Voinko opiskella netissä jossain peruskoulun matematiikan uudestaan (joukko-opin uhri)?
Ja kenties myös lukion? Haluaisin ihan huvikseni petrata taitojani ja jumpata aivosoluja. Sellainen oppiminenhan ehkäisee dementiaa ja ole lisäksi "huono" matikassa. Tai en tiedä olenko huono, vai onko kyse siitä että olin yksi niistä 1970-luvun ihmekokeilun uhreista eikä asia sen jälkeen kiinnostanut yhtään. Pohja on siis huono ja perusasiatkin varmaan hukassa.
Jos joku ei tiedä mitä tarkoitan tuolla ihmekokeilulla niin siitä on mm. hesari kertonut seuraavasti:
Joukko-opin nousu ja tuho: Pelko Neuvostoliiton tieteellisestä etumatkasta sekoitti matematiikan opetuksen länsimaissa. 1970-luvulla Suomen kouluissa yksi plus yksi ei ollut kaksi, vaan kahden yksialkioisen joukon muodostama unioni.
En pysty katsomaan esim. Areenan videoita tuntematta kauhun väänteitä vatsassani: https://yle.fi/aihe/artikkeli/2007/11/23/joukko-oppia-vareissa Koko joukko-oppi oli ihan käsittämättömän sekavaa ja outoa. En kuitenkaan ole yksin: https://ls24.fi/raumalainen/kolumni-a-unioni-b
Nyt on 50+ tullut mieleen kokeilla, voisinko oppia matikkaa ihan nykymetodeilla. Voi kun löytäisikin netistä vaikka koulukirjoja tai jotain. Saisi olla vaikka englanniksi, se kyllä sujuu.
Kommentit (13)
Ostat vaan ne kirjat ja alat laskemaan. Ei lukion pitkää matematiikkaakaan koulussa sen ihmeemmin käsitelty mitä kirjoissa ei jo lukisi, tunneilla laskettiin paljon. Kotona piti myös laskea tunti pari päivässä. Olennaista olikin osata edellisen kurssin asiat, jotta voit edetä seuraavaan.
Olen yksi niistä, joille joukko-oppi oli naurettavan helppoa enkä tähän päivään mennessä ole käsittänyt, miksi se oli joillekin niin vaikeaa. Ansaitsin ensimmäiset omat "palkkarahat" opettamalla sitä muille.
Eiköhän nettiä selaamalla löydy vaikka kansalaisopistosta tai muualta sellaisia peruskoulukursseja, joille voisit osallistua. Etänähän näitä kaikkia nykyään on. Etälukiosta kyllä kursseja löytyy, mutta ne voivat olla liian haastavia, jos perusasiat ovat hukassa. Koulukirjoja löydät kirjakaupoista ja kirjastoista. Jos oman kirjaston hyllyssä ei ole peruskoulun yläluokkien matematiikan kirjoja, tilaa etälaina.
Minua on nämä kaikki vuosikymmenet haitannut enemmän surkea kielitaito. Opetus oli kyllä paljon parempaa kuin nykyvuosina, mutta liikaa kiinnitettiin huomiota kielioppiin eikä puheen ymmärtämiseen eikä varsinkaan keskusteluun. Sanavarasto jäi kovin vaatimattomaksi. Joukko-oppiin voisi verrata vaikka englanninkielen sanastoa. Yhtä harvoin olen tarvinnut käsitettä unioni matematiikassa kuin sanaa parrot.
Kerran saa olla englanniksikin niin menee Youtubeen, sieltä vaan etsimään matikan opetusta.
Löytyy kyllä suomeksikin jotain, yleensä englanniksi laadukkaampia helppo löytää.
Etsi youtubesta opetusvideoita, ainakin matikka-paula on tehnyt yläasteelle suunnattuja videoita. Käsitellään hyvin perusasioita tyyliin murtoluku, voisi olla hyvä apu. En ainakaan itse pysty oppimaan pelkästään kirjojen avulla matikkaa, vaan tarvitsen avuksi jonkun joka opettaa ääneen, vaikka sitten vain youtuben nauhoitteen.
En halua ostaa kirjoja, sillä olen siirtynyt äänikirjoihin. En tarvitse opetusta, vaan haluan opetella itse lukemalla netistä tai äänikirjaa kunnellen tai vaikka tuben videota katsellen.
