Esivaihdevuodet ja hiustenlähtö - ootteko saaneet apua estrogeenistä? Muut konstit kokeiltu & käytössä :(
Otsikossa kysymys. Epätoivoinen olo jo, kun pesun jälkeen on tukku tukkaa hyppysissä, toinen tukku lattiakaivon ritilässä. Uutta karvaa pukkaa, toivottavasti, mutta eihän ne ehdi samaa tahtia kasvaa kuin entinen lähtee, vaikka popsisi kaikki maailman vitamiinit, biotiinit ja spironolaktonit, ja hölväisi Rogainea 24/7.
Muutaman vuoden taistelu jo takana, toivottavasti ei enää edessä....
Kommentit (31)
Siis oonko ainoa, jolla tukka lähtee?
-ap-
Et oo ainoa. Kokeiltu ruokavalion muokkaaminen vieläkin terveellisrmmäksi, biotiini, rautalisä, hormonikorvaushoito ym. luontaistuotteita. Hiukset tippuu silti. Lekuri ei ota mitään kantaa asiaan. Hiukset muuttuneet hennoksi, sähköiseksii ja huonokuntoiseksi, ne mitä jäljellä. Onneksi lähtee tasaisesti eikä kaljuja kohtia, ainakaan vielä. Parturiin ei kehtaa mennä, häpeän hiuksiani.
Kaljuna setämiehenä suosittelen höylää, säästyy kummasti rahaakin, nuo tuotteet on sama kuin lottoaisi mutta lotossa on se ero että voi edes teoreettisesti voittaa.
Vierailija kirjoitti:
Et oo ainoa. Kokeiltu ruokavalion muokkaaminen vieläkin terveellisrmmäksi, biotiini, rautalisä, hormonikorvaushoito ym. luontaistuotteita. Hiukset tippuu silti. Lekuri ei ota mitään kantaa asiaan. Hiukset muuttuneet hennoksi, sähköiseksii ja huonokuntoiseksi, ne mitä jäljellä. Onneksi lähtee tasaisesti eikä kaljuja kohtia, ainakaan vielä. Parturiin ei kehtaa mennä, häpeän hiuksiani.
Siis oikeasti eikö hormonikorvaushoidostakaan ole ollut apua?! Onko hoitoa yhtään tuunattu vai menty vaan jollain tietyllä lääkkeellä / annostuksella? Karmivaa, jos ei mikään auta :( Oon ajatellut, että hormoneilla homma lopulta hoituu, jos ei mikään muu auta...
Kai se on suunniteltava peruukin ostoa!
-ap-
Onko ferritiini mitattu? Pitää olla vähintään 50. Hiustenlähtö kertoo puutostaudista.
Onko aloituksen otsikon-oireet ihan sun oma diaknoosi, vai onko taustalla ammattihenkilö. On monia vaivoja joihin voi liittyä hiusten lähtöä. Miten hoidat terveyttäsi ettet sairastuisi kilpirauhasen vajaatoimintaan. Kilpparin vajaatoiminta on meillä naisilla melko yleinen ongelma. En tosin voi poissulkea olettamaasi esivaihtareita. Kokjemuksen puuttuessa en esitä tietävää kun en tiedä liittyykö oireiluun normaalia runsaampaa hiustenlähtöä.
Vierailija kirjoitti:
Onko aloituksen otsikon-oireet ihan sun oma diaknoosi, vai onko taustalla ammattihenkilö. On monia vaivoja joihin voi liittyä hiusten lähtöä. Miten hoidat terveyttäsi ettet sairastuisi kilpirauhasen vajaatoimintaan. Kilpparin vajaatoiminta on meillä naisilla melko yleinen ongelma. En tosin voi poissulkea olettamaasi esivaihtareita. Kokjemuksen puuttuessa en esitä tietävää kun en tiedä liittyykö oireiluun normaalia runsaampaa hiustenlähtöä.
Kiitos kommentista, kilppariarvoja on mitattu aikaisemmin. Ei viitteitä häiriöistä. Tuo toisessa kommentissa mainittu ferritiini pitäis kyllä selvittää, vai kannattaisko vaan lisätä varovaisesti rautaa purkista? Hb mulla on ollut viime vuosina hyvä, mutta en syö paljoa punaista lihaa tai muita hyviä raudan lähteitä. Oliko kellään suositella hyvää rautavalmistetta? Raskauksien aikana söin jotakin valmistetta, mitä lienee...
-ap-
Aloitin hormonikorvaushoidon jo vähän yli 40-vuotiaana, kun oli niin pahat oireet. Noin 50-vuotiaana siirryin ihan estrogeeniin ja käytin parikymmentä vuotta kaikkiaan. Hiukseni olivat paksut ja niin ovat edelleen. Oliko se sitten ne hormonit, en tiedä.
Suosittelen karnosiinia ja pycnogenol-tabletteja.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen karnosiinia ja pycnogenol-tabletteja.
Ahaa, miksi?
