Olen narsistiksi luonnehdittu, mitä haluat kysyä minulta?
Narsismista ja narsisteista on puhuttu ja kirjoitettu paljon. Joka toinen kaduntallaaja tuntuu tietävän mitä narsisti ajattelee, miten toimii ja miksi toimii kuten toimii. Olen narsismista syytetty, mutta en tunnusta syytöksistä muuta kuin sen, että minulla on joitakin narsismiin viittaavia piirteitä. Tunnistan itseni narsismia koskevista kuvauksista vain sieltä täältä, eikä paljoa sittenkään. Diagnoosia minulla ei ole.
Itse ajattelen niin, että arkielämän syytöksissä vain harva syytösten kohteena oleva saisi lääkäriltä diagnoosin narsismista. Narsismin piirteitä on meissä kaikissa. Joissakuissa enemmän kuin toisissa. Narsisti-syytökset ovat leimakirves, jolla haetaan samanmielisyyttä, luodaan mätkittävä olkiukko, jonka suhteen leimaajat asemoivat itsensä jalustalle. Jako on niin että on niitä jotka tuomitsevat ja niitä joita tuomitaan. Leimaamisella haetaan yhteyksiä kanssaihmisiin. Juoruileminen on inhimillistä. Kaikki sitä tekevät ja ovat aina tehneet. Ihmisiä luontaisesti kiinnostaa toisten kaltaistensa sanomiset ja tekemiset ja näistä ajatusten vaihtaminen.
Voithan olla vain ja yksinkertaisesti kusipääkin. Ei siihen diagnoosia tarvita.