Aika paljon vaikuttaa myös opetus ja opettaja, joten edellinen vastaaja saa olla ylpeä siitä et on osannut opettaa muita. Joukko-oppihan oli tosin sellainen asia, joka tuotti ongelmia opettajille ja suurin osa vanhemmista ei tajunnut siitä mitään, eikä sitten osannut neuvoa lapsiaan yhtään tehtävissä.
Ai niin, kirjasto! Sinnehän voisin suunnata myös :)
Joissain laskuissa yhtälö oli muistaakseni leijona tai joku, niitä eläimiä..
Oli se aikaa. Vasemmiston mielestä matematiikka oli porvarillista hapatusta.
Joukko-oppi oli kyllä loistava keino sabotoida se.
Vierailija kirjoitti:
Olen yksi niistä, joille joukko-oppi oli naurettavan helppoa enkä tähän päivään mennessä ole käsittänyt, miksi se oli joillekin niin vaikeaa. Ansaitsin ensimmäiset omat "palkkarahat" opettamalla sitä muille.
Eiköhän nettiä selaamalla löydy vaikka kansalaisopistosta tai muualta sellaisia peruskoulukursseja, joille voisit osallistua. Etänähän näitä kaikkia nykyään on. Etälukiosta kyllä kursseja löytyy, mutta ne voivat olla liian haastavia, jos perusasiat ovat hukassa. Koulukirjoja löydät kirjakaupoista ja kirjastoista. Jos oman kirjaston hyllyssä ei ole peruskoulun yläluokkien matematiikan kirjoja, tilaa etälaina.
Minua on nämä kaikki vuosikymmenet haitannut enemmän surkea kielitaito. Opetus oli kyllä paljon parempaa kuin nykyvuosina, mutta liikaa kiinnitettiin huomiota kielioppiin eikä puheen ymmärtämiseen eikä varsinkaan keskusteluun. Sanavarasto jäi kovin vaatimattomaksi. Joukko-oppiin voisi verrata vaikka englanninkielen sanastoa. Yhtä harvoin olen tarvinnut käsitettä unioni matematiikassa kuin sanaa parrot.
Olet muuten oikeassa tuossa et kielioppi oli ainakin ennen liian tärkeässä asemassa. Esim. ranskalaisista osa kirjoittaa ihan päin honkia omaa kieltään, joten miksi suomalaisen pitäisi kirjoittaa täydellisesti jos ei tarvitse muuta kuin puhetaitoa? Itse laajensin aikoinaan sanavarastoa lukemalla musiikki- ja muotilehtiä eri kielillä. Siis hömppää, joka kiinnosti. Samoin dekkareita ym englanniksi, kuuntelemalla musiikkia, lukemalla myöhemmin blogeja jne. Nykyisin luen enemmän englanninkielisiä kirjoja kuin käännettyjä tai suomalaisia.
Vierailija kirjoitti:
En halua ostaa kirjoja, sillä olen siirtynyt äänikirjoihin. En tarvitse opetusta, vaan haluan opetella itse lukemalla netistä tai äänikirjaa kunnellen tai vaikka tuben videota katsellen.
Aika paljon vaikuttaa myös opetus ja opettaja, joten edellinen vastaaja saa olla ylpeä siitä et on osannut opettaa muita. Joukko-oppihan oli tosin sellainen asia, joka tuotti ongelmia opettajille ja suurin osa vanhemmista ei tajunnut siitä mitään, eikä sitten osannut neuvoa lapsiaan yhtään tehtävissä.
Siinäpä sitten etsit matematiikan äänikirjoja rauhassa. Matematiikan opetteleminen on kuitenkin vaan laskurutiinin hankkimista, ei jotain youtuben katselua.
Voit. Mun ysiluokkalainen kertasi valtakunnalliseen kokeeseen koko yläkoulun matikan. Netissä oli kaikki.
Kyllä matikkaa pitää vaan laskea, laskea ja laskea. Siksi pelkän äänikirjan tai videon katsominen ei oikein riitä, vaikka laiskana niin haluaisikin. Kirjoissa näkee konkreettiset esimerkit, mitä joku asia tarkoittaa ja miten joku asia johdetaan. Esim. jotain geometriaa on aika hankala äänikirjasta tajuta... Paras olisi ostaa itse kirjat, katsoa teoria ja esimerkit läpi ja sitten tehdä tehtäviä niin että asian oppii. Osta sellainen kirja, jossa on oikeat vastaukset myös.
Toki nykyään on näitä maksullisia systeemeitä, joissa on myös etäopetusta. Esim. https://opimatematiikkaa.com/ tai Tutorhouse.
Kukas tätä alapeukuttaa, mitä voi kellään olla asiaa vastaan?