-ap-
Täällä myös samaa ongelmaa. Hiukset tippuivat päästä tukottain kesä-joulu 2020, syynä todennäköisesti lääkitys, joka lopetettiin. Hiukset alkoivat kasvaa vuoden alusta tähän kesään, mutta nyt on taas alkanut sulkasato. En tiedä mitä tehdä, syön kaikenlaisia vitamiineja. Pakko mennä kampaajalle ja leikkauttaa lyhyeksi hiukset...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kommentista, kilppariarvoja on mitattu aikaisemmin. Ei viitteitä häiriöistä. Tuo toisessa kommentissa mainittu ferritiini pitäis kyllä selvittää, vai kannattaisko vaan lisätä varovaisesti rautaa purkista? Hb mulla on ollut viime vuosina hyvä, mutta en syö paljoa punaista lihaa tai muita hyviä raudan lähteitä. Oliko kellään suositella hyvää rautavalmistetta? Raskauksien aikana söin jotakin valmistetta, mitä lienee...
-ap-
Hiukset tarvitsevat proteiinia ja kosteutta. Proteiinia saa kuulemma parhaiten oikeassa muodossa lihasta, ja kosteutta juomalla vettä. No, enpä tiedä sitten, minullakin hiukset harvenevat ja olen pohtinut juuri samaa kuin sinäkin.
Mulla alkoi 42 v ohentua hiiukset, samaan aikaan kuin esivaihdevuosioireet. Eipä siinä mitään, leikkasin lyhyeksi ja käytän jakauksen kohdalla Magic Touch sprayta, ettei vaalea nahka niiin paista silmään. Ei enää häiritse ollenkaan, kun olen asiaan tottunut ja hyväksynyt sen, että pitkän tukan aika on mulla ohi. Onhan se naama ja kroppakin jo rupsahtaneita (nyt ikää 47) joten ihan sama hiuksetkin.
Ap, mulla auttoi se, että a) leikkasin mallin, jota ei tarvitse lainkaan föönata/kihartaa, riittää kun pesun jälkeen harjaan kertaalleen ja puristelen kiharaiseksi (polkkatukka, luonnonkihara)
b) ostin mahdollisimman hellävaraisen harjan, tangle teaserin
c) vähensin tukan ja hiuspohjan kämäämisen minimiin. Joka kolmas päivä pesu, ei juurikaan hoitotuotteita ja tosiaan EI fyysistä käsittelyä.
Nyt on tukka paljon paremmassa kondiksessa. Jättämällä kuontalon siis mahdollisimman rauhaan.
Mun kokemus on, että hiukset haurastuu ja hiustuppikin ilmeisesti - ja siksi vaihdevuosissa ei hiukset enää kestä kovin voimakasta käsittelemistä. Kokeile edes!
Estrogeenia en voi käyttää, koska äiti ja sisko ovat sairastaneet tässä iässä rintasyövän eli minulla lienee myös geneettistä alttiutta sille - en siis uskalla. Mikään ei tietysti estä sitä kokeilemasta, jos sinulla ei tuollaista sukurasitusta ole.
N54
Vierailija kirjoitti:
Ap, mulla auttoi se, että a) leikkasin mallin, jota ei tarvitse lainkaan föönata/kihartaa, riittää kun pesun jälkeen harjaan kertaalleen ja puristelen kiharaiseksi (polkkatukka, luonnonkihara)
b) ostin mahdollisimman hellävaraisen harjan, tangle teaserin
c) vähensin tukan ja hiuspohjan kämäämisen minimiin. Joka kolmas päivä pesu, ei juurikaan hoitotuotteita ja tosiaan EI fyysistä käsittelyä.
Nyt on tukka paljon paremmassa kondiksessa. Jättämällä kuontalon siis mahdollisimman rauhaan.
Mun kokemus on, että hiukset haurastuu ja hiustuppikin ilmeisesti - ja siksi vaihdevuosissa ei hiukset enää kestä kovin voimakasta käsittelemistä. Kokeile edes!
Estrogeenia en voi käyttää, koska äiti ja sisko ovat sairastaneet tässä iässä rintasyövän eli minulla lienee myös geneettistä alttiutta sille - en siis uskalla. Mikään ei tietysti estä sitä kokeilemasta, jos sinulla ei tuollaista sukurasitusta ole.
N54
Itse venytän pesun kerta viikkoon, kun hiuksia lähtee niin paljon. N47
Sulla voi olla keliakia, se vie hiukset.
Tuttu ilmiö vaihdevuosien alkuvaiheessa. Olisiko se testosteronin lisääntyminen syynä, että jakaus leveni huomattavasti, hiuksia lähti todella paljon ja hiukset ohentuivat. Nyt on tasaantunut, kun vaihtarit jo ohi. En tarvitse enää tablettimuodossa hormonikorvaushoitoa, jota käytin noin 10 vuotta. Kokeilin kanssa kaikkia lisäravinteita ja apteekin shampoota. Ei niistä hyötyä ollut, onneksi jäi hiusta päähän kuitenkin, niin ettei tullut ihan kaljua.
Hiuksia lähtee, niitä lähtee koko ajan, vaihdevuosien kestäessä, loppuu kun kuolee, ikävää mutta totta. Jos on omistanut Skandinaaviset ohuet liruhiukset jo nuorena, niin ei paljon olisi vara harventua enää. Mikä hitto siinäkin on, että vaihdevuosiin liittyy tämä hiusongelmakin, kaiken muun lisäksi. Olen aina ollut suhteellisen kaunis, nyt pelkään, että muutin rumaksi. En haluuuuu!
Hiukset tippuvat tukuttain ja hiukset ohentuneet huomattavasti. Itku tulee. Epäilen vaihdevuosien, ikä 53 v. Aiemmin ei ole lähtenyt näin.
Tai ootteko saaneet apua mistään?!
-ap-