Valurautapannun käyttö
Onko kokemusta, kuinka pääsisi vähimmällä käryytyksellä valurautapaistinpannun käyttöönotossa. Pannussa ei ollut mukana mitään ohjeita. Tarkoitus on käyttää sitä mm. lettujen paistoon ja siitä laajentaa muuhunkin kokemuksen myötä. Koska pannuista sanotaan, että ne paranevat käytön myötä, niin voiko tästä päätellä, että esim. lettujen runsaassa rasvassa paistaminen heti alussa toisi riittävän aloituspinnan ilman, että tarvitsee rasvanpolttaa erikseen?
Oletteko tyytyväisiä yleensä valurautapannuihin omassa keittiössänne?
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on käytössä ollut sama pannu ainakin 25 vuotta. Ei se mitenkään erityisesti pitäisi kärytä alussa. Sipaisee ruokaöljyä talouspaperilla, antaa hetken lämmetä pannun ja alkaa paistaa. Öljyä lisää jos tuntuu kuivalta. Käytön jälkeen pesu aikalailla heti kuumalla vedellä ja tiskiharjalla mistä oot varmistanut, ettei oo jonkun muun astian pesusta jäänyt pesuainetta. Kuivaa paperilla, lorauta rypsiöljyä. Itse vielä saatan siihen lämpimälle hellalle pistää pannun jäähtymään. Ei se muuta tartte ja kuten sanoit, paranee käytössä.
Rasvapolttoa ei siis yleensä tarvitse tehdä uusiin kaupasta ostettaviin pannuihin, vaan se on jo tehty niihin lähtökohtaisesti. Toki jos olet jonkun vanhan pannun saanut, jossa pinta pahasti esim. ruostunut, vaatii se järeämmät toimet ja juurikin rasvanpolttoa. Siihen löytyy sitten ihan googlella ohjetta.
Miks suollata paskaa palstalle. Uusissa pannuissa on tuskin koskaan polttoa tehtynä ostetttaessa.
Oon ostanut useita valurautapannuja itselleni, lapsilleni, mökille airbnb asunnolle yms. Aina on ollut rasvapoltto valmiiksi tehty.
Oman kokemukseni mukaan pannu paranee käytön myötä ja alkuun pitää olla kärsivällinen. Itse en heti lähtis paistamaan lättyjä, munakasta, kalaa tms minkä on tarkoitus pysyä yhtenä kappaleena. Alkuun kannattaa paistaa esim jauhelihaa missä lämpö saa olla kova, tuote on pannussa hyvän aikaa ja rasvaa säästelemättä. Valurauta-/hiiliteräspannun käyttöikä voi olla kymmeniä vuosia, joten varaudu "sisäänajoon" mihin voi hyvin mennä vaikka vuosi.
En kyllä ole pahemmin kikkaillut oman pannuni kanssa. Jos tuntuu että pinta ei ole paras mahdollinen, paistan siinä pekonia. Sen jälkeen se on taas ok. Paistamiseen yleensä käytän voita tai voin ja öljyn seosta. Minusta silloin onnistuu paremmin kuin pelkällä öljyllä.
Valurautapannu kuuluu tasan metallinkeräykseen. Kuka piru tuollaisilla paskoilla enää nykyään viitsii pelata?
Jos se ihan kaupasta on ostettu, niin yleensä niissä on rasvapoltto tehty jo valmiiksi, eikä se siis vaadi mitään erityistä käyttöönottoa, ainakaan lämpimällä vedellä huuhtelua ja kuivaamista kummampaa.
Toki se paranee käyttäessä, kun käytät runsaasti rasvaa ja muistat kuivata aina huuhtomisen jälkeen.