierailija
17/18 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo minulla meni yhdessä vaiheessa kuukautiset ylirunsaiksi. Oman laskelmani mukaan tämä tarkoitti sitä, että kun tavallisesti pissalla käydessä (juon aika paljon vettä) ei tarvinnut ihan joka kerran vaihtaa tamponia (ob vihreä) / sidettä, mutta runsaat kuukautiset pakottivat vessaan vielä useammin vaihdolle. Eli parin tunnin välein. Siinä hemoglobiinikin laski. Ibuprofeeni on lääke kipuihin, mutta sillä on myös verenvuotoa lisäävä vaikutus niin kuin aspiriinillakin, joten ei todellakaan lääke runsaisiin vuotoihin! Lääkäriltä itse sain todella tehokkaan vuotoa vähentävän lääkkeen, ilman mitään hormoneita, jotka taas vaikuttavat ties mihin.

Vierailija
18/18 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole noin runsaat. Mene gynelle, toivottavasti saat avun. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän viisi