Mikä on normaali siivoustahti?
Asun väliaikaisesti äitini kanssa, ja meille tulee siivouksesta jatkuvasti eripuraa. Siivous lankeaa minulle vuokranmaksun asemasta, ja minusta hänellä on ihan utopistinen käsitys normaalista siivouksesta.
Hänen mielestään kuuluu m.m. imuroida, pestä lattiat, pestä koko WC joka päivä. M.m. imuroida sohvat ja höyryttää keittiön kaakelit joka toinen päivä. Viikottain pitää m.m. vaihtaa petivaatteet, pestä ikkunat ja tuulettaa matot ulkona. Kuukausittain pitäisi esimerkiksi kiillottaa hopeat ja tuulettaa kaikki vaatteet kaapista. Nämä vain esimerkkeinä, kuuluuhan siivoamiseen kaikenlaista muutakin. Nyt viimeisimpänä on tullut kattojen pyyhkiminen, joka pitäisi tehdä joka viikko.
Tämän lisäksi tietysti juoksevat päivittäiset asiat kuten tiskaus, pyykinpesu, silitys, pöytien pyyhkiminen ja murujen imurointi rikkaimurilla. Tuo yllämainittu päivittäinen imurointi on ihan kunnon imurointia, joka huone, joka nurkka, joka matto, jne.
En tiedä olenko jotenkin epänormaali, mutta palkkatyön ja päivittäisen siivouksen lisäksi en jaksa enkä ehdi enää mitään muuta. Illalla huomaan, että jaahas, lukeminen ja käsityöharrastus jäivät taas, saatikka sitten Netflixin katselu.
Mikä minussa on vikana, vai onko äitini vaatima siivoustahti epänormaalia? Miten voisin siivota nopeammin? Hän itse väittää, että kaikki hänen ystävänsä siivoavat noin. Hänen mielestään olen "surkea talousihminen", koska en selviä tällaisesta uupumatta. Hassua kyllä en muista tällaista siivoustahtia lapsuudestani ollenkaan.
Asun yksin mitä nyt korteeria tarjoan tarvitsevalle sillointällöin.
Periaate on itsellä se että wessan huollan jokapäivä suihkun jälkeen.Kiva olla kun tietää että on raikas ja puhdas tila jos tulee joku kyläilemään.Onhan se ittelleenkin mukavampi asioida.
Muut paikat: lattiat, hyllyjen päälliset ovet ym. kun innostun. Imuroin toki jos murustelen.
Kattoa en ole koskaan putsannut mutta moninainen määrä tauluja saa kyllä huiskutusta noin kerran kuussa.
Keittiö on aina siisti en suttaa tehdessäni ruokaa tai leipoessani sitämukaa kun työ edistyy siivoan jäljet
en omista astianpesukonetta en aijo hankkiakkaan.
Olen hamstrannut ihania kankaisia pöytäliinoja sieltä sun täältä vaihdan usein omaksi ilokseni eri huoneisiin samalla pyyhin pinnat , ostan kukkia noin kerran viikossa. Olen onnellinen kun voin ja jaksan hoitaa kotiani. Jos tulee pieniä tahroja vahingossa puhdistaa ne heti pääsee helpommalla sitten myöhemmin.
Kahdesti vuodessa ostan ikkunoiden pesun tutulta ammattilaiselta ihan kirjalla.